بی ان بی چین فیوژن بایننس (BNB Chain Fusion) چیست؟ | آموزش تبدیل توکن‌های BEP-2 به BEP-20

بی ان بی چین فیوژن بایننس (BNB Chain Fusion) چیست؟ | آموزش تبدیل توکن‌های BEP-2 به BEP-20

شبکه بایننس (BNB Chain) به تازگی اعلام کرد که به تدریج شبکه BNB بیکن چین (BNB Beacon) را از سیستم خود حذف می‌کند و جای آن از زنجیره BNB فیوژن چین (BNB Chain Fusion) استفاده می‌کند. این شبکه با معرفی توکن BEP333 قصد دارد کارایی و امنیت BSC (شبکه هوشمند بایننس) را بیشتر کند.

به گزارش کوین تلگراف و به گفته توسعه‌دهندگان این شبکه، کاربران باید هرچه سریع‌تر توکن‌های BEP-2 و BEP-8 خود را به زنجیره BEP-20 منتقل کنند.

اگر توکن مبتنی بر BEP-2 دارید این مطلب را تا آخر مطالعه کنید. ما در ادامه این مقاله از ایران بروکر به بررسی کامل شبکه BNB Chain Fusion، توکن‌های BEP8 و BEP2 و همچنین انتقال دارایی‌ها قبل و بعد از راه‌اندازی شبکه BNB فیوژن چین می‌پردازیم.

بی ان بی چین فیوژن بایننس، یک اقدام جسورانه

شبکه باینس با انتشار اعلامیه جدید خود در ۸ ژانویه ۲۰۲۴ ابتکار نوآورانه خود با عنوان BNB چین فیوژن را برای تغییر و تحول در استراتژی بلاکچین معرفی کرد. هدف بایننس از معرفی این شبکه ادغام دو زنجیره مهم BNB Beacon Chain با توکن BEP-2 و زنجیره BNB Smart Chain با توکن BEP-20 در یک بلاک چین یکپارچه و کارآمدتر تا آوریل ۲۰۲۴ است. اهداف اصلی بایننس برای ارائه این شبکه جدید عبارتند از:

  • افزایش کارایی عملیات‌ها
  • تقویت امنیت شبکه
  • رسیدگی بهتر به پیچیدگی‌های شبکه
  • حذف مشکلات و موانع مدیریت دو زنجیره متمایز
  • تسریع توسعه برنامه‌های بلاک چین
  • ساده سازی رابط کاربری

چشم انداز زنجیره ای BNB: توکن های BEP-2 و BEP-20

توکن BEP-2: هسته اکوسیستم بایننس شامل توکن‌های BEP-2 است که توسط پروپوزال 2 تکامل زنجیره بایننس ( Binance Chain Evolution Proposal 2) مدیریت می‌شوند. این توکن‌ها مشابه استاندارد ERC-20 اتریوم هستند و دارایی‌های دیجیتال بومی بایننس کوین مدیریت این توکن‌ها را به عهده دارند. شبکه بایننس بیش از هر چیزی از این توکن‌ها برای نقل و انتقالات و پرداخت‌ها استفاده می‌کند. این توکن‌ها دو نسخه کامل و مینی دارند، به این صورت که توکن‌های کامل BEP-2 و توکن‌های مینی BEP-8 هستند.

توکن BEP-20: در مقابل، توکن‌های BEP-20 ساز و کاری شبیه به استاندارد زنجیره هوشمند بایننس دارند و عملکرد موازی با BEP-2 را ارائه می‌کنند. البته قابلیت‌های قرارداد هوشمند این توکن‌ها، آن‌ها را از توکن‌های BEP-2 متمایز می‌کند.

جالب است بدانید که با ادغام قریب الوقوع این دو شبکه و توکن‌ها، کاربران انگیزه بیش‌تری برای انتقال BEP-2 و BEP-8 به زنجیره BEP-20 دارند. شبکه بایننس امنیت دارایی‌های کاربران را تضمین می‌کند و آن‌ها می‌توانند از طریق پلتفرم‌های مختلف از جمله صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز, کیف پول‌های زنجیره‌ای بایننس کوین و سایر گزینه‌های کیف پول، انتقال خود را انجام دهند. 

توجه کنید که مهلت پیشنهادی برای تکمیل این انتقال، آوریل ۲۰۲۴ است اما افرادی که در این تاریخ دارایی‌های خود را منتقل نکنند، باز هم فرصت انتقال دارند. هرچند، انتقال بعد از آوریل ۲۰۲۴ فاقد رابط کاربری است و از طریق رابط خط فرمان (command-line prompt) کامل می‌شود.

نکته: کاملا فعال باشید زیرا توکن‌های BEP-2 پشتیبانی میان زنجیره‌ای ندارند و بعد از راه اندازی BNB Chain Fusion غیر قابل بازیابی هستند.

تفاوت توکن‌های BEP-2 و BEP-20

ویژگی‌ها توکن‌های BEP-2 توکن‌های BEP-20
پشتیبانی از قراردادهای هوشمند عدم انتقال دسته‌ای توکن‌ها پشتیبانی از قراردادهای هوشمند در سیستم بایننس
آدرس توکن شروع آدرس با BNB شروع آدرس با 0x (مشابه آدرس‌های ERC-20)
سازگاری با توکن‌های اتریوم و EVM (ماشین مجازی اتریوم) ندارند دارند
مکانیسم اجماع مکانیزم اجماع اثبات کار مکانیزم اجماع اثبات سهام
هزینه تراکنش کارمزد تراکنش ندارد. کارمزد تراکنش ندارد
مقیاس پذیری و انعطاف پذیری پشتیبانی محدود از مقیاس پذیری ارائه درجه بالایی از انعطاف پذیری و مقیاس پذیری

انتقال دارایی‌ها قبل و بعد از راه‌اندازی شبکه بی ان بی چین فیوژن بایننس

کاربران می‌توانند دارایی‌های خود را در شبکه بایننس، قبل و بعد از راه‌اندازی BNB چین فیوژن انجام دهند. ما در ادامه انتقال دارایی به هر دو روش را آموزش می‌دهیم.

انتقال دارایی‌ها قبل از راه‌اندازی شبکه بی ان بی چین فیوژن بایننس

توکن‌های BEP2 و BEP8 کاملا انعطاف‌پذیر هستند (مانند BNB و BTC) و این قابلیت را دارند که بدون محدودیت بین شبکه Beacon Chain و BSC حرکت کنند. در نتیجه، به‌راحتی می‌توانید این توکن‌ها را به شبکه جدید انتقال دهید.

توصیه می‌کنیم کاربران دارایی‌های خود را به شبکه BSC ارسال کنند تا انتقالی روان و بدون ضرر و با حفظ نسبت دارایی ۱:۱ داشته باشد. ناگفته نماند که روش‌های دیگری برای انتقال دارایی‌ها وجود دارد و شما می‌توانید از صرافی‌های متمرکز یا پلتفرم‌های غیرمتمرکز مانند Binance.com و Thorswap برای انتقال استفاده کنید. البته ما در این آموزش انتقال از طریق Beacon Chain و تراست ولت را آموزش می‌دهیم.

آموزش تبدیل توکن‌های BEP-2 به BEP-20

قدم اول: تایید پشیبانی دارایی‌ها از انتقالات میان زنجیره‌ای

ما در این مثال از توکن بیت کوین استفاده می‌کنیم. و مرحله به مرحله پیش می‌رویم. 

وارد مرورگر Beacon Chain شوید و بعد از ورود به صفحه دارایی BEP2 یا صفحه BEP8 نام توکن را جستجو کنید.

بی ان بی چین فیوژن بایننس (BNB Chain Fusion) چیست؟ | آموزش تبدیل توکن‌های BEP-2 به BEP-20

همانطور که می‌بینید بیت کوین به یک آدرس قرارداد BSC متصل است و نقل و انتقالات در این زنجیره صورت می‌گیرد. از طرفی، GTEX-71B آدرس قرارداد BSC را ندارد و بنابراین از انتقال میان زنجیره‌ای پشتیبانی نمی‌کند. 

بی ان بی چین فیوژن بایننس (BNB Chain Fusion) چیست؟ | آموزش تبدیل توکن‌های BEP-2 به BEP-20
  • نکته ۱: کاربرانی که دارایی‌هایی دارند که از قابلیت انتقال میان زنجیره‌ای پشتیبانی نمی‌کند، بهتر است با مالک یا صادرکننده توکن تماس بگیرند.
  • نکته ۲: عدم ایجاد قابلیت انتقال میان زنجیره‌ای برای این توکن‌ها قبل از غیر فعال شدن زنجیره BNB Beacon Chain باعث از بین رفتن  توکن‌ها می‌شود و هیچ شانسی برای بازیابی وجود ندارد.

قدم دوم: انتقال دارایی‌ها به شبکه BSC

اکنون نوبت به انتقال دارایی‌ها می‌رسد. برای انتقال دارایی‌ها از دو روش کیف پول BNB Chain یا تراست والت استفاده می‌کنیم.

انتقال دارایی‌ها با کیف پول BNB Chain 

اگر از کیف پول BNB Chain استفاده می‌کنید باید اکانت‌هایی که توکن دارند را وارد سیستم کنید. حتماً قبل از این کار شبکه را به BNB Beacon Chain Network تغییر دهید.

بی ان بی چین فیوژن بایننس (BNB Chain Fusion) چیست؟ | آموزش تبدیل توکن‌های BEP-2 به BEP-20

سپس دارای مورد نظر را برای انتقال انتخاب و حساب BSC و مقدار توکن را نیز وارد کنید.

بی ان بی چین فیوژن بایننس (BNB Chain Fusion) چیست؟ | آموزش تبدیل توکن‌های BEP-2 به BEP-20

دارایی‌ها پس از یک دقیقه وارد کیف پول می‌شوند.

انتقال دارایی‌ها با کیف پول تراست ولت

کاربرانی که از کیف پول تراست ولت استفاده می‌کنند باید روش زیر را انجام دهند:

ابتدا روی گزینه Swap بزنید. در بخش From، گزینه BNB Beacon Chain و در بخش To، گزینه BNB Smart Chain را وارد کنید.

بی ان بی چین فیوژن بایننس (BNB Chain Fusion) چیست؟ | آموزش تبدیل توکن‌های BEP-2 به BEP-20

سپس دارایی مورد نظر را پیدا کنید و مبلغ انتقال را بزنید.

بعد از کلیک روی گزینه Continue شما وارد صفحه تایید می‌شوید.

بی ان بی چین فیوژن بایننس (BNB Chain Fusion) چیست؟ | آموزش تبدیل توکن‌های BEP-2 به BEP-20

در نهایت، پس از تایید تراکنش، دارایی به BSC منتقل می‌شود.

انتقال دارایی‌ها بعد از راه‌اندازی شبکه بی ان بی چین فیوژن بایننس

کاربرانی که نتوانستند پس از حذف شبکه Beacon Chain دارایی‌های خود را به BSC منتقل کنند، نیازی به نگرانی ندارند زیرا BNB Chain یک نسخه پشتیبان ارائه می‌کند. نسخه پشتیبان BEP299-Token Migration post-Beacon Chain Fusion راه حل خوبی است اما محدودیت‌هایی دارد. این محدودیت‌ها عبارتند از:

  • فقط برای دارایی‌هایی قابل اجراست که قابلیت میان زنجیره‌ای را فعال کرده باشند.
  • کاربران مسئول ذخیره کلیدهای خصوصی در Beacon Chain هستند.
  • تکمیل فرایند بازیابی دارایی‌ها ۷ روز زمان می‌برد.
  • این انتقال از طریق خط فرمان اجرا می‌شود و رابط کاربری ندارد. در واقع شما نمی‌توانید خودتان انتقال را انجام دهید.

جمع بندی – بی ان بی چین فیوژن بایننس

شبکه بایننس با ترکیب دو شبکه BNB Beacon Chain و BNB Smart Chain قصد دارد امنیت و میزان کارایی این شبکه را بالا ببرد. در نتیجه به طور آزمایشی شبکه بی ان بی چین فیوژن بایننس را راه‌اندازی می‌کند. در این میان، شبکه BNB Beacon Chain برای همیشه حذف می‌شود و کاربران باید هرچه زودتر دارایی‌های خود را از شبکه Beacon Chain به BSC منتقل کنند. 

شبکه باینانس توصیه می‌کند که هرچه زودتر کاربران برای این نقل و انتقالات اقدام کنند. البته اگر این کار را انجام ندادید، می‌توانید از فرصت دوم باینانس استفاده کنید. هرچند ذکر این نکته ضروریست که انتقال دارایی‌ها در روش دوم تنها برای دارایی‌هایی اعمال می‌شود که ویژگی‌های میان زنجیره‌ای شبکه باینس را فعال کردند.

متا: شبکه بایننس (BNB Chain) به تازگی اعلام کرد که به تدریج زنجیره BNB Beacon را از سیستم خود حذف می‌کند و جای این زنجیره را زنجیره بی ان بی چین فیوژن بایننس می‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *