آشنایی با مفهوم تامین مالی شبانه | تاثیر Overnight funding بر معاملات مالی

آشنایی با مفهوم تامین مالی شبانه | تاثیر Overnight funding بر معاملات مالی

در بازار مالی، خریدوفروش سریع انجام می‌شود، با وجود این نکته، ممکن است بخواهید معامله‌ای را برای مدت کوتاهی یا حتی تا زمان نامعلومی باز نگه‌دارید. در این‌جا تامین مالی شبانه (overnight funding) به کمک شما می‌آید. این ابزار به شما امکان می‌دهد تا موقعیت‌های معاملاتی خود را برای مدت زمان بیشتری نگه‌دارید.

در این مقاله از ایران بروکر همراه ما باشید تا این مفهموم جذاب را بررسی کنیم و متوجه شویم که چگونه تامین سرمایه یک شبه بر معاملات مالی تاثیرگذار است؟

تامین مالی شبانه چیست؟

تامین مالی شبانه همان فاندینگ ریت در بازار ارزهای دیجیتال است. این مفهموم در بازار فارکس به نرخی اطلاق می‌شود که معامله‌گران باید به‌عنوان یک کارمزد یا درآمد به دلیل نگه‌داشتن معاملات خود در شبانه روز (یا در طی دوره‌های معاملاتی بلند مدت) پرداخت کنند. این نرخ به‌عنوان نرخ تعیین شده توسط بروکرها، مراکز معاملاتی یا بانک‌ها معمولا در معاملات می‌آید و ممکن است در طول زمان تغییر کند.

درک نرخ تامین مالی شبانه مهم است؛ زیرا برای معامله‌گران نقش مهمی در تعیین هزینه‌ها یا درآمد‌های معاملاتی خود دارد. اگر یک معامله‌گر موقعیت خرید دارد (لانگ) و نرخ تامین مالی شبانه مثبت باشد به او اجازه می‌دهد تا درآمد کسب کند. از طرفی دیگر، اگر تریدر موقعیت فروش داشته باشد (شورت) و نرخ تامین مالی شبانه مثبت باشد، ممکن است متحمل هزینه شود و در صروتی که نرخ تامین مالی شبانه منفی باشد دقیقا عکس این موضوع اتفاق خواهد افتاد. در برخی موارد، اورنایت فاندینگ ریت می‌تواند توسط معامله‌گران به‌عنوان جزئی از مزایا یا معایب معامله در نظر گرفته شود.

نرخ تامین مالی شبانه بیشتر در معاملات بازار آتی بدون سررسید فارکس و دیگر بازارهای مشتقه آتی بدون سررسید (Perpetual futures) معامله می‌شود و معمولا به عواملی مانند: نرخ‌های بهره‌برداری بروکرهای معاملاتی، شرایط بازار و تقاضای عمومی بستگی دارد. به‌عبارت دقیق‌تر، این نرخ بر اساس اختلاف نرخ کسب سود از ارزها در معاملات شبانه و نیاز به تعویق معاملات مشتقه آتی محاسبه می‌شود.

تامین سرمایه یک شبه

از کدام نرخ ها برای محاسبه هزینه تامین مالی شبانه در فارکس استفاده می شود؟

هزینه‌های اورنایت فاندینگ ریت در بازار فارکس بر اساس نرخ‌های بهره و سود محاسبه می‌شوند. مهم‌ترین‌ نرخ‌ها برای محاسبه این هزینه‌ها عبارتند از:

کشور تامین مالی شبانه در موقعیت‌های لانگ تامین مالی شبانه در موقعیت‌های شورت
انگلستان ٪۲.۵ + SONIA ٪۲.۵ – SONIA
ایالات متحده ٪۲.۵ + SOFR ٪۲.۵ – SOFR
اتحادیه اروپا ٪۲.۵ + STR ٪۲.۵ – STR
استرالیا ٪۲.۵ + سپرده ٪۲.۵ – سپرده

برای محاسبه هزینه تامین مالی شبانه، معامله‌گران معمولا از اختلاف بین نرخ بهره ارائه شده برای دارایی که معامله می‌کنند و نرخ بهره‌ای که توسط بانک مرکزی مربوطه تعیین می‌شود، استفاده می‌کنند. این اختلاف به‌عنوان نرخ تامین مالی شبانه شناخته می‌شود؛ معامله‌گران باید آن را در نظر بگیرند تا تصمیم بگیرند که آیا نگه‌داشتن معامله خود در طول شبانه مناسب است یا خیر.

تامین مالی شبانه چه زمانی انجام و چگونه محاسبه می شود؟

زمان اورنایت فاندینگ ریت در معاملات مالی به این بستگی دارد که شما به‌عنوان تریدر یا سرمایه‌گذار چه موقع نیاز به انجام معاملات اهرمی (معاملات استقراضی) دارید. در این نوع معاملات چون در قراردادهای مشتقه آتی دون سررسید انجام می‌گیرد، تاریخ انقضا مشخصی وجود ندارد و شما می‌توانید موقعیت خود را تا زمانی‌که به آن نیاز دارید، حفظ می‌کنید.

تامین سرمایه یک شبه به‌عنوان یک ابزار برای حفظ موقعیت معاملاتی کوتاه‌مدت مورد استفاده قرار می‌گیرد. وقتی شما به‌عنوان مثال در بازار آتی ارز معامله می‌کنید و از اهرم برای مدیریت سرمایه موقعیت‌های خود بهره می‌برید، ممکن است برای ادامه معامله در روز بعد یا حتی هفته بعد، نیاز به تامین مالی شبانه داشته باشید.

هزینه‌های تامین مالی یک شبه چگونه محاسبه می‌شود؟

هزینه‌های تامین مالی شبانه معمولا بر اساس تعدادی از عوامل مختلف محاسبه می‌شوند و شامل موارد زیر هستند:

  1. نرخ بهره (ریفرنس نرخ): این عامل مهم‌ترین مولفه هزینه تامین مالی است. نرخ بهره در واقع نرخ سود یا هزینه مالی است که شما برای استفاده از سرمایه قرضی در تامین مالی خود پرداخت می‌کنید. ریفرنس نرخ معمولا به شکل سالیانه و به‌صورت مثبت یا منفی تعیین می‌شود و نشان می‌دهد که شما در صورت نیاز به تامین مالی یک شبه، پول می‌گیرید یا پول پرداخت می‌کنید.
  2. ارزش موقعیت معاملاتی: هزینه تامین مالی یک شبه بر اساس مقدار ارزش کل معامله یا موقعیت معاملاتی شما محاسبه خواهد شد. هرچه ارزش معامله بیشتر باشد، هزینه اورنایت فاندینگ نیز بیشتر خواهد بود.

فراموش نکنید که ارائه‌دهندگان خدمات مالی و بروکرها ممکن است هزینه‌های تامین مالی شبانه را باتوجه به قوانین و مقررات خود تعیین کنند؛ بنابراین ممکن است تامین سرمایه یک‌شبه در بروکر انتخابی شما، متفاوت باشد. معمولا هزینه‌های اورنایت فاندینگ ریت به‌صورت روزانه محاسبه و روی حساب معامله‌گران اعمال می‌شوند.

نمونه‌ای از تامین مالی شبانه در موقعیت های لانگ و فرمول محاسباتی

برای محاسبه هزینه تامین مالی یک شبه در موقعیت‌های لانگ، نرخ مربوطه به اضافه ۲.۵ درصد را پرداخت می‌کنید.

تامین مالی یک شبه

برای درک بهتر محاسبه هزینه تامین مالی یک شبه در موقعیت‌های لانگ به یک مثال توجه کنید. شما ۱۰۰ واحد CFD از شرکت بریتانیایی ABC با قیمت ۴۳۵ پنی خریداری کردید. قیمت سپس به ۴۵۰ پنی افزایش یافت اما شما تصمیم می‌گیرید تا زمانی‌که قیمت به ۴۸۰ پنی نرسد، موقعیت خود را باز نگه‌دارید.

در این حالت، به‌عنوان معامله‌گر لانگ، شما برای نگه‌داشتن موقعیت خود، هزینه تامین سرمایه شبانه پرداخت می‌کنید. این هزینه شامل دو عنصر اصلی است:

  1. کارمزد معاملاتی (۲.۵ درصدی): این کارمزد برای نگه‌داشتن موقعیت شما به‌صورت روزانه محاسبه می‌شود و به‌عنوان بخش اصلی هزینه تامین مالی شبانه به حساب می‌آید.
  2. نرخ بهره معاملاتی (SONIA): نرخ بهره معاملاتی به ازای موقعیت‌های معاملاتی لانگ محاسبه می‌شود. در این مثال، نرخ SONIA معادل ۰.۵ درصد و کارمزد معاملاتی ۲.۵ درصد است.

برای محاسبه هزینه تامین مالی شبانه در موقعیت لانگ، از فرمول زیر استفاده می‌شود:

فاندینگ ریت

مقدار ۳.۶۹ پوند به‌عنوان هزینه تامین مالی شبانه از حساب شما کسر خواهد شد.

توجه: در مورد سهام ایالات متحده و اتحادیه اروپا، به‌منظور محاسبه، تعداد روزهای سال به‌جای ۳۶۵ تقسیم بر ۳۶۰ می‌شود.

تامین مالی در موقعیت‌های فروش با ذکر مثال و فرمول محاسباتی

در مواقعی که شما در یک موقعیت فروش هستید، باید یک کارمزد تامین مالی یک شبه را باتوجه به نرخ معاملاتی مشخص محاسبه کنید. این کارمزد معاملاتی شامل ۲.۵٪ منهای نرخ بهره مربوطه است.

با این حال، لطفا توجه داشته باشید که در موارد خاص، زمانی‌که نرخ پایه به مقدار استثنایی پایینی برسد، ممکن است هنوز نیاز به پرداخت کارمزد تامین مالی داشته باشید.

برای درک بهتر، در نمونه‌ای از معامله فروش، شما ۱۰۰ CFD را به شرکت بریتانیایی XYZ با قیمت ۵۰۰ پنی می‌فروشید. قیمت در پایان روز به ۴۵۰ پنی کاهش پیدا می‌کند اما هنوز تا رسیدن به قیمت هدف ۴۲۰ پنی فاصله دارید. شما تصمیم می‌گیرید تا موقعیت خود را یک شب باز نگه‌دارید.

به‌عنوان یک موقعیت فروش، برای نگه‌داشتن موقعیت خود، شما یک کارمزد تامین مالی یک شبه را دریافت می‌کنید. در این مثال، نرخ فعلی سونیا ۰.۵ درصد و کارمزد معاملاتی ۲/۵ درصد است.

اورنایت فاندینگ ریت

۲۴ پوند هزینه تامین مالی شبانه برای نگه‌داشتن موقعیت فروش در معاملات به شما پرداخت می‌شود.

آنچه در نوشته «آشنایی با مفهوم تامین مالی شبانه» خواندیم:

تامین مالی یک شبه یک اصطلاح مهم در بازار مالی است که به معامله‌گران اجازه می‌دهد، موقعیت‌های معاملاتی خود را برای مدت‌های کوتاه مانند یک شب باز نگه‌دارند. این مفهوم به معامله‌گران این امکان را می‌دهد که معاملات خود را در مقابل تغییرات بازار بهینه‌تر انجام دهند و از فرصت‌های احتمالی سود کسب کنند.

overnight funding هزینه‌هایی را در بر دارد که بر اساس ارزش معاملات شما، نرخ بهره و مدت زمان باز بودن معامله شما محاسبه می‌شود. این هزینه‌ها می‌توانند تاثیر مهمی بر معاملات شما داشته باشند که باید به دقت مدیریت شوند تا از سودآوری معاملات خود اطمینان حاصل کنید. در کل، تامین مالی شبانه یک ابزار مهم برای کسب سود بیشتر از موقعیت‌های معاملاتی و حفظ معاملات در بازار مالی است.

سوالات متداول «آشنایی با مفهوم تامین مالی شبانه»

تامین مالی شبانه چیست؟

تامین مالی شبانه همان فاندینگ ریت در بازار ارزهای دیجیتال است اما این مفهموم در بازار فارکس به نرخی اطلاق می‌شود که معامله‌گران باید به‌عنوان یک کارمزد یا درآمد به دلیل نگه‌داشتن معاملات خود در شبانه روز (یا در طی دوره‌های معاملاتی بلند مدت) پرداخت کنند.

هزینه‌های تامین مالی شبانه چگونه محاسبه می‌شود؟

هزینه‌های تامین مالی شبانه معمولا با دو مولفه محاسبه می‌شوند: ۱ـ بر اساس نرخ بهره مشخصی که توسط نهادهای مالی تعیین می‌شود(نرخ بهره در واقع نرخ سود یا هزینه مالی است که شما برای استفاده از سرمایه قرضی در تامین مالی خود پرداخت می‌کنید).۲ـ ارزش کل موقعیت معاملاتی.

از کدام نرخ ها برای محاسبه هزینه تامین مالی شبانه در فارکس استفاده می شود؟

انگلستان، ایالات متحده، اتحادیه اروپا و استرالیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *