آموزش کامل استراتژی ترید نئوویو (neo wave)

آموزش کامل استراتژی ترید نئوویو (neo wave)

امواج نئویو به‌معنای الیوت به سبک «گلن نیلی» است. این نوع امواج در واقع رویکردی جدید از امواج الیوت هستند که با دقت بیشتر و استفاده آسان‌تر در بین معامله‌گران، رواج یافته است.

در این مقاله از مجموعه ایران بروکر، به بررسی چگونگی ارتباط نظریه امواج نئو با نظریه امواج الیوت و این‌که چرا توسط بسیاری از معامله‌گران حرفه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌پردازیم. همچنین در مهم‌ترین بخش از مقاله، استراتژی ترید نئوویو را به‌طور کامل آموزش می‌دهیم.

نظریه امواج نئوویو و رویکرد امواج الیوت هر دو بر اساس این ایده هستند که بازار سهام به‌صورت موج، حرکت می‌کند. این موج‌ها با استفاده از اعداد فیبوناچی (یک سری اعداد هندسی که در طبیعت و در بازارهای مالی یافت می‌شوند)، قابل شناسایی هستند.

تعریف و مفهوم امواج نئوویو

امواج نئوویو به‌عنوان یک نسخه پیشرفته‌تر از استراتژی امواج الیوت عمل می‌کند. این الگو نه تنها نحوه ترسیم نمودارها را کنترل می‌کند، بلکه نوع داده‌هایی را که معامله‌گران به‌عنوان مبنای ترسیم نمودارها استفاده می‌کنند نیز مدیریت می‌کند. به‌طور کلی، وقتی از داده صحبت می‌شود، به «داده‌های نقدی» اشاره داریم.

استراتژی ترید نئوویو (Neo Wave) به معامله‌گران در درک این‌که داده‌های خاص چگونه ترسیم می‌شوند، کمک می‌کند. کاربران از نمودارهای موجی به‌جای نمودارهای کندلی سنتی، استفاده می‌کنند. این نمودارها امواج الیوت را بازتاب می‌دهند و امکان مشاهده جریان حرکت قیمت بازار از بالا به پایین و برعکس را در یک بازه زمانی خاص، فراهم می‌کنند. از طریق در نظر گرفتن این داده‌ها، امکان پیش‌بینی‌های دقیق‌تری برای معاملات فراهم می‌شود.

نکات مهم در رابطه با استراتژی ترید نئوویو

  • نئوویو یک روش تحلیل تکنیکال است که برای شناسایی الگوهای قیمتی استفاده می‌شود.
  • الگوهای قیمت به شکل امواج در نمودار نشان داده می‌شوند.
  • علاوه بر محاسبات ریاضیاتی، نظرات معامله‌گران (احساسات) نیز نقش مهمی در پیش‌بینی‌ها ایفا می‌کنند.
  • امواج نئوویو به‌منظور پیش‌بینی تغییرات قیمت‌ها استفاده می‌شود.
  • برای درک کامل از مفهوم نظریه موج نئو، ایجاد یک فهم دقیق از نظریه موج الیوت امری ضروری است.

استراتژی ترید نئوویو، به‌عنوان یک شاخه پیشرفته از نظریه موج الیوت، به معامله‌گران حرفه‌ای کمک می‌کند تا درک بهتری از تغییرات در الگوهای قیمتی و تحولات مستمر در روانشناسی و احساسات معامله‌گر داشته باشند. این تئوری بر اساس این فرضیه کار می‌کند که تغییرات قیمت سهام، قابل پیش‌بینی است و با توجه به الگوهای متداول صعودی و نزولی (یا امواج)، می‌توان پیش‌بینی کرد که قیمت سهام در آینده به چه سمتی تغییر خواهد کرد.

بیشتر بدانید: بهترین استراتژی های ترید در سال ۲۰۲۴ | معرفی ۱۰ استراتژی برتر

تاریخچه و کاربرد امواج نئوویو

گلن نیلی، یک تحلیلگر مالی، نظریه موج نئو را توسعه داد. این نظریه بر اساس نظریه امواج الیوت است، اما الگوها و قوانین جدیدی را ارائه می‌دهد که می‌تواند به معامله‌گران در شناسایی نقاط ورودوخروج مناسب و مدیریت ریسک کمک کند.

نقاط ضعفی که نیلی در امواج الیوت می‌دید تغییراتی که نیلی برای رفع نقاط ضعف در امواج الیوت داد
عدم وجود قوانین واضح برای شناسایی الگوهای موجی ایجاد قوانین واضح برای شناسایی الگوها
تمرکز بیش از حد بر احساسات معامله‌گران کاهش تمرکز بر احساسات معامله‌گران
عدم توانایی در پیش‌بینی روندهای بلندمدت توسعه الگوهای جدید

منطق زمان

منطق پشت استراتژی ترید نئوویو به‌شدت به زمان متکی است. معامله‌گران از مدت زمان چارچوب الگو استفاده می‌کنند تا درک کنند آیا الگو کامل شده است یا هنوز در حال رشد است. به‌عنوان مثال، اگر یک موج اصلاحی مثلث خنثی در تایم فریم روزانه تشکیل شود، انتظار می‌رود که حدود ۱۰ روز طول بکشد. اگر این موج بیش از ۱۰ روز طول بکشد، ممکن است نشان‌دهنده این باشد که الگو به‌طور کامل تکمیل نشده است.

ترکیب با سایر اندیکاتورها

استراتژی ترید نئو ویو را می‌توان با سایر اندیکاتورهای تکنیکال ترکیب کرد تا استراتژی معاملاتی پیشرفته‌تر و کارآمدتری ایجاد شود. به‌عنوان مثال، معامله‌گران می‌توانند از استراتژی ترید نئوویو برای شناسایی روندهای کلی بازار استفاده کنند؛ سپس از اندیکاتورهای تکنیکال دیگر برای شناسایی نقاط ورودوخروج مناسب بهره ببرند.

آموزش کامل استراتژی ترید نئو ویو

در ابتدای آموزش استراتژی ترید نئوویو به سراغ شناسایی و درک امواج در این استراتژی می‌رویم. به یاد داشته باشید که در استراتژی ترید نئوویو، زمان مهم‌ترین موضوع است؛ بنابراین در این مقاله بارها و بارها به تغییر تایم فریم‌ها برای افزایش دقت در تحلیل اشاره می‌کنیم. همچنین امکان دارد که نحوه موج شماری یا شناسایی امواج در استراتژی ترید نئوویو، کمی پیچیده به‌نظر برسد؛ اما نگران نباشید تا انتهای مقاله را مطالعه کنید تا به‌درستی معامله با این استراتژی را یاد بگیرید.

  • موج چیست؟در استراتژی ترید نئوویو، موج به‌عنوان یک خط مستقیم با هر طولی که در هر جهتی (به‌جز عمودی) حرکت می‌کند، تعریف می‌شود. امواج ناشی از عدم تعادل در تعداد سفارش‌های خریدوفروش در بازار شکل می‌گیرند.
  • تک موج چیست؟ تک موج ساده‌ترین نوع موج است که اولین حرکت قیمت را در تغییر روند بازار نشان می‌دهد. تک موج‌ها می‌توانند در هر جهتی صعودی، نزولی یا خنثی، حرکت کنند.
  • امواج ترکیبی چیست؟ امواج ترکیبی یا پیچیده از ترکیب دو یا چند تک موج تشکیل می‌شوند. امواج پیچیده می‌توانند الگوهای مختلفی را ایجاد کنند، از جمله:
    • مثلث: یک موج ترکیبی اصلاحی که دارای سه موج کوچک‌تر است که در یک الگوی مثلثی شکل، قرار گرفته‌اند.
    • زیگزاگ: یک موج ترکیبی اصلاحی که دارای پنج موج کوچک‌تر است که در یک الگوی زیگزاگ شکل، قرار گرفته‌اند.

اهمیت امواج در استراتژی ترید نئوویو

امواج نقش اساسی را در استراتژی ترید نئوویو ایفا می‌کنند. آن‌ها برای شناسایی روندهای کلی بازار، نقاط ورودوخروج مناسب و مدیریت ریسک استفاده می‌شوند.

ترید نئوویو

در نمودار بالا، تک موج با خط آبی و حرکت معکوس آن با خط زرد نشان داده شده است. تعریف یک تک موج، بیان می‌کند که این نوع حرکت می‌تواند در هر قسمتی از نمودار و با هر طولی صورت بگیرد. تغییرات قیمت قبل‌وبعد از این بخش نیز مشخص می‌شود.

تک موج‌ها و امواج ترکیبی از مفاهیم اساسی در استراتژی ترید نئوویو هستند. درک این مفاهیم برای معامله‌گرانی که از این استراتژی برای پیش‌بینی روند بازار استفاده می‌کنند، ضروری است.

استراتژی نئوویو

در تصویر بالا، خط آبی حرکت قیمت را با تغییرات شدید در جهت روند نشان می‌دهد. این حرکت را می‌توان تا زمانی که اصلاح در جهت کلی روند اتفاق بیفتد، تک موج نامید؛ اصلاح زمانی اتفاق می‌افتد که یک حرکت جزئی، خلاف جهت روند صورت بگیرد (با خط نارنجی مشخص شده است).

قوانین ساخت نمودار در استراتژی ترید نئوویو

یکی از تفاوت‌های اصلی امواج نئوویو با امواج الیوت، اصل ساختار نمودار است. امواج نئوویو یک سیستم کاملاً جدید از تجزیه و تحلیل تکنیکال و مدیریت داده‌ها است که در این بخش از مقاله آن را بررسی می‌کنیم.

در مرحله اول، نمودار را به چند دوره زمانی مساوی تقسیم می‌کنیم. برای این کار می‌توانید از اندیکاتورهای تعیین سشن استفاده کنید.

استراتژی معاملاتی نئوویو

در این مثال، واحدهای زمانی، سشن‌های روزانه خواهند بود که با خطوط نقطه‌چین آبی در نمودار مشخص شده‌اند.

در ادامه، دوره تعریف‌شده را به دو قسمت تقسیم می‌کنیم. حال باید کف و سقف هر دوره را تعریف کنیم. می‌توانید از کف و سقف برای کل روز استفاده کنید و آن‌ها را علامت‌گذاری کنید.

استراتژی معامله با امواج نئوویو

از سمت چپ نمودار شروع و طبق تصویر بالا، اولین کف را شناسایی کنید. همین کار را در سمت راست نمودار نیز تکرار و کف قیمت را مشخص کنید و زمانی که در دو طرف کف‌های قیمتی را مشخص کردید، برای مابقی نمودار نیز شروع به تعیین کف و سقف‌ها با نقاط آبی کنید.

ترید با استراتژی امواج نئوویو

حالا نقطه‌ها را با یک خط به هم وصل می‌کنیم و الگویی متشکل از تک موج‌ها را مشاهده خواهیم کرد.

ترید با استراتژی نئوویو

توجه داشته باشید که برخی از تک موج‌ها را می‌توان در یک موج کلی ترکیب کرد؛ یعنی دو موج در ناحیه سبز و دو موج در ناحیه زرد.

در مورد کاربرد عملی استراتژی ترید نئوویو، ما مجبور نیستیم طرح‌های بالا را به‌صورت دستی ترسیم کنیم. اگر طرح‌بندی سشن روزانه را در تنظیمات تریدینگ ویو (TradingView) تغییر دهید، طرح‌بندی خودکار سشن روزانه را خواهید دید که در آن می‌توانید فوراً، نقاط شروع و پایانی تک موج‌ها را رسم کنید.

حتی راه ساده‌تری برای ساخت نمودار با استفاده از اندیکاتور NeoWave V1 وجود دارد که به‌راحتی در TradingView می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید.

شناسایی نقطه صفر (شروع) در استراتژی ترید نئوویو

کارایی استراتژی ترید نئوویو تا حد زیادی به انتخاب صحیح نقطه شروع در تحلیل شما بستگی دارد. در مرحله اول، یک جفت ارز یا یک ارز دیجیتال را انتخاب می‌کنیم؛ سپس نموداری از سقف و کف‌های قیمتی در تایم ماهانه به روشی که در بالا توضیح دادیم، ترسیم می‌کنیم.

استراتژی نئوویو

سقف و کف‌ها با خطوط آبی روی نمودار به هم متصل می‌شوند. حال باید تک موجی را تعریف کنیم که نزدیک‌ترین موج به مرکز دوره زمانی باشد.

معامله با استراتژی نئوویو

ابتدا کف و سقف‌ها را برای دوره‌ای که می‌خواهیم تحلیل کنیم، رسم می‌کنیم. بالاترین قیمت در ۱۷,۲۱۲ دلار با دایره سبز و کم‌ترین قیمت هم ۳,۲۰۴ دلار با دایره قرمز، مشخص می‌کنیم.

میانگین قیمتی بین دو عدد ذکر شده، تقریبا برابر است با عدد ۱۰۲۰۹ که با خط صورتی در نمودار زیر مشخص شده است. اکنون، که تک موج را شناسایی کردیم، نقطه شروع در محدوده قیمتی مشخص‌شده با دایره صورتی روی نمودار زیر، شناسایی شده است.

استراتژی امواج نئوویو

این نقطه شروع برای نموداری با تایم فریم پایین، مناسب است؛ به این معنا که اگر ابتدا از یک تایم فریم ۳ روزه استفاده کرده‌ایم، اکنون به یک چارت با تایم فریم چهار ساعته مراجعه خواهیم کرد. در استراتژی ترید نئوویو، نموداری که در تایم فریم ۴ ساعته بررسی می‌کنیم، باید حداقل ۶۰ کندل را در برگیرد.

معامله با استراتژی امواج نئوویو

نمودار بالا، یک ناحیه ۶۰ کندلی را نشان می‌دهد که در آن نقطه شروع با دایره صورتی رنگ مشخص شده است، سپس نوسانات قیمت را با خط ترسیم کرده‌ایم. در این نمودار، یک کف مهم قیمتی وجود دارد که با دایره قرمز دور آن را خط کشیده‌ایم.

اکنون به تایم فریم دو ساعته مراجعه و نمودار را با جزئیات بیشتری بررسی می‌کنیم. دایره قرمز رنگی که مشخص کردیم، نقطه شروع برای انجام تحلیل ما است. همچنین می‌توانید از تایم فریم‌های دیگر نیز برای بالا بردن دقت تحلیل خود استفاده کنید.

استراتژی امواج نئو ویو

در مرحله آخر، بررسی می‌کنیم که آیا می‌توان تک موج‌ها را در یک جهت ترکیب کرد یا خیر. نمودار بالا دو مورد از این قبیل (با مناطق سبز مشخص شده اند) را نشان می‌دهد که در آن، دو تک موج می‌توانند در یک شکل واحد باهم ترکیب شوند.

قوانین ورود به معامله در استراتژی ترید نئوویو

اگر قصد دارید با استراتژی ترید نئوویو وارد یک معامله لانگ یا خرید شوید، توصیه می‌کنیم که قوانین زیر را رعایت کنید:

  1. در ابتدا باید روند نزولی رو به پایان باشد.
  2. پایان کار کندل‌ها در هر تایم فریم، باید بالاتر از کندل قبلی خود باشد.
  3. اگر کندل فعلی، بالاتر از کندل قبلی باشد، ورود برای معامله در پوزیشن لانگ مناسب است.

همچنین، توصیه می‌کنیم در صورت داشتن شرایط زیر، وارد معامله شورت یا فروش شوید:

  1. روند صعودی رو به پایین است.
  2. پایان کار کندل‌ها در هر تایم فریمی پایین‌تر از کندل قبلی خود باشند.
  3. در صورتی که کندل فعلی کمتر از کندل قبلی باشد، معامله مناسب پوزیشن شورت است.
ترید با نئوویو

در نمودار بالا، نواری که با بیضی آبی مشخص شده است، همه الزامات یک معامله لانگ را برآورده می‌کند:

  1. روند نزولی پایان یافته است.
  2. کندل فعلی بالاتر از مجموع کند‌های قبلی است.
  3. کندل فعلی بالاتر از کندل قبلی است.

همچنین موقعیت زیگزاگ مشخص‌شده در نمودار زیر، رو به پایان است؛ بنابراین موج دوم اصلاحی به اتمام رسیده است و باید انتظار موج سوم صعودی را داشته باشیم. پس، زمانی که کندل ما بالاتر از ناحیه مقاومت بسته شود، وارد یک معامله لانگ با ریسک به ریوارد بسیار مناسب خواهیم شد.

معامله با نئوویو

برای این معامله می‌توان دو استاپ لاس تعیین کرد که بسته به میزان پذیرش ریسک، می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. اولین استاپ لاس زیر محدوده A در ابتدای موج قرار می‌گیرد، دومین استاپ لاس زیر خط قرمز مشخص‌شده است.

هنگامی که موج سوم فرضی از سطحی که موج اول به پایان می‌رسد (خط سبز در نمودار)، ما اطمینان بیشتری پیدا می‌کنیم که در آستانه ورود به موج سوم هستیم. اکنون، می‌توانیم هم‌چنان برای کسب سود بیشتر با معامله لانگ خود همراه باشیم.

معامله با استراتژی نئوویو

در این لحظه باید تارگت قیمتی را تعیین کنیم. توجه داشته باشید که موج (۱) ساختار نسبتاً پیچیده‌ای دارد. علاوه بر این، نمودار زیر نشان می‌دهد که روند صعودی قوی است. با توجه به روابط فیبوناچی موج (۳) نباید از ۶۱.۸٪ موج (۱) بیشتر شود. در نمودار زیر، ناحیه‌ای که موج (۳) می‌تواند در حال رشد و حرکت باشد را با رنگ سبز مشخص کرده‌ایم. تارگت قیمتی شما نباید بیشتر از این ناحیه باشد.

استراتژی ترید نئو ویو

در واقع موج سوم باید دقیقاً در سطح ۶۱.۸٪ به پایان برسد. وقتی به این سطح رسید و روند نزولی جدیدی شروع شد، باید از معاملات لانگ یا خرید خود خارج شوید. علاوه بر این، باید در نظر داشته باشید که سطح ۶۱.۸٪، بالاترین حد در موج سوم است. اگر قبل از رسیدن موج سوم به سطح ۶۱.۸٪، متوجه تغییر روند شدید، باید زودتر از معامله خارج شوید، بدون این‌که منتظر بمانید تا قیمت به منطقه هدف برسد.

neo wave

در نمودار بالا، آغاز موج (۴) ظاهر شده است. معمولاً در میان نوسانات بالا و غیرقابل پیش‌بینی بودن رفتار قیمت، ورود به معاملات شورت (فروش )در موج چهارم توصیه نمی‌شود. با این حال، اگر هم‌چنان قصد دارید که وارد معامله فروش شوید، می‌توانید پس از بسته‌شدن دومین کندل نزولی رو به پایین (که با بیضی آبی در نمودار بالا مشخص شده است) این کار را انجام دهید. استاپ لاس در این معامله، باید بالاتر از موج سوم قرار بگیرد و تارگت معامله نیر با استفاده از روابط فیبوناچی مشخص می‌شود؛ یا می توانید سود خود را زمانی که قیمت به خط روند صعودی می‌رسد، برداشت کنید.

آنچه در استراتژی ترید نئوویو مطالعه کردیم:

استراتژی ترید نئوویو، یک نسخه پیشرفته‌‌تر از امواج الیوت است که به‌منظور شناسایی الگوهای قیمتی در بازار استفاده می‌شود. برای درک بهتر نظریه‌ی نئوویو، بهتر است که ابتدا نظریه‌ی الیوت را به خوبی درک کنید.

استراتژی معاملاتی نئوویو (Neo Wave) با تأکید بر تحلیل موج‌ها و بهره‌گیری از الگوهای پیچیده موجی، یک رویکرد حساس و دقیق را در معاملات مالی ارائه می‌دهد. این استراتژی از مزایای زیادی نظیر: توانایی تشخیص نقاط مهم، میزان پیش‌بینی بهتر حرکت بازار و کاهش احتمال خطاها برخوردار است.

با در نظر گرفتن پیچیدگی مفاهیم اموج‌ الیوت، نئوویو به‌عنوان یک ابزار پیشرفته برای تجزیه و تحلیل بازارهای مالی شناخته می‌شود. همچنین، استفاده از نئوویو، نتایج بهتری را در گرفتن تصمیمات معاملاتی منطقی و موفق به همراه دارد.

برخی سوالات رایج در مورد استراتژی نئو ویو

استراتژی ترید نئوویو چیست؟

استراتژی ترید نئوویو، به‌عنوان یک شاخه پیشرفته از نظریه الیوت، به معامله‌گران حرفه‌ای کمک می‌کند تا درک بهتری از تغییرات در الگوهای قیمتی و تحولات مستمر در روانشناسی و احساسات معامله‌گر داشته باشند.

استراتژی نئو ویو بر چه اساسی کار می‌کند؟

این تئوری بر اساس این فرضیه کار می‌کند که تغییرات قیمت سهام، قابل پیش‌بینی است و با توجه به الگوهای متداول صعودی و نزولی (یا امواج)، می‌توان پیش‌بینی کرد که قیمت سهام در آینده به چه سمتی تغییر خواهد کرد.

چگونه از استراتژی ترید نئوویو استفاده کنیم؟

استراتژی ترید نئوویو را می‌توان با سایر اندیکاتورهای تکنیکال ترکیب کرد تا استراتژی معاملاتی پیشرفته‌تر و کارآمدتری ایجاد شود. به‌عنوان مثال، معامله‌گران می‌توانند از استراتژی نئوویو برای شناسایی روندهای کلی بازار استفاده کنند؛ سپس از اندیکاتورهای تکنیکالی دیگر برای شناسایی نقاط ورودوخروج مناسب بهره ببرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *