آشنایی با سایت dailyfx | آموزش استفاده از دیلی اف ایکس در فارکس

آشنایی با سایت dailyfx | آموزش استفاده از دیلی اف ایکس در فارکس

بازارهای مالی بنا به طبیعت‌شان پویا و پر از نوسان هستند. هر روزه با نشر خبرهای تازه نرخ‌های بازار دستخوش تغییر می‌شوند و تحلیل‌های جدید می‌طلبند. معامله‌گران حتی اگر آموزش‌های لازم برای معامله‌گری را دیده باشند، باز هم برای گذار از این تلاطم‌ها و کسب سود به منابع اطلاعاتی نیاز دارند تا با تکیه بر آنها تصمیمات درست بگیرند. امروزه به لطف گسترش وب، منابع آنلاین بسیاری بر بستر اینترنت ایجاد شده است؛ معامله‌گران می‌توانند با دسترسی به آنها از اخبار مطلع شوند و از داده‌ها و ابزارهای تحلیلی‌شان بهره ببرند. وبسایت‌های بازار مالی نقش بسیار مهمی در فرآیند معامله‌گری دارند. این سایت‌ها علاوه بر نشر فوری اخبار، اطلاعات و ابزارهایی را ارائه می‌دهند که معامله‌گران می‌توانند از آن‌ها برای تحلیل بازار، پیش بینی قیمت، مدیریت ریسک و اتخاذ تصمیم‌های مفید در معاملات خود استفاده کنند.

یکی از مهم‌ترین منابع اطلاعاتی آنلاین وبسایت DailyFX است که به تحلیل و نشر اخبار مربوط به بازارهای مالی، علی‌الخصوص بازار فارکس می‌پردازد. این سایت  که در حال حاضر  زیر مجموعه بروکر IG است در سال 2002 راه‌اندازی شد و امروزه یکی از منابع مهم انلاین در زمینه اخبار و تحلیل بازارها محسوب می‌شود. ما در این یادداشت قصد داریم ویژگی‌ها و امکانات این وبسایت را بررسی کنیم.

اخبار اقتصادی و تحلیل بازار

لازم به توضیح نیست که اخبار اقتصادی و نیوزتریدینگ در صنعت فارکس چقدر اهمیت دارد. می‌توان گفت نوسانات قیمتی در بازار، آیینه اخبار و اتفاقات بیرونی هستند. معامله‌گران حین فعالیت و معامله در بازارهای مالی همواره باید گوشه چشمی به اخبار و رخدادهای سیاسی و اقتصادی داشته باشند و نسبت به هر رویدادی، یک تحلیل منطقی و اصولی ارائه بدهند. سایت  DailyFX، از جمله منابع خبری و تحلیلی پربازدیدی است که تمامی رویدادهای تاثیرگذار بر نرخ ارز را پوشش می‌دهد. این اخبار  شامل گزارش‌های مالی، تصمیمات نرخ بهره بانک‌های مرکزی و همچنین تحولات سیاسی و … می‌شود.

آشنایی با سایت dailyfx | آموزش استفاده از دیلی اف ایکس در فارکس

یک امتیاز برجسته سایت DailyFX، دسته بندی محتوایی اخبار بازار است. با کلیک روی market news در منوی افقی سایت چند زیر منو ظاهر می‌شود:

نگاه کلی به بازار (market overview): با ورود به این صفحه از آخرین اخبار مهم اقتصادی اطلاع می‌یابید. اگر دنبال اخبار حوزه خاصی می‌گردید، می‌توانید با اسکرول کردن صفحه به بخش میانی سایت سر بزنید. سایت dailyfx در این قسمت با دسته بندی اخبار به «کل اخبار»، «اخبار فارکس»، «اخبار کامودیتی» و «اخبار سهام» این امکان را فراهم کرده است که فعالان هر حوزه از بازارهای مالی، به سادگی از اخبار حوزه معاملاتی خود خبردار شوند. نکته قابل توجه در محتوای خبری سایت dailyfx این است که غالب محتوای خبری آن همراه با تحلیل‌‌های فاندامنتال و تکنیکال است.

آشنایی با سایت dailyfx | آموزش استفاده از دیلی اف ایکس در فارکس

اخبار لحظه‌ای (real time news): در این صفحه می‌توانید اخبار فوری را لحظه به لحظه دنبال کنید و به طور زنده به اخبار‌ مرتبط با بازار فارکس دسترسی داشته باشید. معامله‌گران در این بخش می‌توانند از آخرین اتفاقاتی که روی شاخص‌های بازارهای مالی اثر می‌گذارد، اطلاع یابند

موضوعات بازار (market theme): دسته بندی جذابی در این صفحه وجود دارد به این شکل که اخبار و تحلیل‌های هر موضوعی مجزا دسته بندی شده است. فعالان و علاقمندان به بازارهای مالی می‌توانند با انتخاب هر کدام از موضوعات از آخرین رویدادها و تحلیل‌های مربوط به آن موضوع آگاهی یابند. از موضوعاتی که در صفحه یافت می‌شوند می‌توان به «سیاست پولی»، «تورم»، «نوسانات»، «بحران اقتصادی»، «تولید ناخالص داخلی» و … اشاره کرد.

شما همچنین در بخش اخبار بازار می‌توانید از آخرین خبر و تحلیل راجع به جفت ارزهایی مانند EUR/USD، اخبار نفت و طلا اطلاع یابید.

جدا از تحلیل‌هایی که در بخش اخبار وجود دارد، شما می‌توانید در منوی سایت اصلی روی «analysis» کلیک کنید تا از اخرین تحلیل‌های تخصصی کارشناسان سایت مطلع شوید. در این بخش، دسته‌هایی مانند «تحلیل تکنیکال»، «رهنمودهای معامله‌گری در فارکس»، «پیش بینی» و «چشم انداز بازار» وجود دارد که معامله گران می‌توانند با تعمق در آنها تصمیمات عاقلانه‌ای بگیرند. مثلا در بخش رهنمودهای معامله‌گری، تحلیل‌گران متخصص سایت، اخرین استراتژی و نکات بازار فارکس را با شما در میان می‌گذارند. از دیگر امکانات مهم بخش تحلیل سایت می‎‌توان به جدول حمایت و مقاومت جفت ارزها و رمزارز اشاره کرد.

آشنایی با سایت dailyfx | آموزش استفاده از دیلی اف ایکس در فارکس

انعکاس بازارهای مالی در سایت DailyFX

سایت DailyFX، علاوه بر اخبار و تحلیل‌های مرتبط به بازار فارکس، سایر بازارهای مالی را نیز پوشش داده است. فعالان و علاقمندان به بازارهایی مانند «بازار سهام» و «کریپتو» می‌توانند اخبار و تحلیل‌های حوزه معاملاتی خود را بصورت تخصصی در سایت پی بگیرند. شما می‌توانید در بخش سهام از تحلیل چارت شاخص‌هایی مثل S&P 500، داوجونز، نزدک و FTSE 100 آگاهی یابید. همچنین می‌توانید اطلاعات مفیدی راجع به نقاط حمایت و مقاومت، ارزش بازار سهام‌ مختلف و نحوه معامله‌گری در هریک از این بازارها به دست آورید. سایت DailyFX، علاقمندان به کریپتو را فراموش نکرده است و در منوی سایت اصلی، دسته‌ای را به آنها اختصاص داده است تا بصورت جداگانه به محتوای خبری و تحلیلی حوزه خود دسترسی داشته باشند.

تقویم اقتصادی

یکی از ابزارهای مهم و ضروری سایت DailyFX که معامله‌گران بازارهای مالی باید به آن توجه داشته باشند تقویم اقتصادی است. تقویم اقتصادی جدولی زمانی است که تمام رخدادها و اتفاقاتی که در آینده ممکن است روی نرخ ارز تاثیر بگذارد را فهرست می‌کند. این اطلاعات شامل اعلان‌های اقتصادی مانند نرخ تورم، تصمیمات نرخ بهره بانک‌های مرکزی، شاخص‌های تولیدی و خدماتی، اعلان‌های مربوط به اشتغال و داده‌های تجاری است. تقویم اقتصادی سایت DailyFX رویدادها را با توجه به کشور/ منطقه و منطقه زمانی دسته بندی کرده است. همچنین رویدادها را بسته به میزان احتمالی تاثیرشان با درجه‌بندی‌هایی مانند اهمیت کم، متوسط یا بالا ارائه می‌کند. شما می‌توانید با فیلتر کردن تقویم، رویدادهایی که به کارتان می‌آید را با توجه به منطقه و اهمیت آن رویدادها مشاهده کنید.

آشنایی با سایت dailyfx | آموزش استفاده از دیلی اف ایکس در فارکس

تقویم اقتصادی فارکس سایت DailyFX قابل تنظیم و سفارشی سازی است. شما می‌توانید با مراجعه به صفحه تقویم اقتصادی ، رویدادهای گذشته، امروز و آینده را با کلیک بر ستون‌های «هفت روز گذشته» «دیروز» ،«امروز»، «فردا»  مشاهده کنید. همچنین می‌توانید منطقه زمانی مدنظرتان را انتخاب کنید. این کار با کلیک بر «منطقه زمانی» (Timezone) میسر می‌شود. مثلا معامله‌گران در ایران می‌توانند با انتخاب منطقه خاورمیانه ، استاندارد زمانی ایران 3:30+ را انتخاب کنند.

آشنایی با سایت dailyfx | آموزش استفاده از دیلی اف ایکس در فارکس

با کلیک بر کشور/ منطقه  (Country/Region) در جدول تقویم اقتصادی وبسایت می‌توانید مناطقی را انتخاب کنید که رویدادهای آن منطقه بیشتر به کارتان می‌آید یا اینکه اخبار مربوط به مناطقی را به شما نشان بدهد که می‌خواهید نسبت قیمتی ارزهایشان را با یکدیگر بررسی کنید.

ابزارهای سایت DailyFX

سایت DailyFX در قسمت Tools، مجموعه‌ای از ابزارهای مفید را فراهم آورده است که معامله‌گران و تحلیلگران می‌توانند با استفاده از آنها تصمیمات معاملاتی بهتری بگیرند و تحلیل‌های دقیق‌تری ارائه دهند. در ادامه برخی ابزارهای سایت را معرفی خواهیم کرد.

آشنایی با سایت dailyfx | آموزش استفاده از دیلی اف ایکس در فارکس

forex rates : با ورود به این صفحه می‌توانید در یک نگاه نرخ‌های جفت ارزهای فارکس، کالاها، شاخص‌های مختلف بازار سهام و رمزارزها را ببینید و بصورت زنده در جریان قیمت‌ها قرار بگیرید. با کلیک روی هر ستون داده‌های زیادی راجع به هر نوع دارایی بازار، از جمله نمودارهای قیمت زنده، اخبار فوری و رهنمودهای متخصصان پیدا خواهید کرد.

آشنایی با سایت dailyfx | آموزش استفاده از دیلی اف ایکس در فارکس

تقویم درامد: این ابزار به معامله گران کمک می‌کند تا عملکرد شرکت‌ها را شناسایی کنند و ببینند کدام شرکت‌ها قصد انتشار گزارش درامد و سود خود را دارند. همچنین می‌توانند در فهرستی که سایت تدوین کرده، ارزش بازار، براورد درامد به ازای هر سهم (EPS) و گزارش‌های EPS شرکت‌ها را مطالعه کنند. قطعا سهولت دسترسی به چنین اطلاعاتی کمک شایانی به معامله گران می‌کند.

نوسانات بازار: یکی از راه‌های شکار فرصت‌های معاملاتی کوتاه مدت در خلال معاملات هفتگی و روزانه، شناسایی نوسانات بازار و اندازه گیری آنها است. میانگین محدوده واقعی (ATR) اندیکاتوری است که این نوسانات را اندازه‌گیری می‌کند؛ سایت DailyFX با اعمال آن روی جفت ارزهای مختلف بصورت زنده نتایج آن را نشان می‌دهد. وقتی نوسان قیمت یک دارایی افزایش می‌یابد و فراتر از میزان معمول یا متوسط خود می‌رود، این شرایط را با عبارت «بالاتر از 100% میانگین دامنه واقعی» توصیف می‌کنیم. این اتفاق نشانگر تحرکات زیاد در بازار یا تغییرات عمده در عرضه و تقاضا است. از طرفی، وقتی نوسان قیمت کاهش می‌یابد و به سمت عددی نزدیک به صفر حرکت می‌کند، از عبارت «به سمت 0% میانگین دامنه واقعی» استفاده می‌کنیم. این اغلب نشانگر عدم فعالیت یا بی‌تحرکی در بازار است و می‌تواند به معنای کاهش علاقه یا فرصت‌های تجاری کمتر باشد.

حمایت و مقاومت: حمایت و مقاومت مفاهیم کلیدی هستند که به معامله‌گران کمک می‌کنند الگوهای چارت را در بازارهای مالی درک، تحلیل و بر اساس آن عمل کنند. معامله گران با استفاده از این ابزار موجود در سایت می‌توانند نقاط ورود و خروج معاملاتی خود را به درستی انتخاب کنند، میزان ریسک را کاهش دهند و از نسبت ریسک به ریوارد مطلوب بهره ببرند.

آشنایی با سایت dailyfx | آموزش استفاده از دیلی اف ایکس در فارکس

احساسات بازار : احساسات بازار نشان دهنده ذهنیت و گرایش معامله گران است. معامله گران با درک احساسات بازار می‌توانند حرکت قیمت را در آینده حدس بزنند. سایت dailyfx  با ارائه شاخص احساسات این امکان را برای معامله‌گران فراهم می‌کند تا بدانند روی هر دارایی چند درصد از معامله‌گران پوزیشن لانگ گرفتند و به صعود بازار امیدوار هستند و چند درصد از معامله‌گران پوزیشن شورت گرفتند.

آشنایی با سایت dailyfx | آموزش استفاده از دیلی اف ایکس در فارکس

تست DNA فارکس: یکی از صفحات جذاب بخش ابزارها، آزمونی 14 سوالی است که با پاسخ به سوالات آن متوجه خواهید شد که روحیات‌تان به  کدام معامله گران نزدیک است و برای کدام سبک معامله در فارکس مناسب‌تر هستید. اگر در معاملات فارکس تازه‌کار هستید، این آزمون به شما کمک خواهد کرد که سبک و استراتژی معاملاتی‌تان را ایجاد کنید و اگر معامله‌گری خبره هستید بازهم ممکن است این آزمون مطلبی راجع به شما بگوید که برایتان تازگی دارد.

آموزش استفاده از دیلی اف ایکس

فرقی ندارد در چه سطحی از معامله‌گری باشید؛ چه مبتدی باشید یا حرفه‌ای، بخش «آموزش» (Education) وبسایت dailyfx، مطالب و منابع آموزش متنوعی را بصورت رایگان در اختیار شما قرار می‌دهد تا توانایی و مهارت‌تان را در زمینه معامله‌گری بهبود ببخشید. منوی آموزش سایت نیز همانند دسته‌های دیگر با ارائه زیر منوهای متنوع این امکان را به معامله‌گران و علاقمندان به یادگیری بازارهای مالی می‌دهد تا به سادگی دوره‌ها یا مقالات آموزشی مدنظر خود را انتخاب کنند.

متخصصان و تحلیلگران سایت با تدوین دوره‌های آموزشی (Trading courses)، مسیر یادگیری معامله‌گری در بازارهای مالی را از ابتدا پیش پای شما قرار می‌دهند. این آموزش‌ها متناظر با سطح معامله‌گری افراد در سه بخش طراحی شدند :

  • دانش معاملاتی پایه: مقالات و منابع آموزشی در این بخش مناسب کسانی است که به تازگی در بازارهای معاملاتی قدم گذاشتند. در این بخش ضمن معرفی بازارهای مختلف مالی مانند بازار ارز، کالا و سهام، با نحوه عملکرد و مفاهیم بنیادی آنها اشنا خواهید شد. همچنین می‌توانید سبک معاملاتی مناسب خود را کشف کنید و با روندهای معاملاتی مهم و روانشناسی بازار آشنا شوید
  • آشنایی با تحلیل تکنیکال: اگرچه یادگیری تحلیل تکنیکال موفقیت و کسب سود را در بازارهای مالی تضمین نمی‌کند اما شاید تنها وسیله‌ای است که می‌توان با آن حجم انبوهی از داده‌ها و واکنش‌های قیمتی را روی چارت فهمید. بنابراین برای کسانی که می‌خواهند در بازارهای معاملاتی فعالیت کنند، یادگیری تحلیل تکنیکال شرطی ضروری است. معامله‌گران می‌توانند با بهره‌گیری از این دوره روی چارت مسلط شوند و بیاموزند که چگونه از اندیکاتورهای تکنیکال، تحلیل‌های بازه زمانی و احساسات در تصمیم‌گیری‌های معاملاتی خود استفاده کنند.
  • استراتژی‌های معاملاتی و مدیریت ریسک: برای اینکه معامله‌گری توانمند و همه جانبه شوید لازم است که پس از آشنایی پایه و سپس تکنیکال، با استراتژی‌های معاملاتی و نحوه مدیریت ریسک آشنا شوید. در این دوره یاد خواهید گرفت که چگونه مفاهیم معرفی شده در دوره‌های قبلی را بطور عملی بکار ببندید. شما با ورود به این دوره با طیف وسیعی از اندیکاتورهای تکنیکال ، کاربرد آنها و مدیریت ریسک اشنا خواهید شد.
آشنایی با سایت dailyfx | آموزش استفاده از دیلی اف ایکس در فارکس

رهنمودهای معاملاتی رایگان (Free Trading Guide ) بخشی است که در آن  می‌توانید به انتخاب خود محتوای آموزشی و راهنمایی‌های معاملاتی را در سه دسته ابتدایی، پیشرفته و پیش بینی دریافت کنید. نحوه دریافت این مطالب بدین گونه است که با انتخاب هریک از دسته‌ها  و کلیک بر Get selected guides به فرم زیر هدایت خواهید شد :

آشنایی با سایت dailyfx | آموزش استفاده از دیلی اف ایکس در فارکس

سپس با پر کردن فیلدهای خواسته شده شامل نام، نام خانوادگی، ایمیل، منطقه و ارسال آنها، محتوای انتخابی شما به ایمیل‌‌تان فرستاده خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *