استراتژی عرضه و تقاضا سم سیدن چیست؟ آموزش تصویری ۵ راز مهم در سبک ترید سایدن

استراتژی عرضه و تقاضا سم سیدن چیست؟ آموزش تصویری ۵ راز مهم در سبک ترید سایدن

به جرات می‌توان گفت که عرضه و تقاضا یکی از اصلی‌ترین رکن‌ها برای تحلیل و پیش‌بینی در هر بازاری است. فرقی نمی‌کند شما یک مغازه‌دار باشید یا یک تریدر حرفه‌ای در بازار فارکس و ارزهای دیجیتال، اگر با عرضه و تقاضا آشنا نباشید، به‌زودی بازار شما را از میدان کسب سود حذف می‌کند. عرضه و تقاضا را افراد زیادی آموزش داده‌اند و هرکدام بر این باور هستند، بهترین روش را ارائه می‌کنند.

باید بیان کنیم که هیچ روش مطمئن و صد درصد درستی برای تحلیل و ترید وجود ندارد؛ بلکه این تمرین‌های مکرر و تجربه سال‌ها معامله‌گری و ترید است که شما را تبدیل به یک معامله‌گر قهار می‌کند. با این حال در یک مقاله آموزشی از ایران بروکر به سراغ آموزش کامل استراتژی عرضه و تقاضا سم‌ سایدن می‌رویم و بررسی می‌کنیم که چگونه با استراتژی ترید عرضه و تقاضا (Sam Seiden) معامله کنید.

معرفی استراتژی عرضه و تقاضا سم‌ سیدن

استراتژی عرضه و تقاضا سم‌ سایدن یا همان سبک سایدن، به‌عنوان یک استراتژی مبتنی بر تحلیل تکنیکال شناخته می‌شود که بر تحلیل حوزه عرضه و تقاضا در بازار تمرکز دارد. این حوزه‌ها از تعامل خریداران و فروشندگان نشأت می‌گیرند و می‌توان از آن‌ها برای پیش بینی حرکت‌های آینده قیمت استفاده کرد.

این استراتژی توسط سم سایدن، معامله‌گر سابق در بورس کالای شیکاگو، توسعه و طراحی شده است. او معتقد بود که دو عامل عرضه و تقاضا، جهت‌دهنده بازارها هستند و با کمک تکنیک پرایس اکشن، قابل شناسایی هستند.

اصول اساسی استراتژی عرضه و تقاضا سم‌ سیدن به شرح زیر است:

  1. قیمت از عرضه و تقاضا تاثیر می‌گیرد: زمانی که تقاضا بیشتر از عرضه است، قیمت افزایش می‌یابد و در مواجهه با عرضه بیشتر از تقاضا، قیمت کاهش می‌یابد.
  2. قیمت‌ها به ناحیه‌های عرضه و تقاضا بر می‌گردند: ناحیه‌های عرضه و تقاضا، نقاطی هستند که قیمت‌ها به آنجا باز می‌گردند.
  3. قیمت ممکن است از ناحیه‌های عرضه و تقاضا عبور کند: در صورت عبور از ناحیه‌های عرضه و تقاضا، قیمت‌ها به شکل قدرتمندی به حرکت خود ادامه می‌دهند.

برای شناسایی ناحیه‌های عرضه و تقاضا، معامله‌گران به‌دنبال الگوهایی هستند که تغییر در تعادل عرضه و تقاضا را نشان دهند. الگوهای رایج شامل سطوح حمایت و مقاومت و خطوط روند می‌شوند.

استراتژی ترید عرضه و تقاضا سم‌ سایدن ابزاری قدرتمند برای شناسایی فرصت‌های معاملاتی است. با این حال، به یاد داشته باشید که هیچ استراتژی معاملاتی کامل نیست و مدیریت ریسک باید همواره به‌کار گرفته شود.

۵ نکته مهم درباره عملکرد استراتژی عرضه و تقاضا سم‌ سایدن

  • شناسایی مناطق کلیدی: معامله‌گرانی که از استراتژی عرضه و تقاضا استفاده می‌کنند، اغلب به‌دنبال مناطق خاصی در نمودار قیمت می‌گردند که در آن، عدم تعادل بین عرضه و تقاضا مشهود است. مناطق عرضه، مناطقی هستند که احتمالاً فروشندگان در آن‌ها تسلط دارند و مناطق تقاضا، مناطقی هستند که احتمالاً خریداران بیشتر در آن حضور دارند.
  • نتیجه‌گیری از حرکات قیمت: معامله‌گران ممکن است حرکات قیمت را در اطراف این مناطق کلیدی مشاهده کنند تا در مورد تغییرات احتمالی قیمت در آینده، پیش‌بینی کنند. به‌عنوان مثال، اگر قیمت پس از رسیدن به یک سطح معین (منطقه تقاضا) به سرعت کاهش یابد، ممکن است نمایانگر تقاضا برای حمایت از قیمت، کافی نبوده باشد و نشان از کاهش احتمالی در آینده دارد.
  • مشخص‌کردن نقاط ورود و خروج: معامله‌گرانی که از استراتژی عرضه و تقاضا پیروی می‌کنند، اغلب نقاط ورود و خروج خود را بر اساس شناسایی این مناطق کلیدی تعیین می‌کنند. آن‌ها ممکن است زمانی که قیمت به یک منطقه تقاضا می‌رسد (با انتظار افزایش) وارد معامله لانگ شوند؛ یا زمانی که قیمت به منطقه عرضه می‌رسد (با پیش‌بینی کاهش) وارد یک موقعیت فروش شوند.
  • مدیریت ریسک: استراتژی‌های معاملاتی موفق شامل تکنیک‌های مدیریت ریسک است. معامله‌گران ممکن است اگر بازار برخلاف انتظارات آن‌ها حرکت کند، از حد ضرر برای محدودکردن ضررهای احتمالی استفاده کنند.
  • تحلیل مستمر: بازارها پویا هستند و شرایط تغییر می‌کند. معامله‌گران باید دائما حرکات قیمت‌ را تجزیه و تحلیل، مناطق عرضه و تقاضا را دوباره ارزیابی و استراتژی‌های خود را بر این اساس تنظیم کنند.

توجه به این نکته ضروری است که معامله در بازار مالی، ریسک‌های ذاتی را به همراه دارد و استراتژی‌ها باید قبل از اجرا به‌طور کامل مورد تحقیق و آزمایش قرار گیرند. علاوه بر این، استراتژی‌ها ممکن است در میان معامله‌گران متفاوت باشد و آنچه برای یکی کارآمد است، ممکن است برای دیگری مؤثر نباشد.

تعریف سطوح حمایت و مقاومت

شاید برایتان سوال باشد که چرا باید در این مقاله دوباره سطوح حمایت و مقاومت را که جزو اصول ابتدایی تحلیل هستند، بیاموزیم. جواب ساده است؛ تا زمانی که سطوح حمایت و مقاومت به‌درستی تشخیص داده نشود، استراتژی ترید عرضه و تقاضا سم‌ سایدن هیچ‌وقت به‌درستی کار نمی‌کند.

حمایت چیست؟

حمایت به سطحی اشاره دارد که زیر قیمت کنونی قرار گرفته و در آن تقاضا از عرضه بیشتر است. حمایت موجب افزایش و رشد قیمت می‌شود. در واقع، این سطح به‌عنوان نقطه‌ای در نمودار قیمت مشخص می‌شود که توسط تقاضا تقویت شده و قیمت را به سمت بالا، هدایت می‌کند. مفهوم تقاضا در اینجا به‌معنای بازار صعودی و خرید اشاره دارد.

استراتژی عرضه تقاضا سم‌ سایدن

در سطح حمایت، انتظار می‌رود که تقاضا به اندازه کافی قوی باشد تا از ادامه کاهش قیمت جلوگیری کند. به این معنا که وقتی قیمت به سطح حمایت می‌رسد، احتمال کاهش قیمت به شدت کم می‌شود. بنابراین، پیش‌بینی می‌شود که قیمت به سمت بالا بازگردد؛ زیرا حمایت یک سطح قیمتی است که در آن فرض می‌شود تقاضا قوی‌تر است و معامله‌گران به خرید تمایل دارند.

مقاومت چیست؟

مقاومت در تحلیل تکنیکال، به نقطه‌ای اشاره دارد که به‌عنوان سقفی در مقابل افزایش قیمت‌ها شناخته می‌شود. در واقع، این سطح به‌عنوان نقطه‌ای در نمودار قیمت تعیین شده است که در آن فروشندگان قدرتمندتر از خریداران هستند و افزایش قیمت را متوقف می‌کنند.

استراتژی ترید عرضه تقاضا سم‌ سایدن

مقاومت، در اینجا مترادف با نزولی‌بودن بازار و فشار فروش است. زمانی که بازار به این باور برسد که قیمت به سطح بسیار بالایی رسیده است، فروش در سطح وسیعی شروع می‌شود. به‌عبارت دیگر، سطح مقاومت، یک ناحیه قیمتی است که در آن فشار فروش بیشتر از تقاضا است. اغلب این فشار به حدی قوی است که می‌تواند افزایش سریع قیمت‌ها را متوقف کند.

نحوه معامله با استراتژی ترید عرضه و تقاضا سم‌ سایدن

تا این‌جای مقاله با مفهوم عرضه و تقاضا سم‌ سایدن و نحوه کار آن آشنا شدید. اکنون در مهم‌ترین بخش از مقاله به آموزش استراتژی ترید عرضه و تقاضا سم‌ سایدن، می‌پردازیم.

یکی از نخستین اصولی که هنگام کار با مناطق عرضه و تقاضا روش سم سایدن باید به آن توجه داشته باشیم، انتخاب تایم فریم مناسب است. در حقیقت، اگر تایم فریم را به دقت انتخاب کنید به احتمال خیلی زیاد، معاملات سوددهی خواهید داشت.

مهم‌ترین نکته این است که کدام تایم فریم مناسب استراتژی شما است و چگونه تأثیرگذاری آن بر معاملات خود را متوجه خواهید شد. یک نمودار در تایم فریم روزانه، ممکن است در داخل آن چندین ناحیه عرضه و تقاضا را نشان دهد، اما این مسئله در یک نمودار یک دقیقه‌ای، کمتر قابل مشاهده است.

استراتژی معاملاتی عرضه تقاضا سم‌ سیادن

استراتژی معاملاتی ما در این مقاله بر این اساس است که به‌دنبال نواحی عرضه و تقاضا در تایم فریم چهار ساعته بگردیم و آن‌ها را در تایم فریم یک ساعته پیدا کنیم.

در این مثال، سه ناحیه عرضه و تقاضا را در نمودار ۴ ساعته شناسایی کرده‌ایم. حالا نیاز داریم به تایم فریم یک ساعته نیز نگاه کنیم تا نواحی عرضه و تقاضای مشخص‌شده را در این تایم فریم نیز معلوم و نقاط ورود و خروج مطمئن‌تری برای معاملات خود شناسایی کنیم.

معامله با استراتژی عرضه تقاضا سم‌ سایدن

در نمودار یک ساعته، دو ناحیه تقاضا وجود دارد که در تایم فریم ۴ ساعته نیز آن‌ها را شناسایی کرده بودیم.

اگر با دقت توجه کرده باشید، هر دو این مناطق در استراتژی ترید عرضه و تقاضا سم‌ سایدن به‌خوبی عمل کرده و باعث افزایش قیمت شده‌اند. در چنین شرایطی با ریسک به ریوارد بسیار مناسب، می‌توان وارد معامله لانگ شد. منطقه عرضه در بالای تصویر، زمانی بی‌اعتبار می‌شود که قیمت به داخل آن نفوذ کرده یا به‌طور کامل از آن رد شود. در تایم فریم‌های پایین‌تر می‌توانید نواحی بیشتری از عرضه و تقاضا را بیابید.

استفاده از تایم فریم‌های مختلف برای شناسایی مناطق عرضه و تقاضا

برای بهترین نتایج در پیدا کردن مناطق عرضه و تقاضای آقای سایدن، از فهرست زیر استفاده کنید:

  1. نمودار روزانه: برای شناسایی مناطق عرضه و تقاضا ابتدا در تایم روزانه مناطق خود را پیدا کنید، سپس برای دقت بیشتر به تایم ۴ ساعته مراجعه کنید.
  2. نمودار ۴ ساعته: یکی از بهترین تایم فریم‌ها برای انجام معاملات روزانه است. در این روش، می‌توانید تایم فریم ۴ ساعته و ۱ ساعته را با هم ترکیب کنید.
  3. نمودار 15 دقیقه‌ای: مناطق را در تایم فریم ۱۵ دقیقه‌ای مشخص کرده و برای مشخص‌کردن تارگت و حد ضرر به تایم فریم ۵ دقیقه مراجعه کنید.

این فهرست به شما کمک می‌کند تا با دقت و بهره‌وری بیشتر، مناطق معاملاتی را در بازه‌های زمانی مختلف، شناسایی کنید.

پیدا کردن منشاء عرضه و تقاضا

در استراتژی ترید عرضه و تقاضا سم‌ سایدن، این نکته بسیار حائز اهمیت است که چگونه منشاء عرضه و تقاضا را به‌دست آورید. این فرآیند می‌تواند به شما کمک کند تا مقدار پول مورد نیاز برای هر معامله را به حداقل برسانید. مشاهده سایر معامله‌گران که با استراتژی ترید عرضه و تقاضا سم‌ سایدن معامله کرده‌اند، نشان می‌دهد که گاهی از این فرآیند به نحوی نامناسب استفاده شده است و در بازه‌های زمانی بسیار پایین به‌دنبال نواحی عرضه و تقاضا بوده‌اند. این کار، ممکن است منجر به یافتن مناطقی شود که هیچ اعتباری در تحلیل و حرکات قیمتی ندارند.

برای یافتن منبع مناطق عرضه و تقاضا، لازم است مشخص کنید در چه تایم فریمی معامله خواهید کرد.

از آنجا که ما در این مقاله، نمودار تایم‌های ۴ ساعته و یک ساعته را بررسی کردیم، پایین‌ترین تایم فریمی که برای شناسایی نقاط ورود و خروج استفاده می‌کنیم، بازه زمانی ۵ دقیقه است. استفاده از بازه زمانی کم‌تر از ۵ دقیقه می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند و تعیین این‌که منشاء از کجا شروع شود نیز ممکن است مشکل‌ساز شود.

به‌عنوان مثال، در نمودار زیر و در تایم فریم یک ساعته ناحیه عرضه را مشخص می‌کنیم.

استراتژی عرضه و تقاضا سم سایدن

این منطقه تا ناحیه تقاضا یا حمایتی مشخص‌شده حدود ۱۲۰ پیپ فاصله دارد. چنین فاصله‌ای می‌تواند یک معامله واقعا سودده باشد به‌شرطی که استاپ لاس ما نیز در ناحیه منطقی قرار داشته باشد. برای تعیین استاپ لاس در استراتژی ترید عرضه و تقاضا سم‌ سایدن به تایم فریم ۵ دقیقه مراجعه می‌کنیم.

همان‌طور که در نمودار زیر مشاهده می‌کنید ناحیه عرضه یا مقاومتی مشخص‌شده در تایم فریم ۵ دقیقه به‌خوبی عمل کرده است و تریدر نیز می‌تواند استاپ لاس (حد ضرر) خود را بالاتر از این ناحیه قرار دهد که در صورت زیان‌ده بودن معامله، تنها ۲۰ پیپ زیان وارد می‌شود.

استراتژی عرضه و تقاضا سم سایدن

توجه داشته باشید که هر استراتژی معاملاتی دارای نقاط قوت و ضعف مختص به خود است. ما در استراتژی ترید عرضه و تقاضا (سم‌ سایدن) بارها و بارها، تایم‌های معاملاتی خود را عوض کردیم تا بهترین ناحیه‌ها را برای انجام معامله پیدا کنیم. اگر نواحی عرضه و تقاضا را اشتباه تشخیص دهید، ضررهای قابل توجه‌ای را در معاملات خود تجربه خواهید کرد.

آنچه در استراتژی ترید عرضه و تقاضا سم‌ سایدن مطالعه کردیم:

استراتژی ترید عرضه و تقاضا سم‌ سایدن یک روش موثر در تحلیل تکنیکال و شناسایی نقاط ورود و خروج در معاملات است. در این استراتژی، معامله‌گران تلاش می‌کنند مناطق عرضه و تقاضا را در نمودارهای قیمتی شناسایی کرده و از آن‌ها به‌عنوان نقاط ورود یا خروج استفاده کنند. این استراتژی به تحلیل سطوح قیمتی کمک می‌کند و بر اساس ارتباط عرضه و تقاضا، موقعیت‌های معاملاتی بهبودیافته و ریسک معاملات کاهش می‌یابد.

متوجه شدید که استراتژی ترید عرضه و تقاضا سم‌ سایدن، ابزاری قدرتمند برای شناسایی فرصت‌های معاملاتی را ارئه می‌دهد. اما فراموش نکنید که هیچ استراتژی معاملاتی کامل نیست و همیشه باید مدیریت ریسک داشته باشید.

برای مطالعه بیشتر می‌توانید به وبسایت‌های مرجع مانند فارکس فکتوری نیز در این لینک مراجعه کنید.

برخی سوالات رایج در مورد استراتژی ترید عرضه و تقاضا سم‌ سایدن

استراتژی ترید عرضه و تقاضا سم‌ سایدن چیست؟

استراتژی ترید عرضه و تقاضا سم‌ سایدن یا همان سبک سایدن، به‌عنوان یک استراتژی مبتنی بر تحلیل تکنیکال شناخته می‌شود که بر تحلیل حوزه عرضه و تقاضا در بازار تمرکز دارد. این حوزه‌ها از تعامل خریداران و فروشندگان نشأت می‌گیرند و می‌توان از آن‌ها برای پیش‌بینی حرکت‌های آینده قیمت استفاده کرد.

استراتژی عرضه و تقاضا سم‌ سایدن چگونه کار می‌کند؟

این استراتژی بر اصول مختلفی استوار است. در ابتدا باید به شناسایی مناطق کلیدی پرداخت. سپس از حرکات قیمت نتیجه‌گیری کرد و نقاط و ورود و خروج به معامله را مشخص کنیم.

سیستم معاملاتی عرضه و تقاضا سم‌ سایدن در چه تایم فریم‌های کار می‌کند؟

استراتژی‌های مبتنی بر عرضه و تقاضا معمولا در هر تایم فریمی جوابگوی استراتژی شما هستند اما اگر یک معامله‌گر روزانه یا اسکالپینگ هستید، بهتر است از تایم فریم‌های ۴ ساعت و ۱ ساعت به پایین استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *