آپدیت دنکون (Dencun) اتریوم چیست و چه مزایایی را برای شبکه اتریوم دارد؟

آپدیت دنکون (Dencun) اتریوم چیست و چه مزایایی را برای شبکه اتریوم دارد؟

اتریوم جزو شلوغ‌ترین و مهم‌ترین شبکه‌های بلاک چین است که مرتب به‌روزرسانی می‌شود. به‌روزرسانی‌های شبکه اتریوم اغلب یک هدف جامع را دنبال می‌کنند و آن هدف، افزایش مقیاس‌پذیری و کارایی بیشتر شبکه است. آپدیت دنکون نیز یکی از به‌روزرسانی‌هایی است که در راستای عملکرد بهتر شبکه انجام شده است.

کارشناسان بر این باور هستند که به‌روزرسانی‌های اتریوم حداقل تا سال ۲۰۲۷ ادامه خواهد یافت تا این شبکه به یک بستر کاملا غیرمتمرکز و بی‌نقص، تبدیل شود. در این بین، آپدیت دنکون (Dencun) یکی از مهم‌ترین به‌روزرسانی‌های اتریوم انجام شد. اما این آپدیت چه تأثیری بر شبکه اتریوم و توکن حاکمیتی آن دارد؟ در ادامه مقاله به پاسخ این سوال، معرفی آپدیت مهم دنکون و تغییراتی که در شبکه اتریوم ایجاد می‌کند، پرداخته‌ایم.

آپدیت دنکون (Dencun) چیست؟

آپدیت دنکون (Dencun) اتریوم، هارد فورک بعدی این شبکه است که فعلا روی شبکه آزمایشی اتریوم (تست نت) در حال اجرا است. به‌روزرسانی دنکون، دو آپدیت همزمان، شامل: یک ارتقاء لایه اجماع (CL) و یک ارتقاء لایه اجرایی (EL) است.

به‌روزرسانی CL که نام خود (Consensus layer) را از درخشان‌ترین ستاره صورت فلکی ماکیان گرفته است، بر بهبود کارایی و مقیاس‌پذیری شبکه تمرکز دارد. این به‌روزرسانی شامل تغییراتی در مکانیسم اجماع اتریوم به نام Proof of Stake (PoS) است.

ارتقای EL، که نام خود (Execution layer) را از کنفرانس Devcon ۳ در سال ۲۰۱۷، گرفته است، بر بهبود عملکرد و قابلیت استفاده شبکه تمرکز دارد. این ارتقا شامل تغییراتی در کد اتریوم، مانند افزایش اندازه بلاک و بهبود سازگاری با برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) است.

در ادامه نگاهی دقیق‌تر به هر یک از دو ارتقاء Dencun می‌اندازیم:

آپدیت دنکون
  • ارتقای CL:
    • مکانیسم اجماع Proof of Stake (PoS) که جایگزین مکانیسم اجماع Proof of Work (PoW) است، به‌جای این‌که بر قدرت محاسباتی متکی باشد بر مالکیت اتریوم متکی است. این امر باعث می‌شود که شبکه اتریوم کارآمدتر و مقیاس‌پذیرتر شود.
    • ارتقای CL همچنین شامل تغییراتی در نحوه انتخاب اعتبارسنج‌ها در شبکه اتریوم است و باعث می‌شود که شبکه اتریوم در برابر حملات، مقاوم‌تر شود.
  • ارتقای EL:
    • ارتقای EL بر بهبود عملکرد و قابلیت استفاده شبکه اتریوم تمرکز دارد. این ارتقا شامل تغییراتی در کد اتریوم، مانند: افزایش اندازه بلاک و بهبود سازگاری با برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps)، است.
    • افزایش اندازه بلاک باعث می‌شود که تراکنش‌های بیشتری را در هر بلاک قرار داد و شبکه کارآمدتر و سریع‌تر عمل کند.
    • بهبود سازگاری با برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) باعث می‌شود که توسعه‌دهندگان dAppها، بتوانند برنامه‌های خود را راحت‌تر و سریع‌تر روی شبکه اتریوم راه‌اندازی کنند.

آپدیت دنکون (Dencun) اتریوم، یک ارتقای مهم است که می‌تواند شبکه اتریوم را کارآمدتر، مقیاس‌پذیرتر و قابل استفاده‌تر کند.

EIPهای آپدیت دنکون (Dencun) اتریوم؛ بهبود کارایی و مقیاس‌پذیری

آپدیت دنکون (Dencun)، شامل چندین تغییر مهم است که بر بهبود کارایی و مقیاس‌پذیری شبکه اتریوم تمرکز دارند. این تغییرات توسط پیشنهادهایی برای بهبود اتریوم (EIP) ارائه شده‌اند.

آپدیت Dencun

در این بخش از مقاله نگاهی دقیق‌تر به هر یک از EIPهای دنکون (Ethereum improvement proposal) می‌اندازیم:

  • EIP-۱۱۵۳: این EIP دو EVM جدید به نام‌های TLOAD و TSTORE را معرفی می‌کند که در پایان هر تراکنش، فضای خود را پاک می‌کنند. از آنجا که این دو EVM جدید در فضای اتریوم ذخیره نمی‌شوند، انتظار می‌رود که هزینه ذخیره اطلاعات و استفاده از فضای در بلاک چین را کاهش دهند.
  • EIP-۴۷۸۸: ریشه‌های Beacon Ethereum را با EVM ادغام می‌کند تا قراردادهای هوشمند بتوانند از اطلاعات Beacon برای اهداف مختلفی مانند: ایجاد توکن‌های جدید، انجام محاسبات و ساخت پل‌ها و استخرهای استیکینگ استفاده کنند.
  • EIP-۴۸۴۴: این EIP دانک شاردینگ (Danksharding‌) را معرفی می‌کند، یک ویژگی که به رول‌آپ‌ها اجازه می‌دهد تا بخشی از داده‌های تراکنش را به‌صورت موقت ذخیره کنند. به‌عبارت دقیق‌تر، اجرای EIP ۴۸۴۴، فضای بیشتری را برای داده‌های تراکنش فراهم می‌کند و هزینه‌ها را برای رول‌آپ‌های لایه دو کاهش می‌دهد.
  • EIP-۵۶۵۶: یک کد کپی جدید به نام MCOPY به EVM اضافه می‌کند که عملکرد ماشین مجازی اتریوم را تقویت می‌کند.
  • EIP-۶۷۸۰: این EIP کد عملیاتی SELFDESTRUCT را به‌روز نگه می‌دارد تا از حذف غیرمنتظره قراردادها جلوگیری کند.
  • EIP-۷۰۴۴: اجرای این EIP می‌تواند اعتبارسنج‌ها را قادر سازد تا پیام‌های خروجی بیشتری را تولید کنند که به بهبود مقیاس‌پذیری شبکه کمک کند.
  • EIP-۷۰۴۵: این EIP دوره‌ای را افزایش می‌دهد که طی آن یک گواهی می‌تواند در یک بلاک Beacon Chain گنجانده شود و به بهبود کارایی شبکه کمک کند.
  • EIP-۷۵۱۴: یک درپوش سخت به تعداد اعتبارسنج‌هایی که می‌توانند در هر دوره فعال شوند، اضافه و به بهبود امنیت شبکه کمک می‌کند.
  • EIP-۷۵۱۶: این EIP یک کد آپدیت جدید به نام BLOBBASEFEE را معرفی می‌کند و مقدار گس فی پایه بلاک فعلی که در آن اجرا می‌شود را جبران می‌کند و به بهبود کنترل هزینه‌های گس فی کمک می‌کند.

مزایای آپدیت دنکون (Dencun)

انتظار می‌رود که آپدیت دنکون (Dencun)، به‌عنوان یکی از حوزه‌های برجسته در دنیای بلاک چین، مزایای فراوانی را برای شبکه و اکوسیستم اتریوم، به همراه داشته باشد. این به‌روزرسانی نه تنها مشکلات رایج شبکه را حل می‌کند؛ بلکه امکان دسترسی به کاربران جدید را گسترش و احتمالا رشد شبکه را افزایش می‌دهد.

دنکون (Dencun) اتریوم
  1. مقیاس‌پذیری پیشرفته: اصلی‌ترین هدف آپدیت دنکون (Dencun) افزایش حجم تراکنش‌هایی است که شبکه اتریوم می‌تواند در هر ثانیه پشتیبانی کند. این به‌روزرسانی با بهره‌گیری از تکنولوژی proto-danksharding، فضای ذخیره‌سازی موقت جدیدی را معرفی می‌کند که لایه دو‌ها می‌توانند از آن برای افزایش حجم تراکنش‌ها استفاده کنند.
  2. کاهش هزینه‌های گس: با اجرای دانک شاردینگ و EIP-۴۸۴۴، هزینه‌های گس فی پرداختی به ازای هر تراکنش کاهش می‌یابد.
  3. امنیت پیشرفته: آپدیت دنکون (Dencun) با EIP-۶۷۸۰، خود تخریبی را از بین می‌برد و حداکثر امنیت را برای قراردادهای هوشمند فراهم می‌کند. این تغییر به افزایش حفاظت از داده‌ها و منابع مالی کاربران منجر می‌شود.
  4. بهبود ارتباطات بلاک چینی: با اعمال EIP-۴۷۸۸، انتظار می‌رود این آپدیت تعاملات یک‌پارچه‌تر و ایمن‌تری را امکان‌پذیر کند و ارتباطات بین شبکه‌های مختلف بلاک چین را بهبود بخشد.
  5. ذخیره‌سازی بهتر داده‌ها: آپدیت دنکون (Dencun) شامل تغییرات پیشنهادی EIP-۱۱۵۳ است که بهینه‌سازی ذخیره‌سازی داده‌ها را در بلاک چین اتریوم ارائه می‌دهد. این امر به کاهش هزینه ذخیره‌سازی داده‌ها و بهبود کارایی کمک می‌کند.

آنچه در آپدیت دنکون (Dencun) اتریوم مطالعه کردیم

در نهایت، آپدیت دنکون (Dencun) یک پیشرفت مهم در اصول اولیه اتریوم است که به بهبود اکوسیستم این پلتفرم معتبر در درازمدت پرداخته و به تثبیت موقعیت قوی آن در بازار کمک می‌کند.

به‌علاوه، با اجرای بهبودهای فنی مانند EIP-۴۸۴۴ در کوتاه‌مدت، عملکرد قابل توجه در شبکه افزایش و هزینه‌های تراکنش به میزان چشم‌گیری کاهش می‌یابد. این تحولات نه تنها به بهترشدن تجربه کاربران اتریوم کمک می‌کنند؛ بلکه موجب تشویق استفاده از لایه دو و زمینه‌های جدیدی از زیرساخت این شبکه می‌شوند. همه این اقدامات باعث می‌شوند که پروژه‌های معتبر مانند اپتیمیسم و آربیتروم در زمینه جمع‌آوری Layer ۲، با انگیزه بیشتری به رشد و توسعه ادامه دهند.

سوالات متداول

آپدیت دنکون (Dencun) اتریوم چیست؟

آپدیت دنکون (Dencun) اتریوم، که به‌عنوان Cancun-Deneb نیز شناخته می‌شود، یک ارتقاء مهم برای اتریوم (ETH) در سال ۲۰۲۴ است که با اعمال مجموعه‌ای از پیشنهادات بهبود اتریوم (EIP)، بر افزایش عملکرد بلاک چین اتریوم، تمرکز دارد.

چرا آپدیت دنکون (Dencun) اهمیت دارد؟

اتریوم با آپدیت Dencun، اساس و پایه قوی‌تری را برای رسیدن به مقیاس‌پذیری ارائه می‌دهد. استفاده هوشمندانه از ترکیب لایه دو، این امکان را به اتریوم می‌دهد تا به چالش‌ها و نیازهای متغیر دنیای دیجیتال پاسخ دهد و راهی روشن به سوی آینده را هموارتر کند.

آپدیت دنکون چه مزایایی دارد؟

دنکون نه تنها مشکلات رایج شبکه را حل می‌کند؛ بلکه امکان دسترسی به کاربران جدید را گسترش و احتمالا رشد شبکه را افزایش می‌دهد. مقیاس‌پذیری و امنیت پیشرفته، کاهش هزینه‌های گس، بهبود ارتباطات بلاک چینی و ذخیره‌سازی بهتر داده‌ها از مزایای آپدیت دنکون هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *