بهترین روش سرمایه گذاری در طلا چیست؟ | آشنایی با راه های کسب سود از طلا!

بهترین روش سرمایه گذاری در طلا چیست؟ | آشنایی با راه های کسب سود از طلا!

مطمئنا زمانی که عنوان سرمایه گذاری در طلا به گوشتان می‌خورد، تنها خرید فیزیکی و نگهداری بلندمدت آن در ذهنتان تداعی می‌شود! اما این تمام ماجرا نیست! طلا سومین فلز گرانبها در میان عناصر شناخته شده است و همانطور که می‌دانید استفاده از آن به شکل فیزیکی بسیار همه‌گیر و محبوب است. اما کسب سود از طریق سرمایه گذاری در طلا راه‌های دیگری هم دارد که احتمالا تا به حال از آن‌ها مطلع نبوده‌اید!

نوسانات بازار طلا و رشد قیمتی آن، نظر بسیاری از سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرده است. خرید طلا علاوه بر مصارف و کاربرد‌های زینتی، یکی از مطمئن‌ترین و امن‌ترین روش‌های حفظ دارایی در جهان به شمار می‌رود. اما انتخاب راه‌های سرمایه‌گذاری در آن به این سادگی‌ها نیست! هر کدام از این راه‌ها معایب و مزایایی دارند که باید نسبت به آن‌ها آگاه بوده و بعد اقدام به سرمایه‌گذاری کنید. در این نوشتار شما را با بهترین روش‌های سرمایه گذاری در طلا آشنا کرده و ویژگی‌های هرکدام از آن‌ها را به خوبی بررسی خواهیم کرد. پس اگر به دنبال کسب سرمایه و سود از طریق طلا هستید، این مقاله را از دست ندهید و با ما همراه باشید!

چرا سرمایه گذاری در طلا محبوب است؟

سرمایه گذاری در طلا یکی از محبوب‌ترین و معتبرترین روش‌های سرمایه‌گذاری در جهان است که در طول تاریخ بسیاری از افراد و سازمان‌ها از این روش بهره برده‌اند. طلا به‌عنوان یکی از ارزشمندترین فلزات در جهان شناخته شده است و ارزش آن در طول زمان همواره افزایش یافته است. این ویژگی طلا، آن را به یکی از بهترین ابزارهای سرمایه‌گذاری تبدیل کرده است.

بهترین روش سرمایه گذاری در طلا کدام است؟

سرمایه‌گذاری در طلا به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری بسیار امن و پایدار شناخته می‌شود. در طول تاریخ، طلا همواره به‌عنوان یک منبع مالی قوی و پایدار شناخته شده است. در طول تاریخ ارزش طلا در برابر تورم و نوسانات اقتصادی بسیار پایدار بوده و به عنوان یک ابزار برای حفظ ارزش پول به کار می‌رود. علاوه به آن طلا به عنوان یک ابزار برای مقابله با بحران‌های مالی و اقتصادی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین دلیل، سرمایه‌گذارانی در سراسر جهان به طلا روی آورده‌اند تا از اموال خود در مقابل نوسانات بازار محافظت کنند.

سرمایه گذاری در طلا نیز به دلیل سهولت و قابلیت دسترسی به منابع آن، بسیار جذاب و محبوب است. طلا را می‌توان به راحتی خرید و فروش کرد و همچنین به صورت فیزیکی هم قابل نگهداری است. همین ویژگی سهولت استفاده در طلا موجب شده است تا افراد بیشتری از آن استفاده کنند. اما در نگه‌داری از طلای فیزیکی مشکلاتی وجود دارد! درست است که اکثر افراد تجربه لذت‌بخش‌تری از خرید طلا به صورت فیزیکی دارند اما در این روش چالش‌هایی مانند هزینه نگه‌داری بالا و خطر سرقت و یا تقلب در آن وجود دارد.

همین چالش‌ها موجب روی آوردن تعداد بسیاری از سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری به صورت مجازی در طلا شده است. در سرمایه‌گذاری‌های مجازی دیگر خبری از خطر سرقت و هزینه‌های سرسام‌آور نگه‌داری از طلا نیست!

یکی دیگر از دلایلی که سرمایه‌گذاران به طلا روی آوره‌اند، تنوع سرمایه‌گذاری در آن است. طلا به‌عنوان یکی از ابزارهای سرمایه‌گذاری با عملکرد بالا شناخته شده است. ارزش طلا در طول زمان افزایش می‌یابد و به عنوان یک منبع درآمد پرسود نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. همانطور که گفته شد در طول تاریخ، قیمت طلا به طور مداوم افزایش یافته و این امر برای سرمایه‌گذاران موقعیتی برای بهره‌برداری بسیار مناسب ایجاد کرده است.

علاوه بر این، سرمایه گذاری در طلا به‌عنوان یک راه برای تنوع در سرمایه‌گذاری نیز مورد توجه قرار می‌گیرد. تنوع در سرمایه‌گذاری به معنای تقسیم سرمایه بین انواع مختلف دارایی‌ها است تا خطر سرمایه‌گذاری کاهش یابد. با سرمایه گذاری در طلا، سرمایه‌گذاران می‌توانند به سبد سرمایه خود تنوع بخشیده و به کاهش ریسک سرمایه‌گذاری خود کمک کنند.

روش های سرمایه گذاری در طلا چیست؟

اما درست است که سرمایه گذاری در طلا یک روس ایمن به حساب می‌آید اما همچنان بدون ریسک و خطر نیست! به‌طور کلی می‌توان گفت خرید طلا یک گرینه مناسب و پرسود برای سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت است زیرا قیمت آن به طور مستقیم تحت تاثیر دلار و انس جهانی می‌باشد.

به همین خاطر نوسانات قیمت طلا تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند اثبار مهم جهان است که البته پیشبینی آن‌ها کاری ساده نیست! در نتیجه سود کردن از طلا در کوتاه مدت، نیازمند دانش و تخصص بسیاری است.

با این وجود، خرید و فروش طلا یک سرمایه‌گذاری محبوب بین مردم شناخته می‌شود، زیرا معمولا در بلندمدت ارزش خود را حفظ کرده و به عنوان یک دارایی امن و ارزشمند شناخته می‌شود که در برابر تورم و مشکلات اقتصادی ارزش دارایی‌های شما را تضمین می‌کند.

مزایای سرمایه گذاری در طلا چیست؟

سرمایه گذاری در طلا شامل مزایای بسیاری می‌شود. ارزش طلا روز به روز افرایش یافته و رشد چشمگیری داشته است. اگر به تاریخچه قیمت انس در سایت تریدینگ ویو نگاهی بی‌اندازید، خواهید دید که طلا روند صعودی بلندمدتی داشته است. برای مثال قیمت طلا در حدود ۱۰ سال گذشته، از تقریبا ۱۰۰ هزار تومان در سال ۱۳۹۲، به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در سال ۱۴۰۲ رسیده است. این آمار به ما نشان می‌دهد که قیمت طلا در مدت ده سال ۲۵ برابر شده است!

کمتر سرمایه‌گذاری‌ای وجود دارد که چنین سودی را نصیب شما کند! اگر سرمایه شما در بانک باشد طی ۱۰ سال حدودا ۷ برابر خواهد شد. این موضوع نشان می‌دهد که سرمایه گذاری در طلا چقدر می‌تواند پرسود باشد!

آشنایی با انواع راه های سرمایه گذاری در طلا

یکی دیگر از مزایای طلا قابلیت نقدشوندگی بسیار بالای آن است. برای مثال فروش سهام و یا ملک نیازمند زمان زیادی است اما طلا را به سرعت می‌تواند به پول نقد تبدیل کرد! همین موضوع سبب روی آوردن بسیاری از سرمایه‌گذاران به خرید طلا شده است. در ادامه راه‌های سرمایه گذاری در طلا را به شما معرفی خواهیم کرد، پس با ما همراه باشید!

روش های سرمایه گذاری در طلا

همانطور که گفته شد امروزه با پیشرفت تکنولوژی امکان‌های جدیدی پیش پای افراد به وجود آمده است. سرمایه‌گذاری هم از آن حوزه‌هایی بوده که با پیشرفت تکنولوژی بسیار دگرگون شده است. ما امروزه راه‌های بسیات متنوع و مختلفی برای سرمایه‌گذاری میابیم. در این بخش شما را با روش‌های مختلف سرمایه گذاری در طلا آشنا کرده و مزایا و معایب هر کدام از آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

خرید طلا به صورت فیزیکی

همه ما تاکنون تجربه خرید و فروش طلا به شکل فیزیکی را داشته‌ایم. ممکن است برای دوستی هدیه گرفته و یا طلایی زینتی برای خود خریده باشیم. این روش ساده‌ترین روش سرمایه گذاری در طلا است، تنها کافی‌ست به یک طلافروشی معتبر مراجعه کرده و کالای مورد نظر خود را خریداری کنید؛ همین! یکی از مزایای این روش عدم نیاز به اگاهی و یا دانش خاصی است!

اما چالش‌های خطرناکی هم در روش خرید فیزیکی طلا وجود دارد که عبارتند از:

  • امنیت در نگهداری طلا: طلا فلز محبوب سارقان است! زمانی که شما به شکل فیزیکی طلا خریداری می‌کنید، ریسک به سرقت رسیدن آن را افزایش می‌دهید! با توجه به آمار جرم و سرقت بالا، این روش از نظر امنیت چندان عاقلانه به نظر نمی‌رسد.
  • اصل بودن طلا: یکی دیگر از معضلات خرید طلای فیزیکی امکان تقلبی بودن آن است! ممکن است طلایی که خریداری می‌کنید دارای ناخالصی‌هایی باشد و یا در ساخت آن از فلزات دیگری استفاده شده باشد. در هر مورد شما در خرید طلا ضرر بسیار زیادی خواهید کرد!

خرید طلا به صورت فیزیکی نیز انواعی دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

روش های خرید طلا به صورت فیزیکی

  • خرید طلای دست اول و زینتی برای استفاده شخصی: این روش یکی از ساده‌ترین راه‌های سرمایه ‌گذاری در طلا است. در این روش، سرمایه‌گذار به طلافروشی مراجعه می‌کند و طلای مورد نظر خود را خریداری می‌کند. البته در نظر داشته باشید که طلای دست اول مشمول پرداخت اجرت ساخت و مالیات می‌شود.
  • خرید طلای دست دوم بدون اجرت: این روش برای افرادی مناسب است که می‌خواهند با هزینه نسبتا کمتری طلای فیزیکی خریداری کنند. طلای دست دوم مشمول پرداخت اجرت ساخت نمی‌شود و قیمتش از طلای دست اول پایین‌تر است، اما ممکن است دارای ناخالصی‌هایی باشد.
  • خرید شمش طلا برای سرمایه‌گذاری بلند مدت: این روش هم به افرادی که قصد نگهداری بلند مدت از طلای فیزیکی خود را دارند، توصیه می‌شود. همچنین شمش طلا دارای حاشیه سود بیشتری نسبت به سرمایه ‌گذاری در طلا دست دوم دارد. در نتیجه این روش نسبت به خرید طلای دست دوم معقول‌تر است.
  • خرید سکه طلا و سرمایه‌گذاری: سکه طلا نقدینگی بیشتری نسبت به ما بقی روش‌ها دارد، پس این روش برای افرادی که می‌خواهند طلای فیزیکی خود را به سرعت به پول نقد تبدیل کنند، مناسب است.

لازم به ذکر است که سکه طلا دارای حاشیه سود کمتری نسبت به شمش طلا دارد و همچنین خرید طلای دست اول و زینتی، مشمول پرداخت اجرت ساخت و مالیات می‌شود. با این حال برخی با این استدلال که هم از جنبه زیبایی طلا بهره می‌برند و هم سرمایه‌گذاری می‌کنند، خرید طلای دست اول را ترجیح می‌دهند تا استفاده روزمره از آن داشته باشند.

آشنایی با راه های کسب سود از طلا!

یکی از معایب خرید طلای زینتی این است که در زمان خرید آن، وزن سنگ‌های بدلی هم در قیمت طلای خام محاسبه می‌شوند، اما در زمان فروش طلافروشان سنگ‌های بدلی را از قیمت آن کثر کرده و فقط طلای خام را محاسبه می‌کنند. در نتیجه اگر طلای دست اول را با هدف سرمایه‌گذاری می‌خرید، بهتر است آن‌هایی که سنگ‌های زینتی کمتری دارند را انتخاب کنید.

در خرید سکه، علاوه بر قیمت طلا، باید به حباب سکه نیز توجه کرد. حباب سکه، اختلاف قیمت سکه در بازار با ارزش ذاتی آن است. عواملی مانند عرضه و تقاضا بر میزان حباب سکه تأثیر می‌گذارند.

هریک از روش‌های خرید طلای فیزیکی مزایا، معایب و چالش‌های خاص خود را دارد که سرمایه‌گذاران باید قبل از اقدام به خرید به آن‌ها توجه کرده و نسبت به آن‌ها آگاهی داشته باشند.

موضوع دیگری که در خرید سکه حائز اهمیت می‌باشد، طرح سکه است. عموما سکه‌های طرح قدیم تقاضای کمتری دارند و با قیمت پایین‌تری معامله می‌شوند. علاوه بر این، بحث حباب نیز در قیمت سکه بسیار موثر است. حباب سکه اختلاف قیمت سکه را در بازار با ارزش ذاتی آن نشان می‌دهد. حباب‌های پایین زمان مناسبی برای خرید سکه و حباب‌های بالا زمان مناسبی برای فروش سکه است.

سرمایه ‌گذاری در طلا از طریق بورس

معمولا کسانی که در بازار بورس فعالیت می‌کنند، سرمایه ‌گذاری در طلا از طریق بورس را ساده‌ترین راه می‌دانند! البته در این روش لازم است حساب کاربری و کد بورسی در کارگزاری‌ها داشته باشید که کار چندان دشواری هم نیست. در عوض می‌توانید تمام خرید و فروش‌ها را صورت آنلاین انجام داده و نگرانی‌ای بابت سرقت و تهدید‌هایی از این دست نداشته باشید. سرمایه ‌گذاری در طلا از طریق بورس نیز چندین روش‌ دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم…!

روش های خرید طلا از طریق بورس

  • خرید گواهی سپرده کالایی سکه: خرید گواهی سپرده کالایی سکه، یکی از روش‌های اصلی خرید طلا از بورس است. در این روش، خریدار گواهی سپرده‌ای را خریداری می‌کند که نشان‌دهنده مالکیت او بر یک سکه طلا است. در ادامه نوشتار معایب و مزایای این روش را بررسی می‌کنیم.
  • خرید صندوق‌های طلا: صندوق‌های سرمایه ‌گذاری در طلا، سبدی از دارایی‌های طلا هستند که توسط شرکت‌های سرمایه‌گذاری مدیریت می‌شوند. در این روش، خریدار واحدهای صندوق طلا را خریداری می‌کند و به نسبت واحدهای خریداری‌شده، مالک بخشی از دارایی‌های طلای صندوق می‌شود. توجه داشته باشید که برای خرید واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری در طلا در بورس، نیازمند حداقل ۱۰۰ هزار تومن هستید. اما مزیت این روش این است که این صندوق‌ها تحت کنترل تیم‌های حرفه‌ای و متخصص هستند که در مواقع ریزش قیمت طلا، ریسک سرمایه‌گذاری شما را به شکل قابل توجهی کاهش می‌دهند.
  • خرید گواهی سپرده کالایی شمش طلا: خرید گواهی سپرده کالایی شمش طلا، یکی دیگر از روش‌های خرید طلا از بورس است. در این روش، خریدار گواهی سپرده‌ای را خریداری می‌کند که نشان‌دهنده مالکیت او بر یک شمش طلا است.

روش اول یعنی گواهی سپرده کالایی سکه، در سال ۱۳۹۴ با هدف کاهش ریسک‌‌های خرید و کشف قیمت سکه معرفی و وارد بازار شد. دسترسی به گواهی سپرده کالایی سکه کار سختی نیست و می‌توانید این گواهی را در بازار بورس خرید و فروش کنید یا در زمان مقرر برای تحویل سکه فیزیکی، به انبارهای مشخص‌شده مراجعه کنید. این گواهی‌ها دارای تاریخ سررسید هستند و شما تا قبل از رسیدن موعد آن، باید در مورد فروش گواهی،‌ تحویل فیزیکی سکه یا انتقال گواهی به دوره بعد تصمیم بگیرید.

بهترین روش سرمایه گذاری در طلا چیست؟

صندوق‌های طلا نیز نوعی صندوق قابل معامله در بورس (ETF) هستند که حداقل ۷۰ درصد سرمایه را در گواهی سپرده سکه طلا، حداکثر ۲۰ درصد در اوراق طلا و مابقی را در اوراق با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌کنند. شما می‌‌توانید در بورس برای خرید واحدهای این صندوق‌ها با حداقل مبلغ ۱۰۰ هزار تومان اقدام کنید. می‌توان گفت این صندوق‌ها توسط تیم‌های حرفه‌ای مدیریت می‌شود که در مواقع ریزش قیمت طلا، ضرر شما را کاهش می‌دهد.

چندین صندوق طلا در بورس وجود دارد که شما باید حتما قبل از خرید شرایط و ویژگی‌های بررسی کرده و نسبت به آن‌ها آگاهی داشته باشید. دامنه نوسان این صندوق‌ها در زمان نگارش این مقاله، روزانه ۱۰ درصد است که رقمی بسیار درخشان می‌باشد!

گواهی سپرده کالایی شمش طلا از ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ در بازار بورس ظهور کرده است. هر گواهی معادل ۰.۱ گرم از شمش طلای ۱ کیلوگرمی است. افراد می‌توانند از ۱ تا ۵۰۰ هزار واحد گواهی شمش تحت مالکیت خود داشته باشند؛ حداکثر میزان خرید در هر سفارش نیز ۱۰ هزار واحد است. در نظر داشته باشید که معاملات گواهی سپرده کالایی شمش در بازار بورس کالا انجام می‌شود که شرایط خاص خود را دارد. با توجه به اینکه شمش طلا نقدشوندگی بسیار خوبی دارد، این روش در بین افرادی که قصد سرمایه گذاری در طلا را دارند، بسیار محبوب است.

خرید طلا به صورت ارزهای دیجیتال

فعالان در حوزه ارزهای دیجیتال می‌توانند با خرید ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا، به طور غیرمستقیم در این کالا سرمایه‌گذاری کنند. این روش نیز مزایایی دارد، مانند ۲۴ ساعته بودن معاملات ارزی و عدم وجود دامنه نوسان.

توکن‌های ارز دیجیتال با پشتوانه طلا، به دارایی‌های دیجیتالی گفته می‌شود که ارزش آن‌ها به میزان مشخصی از طلا وابسته است. برای مثال، هر توکن Tether Gold با نماد XAUT معادل ۱ اونس طلا و هر توکن Digix Gold با نماد DGX معادل ۱ گرم طلا است. در میان توکن‌های ارز دیجیتال با پشتوانه طلا، دو توکن (Paxos Gold (PAXG و (Tether Gold (XAUT از محبوبیت بیشتری در میان فعالان این حوزه برخوردار هستند. این دو توکن توسط شرکت‌های معتبری ارائه می‌شوند و دارای پشتوانه طلای فیزیکی هستند و از ایمنی بالایی برخوردارند.

اگر این روش را برای سرمایه گذاری در طلا انتخاب کرده‌اید، توجه داشته باشید که بازار ارزهای دیجیتال به طور کلی بازار پرریسکی است. سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا نیز از این قاعده مستثنی نیست و با چالش‌هایی مواجه است، چالش‌هایی از قبیل:

  • ضعف در کدهای قرارداد هوشمند: ممکن است قراردادهای هوشمندی که برای مدیریت ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا استفاده می‌شوند، دارای نقاط ضعف و کمبودهایی باشند که باعث سوء استفاده یا سرقت افراد سودجو شود.
  • شفافیت و کافی بودن میزان پشتوانه: برخی از شرکت‌های ارائه دهنده ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا، دارای شفافیت کافی در مورد میزان طلای پشتوانه شده خود نیستند. همچنین ممکن است میزان طلای پشتوانه شده کافی نباشد، در این صورت خطری جدی سرمایه شما را تهدید خواهد کرد.

در نتیجه برای خرید ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا، عجولانه تصمیم نگیرید و نوسانات بازار را با دقت بررسی کنید تا میزان ریسک شما به حداقل برسد.

سخن آخر

نسبت به انتظارات شما از سرمایه گذاری در طلا، بهترین روش سرمایه‌گذاری برای شما نیز می‌تواند متغیر باشد. به عبارتی دیگر برای هر فرد با شرایط و میزان سرمایه متفاوت، بهترین روش سرمایه گذاری در طلا هم متفاوت است. بعضی از اشخاص علاقه دارند طلای فیزیکی خریداری کنند در حالی که برخی اهداف کوتاه مدت دارند و ترجیح می‌دهند از طریق بورس و یا ارزهای دیجیتال به خرید طلا اقدام کنند.

توجه داشته باشید که در دو روش بورس و ارزهای دیجیتال هرچند خطر کمتری سرمایه شما را تهدید می‌کند اما موفقیت در این دو راه نیازمند اطلاعات و آگاهی بیشتری نسبت به خرید فیزیکی طلا است.

امیدواریم که از نوشتار “بهترین روش سرمایه گذاری در طلا چیست؟ | آشنایی با راه های کسب سود از طلا” نهایت لذت را برده باشید. اگر تجربه و یا اطلاعاتی در این زمینه دارید، با ما به اشتراک بگذارید. از همراهی شما سپاس‌گذاریم!

روش‌های سرمایه گذاری در طلا کدام‌اند؟

۱. خرید طلا به صورت فیزیکی
۲. سرمایه ‌گذاری در طلا از طریق بورس
۳. خرید طلا به صورت ارزهای دیجیتال

آیا سرمایه گذاری در طلا بدون ریسک است؟

همانطور که گفته شد طلا یکی از فلزات گرانبایی می‌باشد که در طول تاریخ ارزش آن همواره افزایش پیدا کرده است. خرید طلا در بلند مدت سرمایه شما را از خطر کم ارزش شدن به دلیل تورم بالا حفظ می‌کند. اما در کوتاه‌مدت، قیمت طلا تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند قیمت انس جهانی و دلار قرار دارد و ممکن است دارای نوساناتی باشد.

بهترین روش سرمایه گذاری در طلا کدام است؟

نسبت به انتظارات شما از سرمایه گذاری در طلا، بهترین روش سرمایه‌گذاری برای شما نیز می‌تواند متغیر باشد. به عبارتی دیگر برای هر فرد با شرایط و میزان سرمایه متفاوت، بهترین روش سرمایه گذاری در طلا هم متفاوت است. بعضی از اشخاص علاقه دارند طلای فیزیکی خریداری کنند در حالی که برخی اهداف کوتاه مدت دارند و ترجیح می‌دهند از طریق بورس و یا ارزهای دیجیتال به خرید طلا اقدام کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *