استخر سیاه (Dark Pool) در ارز دیجیتال چیست؟ | آشنایی با شبکه معاملاتی غیرشفاف

استخر سیاه (Dark Pool) در ارز دیجیتال چیست؟ | آشنایی با شبکه معاملاتی غیرشفاف

اصطلاح استخر سیاه (Dark Pool) را ممکن است در اخبار اقتصادی خوانده باشید و شاید برایتان خیلی عجیب نباشد که بدانید پای دارک پول به ارزهای دیجیتال هم باز شده است. در واقعیت دارک پول به پلتفرم‌های خصوصی-تجاری گفته می‌شود که از آن برای دور نگه‌داشتن معاملات بزرگ از چشم عموم استفاده می‌شود. در این نوشتار قصد داریم تا شما را با مفهوم استخر سیاه در ارز دیجیتال و ماجرای به وجود آمدن آن، آشنا کنیم! پس همراه باشید تا در کنار هم لایه‌های زیرین بازار کریپتو را کشف کنیم.

ترید در استخر سیاه کریپتو چیست؟

مفهوم استخر سیاه به مجراهایی خصوصی اطلاق می‌شود که کاربرد آن‌ها جهت ساده‌سازی مبادلات مالی است. توجه داشته باشید که تمایزهای زیادی بین این استخرها و صرافی‌ها وجود دارد؛ یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های آن‌ها این است که استخرهای سیاه عمومی نیستند و اطلاعات و سابقه فروش‌های ثبت‌شده در آن، در اختیار عموم مردم قرار نمی‌گیرد.

نقدینگی استخرهای سیاه به نقدینگی موجود در این بازارها گفته می‌شود و بیش‌تر مبادلاتی که در این نوع بازارها انجام می‌شود مربوط به حجم عظیمی از دارایی‌هایی می‌باشد که با قیمتی از پیش تعیین شده به فروش رسانده می‌شوند.

به عبارتی معاملات استخر سیاه در ارز دیجیتال در یک صرافی خصوصی، و عمدتا برای انتقال رقم‌های بسیار بزرگ، انجام می‌شود. استخرهای سیاه در دهه ۱۹۸۰ ایجاد شدند؛ درست زمانی که سرمایه‌گذاران نهادی (Institutional investor) به مکانی برای ترید مقادیر زیادی از دارایی‌های مالی بدون افشای هویت خود نیاز داشتند.

مقامات مالی نیز با وجود دارک پول‌ها مخالفتی نکردند زیرا به واسطه آن‌ها معامله‌های بسیار بزرگ با شرایط ایمن و ساده‌تری به انجام می‌رسید. به عبارتی وجود استخرهای سیاه موجب جلوگیری از نوسانات عظیم قیمت‌ها در بازار شد.
از آن‌جایی که استخرهای سیاه صرافی‌های خصوصی هستند که در دسترس عموم سرمایه‌گذاران نیستند، ممکن است شما از حضور آن‌ها آگاه نباشید.

با این حال، بخشی از اکوسیستم تجارت به دارک پول‌ها اختصاص دارد. بر اساس گزارش اخیر رویترز، نزدیک به ۶۴ سیستم تجارت جایگزین ثبت شده وجود دارد که مسئول گردش حداقل ۱۵٪ از حجم معاملات ایالات متحده هستند.

استخر سیاه در ارز دیجیتال چیست؟ | آشنایی با استخر سیاه در بازار کریپتو

به دلیل ماهیت امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)، معامله با استخر سیاه در ارز دیجیتال نیز در بین علاقه‌مندان دنیای کریپتو محبوبیت پیدا کرده است. پیدایش استخرهای تاریک در عرصه دیفای پویایی معاملات را تغییر داده است و به معامله‌گران خرده هم اجازه می‌دهد تا به آن‌ها دسترسی داشته باشند.

استخر سیاه یا استخر تاریک چگونه کار می‌کند؟

قبل از هر چیزی لازم به ذکر است که این مفهوم با دارک وب، بازار سیاه و سایر مفاهیم مرموز در فضای مالی و دیجیتال مرتبط نیست. درحالی که امروزه بر سر ماهیت دارک پول‌ها بحث است اما این بازار چندین سال در کنار بازارهای سنتی به فعالیت خود ادامه داده است. همان‌طور که قبلا توضیح داده شد، یک استخر سیاه، یا یک صرافی خصوصی، سرمایه‌گذاران نهادی و معامله‌گران ثروتمند را قادر می‌سازد تا بدون ایجاد مزاحمت در بازار سنتی، سفارش‌های بزرگ خود را بدون تحت تاثیر قرار دادن بازار، به ثبت برسانند.

ممکن است برایتان سوال شود که چرا سفارشات بزرگ را به روش عادی و رایج نمی‌توان ثبت کرد؟ هنگامی که یک سفارش بزرگ به ارزش میلیون‌ها دلار در بازار ثبت می‌شود، می‌تواند تحولی عظیم در بازار ایجاد کند.

تصور کنید اخیرا یک ارز دیجیتال را به امید افزایش قیمت در یکی دو روز آینده خریداری کرده باشید؛ در این حین شخصی برای شما اطلاعات فروش میلیون‌ها دلار از همان ارز دیجیتال خریداری شده را می‌فرستد. شما چه می‌کنید؟! قاعدتا متوجه می‌شوید که در صورت ثبت این سفارشات، قیمت آن ارز دیجیتال به سرعت کاهش می‌یابد؛ یعنی شما ضرر خواهید کرد.

حتی اگر بازار حجم کافی برای هضم چنین معامله بزرگی را داشته باشد، معامله‌گران روزانه و سایر معامله‌گران کوتاه مدت، معمولا معاملات خود را بر اساس احساسات و هیجانات انجام می‌دهند. ذهنیت گله‌ای می‌تواند به سرعت همه را وادار کند که رمزارز خود را بفروشند، و این موضوع آسیبی جبران‌ناپذیر به بازار ارزهای دیجیتال می‌زند.

استخر سیاه در ارز دیجیتال چیست؟ | آشنایی با استخر سیاه در بازار کریپتو

این دقیقا همان اتفاقی است که اگر شخصی آشکارا یک معامله با حجم زیاد را ثبت کند، رخ می‌دهد. برای به حداقل رساندن تأثیر معاملات بزرگ در بازار، آن‌ها در یک صرافی خصوصی و به دور از چشم عموم جای می‌گیرند.

مزایای استفاده از دارک پول ها

دلایل زیادی برای استفاده از استخرهای سیاه وجود دارد که در این بخش مهم‌ترین آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

بهبود قیمت

معاملات در استخر سیاه ارز دیجیتال می‌تواند به بهبود قیمت در بازارها کمک کند. از آن‌جایی که سفارشات بر اساس بهترین قیمت پیشنهادی و درخواستی موجود در بازار ثبت می‌شود، فروشنده و خریدار قیمت مطلوب‌تری نسبت به قیمت‌های موجود در بازار سنتی دریافت می‌کنند.

برطرف کردن لغزش قیمت

سفارش‌هایی با حجم معاملاتی بالا در حالت عمومی می‌تواند موجب لغزش قیمت بازار شود. معامله‌گران با معامله در استخرهای سیاه می‌توانند از این لغزش جلوگیری کنند؛ زیرا سفارشات با قیمت از پیش تعیین شده مطابقت دارند. در این حالت معامله‌گر قیمت پیشنهادی خود را دریافت خواهد کرد.

کاهش تاثیر احساسات بازار

معاملات خصوصی راه خوبی برای کنترل احساسات بازار هستند. به این شکل معامله‌گران بدون افشای هویت خود، سفارشاتی با حجم معاملاتی بالا انجام می‌دهند. به طور مشابه، معاملات استخر سیاه کریپتو از محاسبات چند جانبه (MPC) استفاده می‌کند که سفارشات بزرگ را ثبت کرده و باعث امنیت و ناشناس ماندن هویت معامله‌گران می‌شود.

خطرات استفاده از استخرهای سیاه

به دلیل ماهیت غیرشفاف دارک پول‌ها، تجارت به وسیله آن‌ها موضوعی چالش برانگیز است. قانون‌گذاران همیشه بر سر این موضوع مشاجراتی داشته‌اند. بنابراین قبل از ورود به هر استخر تاریک کریپتو، مطمئن شوید که به خوبی از خطرات موجود آگاه هستید. در این بخش خطرات و معایب مهم آن را بررسی خواهیم کرد.

قیمت های نادرست

قیمت‌ها در صرافی‌های خصوصی ممکن است از قیمت موجود در صرافی‌های عمومی و قابل دسترس متفاوت باشد. این تفاوت قیمت می‌تواند ناشی از فقدان مقررات، تضاد منافع و اندازه انبوه لات‌ها باشد.

عدم تقارن اطلاعاتی

معامله در استخر سیاه کریپتو جالب به نظر می‌رسد، اما یکی از خطرات جدی آن عدم تقارن اطلاعاتی است. معمولا معامله‌گران نهادی در استخرهای سیاه کریپتو به اطلاعاتی که در آینده در بازار رخ خواهد داد و در دسترس عموم قرار نگرفته است، دسترسی دارند. اگر شما به چنین اطلاعاتی دسترسی ندارید، وارد شدن به فضای دارک پول‌ها به نفعتان نیست؛ زیرا باید با دست خالی به جنگ افرادی که مسلح هستند بروید!

عدم شفافیت

تجارت در استخر سیاه کریپتو، به دلیل عدم ارائه اطلاعات واضح، می‌تواند به طرز مرموزی غیر قابل پیشبینی باشد. پس قبل از ورود به این بازار هدفتان را مشخص کرده و تحقیقات کافی انجام دهید.

تفاوت ترید استخر سیاه ارز دیجیتال و ترید ارز دیجیتال

معامله‌گری در یک استخر سیاه ارز دیجیتال شباهت بسیاری به ترید ارز دیجیتال دارد. تنها تفاوت عمده میان آن‌ها، عدم وجود جفت ارزهای دیجیتال برای ترید است. در این استخر باتوجه به ماهیت ناشناس بلاکچین‌های رمزنگاری، تکنیک‌های رمزنگاری پیشرفته و استفاده از محاسبات چند جانبه (MPC)، می‌توانید بدون افشای هویت خود، با اطمینان سفارش‌های بزرگ انجام دهید. پس اگر سرمایه و نفوذ زیاده دارید این روش نسبت به روش رایج ترید برای شما مناسب‌تر است.

استخر سیاه در ارز دیجیتال چیست؟ | آشنایی با استخر سیاه در بازار کریپتو

البته در نهایت این شما هستید که باتوجه به اهداف و موقعیتتان تصمیم می‌گیرید که ترید در استخرهای سیاه برای شما مناسب است یا خیر! اما داده‌های اخیر SEC (کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا) نشان می‌دهد که به دلیل پیشرفت تکنولوژی در معامله‌گری خرد، استفاده از استخرهای سیاه روز‌به‌روز کاهش می‌یابد.

پلتفرم های معاملاتی استخر سیاه

اگر همچنان به کسب اطلاعات درمورد استخرهای سیاه علاقه‌مند هستید، بهتر است با پلتفرم‌های مربوط به آن آشنا شوید!

شرکت sFOX

sFOX یک شرکت سرمایه‌گذاری مستقر در ایالات متحده است که به سرمایه‌گذاران نهادی و معامله‌گران حرفه‌ای خدمات ارزنده‌ای درخصوص استخر‌های سیاه ارائه می‌دهد. در این پلتفرم دارای تمام جفت ارزها موجود است و هیچ محدودیتی در این مورد، برای کاربران این شرکت وجود ندارد. این پلتفرم بهترین قیمت‌ها را بین ۸۰ پلتفرم محبوب، به کاربران خود عرضه می‌کند.

علاوه بر پشتیبانی از تمام استیبل کوین‌ها و ارزهای دیجیتال، sFOX ادعا می‌کند که ۱۰ برابر استخرهای سیاه دیگر نقدینگی داشته و دفترچه‌ای شفاف برای ثبت سفارشات کاربران طراحی کرده است. قبل از شروع معاملات، کاربران با مشاهده این دفترچه سفارش می‌توانند محل و نحوه انجام معامله‌ها را ببینند.

بانک‌های Oasis Pro

Oasis Pro یک بانک سرمایه‌گذاری با خدمات کامل و یک بازار ثبت شده در FINRA (سازمان تنظیم مقررات صنعت مالی)، برای سیستم‌های معاملاتی جایگزین است. این بانک به سرمایه‌گذاران نهادی سرویس داده و به آن‌ها امکان خرید و فروش ارزهای دیجیتال و پرداخت اوراق بهادار دیجیتال در استیبل کوین‌ها یا ارزهای فیات را می‌دهد.

این پلتفرم یک فرایند ساده برای معامله در استخرهای سیاه ارائه می‌دهد که برای تریدرهای زیادی جذاب بوده است.

آیا باید معامله در استخر سیاه را تجربه کرد؟

شکی وجود ندارد که ترید در استخر سیاه کریپتو پیشنهادی جذاب برای سرمایه‌گذارانی است که به دنبال معامله با حجم‌های بالایی هستند. اما لازم به ذکر است که اگرچه این امر جذاب است اما افراد کمی به آن روی می‌آورند و در آن موفق می‌شوند. عدم شفافیت و عدم وجود قوانینی روشن درمورد نحوه عملکرد این استخرها موجب می‌شود تا اکثر تریدها از ورود ب این حوزه خودداری کنند. به طور مرتب ناهنجاری‌ها و کلاه‌برداری‌های زیادی از استخرهای سیاه گزارش می‌شود. طبق آمار بیشتر افرادی که وارد این معاملات شدند از عمل خود ابراز پشیمانی کرده‌اند.

سخن آخر

همان‌طور که گفته شد، دارک پول‌ها در کنار مزایایی که دارند ممکن است باعث بروز مشکلاتی جدی نیز بشوند. لازم به ذکر است که استخرهای سیاه تنها در سال‌های اول توانستند طرفداران زیادی را به خود جذب کنند، اما امروزه با نمایان شدن ابعاد مخاطره‌آمیز این سیستم، موسسات و سرمایه‌گذاران سعی کرده‌اند تا هرچه بیشتر از این بازار دوری کنند. البته بحث استخرهای سیاه در کریپتو و ارزهای دیجیتال کمی وضعیت بهتری دارد. اما به هرحال به دلیل اینکه موسسه‌های بزرگ مالی و اقتصادی سهم چندانی در این بازار ندارند، همچنان غیر شفاف و مبهم به حساب می‌آیند.

امیدواریم که از نوشتار” استخر سیاه در ارز دیجیتال چیست؟” نهایت لذت را برده باشید؛ اگر تجربه و یا اطلاعاتی دومورد این نوع بازارهای دارید با ما به اشتراک بگذارید!

استخر سیاه (کریپتو) چیست؟

مفهوم استخر سیاه به مجراهایی خصوصی اطلاق می‌شود که کاربرد آن‌ها جهت ساده‌سازی مبادلات ابزارهای مالی است. در واقع به واسطه دارک پول افراد و نهادها می‌توانند معاملاتی با حجم‌های بالا بدون افشای هویت خود انجام بدهند.

کاربرد استخرهای سیاه چیست؟

استخرهای تاریک صرافی‌های خصوصی برای معاملات اوراق بهادار هستند که برای عموم سرمایه‌گذاران قابل دسترسی نیستند. استخرهای تاریک برای تسهیل معامله‌های عظیم، توسط سرمایه‌گذاران نهادی ایجاد شدند که نمی‌خواستند با معاملات بزرگ خود بر بازارها تاثیر منفی بگذارند و دارایی‌های خود نیز قیمت‌های غیرواقعی پیدا کنند.

آیا دارک پول‌ها قانونی هستند؟

خیر، ورود و معامله در استخرهای سیاه به هیچ‌وجه غیرقانونی نیست. البته که خیلی از افراد به غیرقانونی بودن آن توجه ندارند و بدون درنظر گرفتن خطرات، به این حوزه وارد می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *