استراتژی سرمایه گذاری در بازار نزولی ارزهای دیجیتال

استراتژی سرمایه گذاری در بازار نزولی ارزهای دیجیتال

سرمایه گذاری در بازار نزولی ارزهای دیجیتال آن هم وقتی که ریزش‌ها شدید و ناگهانی است، به دانش و اعتماد به نفس زیادی نیاز دارد. وقتی ارزهای دیجیتال هر روز به سقف تاریخی خود می‌رسند، نشان از این دارد که بازار صعودی در حال نزدیک شدن به اوج خود است و پس از آن باید منتظر بازار نزولی باشیم. لازم است که سرمایه‌گذاران در بازارهای خرسی با احتیاط بیشتری پورتفوی ارزهای دیجیتال خود را مدیریت کنند. علاوه بر این، نوسانات شدید می‌تواند باعث شود که بسیاری از سرمایه‌گذاران فراموش کنند که اصلا چرا از ابتدا در یک دارایی سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

در این مطلب به بررسی بعضی از بهترین روش‌ها برای جان سالم به در بردن از بازار خرسی می‌پردازیم، مفهوم بازارهای خرسی و گاوی را کالبدشکافی کرده و بهترین استراتژی‌های سرمایه گذاری در بازار نزولی ارزهای دیجیتال را معرفی خواهیم کرد. علاوه بر این، نگاهی به چند ابزار عالی خواهیم داشت که به شما کمک می‌کنند در تمام شرایط بازار سود به دست آورید.

بازار خرسی چیست؟

بازار گاوی یا صعودی به زمانی گفته می‌شود که یک بازار یا یک دسته از دارایی‌ها مانند سهام یا ارز دیجیتال، روند صعودی طولانی‌مدتی را تجربه کنند. وقتی یک نفر می‌گوید «نظر من در مورد بیت کوین گاوی است» یعنی انتظار دارد که قیمت بیت کوین در آینده نزدیک عملکرد عالی داشته باشند. برعکس این حالت را بازار خرسی می‌گویند. بازار خرسی یا نزولی زمانی است که بازار روند نزولی مستمر و طولانی‌مدتی داشته باشد. وقتی نظر سرمایه‌گذاران در مورد بازار یا یک دارایی، خرسی باشد یعنی نگاه خوشبینانه‌ای نسبت به آن بازار ندارند و انتظار ریزش آن در آینده نزدیک وجود دارد.

سرمایه گذاری در بازار نزولی ارزهای دیجیتال

بازار خرسی ارزهای دیجیتال می‌تواند باعث ایجاد حجم زیادی از نگرانی و پریشانی در سرمایه‌گذاران شود. علاوه بر این، موقعیت بسیار ترسناکی برای تازه‌واردها به دنیای ارزهای دیجیتال رقم می‌زند. ریزش‌های ناگهانی در ارزش بازار می‌تواند بعضی‌ها را مجبور به فروش سریع کند در حالی که بعضی دیگر دارایی خود را نگه می‌دارند به امید این که بازار دوباره به روزهای خوش خود برگردد.

خیلی‌ها در بازار نزولی ایمان خود را به سرمایه‌گذاری‌هایشان از دست می‌دهند و به دلایل خرید یک دارایی شک می‌کنند. اما در کنار همه این‌ها، بازارهای خرسی فرصت مناسبی فراهم می‌کنند تا مدتی از چارت‌ها دور بمانید و در مورد ترندها و تکنولوژی‌هایی که می‌توانند به شما در موفقیت در بازار گاوی بعدی کمک کنند، آموزش ببینید.

بعضی از سرمایه‌گذاران زمانی بازار را خرسی می‌دانند که ارزش بازار به اندازه ۲۰ درصد از سقف تاریخی اخیر ریزش داشته باشد. گاهی الگوهای نزولی خیلی کوتاه هستند و به صورت متناوب بین چرخه‌های صعودی اتفاق می‌افتند. اما بازار نزولی طولانی باعث تغییر احساسات تریدرها و هولدرها به سمت ترس، عدم قطعیت و شک (FUD) می‌شود. گاهی بازارهای خرسی تاثیر دومینویی دارند. مثلا وقتی قیمت بیت کوین ریزش می‌کند، بقیه بازار هم از همین روند پیروی می‌کنند.

سرمایه گذاری در بازار نزولی ارزهای دیجیتال

ریزش بازار سهام و اتفاقات جهانی هم می‌تواند باعث ایجاد روند نزولی در بازار ارزهای دیجیتال شده و نقش کاتالیزور را برای یک بازار خرسی طولانی‌مدت یا معکوس شدن روندها، ایفا کند. معمولا سرمایه‌گذاران نگاه خود را به شاخص‌های S&P 500 و نزدک می‌دوزند تا تشخیص دهند حرکت بازار به کدام سمت و سو است. علاوه بر این، تحلیلگران بازار رمزارز چندین معیار آنچین را با داده‌های گذشته مقایسه می‌کنند تا احتمال وقوع بازار خرسی را تعیین کنند.

نحوه سرمایه گذاری در بازار نزولی ارزهای دیجیتال

شاید بپرسید چرا و چطور یک نفر باید در بازارهای خرسی شروع به سرمایه‌گذاری کند. در واقع، بدترین موقع برای سرمایه‌گذاری زمانی است که قیمت‌ها در حال ریزش هستند، قبول دارید؟ اما سرمایه‌گذاران باتجربه و کارآزموده می‌توانند در تمام شرایط بازار، حتی در بازار خرسی سود به دست آورند. در ادامه نگاهی به بعضی از محبوب‌ترین استراتژی‌ها برای به سلامت عبور کردن از بازار خرسی می‌اندازیم.

۱. متوسط هزینه دلاری یا میانگین گیری (DCA)

متوسط هزینه دلاری یکی از رایج‌ترین استراتژی‌های سرمایه‌گذاری در تمام دوران‌ها است. به جای سوار شدن بر امواج نوسانات در هر چرخه از بازار، با استفاده از استراتژی DCA، هر چند روز، چند هفته یا چند ماه یک‌بار «خرید در کف» انجام می‌دهید. بسیاری از سرمایه‌گذاران بازه‌های هفتگی یا ماهانه برای سرمایه‌گذاری با این روش در نظر می‌گیرند. هرزمان که بازار ارزهای دیجیتال وارد روند نزولی کوتاه‌مدت شد، سرمایه‌گذاران DCA شروع به خرید ارزها در کف قیمتی می‌کنند. علاوه بر این، برخی از سرمایه‌گذاران این موقعیت را به چشم یک تخفیف روی دارایی‌هایی که از قبل قصد خرید آنها را داشتند، می‌بینند.

ایده این استراتژی این است که به جای سرمایه‌گذاری تمام پول خود به صورت یکجا، آن را بین دوره‌های زمانی مشخص تقسیم کنید. سرمایه‌گذاران با استفاده از این روش می‌توانند به طور میانگین، قیمت ورود پایینی را برای خود رقم بزنند. همچنین سرمایه‌گذاری به روش متوسط هزینه دلاری در بازار نزولی ارزهای دیجیتال کمک می‌کند که در برابر ریزش بیشتر قیمت‌ها، پوشش ریسک داشته باشید.

سرمایه گذاری در بازار نزولی ارزهای دیجیتال

بیایید این استراتژی را با یک مثال توضیح دهیم. فرض کنید باب ماهی ۴۰۰۰ دلار درآمد دارد. پس از پرداخت اجاره خانه، قبض‌ها و هزینه‌های زندگی، ۴۰۰ دلار برای باب باقی می‌ماند که تمایل دارد آن را سرمایه‌گذاری کند. باب می‌تواند این ۴۰۰ دلار را به دسته‌های ۱۰۰ دلاری تقسیم کند و هر زمان که قیمت بیت کوین تا درصد مشخصی ریزش کرد، در کف قیمتی خرید کند. علاوه بر این، این روش نسبت به زمانی که او بخواهد تمام ۴۰۰ دلار را یکجا سرمایه‌گذاری کند، فرصت‌های بیشتری را برای خرید در کف در اختیار باب قرار می‌دهد.

۲. تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال (TA) فرآیند مطالعه حرکات بازار و پیش‌بینی قیمت آتی یک دارایی بر اساس داده‌ها، ترندها و شاخص‌های آن در گذشته است. علاوه بر این، تحلیل تکنیکال به سرمایه‌گذاران امکان پیش‌بینی «کف بازار خرسی» و سرمایه‌گذاری در زمانی که احتمال زیادی برای معکوس شدن روند بازار وجود دارد، می‌دهد. همچنین سرمایه‌گذاران با استفاده از تحلیل تکنیکال می‌توانند «سقف بازار گاوی» را هم پیش‌بینی کنند.

اپلیکیشن‌هایی مثل تریدینگ ویو (TradingView) از شاخص‌های معاملاتی مانند شاخص قدرت نسبی (RSI)، میانگین متحرک و حجم معاملات برای تشخیص معکوس شدن قریب‌الوقوع روند گاوی و افزایش تعداد فروشندگان و ریزش قیمت یک دارایی استفاده می‌کنند. هیچ شاخصی به تنهایی نمی‌تواند تصویر شفافی از نحوه حرکت بازار در آینده را نشان بدهد. تسلط به تحلیل تکنیکال به سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهد که داده‌های به دست آمده از چند شاخص را با هم ادغام کنند و به واسطه آن، احساسات را از معاملات حذف کرده و بر اساس نتایج احتمالی، سرمایه‌گذاری کنند. تحلیل تکنیکال یک ابزار ضروری برای پیدا کردن مسیر و سرمایه گذاری در بازار نزولی ارزهای دیجیتال است.

۳. فروش استقراضی یا Short Selling

شورت سل یک استراتژی سرمایه‌گذاری است که در آن پیش‌بینی می‌کنید قیمت یک دارایی ریزش خواهد کرد و معامله شورت باز می‌کنید. این استراتژی معاملاتی پیشرفته از روند منفی قیمت‌ها سود ایجاد می‌کند و می‌تواند ابزار موثری برای کسب سود در بازارهای نزولی باشد. اما این روش خالی از ریسک هم نیست. بسیاری از وب‌سایت‌های معاملاتی و صرافی‌های ارزهای دیجیتال از کاربران می‌خواهند که پیش از شروع معاملات شورت، یک آزمون را کامل کنند تا اثبات شود که از ریسک‌های این روش آگاه هستند.

سرمایه گذاری در بازار نزولی ارزهای دیجیتال

علی‌رغم ریسک‌هایی که این روش دارد، شورت سل می‌تواند راه مفیدی برای ایجاد یک پوشش ریسک در برابر معاملات لانگ باشد که در آن پیش‌بینی می‌کنید قیمت یک دارایی بالا خواهد رفت. سرمایه‌گذاران با این کار می‌توانند علی‌رغم شرایط بازار سود به دست آورده و ریسک‌ها را خنثی کنند. در معاملات شورت شما سرمایه را از صرافی قرض می‌گیرید تا ارز دیجیتال موردنظر خود را قبل از ریزش آن بخرید. سرمایه‌گذاران می‌توانند قبل از ریزش تمام دارایی‌های خود را در بازار آزاد بفروشند و پس از ریزش، دوباره آن‌ها را باقیمت کمتر خریده و قرض خود را به صرافی پس بدهند. هرچه پس از این فرآیند باقی بماند، سود است.

۴. تنوع بخشی به پورتفو

بسیاری از سرمایه‌گذاران در بازار نزولی ارزهای دیجیتال به دنبال تنوع بخشیدن به پورتفوی خود هستند. وقتی کل بازار رمزارز سقوط می‌کند به سختی می‌توان تشخیص داد کدام‌یک از این چندهزار ارز دیجیتال عملکرد خوبی خواهند داشت و روند صعودی آنها چه مدت طول می‌کشد. در چنین موقعیتی، سرمایه‌گذاری‌های کوچک روی چند دارایی باکیفیت می‌تواند شانس شما را برای انتخاب ارزی با عملکرد عالی، بالا ببرد.

سرمایه‌گذاران برای تنوع‌ بخشیدن به پورتفوی خود به دنبال سهام یا کالاهای توکنیزه‌شده مانند طلا می‌گردند. اگر می‌خواهید یکباره روی چند دارایی جدید سرمایه‌گذاری کنید، سرمایه کمی را برای این کار در نظر گرفته و سرمایه‌گذاری‌های کوچک انجام دهید. همچنین مطمئن شوید که قبل از سرمایه‌گذاری به خوبی تحقیق کرده و در زمان خرید دارایی‌های نامطمئن، بااحتیاط عمل می‌کنید.

۵. استیبل کوین

سرمایه‌گذاری روی استیبل کوین‌ها برای کسب سود در پلتفرم‌های دیفای به سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهد تا دارایی‌های بیکار خود را وارد جریان مالی کنند که شیوه بسیار موثری برای سرمایه گذاری در بازار نزولی ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود. اگر در بازار نزولی اعتمادبه‌نفس کافی برای سرمایه‌گذاری در دارایی‌های پرنوسان را ندارید، می‌توانید با قفل کردن دارایی‌هایی با پشتوانه ارز فیات مانند دلار آمریکا، سود به دست آورید.

سرمایه گذاری روی استیبل کوین

بعضی از صرافی‌های متمرکز امکان استیک کردن استیبل کوین‌ها و سایر ارزهای دیجیتال را فراهم کرده‌اند. علاوه بر این، پروتکل‌های دیفای سودهای رقابتی برای استیک کردن استیبل کوین‌ها پرداخت می‌کنند تا بتوانند آنها را به عنوان نقدینگی استفاده کنند. سرمایه‌گذاری در پروتکل‌های دیفای گاهی ریسکی‌تر از استفاده از یک صرافی شناخته‌شده است. اما سودی که در پروتکل‌های دیفای به دست می‌آورید به مراتب بیشتر از سایر صرافی‌ها است.

۶. بلند مدت فکر کنید

این‌که شاهد سقوط ارزش سرمایه‌گذاری خود باشید می‌تواند دلسردکننده باشد. اما استراتژی سرمایه‌گذاری بلندمدت به شما کمک می‌کند تا بدون اندوه فراوان از زمستان ارزهای دیجیتال عبور کنید. سرمایه‌گذاری در پروژه‌های باکیفیت که کاربردی و مفید هستند اغلب در طولانی‌مدت سود خوبی عاید شما خواهد کرد. همچنین اگر نگاه شما به آینده باشد، می‌توانید چشم‌انداز خود را حتی در بازارهای نزولی حفظ کنید.

وقتی یک پروژه پایگاه کاربری خود را توسعه می‌دهد، محصولات جدید تولید می‌کند و خبر از ادغام شدن با شرکت‌های جدید را می‌دهد، کم و زیاد شدن قیمت آن کمترین اهمیتی ندارد. اگر شما باور دارید که یک ارز دیجیتال شانس زیادی برای ارزشمند شدن در آینده دارد و بقیه هم همین عقیده را دارند، فکر کردن در مورد آینده می‌تواند به شما کمک کند که نگاه خود را به آنچه که اهمیت دارد و دلایل خود برای انتخاب آن دارایی خاص، بدوزید.

۷. روی دانش خود سرمایه گذاری کنید

شاید مهم‌ترین سرمایه‌گذاری که می‌توانید در بازار خرسی ارزهای دیجیتال داشته باشید، سرمایه‌گذاری روی دانش خودتان باشد که همه آن را دست کم می‌گیرند و به آن بی‌توجهی می‌کنند. روند نزولی بازار بهترین زمان ممکن برای دور شدن از نمودارها و مطالعه درباره فناوری‌هایی است که پروژه‌های محبوب شما از آنها استفاده می کنند. همچنین یادگیری در مورد فناوری بلاکچین باعث می‌شود در زمان سرمایه‌گذاری در پروژه‌های جدید، در موقعیت بهتری قرار داشته باشید.

برنامه نویس بلاکچین

بلاکچین یکی از موردتقاضاترین مهارت‌ها در تمام بخش‌های صنعت است. استفاده از فناوری بلاکچین در صنایعی مانند مدیریت زنجیره تامین، انرژی، بیمه، هنر و موسیقی، در حال افزایش است. همچنین بسیاری از دولت‌ها و بانک‌های مرکزی به دنبال برنامه‌نویسان بلاکچین هستند تا به آنها در ایجاد ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDCs) کمک کنند. علاوه بر این، شرکت‌های بزرگی مانند مایکروسافت و کوکاکولا از فناوری بلاکچین برای بهینه‌سازی عملیات خود استفاده می کنند.

هیچ‌وقت مثل الان زمان مناسبی برای یادگیری مهارت‌های جدید در یک حوزه نوظهور تکنولوژی نبوده است. برنامه‌نویسان حوزه بلاکچین دستمزدهای بالایی هم دریافت می‌کنند. اگر می‌خواهید برنامه‌نویس بلاکچین شوید اما هیچ تجربه‌ای در کدنویسی ندارید می‌توانید از دوره‌های رایگان برنامه‌نویسی بلاکچین با زبان جاوا اسکریپت شروع کنید.

سخن پایانی – استراتژی سرمایه گذاری در بازار نزولی ارزهای دیجیتال

زمستان ارزهای دیجیتال اغلب زمان بدی برای سرمایه‌گذاری در نظر گرفته می‌شود. کاملا طبیعی است که هیچ‌کس نمی‌خواهد زمانی سرمایه‌گذاری کند که قیمت‌ها در حال سقوط هستند. اگر بدانید چطور از این بازار خرسی به سلامت عبور کنید، در بازار گاوی بعدی، دست برتری را نسبت به بقیه سرمایه‌گذاران خواهید داشت. این‌که بدانید چطور چرخه‌های بازار را تفسیر کنید و استراتژی‌های سرمایه‌گذاری موثری به کار بگیرید تا در شرایط مختلف بازار کارامد باشند، یک نوع پوشش ریسک در برابر روندهای نزولی محسوب می‌شود.

علی‌رغم این‌که روش های زیادی برای سرمایه گذاری در بازار نزولی ارزهای دیجیتال وجود دارد، هیچ‌کس به درستی نمی‌داند که چه زمانی قیمت یک دارایی ریزش می‌کند و چه زمانی بالا خواهد رفت. بنابراین هیچ‌وقت نباید بیشتر از آستانه تحمل ضرر خود، در این بازار سرمایه‌گذاری کنید و قبل از آن هم در مورد پروژه‌ موردنظر خود به خوبی تحقیق کنید.

بازار خرسی ارزهای دیجیتال می‌تواند بسیار پرنوسان باشد. بسیاری از افراد تمایل دارند در زمان اصلاح قیمت خرید کنند و صعودهای کوتاه‌مدت قیمت‌ها می تواند لذت کوتاهی را پس از ریزش‌های طولانی به ارمغان بیاورد. در دست داشتن یک استراتژی معاملاتی که به شما در سود گرفتن در تمام شرایط بازار کمک کند، ریسک زیان در بازار نزولی را کاهش داده و سود نهایی شما افزایش خواهد یافت.

سوالات متدوال – استراتژی سرمایه گذاری در بازار نزولی ارزهای دیجیتال

۱. بازار خرسی ارزهای دیجیتال چیست؟

بازار خرسی یا نزولی ارزهای دیجیتال به زمانی گفته می‌شود که یک روند نزولی طولانی‌مدت در قیمت ارزهای دیجیتال ایجاد شده و احساسات بازار منفی می‌شود.

۲. آیا سرمایه گذاری در بازار نزولی ارزهای دیجیتال سوددهی دارد؟

سرمایه‌گذاری در بازار نزولی امکان خرید دارایی‌های موردنظر شما با قیمت پایین‌تر را فراهم می‌کند اما به دلیل نوسان ادامه‌دار، ریسک بالایی هم متوجه شما خواهد بود.

۳. چه عواملی باعث ایجاد بازار خرسی ارز دیجیتال می‌شود؟

عواملی مانند تغییر در قوانین، تغییر در احساسات بازار، مشکلات مربوط به فناوری ساخت و روند اقتصاد کلان می‌توانند در ایجاد بازار نزولی دخیل باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *