آیا بیت کوین با حفاظت از حریم خصوصی با ظلم دولت‌ها مبارزه می‌کند؟

آیا بیت کوین با حفاظت از حریم خصوصی با ظلم دولت‌ها مبارزه می‌کند؟

با گسترش اینترنت و ورود به نسل‌های جدید اینترنت یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های کاربران حریم خصوصی است و وبسایت کوین دسک هر هفته مقاله‌ای در این رابطه منتشر می‌کند که ما در ایران بروکر تصمیم گرفتیم مقاله این هفته در رابطه با بیت کوین و حریم خصوصی را ترجمه کنیم. بنابراین این مطلب از زبان شخصی به نام Murtaza Hussain بیان شده که گزارشگر امنیت ملی در The Intercept است.

اگر شما هم به بیت کوین امیدوارید و می‌خواهید بدانید آیا واقعا از حریم خصوصی شما حفاظت می‌کند یا خیر؟ یا مطالبی در رابطه با این موضوع شنیده‌اید که بیت کوین قرار است با ظلم مبارزه کند، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا بررسی کنیم که آیا اینها فقط آرزوهای طرفداران بیت کوین است یا واقعیت دارد؟

به خطر افتادن حریم خصوصی با ایجاد CBDCها

ممکن است بسیاری از مردم ندانند اما رژیم‌های استبدادی در طول تاریخ این موضوع را خوب می‌دانند که نظارت، باعث افزایش قدرت می‌شود. ظهور اینترنت در اواخر قرن بیستم با ایجاد یک مخزن بی‌سابقه تاریخی از اطلاعات افراد و سازمان‌ها که در سرورهای سراسر جهان ذخیره می‌شوند، نظارت را آسان‌تر از همیشه کرد.

خطر حریم خصوصی با ایجاد CBDCها

خطرات مربوط به حریم خصوصی در طول سال‌ها باعث شده بسیاری از مردم عادی وادار به مبارزه شوند. افراد و سازمان‌های مختلف برای مقابله با دولت‌ها اقدام به ایجاد فناوری‌هایی مانند ایمیل‌های رمزگذاری شده و پلتفرم‌های پیام رسان کردند. بی‌شک بدون وجود حریم خصوصی آزادی‌های فردی مدت زمان زیادی دوام نمی‌آورد و اما نبرد برای حفظ حریم خصوصی در حال حاضر با ظهور ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) وارد مرحله جدیدی شده است.

در واقعیت CBDCها تلاش‌ها جدید دولت‌های مرکزی برای استفاده از فناوری بلاکچین است تا کنترل اجتماعی خود را افزایش دهند. CBDC ارز دیجیتال دولت‌ها برای ذخیره و انتقال ارزش است. CBDCها مزایای واضحی نسبت به سیستم مالی سنتی دارند، اما در کنار وعده افزایش دسترسی و کارایی مالی، شهروندان را در معرض سطحی از نظارت بالقوه غیرقابل تصور در گذشته قرار می‌دهند. در واقع استفاده از این نوع ارز دیجیتال به جای پول رایج، رویای غیرمتمرکزسازی دنیای مالی CBDCها چطور حریم خصوصی را به خطر می‌‌اندازند؟

زمانی که یک دولت CBDC را اداره می‌کند، به راحتی می‌تواند تراکنش‌ها را در هر نقطه از کره زمین رصد کند و توانایی مسدود کردن، سلب مالکیت یا حتی خرج اجباری وجوه متعلق به افراد خصوصی را در صورت صلاح‌دید خواهد داشت.

قدرتی که CBDCها به دولت‌ها می‌دهند و هم اکنون شاهد مواردی مانند یوان دیجیتال هستیم که توسط دولت چین عرضه شده، نشان می‌دهد که احتمالا بیت کوین در آینده تنها راهکار برای نجات از سرکوب مالی در کشورهای مستبد و حتی دموکراسی‌هایی مانند ایالات متحده است.

Murtaza Hussain در رابطه با این موضوع می‌گوید:

اهمیت این موضوع، از آنجایی که مربوط به حریم خصوصی و نظارت است، برای من بسیار واضح است.

من به‌عنوان یک روزنامه‌نگار، سال‌ها از اسناد محرمانه ارائه‌شده توسط ادوارد اسنودن، افشاگر آژانس امنیت ملی (NSA) خبر می‌دادم. این اسناد با جزییات باورنکردنی قدرت‌هایی را که دولت ایالات متحده برای نظارت و در نتیجه کنترل زندگی افرادی به دست آورده بود را نشان می‌داد که ارتباطات آنها تحت شبکه عظیم جهانی آن قرار داشت.

از نظر Murtaza Hussain ارزهای غیرمتمرکز مانند بیت کوین یک نقطه امن احتمالی در برابر نفوذ بیش از حد دولت در دنیایی است که بر اساس CBDCها ساخته شده است.

NSA (آژانس امنیت ملی آمریکا) در پشت صحنه این قدرت را برای خود ایجاد کرده بود که هر پیام خصوصی یا متادیتا (MetaData) مورد نظر خود را از دستگاه‌های سراسر جهان جمع‌آوری کند، حتی داده‌های مربوط به شهروندان آمریکایی که حتی به ذهنشان خطور هم نمی‌کرد که ممکن است دولت تا این حد به داده‌های آنها دسترسی داشته باشد. نظارت می‌تواند به راحتی زندگی افراد را خراب کند و من از نزدیک تاثیر آن را بر زندگی افراد بی‌گناه گرفتار در شبکه‌های دیجیتال را دیده‌ام.

متاسفانه باید گفت CBDCها این پتانسیل را دارند تا قدرت نظارتی ایجاد شده توسط اینترنت را تا حد زیادی افزایش دهند. در حالی که وب۲ نحوه ایجاد و انتشار داده‌ها را تغیر داد و سپس وب۳ تحولاتی در ایجاد و انتشار ارزش اقتصادی انجام داد، دولت‌ها تلاش خواهند کرد تا آنجا که امکان دارد کنترل دقیقی بر این موارد داشته باشند. این موضوع از آنجایی قابل پیش بینی است که در حال حاضر هم این کار را توسط اینترنت انجام می‌دهند.

در حال حاضر کشوری مانند چین تقریبا توانایی کاملی برای نظارت و حتی دستکاری اطلاعاتی که شهروندانش قادر به دستیابی به آن باشند را دارد و در مورد این موضوع کاملا جدی عمل کرده است. بنابراین اگر این امکان وجود داشته باشد به راحتی و در همان سطح بر توانایی مردم برای انجام کوچکترین اقدامات نیز نظارت خواهد کرد. به این ترتیب می‌توان گفت در دنیای کاملا جدید ما از نظر فعالیت‌های اقتصادی پتانسیل سرکوب شدن را به طور کامل داریم.

بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایالات متحده با دلار دیجیتال در حال حاضر از چین در توسعه پروژه‌های CBDC پیروی می‌کنند. آمریکایی ها احتمالاً انتظار دارند که دولت آنها با حسن نیت در نحوه مدیریت چنین ارزی، ایجاد و اجرای مقرراتی که از حریم خصوصی و آزادی آنها محافظت می کند، عمل کند. اما همانطور که اسناد اسنودن قبلاً نشان داده است، مفروضات حسن نیت چندان پایدار نیستند. سیاست می‌تواند به حفظ حقوق کمک کند، اما کافی نیست.

بیت کوین راهی برای حفظ حریم خصوصی

همانطور که پلتفرم‌های ایمیل و پیام رمزگذاری‌شده به افراد این امکان را می‌دهد که در برابر سوء‌استفاده‌های نظارتی در امان باشند، ارزهای غیرمتمرکز مانند بیت کوین یک پناهگاه امن احتمالی در برابر نفوذ بیش از حد دولت در آینده در دنیایی است که بر اساس CBDCها ساخته شده است.

نقش آینده بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال در حال حاضر به ندرت به موضوع حریم خصوصی در عصر دیجیتال می‌پردازد. معمولا منتقدان بیت کوین این موضوع را مطرح می‌کنند که این ارز دیجیتال هیچ مورد استفاده ارزشمندی ندارد یا به‌عنوان ابزاری برای جنایتکاران و تروریست‌ها برای پنهان کردن فعالیت‌های آنها کاربرد دارد. درباره این اتهامی که به بیت کوین نسبت داده می‌شود جالب است بدانید که اتهامات مشابهی نیز پیش از این بر علیه ایمیل‌های رمزگذاری شده مطرح می‌شد. در حالی که درست است که مجرمان گاهی اوقات از وجود حریم خصوصی نیز بهره می‌برند، اما همین حریم خصوصی چیزی است که به اکثریت قریب به اتفاق شهروندان قانونمند اجازه می دهد تا آزادی‌های مدنی خود را حفظ کنند.

با توجه به اینکه مقررات نتوانسته است چنین حمایت‌هایی را در دموکراسی‌هایی مانند ایالات متحده تضمین کند، حساب کردن روی مقررات به تنهایی برای حفاظت از حریم خصوصی، کافی نیست. با این حال از کشورهای غیردموکراتیک نمی‌توان انتظار حفظ حریم خصوصی داشت. به این ترتیب تصور آینده‌ای که در آن بیت کوین و سایر ارزها تنها پناهگاه امن برای افرادی هستند که از سوء‌استفاده‌های دولتی فرار می‌کنند، سخت نیست.

در سال ۱۹۷۵، سناتور فرانک چرچ (D-Idaho) با تشریح عصر مشابهی از جاسوسی، در مورد خطرات رژیم نظارت اطلاعاتی در حال رشد در ایالات متحده هشدار داد. قدرت نظارتی دولت و آژانس‌های امنیتی آن می‌تواند در هر زمانی حریم خصوصی شهروندان آمریکایی را نقض کند. دولت در واقع قابلیت نظارت بر همه چیز از جمله مکالمات تلفنی و حتی تلگرام را دارد. می‌توان گفت جایی برای پنهان شدن وجود نداد.

چرچ (Church) بیان کرد که این چه معنایی برای دموکراسی دارد. اگر قرار بود یک دیکتاتور در ایالات متحده قدرت را در دست بگیرد، آن شخص می‌توانست از نظارت برای تحمیل استبداد کامل استفاده کند و هیچ راهی برای مقابله با آن وجود نداشت.

در حال حاضر دولت قدرت نظارتی فراتر از آنچه سناتور چرچ در آن زمان می‌توانست رویای آن را داشته باشد، دارد و حتی با رشد ارزهای دیجیتال، این قدرت‌ها در آستانه قدرتمندتر شدن هستند. این ارزهای دیجیتال تحت حمایت دولت، میدان نبرد بعدی در مبارزه بر سر حفظ حریم خصوصی خواهند بود و هیچ سلاحی را نمی‌توان در دفاع در برابر سوء‌استفاده احتمالی از آنها دور انداخت.

با اینکه انتقادهای زیادی به بیت کوین وارد است، اما به دلیل پروتکل غیرمتمرکز آن، محتمل‌ترین شرط برای ارائه مقاومت قوی در برابر پانوپتیکون مالی (financial panopticon) است.

(پانوپتیکون یک مفهوم انضباطی است که به شکل یک برج دید مرکزی در دایره‌ای از سلول‌های زندان قرار گرفته است. یک نگهبان از داخل برج می‌تواند هر سلول و زندانی را ببیند، اما زندانیان نمی‌توانند داخل برج را ببینند. زندانیان هرگز متوجه نخواهند شد که تحت نظر هستند یا خیر. اصطلاح فایننشیال پانوپتیکون یا پانوپتیکون مالی به این موضوع اشاره دارد که شهروندان اطلاع ندارند که اعمال مالی آنها تحت کنترل است اما در واقع دولت تمام تبادلات آنها را می‌تواند زیر نظر بگیرد و این موضوع با روی کار آمدن CBDCها به یک نگرانی جهانی تبدیل شده است.)

کسانی که می‌دانند آزادی‌هایشان توسط رژیم‌های نظارتی و کنترل اجتماعی در ایالات متحده و خارج از کشور سرکوب می‌شود، می‌دانند که فضایل بالقوه ارزدیجیتالی که در برابر سانسور مقاوم است را نمی‌توان نادیده گرفت.

نه بیت کوین و نه رمزنگاری به طور کلی نمی‌توانند جایگزینی برای سیاست باشند. اما آنها یک راه عملی برای محافظت از آسیب‌پذیرترین افراد در برابر شکار در عصر دیجیتال ارائه می‌دهند. در واقع ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز مانند بیت کوین ابزارهایی هستند که در سیستم مالی جدید ما به آنها نیاز خواهیم داشت.

این مطلب ترجمه‌ای از مجموعه مقالات حریم خصوصی در کوین دسک است. برای مشاهده منبع می‌توانید به این لینک مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *