بررسی شهرهای مهم اقتصادی جهان | در مراکز مالی جهان چه می‌گذرد؟

بررسی شهرهای مهم اقتصادی جهان | در مراکز مالی جهان چه می‌گذرد؟

آیا تا به حال به ذهنتان خطور کره است که در زیر پوست شهرهای بزرگ اقتصادی چه اتفاقاتی جریان دارد؟ اصلا برایتان سوال شده است که شهرهای مهم از نظر اقتصادی و مالی، چه مولفه‌ها و شرایطی دارند که آن‌ها را از مابقی شهرها متمایز می‌کند؟ اگر این پرسش‌ها شما را به تفکر وامی‌دارد، همراه ما باشید تا در کنار هم ۹ تا از شهرهای مهم اقتصادی جهان را موشکافانه بررسی کرده و دلیل اهمیت جهانی آن‌ها را دریابیم!

مراکز مالی جهان تاثیر بسیاری در اقتصاد و مسائل به‌روز مالی جهان، دارند. مراکز مالی یا اقتصادی به شهرهایی با موقعیت استراژیک و دارای موسسات مالی پیشرو، بورس‌هایی بااعتبار جهانی، بانک‌های دولتی معتبر و شرکت‌های تجاری و بیمه اطلاق می‌شود. به علاوه این شهرها به زیرساخت‌ها، ارتباطات و سیستم‌های تجاری درجه یک مجهز شده‌اند و یک سیستم و قانون شفاف و سالم آن‌ها را مورد کنترل قرار می‌دهد.

چنین شهرهایی به دلیل اینکه استانداردهای زندگی بالایی دارند، نیروهای متخصص زیادی را به خود جذب می‌کنند؛ در نتیجه اکثر آن‌ها بسیار مهاجر‌پذیر هستند و تمایل زیادی به جذب نیروهای متخصص و حرفه‌ای از کشورهای دیگه نشان می‌دهند.

لندن، غول اقتصادی جهان

بررسی شهرهای مهم اقتصادی جهان | در مراکز مالی جهان چه می‌گذرد؟

از زمان قرون وسطی تاکنون، شهر لندن یکی از برجسته‌ترین مراکز تجاری و مالی در کل دنیا بوده است. همچنین این شهر یکی از پربازدیدترین شهرهای جهان و محبوب‌ترین مکان‌ها برای تجارت است. شهر لندن علاوه بر سرآمد بودن در کارهای بانکی و خدمات بیمه، مرکز شناخته شده‌ بازار ارز و اوراق قرضه نیز است.

بانک مرکزی انگلستان، دومین بانک مرکزی قدیمی جهان است که در لندن تاسیس شده است. فعالیت این بانک مبتنی بر کنترل سیستم مالی و صدور اسکناس در کل بریتانیا است.

لازم به ذکر است که بورس لندن، که دومین بورس بزرگ اروپا به شمار می‌آید، در شهر لندن مستقر شده است. یکی دیگر از سازمان‌های مهم مالی، بازار شمش لندن است که توسط انجمن بازار شمش لندن (LBMA) مدیریت می‌شود. این بازار مهم‌ترین مرکز تجارت طلا و نقره در جهان است!

لندن اولین مقام را در لیست شهرهای مهم اقتصادی به خود اختصاص داده است؛ ما با همراه باشید تا با مابقی شهرها آشنا شویم!

سنگاپور در لیست شهرهای مهم اقتصادی

قانون‌مندی و چارچوب‌های شفاف و سالم، یکی از دلایل ثبات اقتصادی و مالی شهر سنگاپور است. این جزیره کوچک واقع در منطقه جنوب شرقی آسیا، یکی از چهار ابرقدرت قاره آسیا شناخته شده و جایگاه خود را به‌عنوان یک مرکز مالی بزرگ تثبیت کرده است.

در نظر داشته باشید که سنگاپور از جهت دسترسی به منابع طبیعی زمین، دارای محدودیت‌های بسیاری‌ست اما با این حال توانسته است اوضاع اقتصادی و مالی خود را حفظ کند. سنگاپور در صنایعی مانند مواد شیمیایی، علوم زیستی و پزشکی، پالایش نفت، مهندسی مکانیک و الکترونیک متخصصان زیادی را به خود جذب کرده است.

بررسی شهرهای مهم اقتصادی جهان | در مراکز مالی جهان چه می‌گذرد؟

سنگاپور بازارهای سرمایه پررونقی دارد و در حوزه بازار بیمه و مدیریت ثروت پیشرو است. همچنین نیروهای کار این شهر اکثرا از افراد چینی، مالایی و هندی تشکیل شده است که دارای روحیه‌ای بسیار منضبط هستند.

زوریخ، قطب اقتصاد و مرکز مالی سوئیس

زوریخ، بزرگ‌ترین شهر سوئیس، به‌عنوان یک مرکز مالی در سطح جهانی شناخته شده است. یکی از محبوبیت‌های این شهر به دلیل حضور و فعالیت موسسات و بانک‌های بین‌المللی است. دولت زوریخ سیاست مالیاتی پایین را سرلوحه خود قرار داده و همین موضوع باعث روی آوردن شرکت‌های بین‌المللی زیادی به این شهر شده است.

بورس اولیه سوئیس، SIX Swiss Exchange، در زوریخ بنیان‌گذاری شده و یکی از بزرگ‌ترین بورس‌های جهان است که ارزش بازار آن تا جولای سال ۲۰۲۲، حدود ۱.۴ تریلیون دلار محاسبه شده است. این شهر دارای محیط تجاری قوی است و مشاغل بسیاری در بخش مالی ارائه می‌دهد. زوریخ یکی از تمیزترین، زیباترین و کم‌جرم‌خیز‌ترین شهرهای دنیا برای زندگی و کار است.

نیویورک شهری که هرگز نمی‌خوابد

نیویورک که معمولا به‌عنوان پایتخت مالی جهان در نظر گرفته می‌شود، در فهرست مراکز مالی جهانی رتبه اول را در مراکز مالی جهان کسب کرده است. نیویورک به خاطر وال استریت، رایج‌ترین بازار سهام و بورس نیویورک (NYSE)، بزرگ‌ترین بورس اوراق بهادار بر اساس ارزش بازار، مشهور است. این شهر ترکیبی از فرهنگ‌های مختلف از سراسر جهان است که دارای جمعیت و نیروی کار متنوعی است. همچنین این شهر بستر اکثر شرکت‌ها و سازمان‌های مشهور در سطح جهانی است؛ و به سختی می‌توان نام شرکت بزرگی را در دنیای تجارت پیدا کرد که در این شهر حضور نداشته باشد.

جزیره کوچک هنگ کنگ

هنگ کنگ یک مرکز مالی کلیدی، با تعداد قابل توجهی موسسات بانکی است. همچنین این مستعمره سابق بریتانیا دارای یک سیستم حقوقی مناسب برای شهروندان و کارکنان است. از این رو این شهر دومین شریک تجاری چین پس از ایالات متحده است. یکی از دلایل موفقیت این کشور می‌تواند نزدیکی آن به سایر کشورهای مهم منطقه باشد. 

بررسی شهرهای مهم اقتصادی جهان | در مراکز مالی جهان چه می‌گذرد؟

هنگ کنگ دارای یک سیستم قضایی و حقوقی کارآمد و شفاف با زیرساخت‌های عالی و خدمات مخابراتی است که البته نرخ‌های مالیاتی که به جذابیت آن می‌افزاید. بورس اوراق بهادار هنگ کنگ مقام چهارم در بورس‌های بزرگ جهان را دارد. همراه ما باشید تا سایر شهرهای مهم اقتصادی جهان را بررسی کنیم!

شیکاگو، شهر آسمان خراش‌های مدرن

شیکاگو شهرت خود را مدیون شکاف قیمتی بورس کالای شیکاگو (گپ CME) است که در هیئت تجارت شیکاگو (CBOT)، در سال ۱۸۴۸ با معاملات قرارداد آتی کالا آغاز شد. این بورس، قدیمی‌ترین بورس اوراق بهادار در جهان و دومین بورس بزرگ از نظر حجم، پس از بورس ملی هند است.
شرکت (OCC) مستقر در شیکاگو تمام قراردادهای اختیار معامله ایالات متحده را ثبت می‌کند.
شیکاگو مقر بیش از ۴۰۰ شرکت بزرگ می‌باشد و بیش از ۳۰ شرکت بزرگ جهان در ایالت ایلینویز تاسیس شده‌اند؛ این شرکت‌ها عبارتند از State Farm Insurance، Boeing، Archer Daniels Midland و Caterpillar.
شیکاگو همچنین دارای یکی از متنوع‌ترین اقتصادهای جهان است که در نوآوری در مدیریت ریسک گرفته تا فناوری اطلاعات سرآمد است. یکی دیگر از موارد قابل توجه مالی شیکاگو، وجود بانک فدرال رزرو شیکاگو است.

شهر توریستی توکیو

توکیو پایتخت سومین اقتصاد بزرگ جهان و یک مرکز بزرگ مالی است. این شهر مقر بسیاری از بزرگ‌ترین بانک‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های بیمه در جهان، و همچنین مرکز صنایع مخابرات، الکترونیک، پخش و انتشارات کشور ژاپن است. گروه بورس ژاپن (JPX) در ژانویه ۲۰۱۳ با ترکیب گروه بورس اوراق بهادار توکیو (TSE) و بورس اوراق بهادار اوزاکا تاسیس شد. این صرافی تا جولای ۲۰۲۱ دارای ارزش بازار ۵.۹ تریلیون دلار بود. توکیو بارها و بارها در زمره گران‌‌ترین شهرهای جهان و مهم‌ترین شهرهای مهم اقتصادی دنیا قرار گرفته است.

فرانکفورت، شهر جنگلی جهان

شهر بعدی ما در لیست شهرهای مهم اقتصادی، فرانکفورت است. فرانکفورت محل استقرار بانک مرکزی اروپا (ECB) و Deutsche Bundesbank، بانک مرکزی آلمان است. یکی از دلایل مشهور بودن این شهر، فرودگاه پرجمعیت آن است. در سال ۲۰۱۴، فرانکفورت به اولین مرکز پرداخت رنمینبی (پول رسمی کشور چین) اروپا تبدیل شد. Frankfurter Wertpapierbörse، بورس فرانکفورت، یکی از بزرگ‌ترین بورس‌های جهان به شمار می‌آید که تا سال ۲۰۲۱ حاوی ازرش ۲.۶۵ تریلیون دلار بود.همچنین این شهر جنگلی، بورس کشور آلان را هم تحت کنترل دارد.

شانگهای شهر غول‌آسا

شانگهای سومین شهر پرجمعیت جهان، پس از توکیو و دهلی است. دولت چین در سال ۲۰۰۹ اعلام کرد که قصد دارد تا شانگهای را به یک مرکز مالی بین‌المللی تبدیل کند. در نتیجه این تلاش‌ها منجر به این شد که شانگهای در لیست شهرهای مهم اقتصادی حضور داشته باشد.

بررسی شهرهای مهم اقتصادی جهان | در مراکز مالی جهان چه می‌گذرد؟

بورس شانگهای (SSE) از نظر گردش مالی، ارزش بازار قابل معامله و ارزش کل بازار، برجسته‌ترین بازار سهام در سرزمین پهناور چین است. SSE تا جولای ۲۰۲۱ دارای ارزش بازار ۷.۶۳ تریلیون دلار بود.
کمیسیون تنظیم مقررات اوراق بهادار چین (CSRC) مستقیما SSE را کنترل می‌کند و این موضوع نشان‌دهنده تمرکز چین بر روی این شهر است.

آنچه در نوشتار “بررسی شهرهای مهم اقتصادی جهان” خوانده شد:

همان‌طور که گفته شد، شهرهای مهم اقتصادی، در رقم زدن رویدادها و اتفاقات مالی و اقتصادی نقش بسیار مهمی دارند. بسیاری از این شهرها نیروهای کار خود را از دیگر کشورها گرفته و با ایجاد شرایط مناسب رفاهی موجب مهاجرت تعداد زیادی از متخصصان به شهر خود شدند.

برخی از مراکز مالی که در گذشته رهبران بی‌رقیب دنیای مالی بوده‌اند، اکنون با رقابت سختی از سوی بازیکنان موجود و شرکت‌های نوظهور و پرجنب‌وجوش روبه‌رو هستند. لیست بالا نشان‌دهنده محل قرارگیری مراکز مالی مهم است و نام‌های بسیاری از جمله تورنتو، سئول، بوستون، ژنو، سانفرانسیسکو، سیدنی، لوکزامبورگ و دبی نیز در میان مراکز مالی برتر وجود دارد. پس توجه داشته باشید که ممکن است در آینده‌ای نه چندان دور در لیست شهرهای مهم اقتصادی جهان، تحول ایجاد شود.

امیدواریم که از نوشته” بررسی شهرهای مهم اقتصادی جهان” لذت برده باشید. اگر تجربه و یا اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما به اشتراک بگذارید.

اولین شهر مهم اقتصادی جهان چیست؟

لندن اولین شهر در لیست شهرهای مهم اقتصادی جهان است.

کدام شهر جهان دارای بهترین مراکز مالی است؟

ایندکس هرساله ارزیابی‌هایی از رقابت‌پذیری و رتبه‌بندی ۱۱۵ مرکز مالی در سراسر جهان ارائه می‌دهد. جای تعجب نیست که لندن دوباره در صدر فهرست قرار گرفت (مانند سال ۲۰۲۲) و نیویورک رتبه دوم را به خود اختصاص داد و پس از آن سنگاپور و هنگ کنگ قرار گرفتند.

۵ تا از مهم‌ترین شهرهای اقتصادی جهان کدام‌اند؟

۱. لندن
۲.سنگاپور
۳.زوریخ
۴.نیویورک
۵.هنگ‌کنگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *