تثبیت قیمت طلا در سطوح بالاتر از ۲ هزار دلار

تثبیت قیمت طلا در سطوح بالاتر از ۲ هزار دلار

قیمت طلا امروز چهارشنبه تثبیت شد و جای خود را در محدوده خرید و فروشی که طی هفته گذشته به دلیل پیش‌بینی‌ها از کاهش نرخ بهره فدرال رزرو در سال ۲۰۲۴ ایجاد گردیده بود، محکم می‌کند.

به دلیل فضای مطوب برآمده از امیدهای مردم به کاهش نرخ بهره در سال آینده، ظاهرا قیمت هر اونس از این فلز زردرنگ گرانبها در محدوده‌ای بین کمتر از ۲۰۰۰ دلار تا ۲۰۵۰ تثبیت شده است. اما به دلیل ریسک‌پذیری پایین، جریان سرمایه به سمت بازار طلا همچنان محدود مانده و تریدرها به سمت دارایی‌هایی با بازده بالاتر هجوم برده‌اند.

با این حال قیمت طلا بالاتر از سطوح ۲۰۰۰ دلار قرار دارد و افزایش قیمت آن در هفته جاری، ارزش هر اونس طلا را به رکورد ۲۱۵۰ دلار نزدیک می‌کند.

امروز در ساعت ۰۰:۲۵ به وقت شرق آمریکا، قیمت طلا در معاملات اسپات معادل هر اونس ۲۰۴۰/۰۳ دلار بود در حالی که قیمت آن معاملات آتی با سررسید فوریه با ۰/۱ درصد رشد به هر اونس ۲۰۵۳/۰۵ دلار رسید. رشد قیمت طلا در هر دو روش معامله به دلیل ریزش قیمت دلار به پایین‌ترین سطوح خود طی چهارماهه اخیر و سقوط بازدهی اوراق قرضه خزانه‌داری به زیر سطوح کلیدی رقم خورده است.

افزایش امیدها بر کاهش نرخ بهره در ماه مارس علیرغم هشدارهای فدرال رزرو

هشدار برخی از مقامات فدرال رزرو در مورد اغراق‌‌آمیز بودن وعده کاهش زودهنگام نرخ بهره توسط بانک مرکزی هم نتوانست مانعی در برابر امیدواری سرمایه‌گذاران بر کاهش نرخ بهره تا اوایل ماه مارس ایجاد کند.

بررسی داده‌های بازار آتی نرخ بهره فدرال رزرو نشان می‌دهد که تریدرها احتمال ۶۷/۵ درصدی را برای کاهش ۲۵ واحد پایه در نرخ بهره طی ماه مارس پیش‌بینی می‌کنند که این میزان از احتمالات ۶۲/۷ درصدی روز قبل، بالاتر رفته است. با وجود هشدارهای برخی از مقامات فدرال رزرو در مورد عدم قطعیت زمان‌بندی کاهش نرخ بهره به دلیل وجود تورم آمریکا، باز هم خوش‌بینی به کاهش نرخ بهره فدرال در آینده نزدیک بالاتر رفته است.

پایداری اقتصاد آمریکا می‌تواند به فدرال رزرو این امکان را بدهد که نرخ‌ها را برای مدت زمان بیشتری بالا نگه دارد. با این حال، طلا می‌تواند از فضای نرخ بهره پایین‌تر سود ببرد چون هرچه نرخ بهره بالاتر رود، فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این فلز زردرنگ افزایش پیدا می‌کند.

اما رشد قیمت طلا می‌تواند با افزایش ریسک‌پذیری متوقف شود، مخصوصا اگر اقتصاد آمریکا نشانه‌های بیشتری از حرکت به سوی یک رکود نرم را نشان بدهد. با وجود این سناریو انتظار می‌رود که تقاضا برای خرید طلا به عنوان یک دارایی امن، کاهش یابد.

قیمت مس از چشم‌انداز عرضه محدود آن سود می‌برد

به دلیل اوج گرفتن پیش‌بینی‌ها از کاهش عرضه و افزایش تقاضا برای مس در سال ۲۰۲۴، قیمت این فلز صنعتی به بالاترین حد خود در چهار ماه گذشته رسید. قیمت مس در معاملات آتی با سررسید مارس ۲۰۲۴ با افزایش ۰/۲ درصدی تا هر پوند ۳/۹۱۴۳ دلار بالا رفت.

انتظار می‌رود به دلیل تعطیلی معادن بزرگ و اصلی استخراج مس در پرو و پاناما، عرضه این فلز قرمز رنگ در آستانه ورود به سال ۲۰۲۴ با محدودیت‌هایی مواجه شود. هم‌زمان با این کاهش عرضه، تقاضا برای خرید مس هم به دلیل محبوبیت روزافزون لوازم نقلیه برقی و منابع انرژی سبز، بالاتر خواهد رفت.

علاوه بر این، انتظار می‌رود که به دلیل افزایش هزینه‌ها در پروژه‌های زیربنایی چین با هدف تحریک مالی و پشتیبانی از رشد اقتصادی، قیمت مس در این کشور افزایش یابد. با این حال، عدم قطعیت در مورد زمان‌بندی این اقدامات مالی باعث شده که سرمایه‌گذاران نتوانند با اطمینان آینده بازار مس و این‌ که چه زمانی این اقدامات روی تقاضا و قیمت‌های مس تاثیر می‌گذارند را پیش‌بینی کنند.

امروز چهارشنبه، بانک مرکزی چین نرخ بهره استاندارد خود را در پایین‌ترین سطح نگه داشته است که نشان می‌دهد این کشور منابع یا حاشیه عمل کافی را برای استفاده از ابزارهای تحریکی مالی جدید و تاثیرگذار ندارد.

2024-03-08 06:08:04