بلاکچین کربن منفی چیست؟ | معرفی ۱۰ ارز دیجیتال دوستدار محیط زیست

بلاکچین کربن منفی چیست؟ | معرفی ۱۰ ارز دیجیتال دوستدار محیط زیست

در چند سال اخیر، بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال، به یک گزینه سرمایه‌گذاری محبوب در میان افراد تبدیل شده‌اند به‌طوری‌که تعداد کاربران و افراد علاقمند به ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین روز‌به‌روز در حال افزایش است. در‌واقع بسیاری از تحلیلگران و اقتصاد‌دانان، درمورد آینده اقتصادی صنعت کریپتو و حتی پروژه‌های ارز دیجیتال کربن منفی خوشبین هستند زیرا بر اساس فناوری بلاکچین ساخته شده‌اند که روشی نوآورانه و بسیار امن برای انجام تراکنش‌های مالی در نظر گرفته می‌شوند.

احتمالا عبارت ارز دیجیتال کربن منفی برای شما یک مفهوم جدید باشد. برای درک این مفهوم خوب است بدانید که برخلاف تمام مزایای دنیای بلاکچین و ارزهای دیجیتال، اخیرا نگرانی‌های فزاینده‌ای درمورد استفاده از کربن و اثرات زیست‌محیطی آن در حال به‌وجود‌آمدن است. برخی از تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف انرژی مرتبط با استخراج بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال، به بالا رفتن سطح انتشار کربن کمک می‌کند.

از آن‌جایی که قیمت و ارزش بیت کوین در به‌سرعت در حال افزایش است، ماینرهای بیشتری برای استخراج بیت کوین مشارکت می‌کنند که این موضوع منجر به افزایش مصرف انرژی می‌شود. در مقابل، زمانی که بازار دچار رکود می‌شود و قیمت ارزهای دیجیتال کاهش می‌یابد، ممکن است برخی از ماینرها فعالیت خود را کاهش داده و یا حتی دستگاه‌های استخراج خود را خاموش کنند تا هزینه‌ها کاهش یابد و این موضوع منجر به کاهش مصرف کلی انرژی می‌شود.

پروژه‌های ارز دیجیتال کربن منفی

به‌طور کلی برای رفع نگرانی‌هایی که درمورد اثرات زیست‌محیطی ارزهای دیجیتال وجود دارند، اخیرا برخی از پروژه‌ها با عنوان “ارز دیجیتال کربن منفی” ظاهر شده‌اند. این موضوع بدان معنی است که ارزهای دیجیتال کربن منفی نه‌تنها قصد دارند انتشار کربن تولید‌شده توسط شبکه بلاکچین خود را جبران کنند، بلکه به کاهش انتشار کربن نیز کمک می‌کنند. این پروژه‌ها اغلب از منابع انرژی سازگار با محیط‌زیست استفاده می‌کنند تا به هدف خود دست یابند.

ارز دیجیتال کربن منفی چیست؟

ارز دیجیتال کربن منفی یکی از انواع شناخته‌شده ارزهای دیجیتال است که هدف اصلی آن، جبران انتشار کربن تولید‌شده در فرآیند استخراج آن ارز دیجیتال است. ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و اتریوم عمدتا وابسته به فرآیند استخراج هستند که در آن، رایانه‌های قدرتمند برای تایید تراکنش‌ها، به حل مسائل پیچیده ریاضی می‌پردازند. این فرآیند به مقدار قابل‌توجهی انرژی نیاز دارد که می‌تواند منجر به بالا رفتن میانگین ردپای کربن شود.

ردپای کربن (Carbon footprint) به انتشار گازهای گلخانه‌ای اشاره دارد که موجب افزایش اثرات گازهای گلخانه‌ای در جو زمین شده و باعث گرم‌شدن آن می‌شود. انتشار این نوع گازها ممکن است ناشی از منابع مختلفی مانند مصرف انرژی، حمل و نقل، تولید محصولات و خدمات، فرآیندهای طبیعی و غیره باشند.

یک ارز دیجیتال کربن منفی با اجرای استراتژی‌هایی برای حذف کربن بیشتر از فرآیند استخراج، سعی بر برطرف‌کردن نگرانی‌های زیست‌محیطی دارند.

چرا ارزهای دیجیتال کربن منفی مهم هستند؟

پروژه‌های ارز دیجیتال کربن منفی به چند دلیل حائز اهمیت هستند:

استخراج ارز دیجیتال شامل حل مسائل پیچیده ریاضی است که به مقدار بالایی از توان محاسباتی نیاز دارد. این فرآیند انرژی زیادی مصرف می‌کند که اغلب از سوخت‌های فسیلی تامین می‌شود که منجر به ردپای کربن (انتشار گازهای گلخانه‌ای) می‌شود. برخی از پروژه‌های ارز دیجیتال با به کار بردن استراتژی‌های کربن منفی، به‌راحتی تاثیرات منفی زیست‌محیطی در فرآیند استخراج را کاهش می‌دهند.

در دنیای امروز بسیاری از مصرف‌کنندگان و سرمایه‌گذاران، نگرانی بسیاری درمورد پایداری محیط زیست دارند و به‌دنبال راه‌هایی برای کاهش ردپای کربن هستند. بنابراین پروژه‌های ارز دیجیتال کربن منفی با این اهداف همسو هستند و فرصت سرمایه‌گذاری مناسبی را برای چنین افرادی فراهم می‌کنند.

همزمان، شرکت‌ها نیز اهمیت پایداری محیط‌زیست را تشخیص داده‌اند و اهدافی را برای کاهش انتشار کربن خود تعیین کرده‌اند. در‌واقع پروژه‌های ارز دیجیتال کربن منفی به چنین شرکت‌هایی کمک می‌کنند تا در جهت اهداف پایداری زیست‌محیطی قدم بردارند.

در ادامه مطلب به معرفی ۱۰ ارز دیجیتال کربن منفی که به یکی از پرمخاطب‌ترین موضوعات در دنیای ارزهای دیجیتال تبدیل شده‌اند می‌پردازیم:

ارز دیجیتال سولانا (Solana)

سولانا یک پلتفرم بلاک‌چینی است که به‌دلیل سرعت و مقیاس‌پذیری بالا، در مدیریت برنامه‌های غیرمتمرکز و تراکنش‌های ارز دیجیتال موفق به کسب شهرت بسیار خوبی در میان کاربران ارزهای دیجیتال شده است. با‌این‌وجود، سولانا در تلاش است تا به عنوان یک پروژه کربن منفی شناخته شود.

سولانا با استفاده از الگوریتم اثبات تاریخ (POH) به بهره‌وری انرژی دست می‌یابد. این الگوریتم به پلتفرم اجازه می‌دهد تا برچسب زمانی بلاک‌ها را بدون نیاز به فرآیندهای محاسباتی پرهزینه تایید کند. این کارایی به کاهش ردپای کربن در پلتفرم کمک می‌کند.

مشاهده قیمت ارز دیجیتال سولانا

ارز دیجیتال پولکادات (Polkadot)

این ارز دیجیتال از الگوریتم اجماع اثبات سهام (PoS) استفاده می‌کند که در مقایسه با الگوریتم‌های سنتی اثبات کار (PoW) که توسط بسیاری از بلاکچین‌های سنتی دیگر استفاده می‌شود، کارآمدتر است.

در الگوریتم اثبات سهام به‌جای حل مسائل پیچیده ریاضی که نیازمند انرژی زیادی است، اعتباردهنده‌ها بر اساس مقدار ارز دیجیتالی که به عنوان وثیقه نگه می‌دارند بلاک‌های جدید ایجاد می‌کنند.

پولکادات با هدف کاهش انتشار کربن ناشی از بلاکچین خود، با شرکت کربن همکاری می‌کند. به‌عنوان بخشی از این همکاری، پولکادات در خرید اعتبار کربن شرکت می‌کند که هدف از خرید این اعتبارات کربن، جبران انتشار کربنی است که در نتیجه عملیات بلاکچین پولکادات تولید می‌شود. به‌عبارت دیگر، پولکادات با سرمایه‌گذاری در پروژه‌هایی که انتشار کربن را در سایر نقاط کاهش داده و یا حذف می‌کنند، ردپای کربن خود را متعادل می‌کند. این امر کمک می‌کند تا شبکه پولکادات از نظر زیست محیطی مسئولیت‌پذیرتر و با اهداف پایداری محیط زیست هماهنگ‌تر شود.

اعتبار کربن یک نوع ابزار مالی است که میزان کاهش یا حذف انتشار گازهای گلخانه‌ای را توسط یک منبع یا پروژه خاص نشان می‌دهد. درواقع هدف از خرید اعتبار کربن، کاهش اثرات منفی تغییرات اقلیمی و حفظ محیط زیست است.

مشاهده قیمت ارز دیجیتال پولکادات

ارز دیجیتال الگوراند (Algorand)

بلاکچین الگوراند بر اساس مکانیزم اجماع اثبات سهام عمل کرده و از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌کند که این ارز دیجیتال را به‌عنوان رقیبی برای اتریوم از نظر سرعت تراکنش و اعتبارسنجی‌ها قرار می‌دهد.

ارز دیجیتال الگوراند مبتنی بر استخراج نیست و در تلاش است تا با عدم انتشار هیچگونه کربنی، در بلاکچین به‌عنوان یک ارز دیجیتال پیشرو شناخته شود. این ارز دیجیتال از آوریل ۲۰۲۱ به هدف خود یعنی کربن منفی دست یافت.

الگوراند با شرکتی به نام ClimateTrade که به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا از لحاظ زیست‌محیطی مسئولیت‌پذیرتر شوند همکاری می‌کند. این مشارکت نشان‌دهنده تعهد الگوراند به ترویج شیوه‌هایی برای حمایت از محیط‌زیست و در عین حال ارائه بستری برای تراکنش‌های سریع و کارآمد با قابلیت قراردادهای هوشمند است.

ارز دیجیتال استلار (Stellar)

ارز دیجیتال استلار که در سال ۲۰۱۴ راه‌اندازی شد، یک پلتفرم بلاکچین منبع باز است و راه‌حلی مقرون‌به‌صرفه را برای تراکنش‌های مالی ارائه می‌دهد. پروتکل استلار به‌عنوان یک فورک از کد بیس ارز دیجیتال ریپل راه‌اندازی شده است و هدف آن پر کردن شکاف بین موسسات مالی سنتی و ارزهای دیجیتال است.

استلار از کاربران خود در ازای استفاده از پلتفرم، کارمزدی دریافت نمی‌کند و به همین دلیل به‌عنوان جایگزینی بهتر، ساده‌تر، مقرون‌به‌صرفه‌تر برای پی پال شناخته می‌شود. بنابراین استلار به‌عنوان ابزاری مالی برای پرداخت‌های در سطح جهانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مشاهده قیمت ارز دیجیتال استلار

ارز دیجیتال کاردانو (Cardano)

کاردانو یک ارز دیجیتال کربن منفی است که برخلاف بیت کوین و اتریوم، از مکانیزم اجماع اثبات سهام استفاده می‌کند که در مقایسه با شبکه‌های سنتی با مکانیزم اثبات کار، بسیار کارآمدتر عمل کرده و نیازمند مصرف انرژی بسیار کمتری است. این ویژگی‌ها باعث شده تا کاردانو به‌عنوان یک پلتفرم متناسب با نیازهای توسعه‌دهندگان و کاربران به‌شمار آید و از آن‌جایی که به‌نظر می‌آید می‌تواند جایگزین بهتر و کارآمدتری برای اتریوم باشد، به آن لقب “قاتل اتریوم” داده شده است.

تمرکز کاردانو بر ارائه خدمات مالی در سراسر جهان به افرادی است که دسترسی محدودی به بانک‌ها دارند و امیدوار است تا با ارائه یک پلتفرم بلاکچین کارآمدتر و مقرون‌به‌صرفه‌تر، خدمات مالی ایمن و قابل‌دسترس‌تری را برای طیف وسیعی از افراد فراهم آورد.

کاردانو، قاتل اتریوم

هدف کاردانو ارائه یک تجربه کاربرپسند برای مشتریان و کاربرانش است تا اطمینان حاصل کند که تراکنش‌ها به‌اندازه تراکنش‌هایی که به‌آسانی در مکانیزم اثبات سهام انجام می‌شوند، راحت و قابل‌دسترس هستند.

مشاهده قیمت ارز دیجیتال کاردانو

ارز دیجیتال اتریوم ۲ (Eth2)

ارز دیجیتال اتریوم ۲، در نتیجه‌ی ارتقای بزرگی که برای بلاکچین اتریوم اتفاق افتاد، راه‌اندازی شد. یکی از ویژگی‌های مهم این ارز دیجیتال، انتقال آن از الگوریتم اجماع اثبات کار به مکانیزم اثبات سهام است. در این نوع مکانیزم، با قراردادن مقدار معینی از ارز دیجیتال به‌عنوان وثیقه، اعتبارسنجی‌ها انجام می‌شود و دیگر نیازی به حل مسائل پیچیده توسط ماینرها نیست؛ بنابراین در مکانیزم اثبات سهام، نیاز به مصرف بالای انرژی یا برق بسیار کم‌تر می‌شود و این امر، مکانیزم اثبات سهام را بسیار کارآمدتر می‌کند. این تغییر و کاهش مصرف انرژی، شبکه اتریوم ۲ را به یک دوست‌دار محیط زیست تبدیل می‌کند و نگرانی‌های مرتبط با ردپای کربن را برطرف می‌سازد.

ارز دیجیتال آوالانچ (Avalanche)

با وجود اینکه آوالانچ هنوز به‌عنوان یک ارز دیجیتال کربن منفی در بازار شناخته نشده است اما اقدامات متعددی در جهت کاهش اثرات زیست‌محیطی انجام داده است. یکی از قابلیت‌های کلیدی آوالانچ، استفاده از مجموعه‌ای از قوانین اجماع به نام avalanche-x است. این مجموعه قوانین به اعتبارسنج‌ها اجازه می‌دهد تا بلاک‌های جدید را به‌جای محاسبات فشرده، از طریق مکانیسم رای‌گیری استخراج کنند. در نتیجه آوالانچ نسبت به بسیاری دیگر از ساختارهای بلاکچین کارآمدتر است.

ارز دیجیتال هدرا هش گراف (Hedera hashgraph)

هدرا هش گراف یک پلتفرم فناوری دفتر کل توزیع‌شده است که هدف آن ارائه زیرساختی سریع، راحت و مقیاس‌پذیر برای برنامه‌های غیرمتمرکز و تراکنش‌های ارز دیجیتال است. علاوه‌براین، هدرا هش گراف با شرکت‌هایی مانند carbonfund.Org همکاری کرده است تا از انتشار کربن تولید‌شده توسط شبکه خود جلوگیری کند. هدرا هش گراف از طریق این مشارکت‌ها، به انرژی‌های تجدیدپذیر و پروژه‌های جبران کربن کمک می‌کند تا انتشار کربن تولید شده توسط پلتفرم خود را جبران کند.

ارز دیجیتال ترون (Tron)

ترون یک سازمان غیرانتفاعی است که یک شبکه بلاکچین عمومی را اداره می‌کند. مدل حاکمیت این سازمان غیرمتمرکز است و بر یک سیستم دو لایه متشکل از نمایندگان و کاربران متکی است. در این سیستم، نمایندگان نقش مهمی در اداره شبکه دارند و توسط کاربران ترون انتخاب می‌شوند. بنابراین هر حساب کاربری در شبکه ترون می‌تواند به نمایندگان فوق‌العاده رای دهد.

شبکه ترون دارای ارز دیجیتال اختصاصی خود به نام ترون یا تی آر ایکس (TRX) است. این ارز دیجیتال قابلیت استخراج ندارد و برای معامله در اکثر صرافی‌های اصلی ارز دیجیتال در دسترس است. ترون برای آینده خود برنامه‌های بلندپروازانه‌ای دارد که یکی از آن‌ها استفاده از فناوری بلاکچین برای ایجاد پلتفرم‌های بازی غیرمتمرکز است. این موضوع نشان‌دهنده دیدگاه روشن ترون برای گسترش موارد استفاده TRX فراتر از صرفا یک ارز دیجیتال به برنامه‌ها و خدمات مختلف غیرمتمرکز است.

ارز دیجیتال تزوس (Tezos)

تزوس یک پلتفرم بلاکچین است که با آژانس‌های زیست‌محیطی از جمله EcoAct برای مقابله با انتشار کربن تولید‌شده از طریق شبکه خود همکاری می‌کند. در این نوع همکاری، تزوس اعتبارات کربنی را برای حمایت از طرح‌های انرژی تجدیدپذیر خریداری می‌کند و از این طریق به جبران انتشار کربن تولید‌شده توسط پلتفرم خود کمک می‌کند.

خلاصه مطلب ـ ارز دیجیتال کربن منفی

ارز دیجیتال کربن منفی، به‌گونه‌ای طراحی شده‌ است که نسبت به سایر ارزهای دیجیتال سازگاری بیشتری با محیط زیست دارد؛ به‌همین دلیل اغلب به آن‌ها ارزهای دیجیتال کربن منفی گفته می‌شود. انتخاب چنین رمزارزهایی برای سرمایه‌گذاری می تواند به سرمایه‌گذاران کمک کند تا به کاهش ردپای کربن (انتشار گازهای گلخانه‌ای) کمک کنند.

یکی از نگرانی‌های زیست‌محیطی کلیدی در صنعت ارزهای دیجیتال، مصرف بالای انرژی برای استخراج رمزارزهاست؛ به‌ویژه پروژه‌هایی که از مکانیسم اثبات کار استفاده می‌کنند. پروژه‌های ارز دیجیتال کربن منفی با هدف به حداقل رساندن تاثیرات منفی زیست‌محیطی عملیات استخراج، سعی بر کمک به پایداری و حفظ محیط زیست دارند. از آن‌جایی که تغییرات اقلیمی در حال رشد است، این پروژه‌ها بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرند زیرا نقش بسیار مهمی در کاهش تاثیرات منفی بر محیط‌زیست دارند.

ده ارز دیجیتالی که به‌عنوان بهترین پروژه‌های ارز دیجیتال کربن منفی در سال ۲۰۲۳ شناخته شده‌اند عبارتند از:

  • سولانا
  • پولکادات
  • الگوراند
  • استلار
  • کاردانو
  • اتریوم ۲
  • آوالانچ
  • هدرا هش گراف
  • ترون
  • تزوس

ارز دیجیتال کربن منفی چیست؟

ارز دیجیتال کربن منفی یکی از انواع شناخته‌شده ارزهای دیجیتال است که هدف اصلی آن، جبران انتشار کربن تولید‌شده در فرآیند استخراج آن ارز دیجیتال است.

پروژه‌های بلاکچین کربن منفی چه اهدافی را دنبال می‌کنند؟

بلاکچین کربن منفی با ترکیب فناوری بلاکچین با مسائل زیست‌محیطی، به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و حمایت از پروژه‌های دوست‌داران محیط‌زیست کمک کرده و نقش مهمی را در بهبود محیط‌زیست و مبارزه با تغییرات اقلیمی ایفا می‌کند.

آیا بیت کوین، ارز دیجیتال کربن منفی است؟

خیر. بیت کوین در بلاکچین خود از مکانیسم اثبات کار استفاده می‌کند که نیازمند مصرف انرژی است. در حال حاضر، برخی از ارزهای دیجیتال با ویژگی‌های خاص که از مکانیسم اثبات سهام استفاده می‌کنند، به‌عنوان ارز دیجیتال کربن منفی شناخته می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *