تفاوت ارز دیجیتال و بورس | در سهام سرمایه گذاری کنیم یا ارز دیجیتال؟

تفاوت ارز دیجیتال و بورس | در سهام سرمایه گذاری کنیم یا ارز دیجیتال؟

بازار بورس‌ و سهام به‌گونه‌ای که ما امروزه می‌شناسیم، پدیده‌ای چندان قدیمی نیستند. اولین بازار بورس در سال ۱۶۰۲ (۴۰۰ سال قبل) در آمستردام تأسیس شد و از آن زمان به بعد، بورس‌ها به یک بخش اساسی از اقتصاد جهانی تبدیل شده‌اند. در سال‌های اخیر، صرافی‌های ارز دیجیتال نیز به بازار جهانی اضافه شده‌اند. صرافی‌های ارز دیجیتال، پلتفرم‌هایی هستند که به کاربران امکان خریدوفروش ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و اتریوم را می‌دهند.

کارگزاری‌های بورس و صرافی‌های ارز دیجیتال، هر دو به تسهیل معاملات کمک می‌کنند، اما تفاوت‌های کلیدی بین بازار بورس و ارزهای دیجیتال وجود دارد. در این مقاله، تفاوت ارز دیجیتال و بورس را بررسی کرده‌ایم تا در نهایت بتوانید تصمیم بهتری برای انتخاب سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال یا سهام بگیرید.

ارز دیجیتال چیست؟

به‌منظور درک درست از تفاوت ارز دیجیتال و بورس، لازم است که با دنیای ارزهای دیجیتال آشنایی کامل پیدا کنید. ارزهای دیجیتال به‌عنوان دارایی‌های دیجیتالی هستند که برای جایگزین‌شدن در پرداخت‌ها ایجاد شدند و در حال حاضر به روش‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. دارایی‌های دیجیتال در مقایسه با ارزهای فیزیکی یا فیات، به‌طور قابل توجهی غیرمتمرکزتر هستند و در دنیای مالی غیرمتمرکز (DeFi) نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند.

برای یادگیری بهتر و ساده‌تر ارز دیجیتال پیشنهاد می‌کنیم به مدرسه ارز دیجیتال ایران بروکر مراجعه کنید.

هر تراکنش در ارزهای دیجیتال به‌صورت علنی در یک دفتر کل دیجیتال، به‌نام فناوری بلاک‌ چین، ثبت می‌شود. گره‌های داده (نودها) با یکدیگر ارتباط برقرار کرده، بلاک‌های تراکنش را تشکیل داده و توسط شبکه‌های رایانه‌ای ناشناس، تأیید می‌شوند. (این یک مثال ساده از ساز و کار اولین ارز دیجیتال یعنی بیت کوین است، لزوما همه ارزهای دیجیتال به این روش کار نمی‌کنند که برای مطالعه بیشتر می‌توانید از بخش آموزش ارز دیجیتال ایران بروکر استفاده کنید.)

تفاوت ارز دیجیتال و سهام

با این‌که بیت کوین محبوب‌ترین ارز دیجیتال شناخته شده است، بیش از ۲۶,۰۰۰ توکن و ارز دیجیتال دیگر نیز برای معامله و سرمایه‌گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال در دسترس است. سرمایه‌گذاران می‌توانند ارزهای دیجیتال را در صرافی‌های دیجیتال به‌صورت ۲۴ ساعته بفروشند، خریداری یا معامله کنند. در واقع، سرمایه‌گذاران، ارزهای دیجیتال را به‌منظور افزایش ارزش آن‌ها نگه‌داری می‌کنند و در لحظه مناسب، دارایی‌های خود را برای کسب سود می‌فروشند.

دارایی‌های نوظهوری هم‌چون ارزهای دیجیتال، به سرعت توجه سرمایه‌گذاران حرفه‌ای و مبتدی را به خود جلب کرده‌اند. همانند هر نوع سرمایه‌گذاری دیگری، ارزهای دیجیتال نیز مزایا و معایبی دارند که سرمایه‌گذاران باید آن‌ها را با دقت مورد توجه قرار دهند.

مزایا معایب
غیرمتمرکز هستند. فاقد قانون و مقرارت
دارایی با نقدشوندگی بالا هستند. دارای نوسانات بسیار شدید
مستقل از بانک‌های متمرکز عمل می‌کند. به‌طور وسیع به‌عنوان پرداخت پذیرفته نشده‌اند.
برخی از مزایا و معایب اصلی ارزهای دیجیتال

بورس چیست؟

برای رسیدن به تفاوت ارز دیجیتال و بورس، به تعریف و مفهوم بازار بورس نیز نیاز دارید. بورس، بازاری سازمان‌یافته است که در آن، سهام شرکت‌ها معامله می‌شود. سهام، نشان‌دهنده مالکیت بخشی از یک شرکت است و به سهام‌داران حق دریافت بخشی مناسب از درآمد شرکت را می‌دهد.

بورس‌ها در مقیاس جهانی و از سال ۱۷۹۲ در ایالات متحده فعالیت می‌کنند. بازارهای بورس‌ بزرگی مانند نیویورک (NYSE) و لندن (LSE) مکان‌هایی هستند که سهام شرکت‌های بزرگ بین‌المللی در آن‌ها معامله می‌شود.

سرمایه‌گذاران می‌توانند در بورس‌ها سهام بخرند، بفروشند و معامله کنند. برای انجام این کار، باید یک کارگزار بورس داشته باشند. کارگزاران از طرف سرمایه‌گذاران سفارشات خریدوفروش سهام را انجام می‌دهند.

ارز دیجیتال و بورس

سرمایه‌گذاران در بورس می‌توانند سهام را به دو روش معامله کنند:

  • خرید و نگه‌داری: سرمایه‌گذاران می‌توانند سهام را بخرند و نگه دارند تا زمانی که ارزش آن افزایش یابد. سپس سهام مورد نظر را برای کسب سود، بفروشند.
  • معامله روزانه: سرمایه‌گذاران می‌توانند سهام را در طول روز معامله کنند. آن‌ها سعی می‌کنند سهام را با قیمت پایین بخرند و با قیمت بالاتر بفروشند تا سود کسب کنند.

سهام‌ها می‌توانند به روش‌های مختلفی سودآور باشند:

  • افزایش قیمت: اگر قیمت سهام افزایش یابد، سرمایه‌گذار می‌تواند آن را با قیمت بالاتری بفروشد و سود کسب کند.
  • پرداخت سود سهام: برخی از شرکت‌ها به سهام‌داران خود سود سهام پرداخت می‌کنند. سود سهام، نوعی پرداخت منظم است که به نسبت تعداد سهامی که یک سهام‌دار در اختیار دارد، به او تعلق می‌گیرد.

بازارهای بورس مکانی عالی برای سرمایه‌گذارانی هستند که علاقمند به سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌ها هستند. با این حال، سرمایه‌گذاری در بورس می‌تواند ریسک‌پذیر باشد. سرمایه‌گذاران باید قبل از سرمایه‌گذاری در بورس، معایب و مزایای آن را به دقت در نظر بگیرند.

مزایا معایب
اهرم رشد اقتصادی بازاری به شدت متمرکز
سودهای سهام چشم‌گیر مشمول مالیات و مقررات زیاد
دارای تاریخچه و پشتوانه موفق نیاز به دانش تخصصی

تفاوت ارز دیجیتال و بورس

در تفاوت ارز دیجیتال و بورس باید بدانید که بورس و ارز دیجیتال هر دو بازار مالی هستند که به سرمایه‌گذاران امکان می‌دهند در دارایی‌های مختلف سرمایه‌گذاری کنند. هر دو بازار مزایا و معایب خاص خود را دارند و انتخاب این‌که کدام یک برای شما مناسب است به عوامل مختلفی بستگی دارد.

  • نوع دارایی معامله‌شده: تفاوت ارز دیجیتال و بورس در نوع دارایی معامله‌شده در آن‌ها است. بورس‌ها در سهام شرکت‌ها معامله می‌کنند، در حالی که ارزهای دیجیتال دارایی‌های دیجیتالی هستند که روی فناوری بلاک چین ساخته شده‌اند.
    • سهام: سهام، نشان‌دهنده مالکیت بخشی از یک شرکت است. وقتی سهام یک شرکت را خریداری می‌کنید، در واقع مالک بخشی از آن شرکت می‌شوید. ارزش سهام یک شرکت به عوامل مختلفی از جمله: عملکرد مالی شرکت، شرایط اقتصادی و عوامل سیاسی بستگی دارد.
    • ارزهای دیجیتال: ارزهای دیجیتال مانند: بیت کوین، اتریوم و تتر، دارایی‌های دیجیتالی هستند که روی فناوری بلاک چین ساخته شده‌اند. این دارایی‌ها غیرمتمرکز هستند؛ به این معنی که توسط هیچ نهاد مرکزی کنترل نمی‌شوند. ارزش ارزهای دیجیتال به عوامل مختلفی از جمله: عرضه‌ و تقاضا، احساسات بازار و عوامل سیاسی بستگی دارد.
  • بلوغ بازار: تاریخچه بورس‌ها بسیار طولانی‌تر از ارزهای دیجیتال است؛ بنابراین بالغ‌تر هستند. بورس‌ توسط مقررات و قوانین محلی کنترل می‌شود و از حمایت دولت برخوردار هستند. شرکت‌ها نیز باید شفافیت را برای سهام‌داران خود فراهم کنند.
  • نوسانات: نوسانات بازار به معنای تغییر قیمت دارایی‌ها در طول زمان است. بورس‌ معمولاً نوسانات کمتری نسبت به ارزهای دیجیتال دارد. این امر به دلیل عوامل مختلفی از جمله: بلوغ بازار، حجم معاملات و مقررات است.
  • دسترسی به بازار: ورود به بازار سهام می‌تواند یک فرآیند زمان‌بر و پیچیده باشد. سرمایه‌گذاران باید یک کارگزار بورس داشته باشند و برای خریدوفروش سهام، تأییدیه دریافت کنند. علاوه بر این، معامله در بازار سهام محدود به ساعات کاری است. ورود به بازار ارزهای دیجیتال معمولاً آسان‌تر است. سرمایه‌گذاران می‌توانند مستقیماً از طریق یک صرافی ارزهای دیجیتال شروع به معامله کنند و محدودیت زمانی برای معامله وجود ندارد.
تفاوت ارز دیجیتال با بورس

در تفاوت ارز دیجیتال و بورس این را بدانید که هر دو بازارهای مالی جذابی هستند که مزایا و معایب خاص خود را دارند. انتخاب این‌که کدام یک برای شما مناسب است به عوامل مختلفی از جمله اهداف سرمایه‌گذاری، تحمل ریسک و سطح تجربه شما بستگی دارد.

سهام یا ارز دیجیتال، کدام یک امن‌تر است؟

در آخرین بخش در بیان تفاوت ارز دیجیتال و بورس به بررسی امنیت این دو دارایی می‌رسیم. اگر با خطرات هر دو حوزه آشنا و آگاه باشید و به دقت با آن‌ها کنار بیایید، معامله با سهام و ارزهای دیجیتال می‌تواند به‌صورت امن و سودده انجام شود.

در مقایسه تفاوت ارز دیجیتال و بورس و این‌که کدام یک از این بازارها دارای ریسک بیشتری هستند، باید بیان کرد بدون شک، بازار کریپتو نوپاست و دارای نوسانات زیاد است. اگرچه بازار سهام، ابزار سرمایه‌گذاری پایدارتری است، اما این بازار نیز می‌تواند نوسانات شدیدی را داشته باشد.

در کل بازار کریپتو نسبت به بازار بورس نوپا و جوان‌تر است، به همین دلیل ریسک معامله در این بازار نسبت به بورس بیشتر است.

مهم‌ترین نکته در مورد سرمایه‌گذاری این است که با پولی که از دست دادن آن برایتان مشکل ایجاد می‌کند، سرمایه‌گذاری نکنید و از خطرات موجود آگاه باشید. این خطر ممکن است بزرگ یا کوچک باشد، اما تضمینی وجود ندارد. به تحقیق و آزمایش بپردازید و لحظات هیجان‌انگیز سفر سرمایه‌گذاری خود را تجربه کنید.

آنچه در تفاوت ارز دیجیتال و بورس مطالعه کردیم:

از جمله اصلی‌ترین تفاوت ارز دیجیتال و بورس این است که ارزهای دیجیتال، به‌عنوان دارایی‌های کاملاً دیجیتال و بر پایه فناوری رمزنگاری، بدون نیاز به نمادهای فیزیکی یا واسطه مرکزی عرضه می‌شوند. این ارزها معمولاً در بستر تکنولوژی بلاک چین عمل کرده و تحت نظارت غیرمتمرکز قرار دارند. در مقابل، بورس اوراق بهادار محیطی است که معاملات بر اساس اوراق بهادار فیزیکی یا الکترونیکی صورت می‌گیرد و به نمایندگی از سهام یا اوراق بهادار دولتی است. این سیستم، تحت نظارت نهادهای مالی و حکومتی قرار دارد و به مدیریت سهام‌داران و شرکت‌ها وابسته است.

در نهایت این‌که کدام بخش را برای سرمایه‌گذاری خود انتخاب کنید، بسته به ترجیحات خود، درکی که از ارز دیجیتال و بورس دارید، میزان ریسک‌پذیری و سایر موارد، دارد.

سوالات متداول درمورد تفاوت ارز دیجیتال و بورس

سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال بهتر است یا سهام؟

پاسخ این سوال بستگی به اهداف سرمایه‌گذاری شما دارد. ارزهای دیجیتال می‌تواند سرمایه‌گذاری خوبی برای افرادی باشد که به‌دنبال موانع کم برای ورود و استقلال بر دارایی‌های دیجیتال خود هستند. از آنجایی که بورس سابقه طولانی‌تری دارد، سرمایه‌گذاران مبتدی ممکن است احساس اطمینان بیشتری نسبت به سرمایه‌گذاری در آن‌ها داشته باشند؛ در نتیجه بورس را برای سرمایه‌گذاری خود انتخاب کنند.

کدام امن‌تر‌ است، سهام یا رمزارز؟

به دلیل قوانین SEC و سال‌ها تحقیق بازار، سهام به‌طور کلی سرمایه‌گذاری مطمئن‌تری در نظر گرفته می‌شود. با این حال، این امر، باعث نمی‌شود که سرمایه‌گذاران در معرض سقوط بازار سهام یا سهام نامعتبر قرار نگیرند.

آیا باید در ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کنم؟

پاسخ بستگی به این دارد که قصد دارید کدام یک از انواع ارزهای دیجیتال را خریداری کنید و چرا می‌خواهید در این زمینه سرمایه‌گذاری کنید؟ یک قانون سرانگشتی خوب این است که هرگز آنچه که نمی‌توانید از دست بدهید را سرمایه‌گذاری نکنید. قبل از سرمایه‌گذاری در هر دارایی، اهداف مالی، مدت زمان سرمایه‌گذاری و تحمل ریسک خود را در نظر بگیرید.
اگر هنوز می‌خواهید روی ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کنید، قبل از سرمایه‌گذاری روی یک ارز به درستی تحقیق کنید و یک رویکرد سرمایه‌گذاری بلندمدت را در نظر بگیرید.

اصلی‌ترین تفاوت ارز دیجیتال و بورس چیست؟

ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز و بر بستر بلاکچین هستند. بورس‌ها تحت نظارت نهاد دولتی و مرکزی قرار دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *