از طلا تا بیت کوین | تحول سرمایه های بازنشستگی و ظهور صندوق های بازنشستگی بیت کوینی

از طلا تا بیت کوین | تحول سرمایه های بازنشستگی و ظهور صندوق های بازنشستگی بیت کوینی

طلا به طور سنتی نقش یک ابزار سرمایه‌گذاری محافظه‌کارانه و غیرهمبسته را بازی کرده است، اما این روزها با رقیبی قوی‌پنجه به نام بیت کوین دست به گریبان است. این مطلب از مقاله‌ای در بیت کوین مگزین ترجمه شده که توسط شخصی به نام Ivan Serrano نوشته شده است. در این نوع مطالب هدف اصلی انتقال مطلب از دیدگاه نویسنده اصلی است و مترجم نظر شخصی خود را در این مطلب وارد نمی‌کند. بنابراین هرآنچه که در رابطه با رابطه بیت کوین و طلا در این مطلب می‌خوانید دیدگاه ایوان سیرانو است که می‌توانید مطلب اصلی را در این لینک مطالعه کنید. طلا نقشی حیاتی بر اقتصاد و سیاست داشته است و با دگرگونی در نظام‌های اقتصادی بر بسیاری از فعالیت‌های مالی انسان‌ها تاثیر گذاشته است. از طرفی نیز نشان داده که در خلال تحولات و تغییرات اجتماعی پدیده‌ای چندمنظوره و پایدار بوده است. این فلز حتی به ابزاری مهم در تجارت جهانی و آنطور که امروز شاهدیم در مبادله ارز تبدیل شده است.

در قرن نوزدهم، طلا ستون فقرات نظام پولی جهانی بود. ملت‌ها تا رکود بزرگ و جنگ جهانی اول به استاندارد طلا متکی بودند. این دو رویداد به طرز وحشتناکی به تورم شتاب دادند و باعث شدند اقتصادهای مختلف استاندارد طلا را طی گذاری در چند دهه‌ کنار بگذارند.

این روند در سال 1971 به اوج خود رسید آنگاه که صرافی فدرال دیگر دلار آمریکا را با طلا مبادله نکرد. استاندارد طلا در سال 1976 به کلی کنار گذاشته شد و به سرمایه‌ای مستقل تبدیل شد.

البته هنوز هم به طلا به‌عنوان ابزاری برای ذخیره ارزش و قابل اعتماد با بازاری دیرینه و ریشه‌دار نگاه می‌شود. هر چه باشد، قرن‌ها ـــ در خلال چرخه‌های رونق و شکوفایی و تحولات اقتصادی ــ  مقامی شاهوار داشته است. طلا نقدینگی بالایی دارد و به سهولت می‌توان آن را به اشکال مختلف مانند شمش، سکه، جواهرات یا سایر اقلام معامله کرد یا فروخت.

طلا در برابر بیت کوین | ستیز سرمایه‌های غیرهمبسته[1]

در سرمایه‌گذاری‌های دوره بازنشستگی، طلا سرمایه‌ای ناهمبسته قلمداد می‌شود و نشانگر نرخ بازدهی سالانه[2] است که به طور قابل اطمینانی همگام با تورم است. در زمان‌های بی‌ثباتی اقتصادی، سرمایه‌گذاران بخاطر اعتبار و آوازه طلا بعنوان ذخیره ارزش به سویش جلب می‌شوند و همچنین ناهمبستگی‌اش با بازار سهام باعث می‌شود که در بحران‌های اقتصادی خواهان زیادی داشته باشد.

به هرحال فناوری پولی در حال تکاملِ امروزی گزینه جدیدی برای سرمایه‌گذاران تدارک دیده است : بیت کوین. هرچند بیت کوین دارایی نسبتا جدیدی است و تاثیر آن هنوز آشکار نشده است اما مدتی است که به آن «طلای دیجیتال» می‌گویند. بیت کوین چند ویژگی مشترک با طلا دارد از جمله سقف عرضه‌اش و توانایی آن به‌عنوان ذخیره ارزش.

علاوه بر اینها، بیت کوین شکل جدیدی از ارزش در عصر ارتباطات ارائه کرده است. آن را می‌توان به صورت دیجیتالی انتقال داد، کاری که نمی‌توان با طلای فیزیکی انجام داد. این اولین دارایی دیجیتال جهان است. شاهکاری چشمگیر که با تلاقی طراحی اقتصادی، رمزنگاری و شبکه‌های غیرمتمرکز بدست آمده است. برای سرمایه‌گذاران، یک پرتفوی عالی ــ توازنی از دارایی‌هایی که ترجیحات ریسک فردی را منعکس می‌کند و با شرایط اقتصادی زمان متناسب است ـــ هدفی است که همواره در حال تحول است. همه سرمایه‌گذاران و مدیران حرفه‌ای صندوق‌ها به دنبال راه‌های جدیدی برای تسریع رشد و تنوع هستند.

بازنشستگان به دنبال سرمایه‌گذاری هستند که متنوع، محافظ ثروت و امن باشد. علاوه بر اینها، بسیاری از بازنشستگان به دنبال مستمری هستند که فقط از رشد دارایی‌شان می‌تواند ناشی شود.

تهیه سبد سرمایه‌گذاری که در آن دارایی‌هایی با ریسک پایین و امن در کنار دارایی‌هایی با ریسک بالا باشد، همواره چالش برانگیز بوده است. برخی‌ها معتقدند بیت کوین را باید در سبد سرمایه‌گذاری بازنشستگی گنجاند. بیت کوین مانند طلا می‌تواند دارایی مستقل باشد و در برابر ریسک‌های سیستماتیک پوشش تورمی باشد.

حساب بازنشستگی فردی (IRA) بیت کوینی

ایجاد حساب بازنشستگی بیت کوینی، یکی از راه‌های همانندسازی محصولات سرمایه‌گذاری با دارایی دیجیتال است. از نظر اداره مالیات، بیت کوین و سایر سرمایه‌گذاری‌های رمزنگاری شده در حساب بازنشستگی نوعی دارایی محسوب می‌شوند. قوانین دولتی، حساب‌های بازنشستگی را از نگهداری «سکه» و «کالاهای لوکس» منع کرده است اما ظاهرا این قانون شامل بیت کوین نمی‌شود.

طبق گزارش اخیر NYDIG، بیت کوین بر اساس طبقه دارایی در صدر فهرست بازدهی‌های سال 2023 قرار دارد. تا 6 اکتبر 2023،بیت کوین 63 درصد رشد سالانه داشته است، سهام شرکت‌های بزرگ 28 درصد ، کامودیتی‌ها 6 درصد، پول نقد 3.8 درصد و طلا 1.1 درصد. انتظار می‌رود بسیاری از سرمایه‌گذاران با توجه به نزدیک شدن به  هاوینگ پیش رو (حدودا آوریل 2024) بیت کوین را به حساب بازنشستگی‌شان اضافه کنند.

برخی از ارائه‌دهندگان صندوق‌های بازنشستگی پیشتر سرمایه گذاری کریپتویی را در قالب حساب‌های بازنشستگی رمزارزی ــ به طور خاص  IRAهای بیت‌کوینی ــ عرضه کرده بودند. IRA بیت کوینی، درست مانند حساب‌های بازنشستگی خودگردان [3] است و واجد همان مزایا است. IRA‌های بیت کوینی به‌جای سرمایه‌گذاری مستقیم روی بیت کوین و مسئولیت خودنگهداری، راحتی، امنیت و سهولت را برای سرمایه‌گذار فراهم می‌کنند.

IRA‌های بیت کوینی، به شما اجازه می‌دهند که در یک حساب بازنشستگی با معافیت مالی بیت کوین را خرید و فروش کنید. IRA‌های بیت کوینی به بازنشستگان اجازه می‌دهد تا حساب‌های سنتی خود را حفط کنند و در عین حال حسابی جداگانه داشته باشند و در آن روی ارزهای جدید مانند بیت کوین سرمایه‌گذاری کنند.

چرا باید بیت کوین را به پرتفوی خودتان اضافه کنید؟

بسیاری از مدافعان بیت کوین، به آن طلای دیجیتال می‌گویند. این عبارت، بیان سر راست این نوع نگاه است که بیت کوین می‌تواند یک دخیره ارزش دیجیتال و قابل اعتماد باشد. بر اساس این دیدگاه، سرمایه‌گذاری‌های بیت کوینی شبیه به محصولات طلا هستند که قبلا ایجاد شدند. همانطور که ETF‌های طلا، طلای فیزیکی را به‌عنوان دارایی اصلی‌شان نگه می‌دارند، محصولات بیت کوینی نیز با ساختاری شبیه به این ETF‌ها از طریق وجوهی که در بازار سهام معامله می‌شود، در معرض ریسک قرار می‌گیرند.

در سال های اخیر اولین برنامه‌های ETF بیت کوین با سرمایه چندهزار میلیاردی و با مدیریت بلک راک (Black Rock )و فیدلیتی عرضه شدند، آنها آینده خود را بسیار روشن می‌بینند. رای اخیر دادگاه ایالتی راجع‌به برنامه ETF  گری اسکیل که حکم کمیسیون اوراق بهادار آمریکا را مبنی بر نپذیرفتن صندوق اسپات بیت کوینی گری اسکیل در بازار بورس نقض کرد، نقطه عطفی در این صنعت تلقی شده است.

طرفداران ETF همچنان گوش به زنگ هستند، چون تلاش‌ها برای کسب تاییدیه ETF  بیت کوین از سوی مدیران ممتاز ادامه دارد. بسته به اینکه کمیسیون چه تصمیمی بگیرد، تاییدیه ETFهای بیت کوین ممکن است تقاضا را افزایش دهد.

با IRA بیت کوین، برنامه ریزی بازنشستگی را ساده تر کنید

بیت کوین علیرغم اینکه سرمایه‌ای جدید است، اما عملکردش در سال 2023 با وجود فشارهای خارجی شدید، بسیار برجسته بود. امسال این ارز در محدوده 25000 تا 31000 دلار معامله شد و در برابر نوسانات و شکست از هر دو سو مقاومت کرد.

بازنشستگان یا کسانی که برای بازنشستگی برنامه‌ریزی می‌کنند و علاقمند به افزودن دارایی‌های با ریسک بالا به سبد سرمایه‌گذاری خود هستند، آنهایی که از فرصت‌ها استفاده می‌کنند و به دنبال مسیرهایی برای رشد هستند می‌توانند بیت کوین را به سرمایه گذاری‌هایی دوران بازنشستگی خود اضافه کنند بدون اینکه نکات فنی و پیچیده نگهداری بیت کوین را بیاموزند.

آنها می‌توانند  IRAهای بیت کوین را یا به شکل سنتی یا بصورت حساب‌های [4]Roth ایجاد کنند. یک حساب بازنشستگی بیت کوینی Roth اجازه می‌دهد که بازنشستگان بدون مالیات از حساب خود برداشت کنند. صندوق‌های بازنشستگی سنتی بیت کوینی، از امکان مالیات معوق به زمان آتی[5] برخوردار هستند و بازنشستگانی که مشمول مالیات‌های گزاف هستند می‌توانند از این ویژگی استفاده کنند.

چرا باید حساب‌های بازنشستگی فردی بیت کوینی را بر خرید و فروش مستقیم بیت کوین ترجیح داد؟ IRAهای بیت کوین به سهولت برنامه‌ریزی مالی را انجام می‌دهند. آنها در مقایسه با حساب‌های بازنشستگی سنتی مزایای بیشتری دارند. برای مثال، IRA بیت کوین سوان ، حضانت در سطح نهادی را با پوشش بیمه ارائه می‌دهد. این کار در حکم لایه‌ای حفاظتی اساسی برای بازنشستگانی است که شاید مهارتی در زمینه امنیت کریپتو نداشته باشند.

افزون بر این، IRAهای بیت کوین چهارچوبی قانونی برای سرمایه‌گذاران فردی فراهم می‌کند، آنها را از مشکلات  مالیاتی، ابهامات قانونی و خطرات قوانین ناسازگار دور نگه می‌دارد. سرمایه‌گذاران دلشان قرص است که سرمایه‌گذاری‌هایشان کاملا با قوانین مالی موجود سازگار است.

با وجود اینکه صندوق‌های بازنشستگی بیت کوینی، ابزارهای مالی نوپایی هستند، اما راهی را برای ثروت‌سازی در دوران بازنشستگی باز می‌کنند. آنها ظرفیتی را برای رشد مالی، تنوع و مزایای مالیاتی درون چهارچوبی مطلوب و محیطی قانونی در یک بسته ارائه می‌دهند. آنها یکی از راه‌های بهره‌مندی از ماهیت ناهمبسته به تورم بیت کوین و ظرفیت‌های آن در آینده هستند.

مانند هر سرمایه‌گذاری، بازنشستگان باید با یک مشاور مالی مشورت کنند تا تایید کنند که آیا سرمایه‌گذاری در صندوق‌های بازنشستگی بیت کوینی با منابع، تحمل ریسک، افق زمانی و اهداف مالی آنها مطابقت دارد یا خیر. در دنیای جدید برنامه ریزی بازنشستگی، صندوق‌های بازنشستگی بیت کوینی، گزینه‌ جذاب، نواورانه و جایگزین برای بهره مندی از مزایای بیت کوین ارائه می‌کنند، حتی برای کسانی که آنچنان از پیچیدگی‌های فنی بیت کوین سر در نمی‌آورند.


[1] uncorrelated asset

سرمایه‌های که مستقل هستند و هیچ همبستگی مثبت یا منفی با سایر بازارها و سرمایه ها ندارند

[2]  average annual return

[3]  self-directed IRA

[4]  افراد می‌توانند با وجوهی که قبلا مالیات آن را پرداخت کردند در این نوع حساب بازنشستگی سرمایه گذاری کنند و معاف از مالیات شوند.

[5]  tax-deferred growth

این قانون مالیاتی شامل سرمایه گذاری در حساب‌هایی می‌شود که در آنها، مالیات بر درامد تا زمانی که وجوه برداشت نشود اخذ نمی‌گردد. از این روی این امکان فراهم می‌شود که سرمایه بدون اینکه مالیات مانع شود، رشد کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *