آزادی مالی چیست؟ ۱۲ گام ضروری برای رسیدن به آزادی مالی

آزادی مالی چیست؟ ۱۲ گام ضروری برای رسیدن به آزادی مالی

آیا تا به‌حال، به‌دنبال راهی برای بهبود وضعیت مالی خود بوده‌اید؟ آیا فکر می‌کنید که آزادی مالی می‌تواند به شما زندگی آرام و خوشبختی را هدیه دهد؟ اگر جوابتان بله است، پس ما شما را به مطالعه یک مقاله جذاب در مورد آزادی مالی و ۱۲ گام ضروری برای رسیدن به آن، در مجموعه ایران بروکر دعوت می‌کنیم.

آزادی مالی چیست؟

آزادی مالی به معنای داشتن حق انتخاب و تصمیم‌گیری درمورد مسائل مالی و اقتصادی است. در واقع با این نوع از آزادی شما نیازهای مالی خود را برآورده کرده و از تنگناهای مالی عبور می‌کنید. اما آیا فقط داشتن پول کافی برای هزینه‌های روزمره به معنای آزادی مالی است؟ قطعا خیر! در ادامه به بررسی بیش‌تر آن می‌پردازیم.

چرا آزادی مالی مهم است؟

آزادی مالی به شما این امکان را می‌دهد که زندگی را با تمامی جوانب مثبت و منفی آن تجربه کنید. داشتن آزادیِ مالی موارد زیر را برای شما مهیا می‌کند:

  • زمان بیش‌تری را با خانواده و عزیزانتان می‌گذرانید: زمان، یکی از دارایی‌های گران‌بهای شما است؛ آزادی مالی به شما این امکان را می‌دهد که وقت بیشتری را با کسانی که دوستشان دارید، بگذرانید.
  • رویای خود را پی‌گیری می‌کنید: آزادی مالی به شما اجازه می‌دهد که رویاهای خود را تحقق ببخشید و قدم به مسیر خلاقیت و نوآوری بگذارید.
  • از استرس مالی کاسته و به زندگی آرام‌تری دست می‌یابید: وقتی که نگرانی‌های مالی از سر راه شما کنار برود، زندگی به شدت تحت تاثیر آن قرار می‌گیرد. آزادی مالی برای شما آرامش و استراحت روحی می‌آورد.
  • به جامعه کمک می‌کنید: با داشتن وضعیت مالی مستحکم‌تر، شما می‌توانید به دیگران از کمک‌های مالی تا به اشتراک گذاشتن وقت و تجربیات خودتان، کمک کنید. این‌گونه شما می‌توانید برای جامعه‌ خود مفید باشید.

چطور می‌توانید به آزادی مالی دست یابید؟

آزادی مالی هدفی بزرگ است و نیازمند تدابیر و برنامه‌ریزی است که در واقع بنا و مفاهیم این مقاله بر همین اساس است. ما در ادامه به معرفی راه‌کارها و گام‌هایی خواهیم پرداخت که با رعایت و انجام آنها می‌توانید به آزادی مالی برسید.

آزادی مالی

موقعیت خود را ارزیابی کنید

اگر انگیزه لازم برای شروع رسیدن به آزادیِ مالی را داشته باشید، بدون اینکه بدانید از کجا شروع کنید، نمی‌توانید به هدفتان برسید. اول از همه باید تکلیف خود را روشن کنید و بدون تعارف با خود تعیین کنید که استقلال مالی برای شما چه معنایی دارد؟ کدام راه و روش‌ها برای شما بهتر جوابگو خواهد بود؟ در این راه، حتی شاید لازم باشد موقعیت جغرافیایی خود را تغییر دهید؛ زیرا در اکثر مواقع موقعیت مکانی باعث می‌‎شود شما گرفتار شرایط ناخواسته در زندگی شوید.

بدهی و مخارج زندگی خود را بررسی کنید

آزادی مالی یعنی دست‌یابی به ثروتی عظیم! و تا زمانی که شما زیر بار بدهی باشید، این آزادی محقق نخواهد شد؛بنابراین، در قدم دوم بدهی‌هایی که دارید را مشخص کنید. سعی کنید در اسرع وقت آن‌ها را پرداخت کنید تا به‌نوعی زندگی شما از منفی به صفر برسد و از صفر، سفرِ خود را به سمت بی‌نهایت، آغاز کند.

به پول به‌عنوان یک ابزار مثبت نگاه کنید

بدهی‌ها ممکن است شما را دل‌سرد کنند، اما به یاد داشته باشید که پول یک ابزار مفید است. حقیقت این است که به دست آوردن پول یک مانع بزرگ برای زندگی بهتر بسیاری از افراد جامعه است؛ حتی ضرب‌المثل‌هایی نیز وجود دارد که به ما می‌گوید “پول چرک کف دست است” یا ممکن است در رسانه‌ها، فیلم‌هایی را مشاهده کنید که افراد ثروتمند غمگین هستند!

باید بگوییم اگر شما دنباله‌رو این نوع فیلم‌ها و ضرب المثل‌ها هستید، کاملا فریب یک حقه بزرگ را خورده‌اید. پول نه تنها بد نیست؛ بلکه وسیله‌ای است که درهای خوشبختی را به روی شما باز می‌کند. باعث می‌شود یک غول چراغ جادو داشته باشید و هر آنچه که آرزویش را دارید، برایتان برآورده کند. پس پول یک ابزار خوب است و باید در پیِ آن باشید.

اهداف مالی را در زندگی تعیین کنید

استقلال مالی یک مسیر است و تا زمانی که شما تصمیم به شروع به سمت آن نگیرید، به هدفتان نمی‌رسید. در واقع باید در این مسیر، اهداف مالی خود را دسته‌بندی کنید و از تیک زدن اهداف کوچک شروع کنید تا به بزرگ‌ترین هدف برسید. برای درک بهتر، خود را داخل یک بیابان تصور کنید؛ شما برای این‌که به یک منبع آب برسید، باید در طول مسیر از بطری آب خود ذره ذره استفاده کنید تا توان برای ادامه دادن و رسیدن به آن منبع آب را داشته باشید. اهداف کوچک نیز همین نقش را برای رسیدن به هدف بزرگ ایفا می‌کنند.

آزادی مالی

پس‌انداز ماهانه داشته باشید

یکی از راه‌های ساده و موثر برای مدیریت مالی و اطمینان از پرداخت همه‌ی هزینه‌ها و داشتن پس‌انداز چشم‌گیر، ایجاد یک پس‌انداز ماهانه است. این عمل، شما را به پیروی از یک برنامه مالی منظم تشویق می‌کند و به شما کمک می‌کند تا به اهدافی که تعیین کرده‌اید، پایبند بمانید.

یکی از روش‌های معتبر برای ایجاد پس‌انداز ماهانه، استفاده از مدل ۵۰/۳۰/۲۰ است. این مدل به شما کمک می‌کند تا به یک تقسیم‌بندی ساده از درآمدتان دست پیدا کنید.

استفاده از مدل ۵۰/۳۰/۲۰

طبق این مدل، به‌محض دریافت درآمدتان، ۵۰٪ را به تامین نیازهای ضروری روزمره یا ماهانه‌تان اختصاص دهید، ۳۰٪ را صرف رسیدن به اهداف‌تان و ۲۰٪ را هم برای پس‌انداز کنار بگذارید.

برای این‌کار بهتر است از اکسل یا اپلیکیشن‌های رایج استفاده کنید.

پیگیری هزینه‌ها

مرحله بعدی، پیگیری دقیق هزینه‌هایتان است. این کار به شما کمک می‌کند تا بفهمید کدام هزینه‌ها در بودجه ماهانه‌تان تاثیر دارند؛ به‌عنوان مثال، هزینه‌هایی که مربوط به نیازها، پس‌انداز یا پرداخت بدهی‌ها نیستند، بهتر است به دسته‌بندی «هزینه‌های اضافی» منتقل شوند. با دقت لیست هزینه‌های ماهانه‌تان را بررسی کنید تا دسته‌بندی‌های مختلف بودجه را مشخص کنید.

تهیه لیست بودجه ماهانه

حالا آماده‌اید؟ مقادیر هزینه‌های خود را برای مدل ۵۰/۳۰/۲۰ به نمودار کشیده و برای شروع بودجه‌ریزی آماده هستید.

مهم نیست چگونه لیست بودجه ماهانه خود را ایجاد می‌کنید، فقط باید به آن پایبند بمانید. اگر هر زمان فکر کردید که از مسیر خود منحرف شده‌اید، نگران نباشید. در واقعیت، هر چه زودتر به مسیر بازگردید، باز هم می‌توانید ادامه دهید. اگر مشکلاتی در مدیریت بودجه ماهانه دارید، استراتژی‌های مختلف بودجه‌ریزی را امتحان کنید.

آزادی مالی

آزادی مالی یک سفر است که نیاز به صبر، تعهد و کار سخت دارد؛ اما وقتی به آن دست پیدا کنید، خواهید دید که زندگی شما فراتر از تصوراتتان خواهد بود. از خودتان بپرسید “آیا من آماده‌ام این سفر را شروع کنم؟” و به سوی آزادی مالی قدم بردارید.

پرداخت اقساط وام

همان‌طور که در طول مقاله اشاره کردیم، بدهی یک سم خالص و کشنده برای اوج گرفتن و رسیدن به آزادی مالی است؛ بنابراین هر نوع بدهی که دارید آنها را در اسرع وقت پرداخت کنید. با برنامه‌ریزی که برای پس‌اندز ماهانه خود انجام داده‌اید، مبلغی را برای اقساط وام‌هایی که دارید، کنار بگذارید تا موقع پرداخت قسط با مشکل مواجه نشوید.

پس انداز خودکار ایجاد کنید

پس‌انداز خودکار یک روش اساسی برای نزدیک‌تر شدن و رسیدن به آزادی مالی است. شما می‌توانید از وام‌های محلی یا شرکتی که در آن کار می‌کنید، استفاده کنید. وام‌های محلی یا شرکتی معمولا نرخ بهره ندارند و براساس قرعه‌کشی بین اعضا تقسیم می‌شوند. چنین وامی می‌تواند به‌صورت خودکار از حقوق شما کاسته شود و به پس‌اندازی که دارید اضافه کند.

همین الان سرمایه‌گذاری را شروع کنید

از شنبه شروع می‌کنم، ممنوع! بله همین الان سرمایه‌گذاری خود را شروع کنید. شاید تصور کنید در ایران با تورم وحشتناک فرصتی برای سرمایه‌گذاری مفید وجود ندارد. اما باید بیان کنیم که این‌گونه نیست؛ زیرا تورم هرچقدر هم با سرعت افزایش یابد، باز هم گزینه‌هایی برای سرمایه‌گذاری مناسب وجود دارد. مساله مهم اینجاست که باید در زمان مناسب وارد بازار سرمایه شوید و در زمان مناسب سرمایه خود را خارج کنید. در این زمینه‌ می‌توانید در بازار بورس، اتاق‌های معاملاتی طلا، بازار ارزهای دیجیتال، بازار NFTها و غیره سرمایه‌گذاری کنید.

آزادی مالی

سرمایه‌گذاری در کوتاه‌مدت شاید تاثیر چندان زیادی نداشته باشد، اما شما باید یک اصل مهم مانند سود مرکب را به یاد داشته باشید. سود مرکب در بلند مدت می‌تواند پول شما را چندین برابر افزایش دهد.

در مورد آزادی مالی آموزش ببینید

آموزش در واقع کلید موفقیت برای هر حرفه و شغلی است. زمانی‌که تصمیم می‌گیرید به استقلال مالی برسید، در واقع تصمیم گرفتید با چالش‌ها، پستی‌ها و بلندی‌های زندگی روبرو شوید که دوام آوردن در چنین شرایطی نیازمند آگاهی و دانش کافی است؛ زیرا سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف مالی با تهدیداتی مانند سرقت، کلاهبرداری و غیره همراه است. اگر شما نسبت به چنین مواردی آگاهی نداشته باشید، نه تنها به استقلال مالی نخواهید رسید؛ بلکه همان مقدار اولیه سرمایه خود را نیز از دست می‌دهید.

برای آموزش سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی می‌توانید به سایت ایران بروکر مراجعه کنید. در این سایت آموزش انواع بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری در آنها برای شما کاربر عزیز به‌صورت کاملا رایگان فراهم شده است. همین الان اقدام کنید!

چگونه عادات مالی خوب را برای آزادی مالی حفظ کنیم؟

  • سازگاری: اگر به‌دنبال رسیدن به آزادی مالی هستید، باید در تلاش‌های خود متعهد باشید. برای پس‌انداز، سرمایه‌گذاری یا حتی آموزش مالی تصمیم‌های خود را عملی کنید، ثابت قدم باشید و تاکید داشته باشید که نتایج واقعی را ببینید.
  • نظم و انضباط: نظم و انضباط چیزی است که در مدارس به ما آموخته می‌شود، اما بزرگ شدن باعث فراموش کردن این مهارت‌ها می‌شود. برای دست‌یابی به آزادی مالی و مدیریت مالی بهتر، باید در مدیریت پول خود نظم داشته باشید.
  • مسئولیت‌پذیری: مسئولیت‌پذیری به معنای قبول و تحلیل اقدامات خودتان است تا از تکرار اشتباهات جلوگیری کنید. با پایبندی به محدود کردن مخارج و بررسی آن‌ها، می‌توانید برای سرمایه‌گذاری یا شروع یک برنامه پس‌انداز جدید که به آینده کمک کند، پول پس‌انداز کنید.
  • یادگیری مداوم: یادگیری را هرگز نباید متوقف کنید! این نکته مهم، برای یادگیری در مورد آزادی مالی و راه‌های جدید برای تقویت موقعیت مالی‌ هم صدق می‌کند؛ بنابراین، به یادگیری در مورد تکنیک‌های مختلف پس‌انداز پول ادامه دهید، طرح‌ها و سیاست‌های جدید دولت را بشناسید و دانش خود را در زمینه مالی گسترش دهید.

آنچه در آزادی مالی و اقدامات برای رسیدن به آن آموختیم:

آزادی مالی چیزی نیست که یک شبه به آن برسید. حتی ممکن است سال‌ها نیز زمان ببرد. فردی در سن ۲۰ سالگی تصمیم می‌گیرد به آزادی مالی برسد و امکان دارد در سن ۴۰ حتی ۵۰ سالگی به خواسته خود دست یابد. رسیدن به این خواسته ارتباط مستقیم با مواردی که در این مقاله ذکر شد، دارد. شما تا زمانی‌که به اهداف و تعهد خود پایبند نباشید، نمی‌توانید به این هدف بزرگ برسید. بنابراین، آموزش‌های لازم را ببینید، برای اهداف خود برنامه‌ریزی کنید و شروع به پس‌انداز و سرمایه‌گذاری کنید تا به آزادیِ مالی برسید.

این مطلب ترجمه‌ای از این لینک بود، شما می‌توانید با مطالعه بیش‌تر در این زمینه مهارت‌های بیشتری کسب کنید. اگر تجربه‌ای در این زمینه دارید با کاربران ایران بروکر به اشتراک بگذارید.

آزادی مالی چیست؟

آزادی مالی به معنای داشتن حق انتخاب و تصمیم‌گیری درمورد مسائل مالی و اقتصادی زندگی است.

چرا باید آزادی مالی داشته باشید؟

زمان بیشتری را با خانواده و عزیزانتان می‌گذرانید.
رویای خود را پی‌گیری می‌کنید.
از استرس مالی کاسته و به زندگی آرام‌تری دست می‌یابید.
برای جامعه با کمک به دیگران مفید واقع می‌شوید.

مدل ۵۰/۳۰/۲۰ چیست؟

طبق این مدل، به‌محض دریافت درآمدتان، ۵۰٪ را به تامین نیازهای ضروری روزمره یا ماهانه‌تان اختصاص دهید، ۳۰٪ را صرف رسیدن به اهداف‌تان و ۲۰٪ را هم برای پس‌انداز کنار بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *