راهنمای موفقیت در پراپ تریدینگ | ۱۰ نکته که شرکت های پراپ به شما نمی‌گویند!

راهنمای موفقیت در پراپ تریدینگ | ۱۰ نکته که شرکت های پراپ به شما نمی‌گویند!

دنیای مالی می‌تواند بسیار سودده باشد و در عین حال ریسک بالایی هم دارد. اگر به دنبال موفقیت در پراپ تریدینگ هستید یا دلتان می‌خواهد معامله‌گری از این دست باشید، پس احتمالا اصطلاح  «برنامه معاملاتی سودآور» به گوش‌تان خورده است. اما معنای واقعی این اصطلاح چیست و چرا امری بسیار حیاتی برای سیر معاملاتی‌تان است؟ چطور می‌توان در پراپ تریدینگ موفق شد؟ در ادامه این مطلب ابتدا به ارائه یک برنامه معاملاتی سودآور می‌پردازیم و در نهایت به نکاتی درباره موفقیت در پراپ تریدینگ می‌پردازیم. در نهایت به نکات مهمی اشاره خواهیم کرد که باید قبل از استفاده از پراپ فرم‌ها بدانید.

یک برنامه معاملاتی سودآور چیزی بیش از مجموعه‌ای از قوانین نیست؛ روی هم رفته استراتژی جامعی است که اهداف معاملاتی،‌ تحمل ریسک و روش‌های شما را برای ورود و خروج از معامله‌ مشخص می‌کند و همچنین می‌تواند در دنیای بسیار پیچیده مالی چراغ راهتان باشد. این برنامه برای معامله‌ موفق در پراپ تریدینگ صرفا یک توصیه نیست، بلکه ضرورت است. چرا؟ چون نقشه‌ای است که شما را در بهینه‌سازی سرمایه اعتباری دریافتی، کاهش ریسک و در نهایت دستیابی به سود ثابت راهنمایی می‌کند.

برنامه معاملاتی سودآور چیست؟

تعریف

یک برنامه معاملاتی سودآور، سندی مکتوب و ساختارمند است که اهداف، استراتژی‌ها و معیارهای معاملاتی شما را برای تصمیم‌گیری‎ در مورد معاملات روشن می‌کند. نقشه راهی جامع است که جزئیات نحوه ورود، مدیریت و خروج از معامله را با هدف دستیابی به سودآوری مستمر عرضه می‌کند. کوتاه سخن اینکه نقشه راه شما برای موفقیت در معاملات مالی است.

زمینه

برنامه‌های معاملاتی در بازارهای مالی نقشی محوری ایفا می‌کند؛ آنها باعث کنترل رفتار می‌شوند و همچون نقشه راهی استراتژیک عمل می‌کنند. معامله‌گران اعتباری یا افرادی که از پراپ فرم‌ها استفاده می‌کنند، سرمایه‌شان را برای معامله از یک شرکت دریافت می‌کنند، چه بسا بیش از معامله‌گران دیگر به برنامه معاملاتی خوب نیاز دارند. شما از طریق چنین برنامه‌ای دل‌تان قرص می‌شود که معامله‌هایتان نه از روی هیجان و احساس بلکه تصمیمات حساب شده‌ای است که با اهداف شخصی و با انتظارات موسسه‌ای که سرمایه در اختیارتان قرارد داده، همسو است. این برنامه بستری است که فعالیت‌های معاملاتی شما کنار هم بر آن استوار می‌شود و یادتان می‌دهد که چطور سرمایه‌ای که در اختیارتان قرار گرفته را عاقلانه تخصیص دهید تا از ریسک ها بکاهید و بازدهی را به حداکثر برسانید.

مولفه‌های اصلی

یک برنامه معاملاتی کلیدی شامل چندین مولفه کلیدی است:

  • اهداف معاملاتی: اهداف روشنی که می‌خواهید به آنها برسید مثل تارگت‌های سود
  • تحمل ریسک: دستورالعمل‌هایی درباره اندازه ریسکی که می‌خواهید در هر معامله بپذیرید
  • استراتژی‌های ورود و خروج: برنامه‌ریزی دقیق برای زمان و نحوه ورود و خروج از معاملات
  • مدیریت پول: قواعدی برای اندازه پوزیشن و تخصیص سرمایه
  • معیارهای عملکرد: معیارهایی برای ارزیابی موفقیت معاملات و استراتژی کلی شما
  • تحقیقات بازار: روش‌هایی که شما را درباره روندهای بازار و شاخص‌های اقتصادی به روز نگه می‌دارد

چرا برای موفقیت در پراپ تریدینگ به یک برنامه معاملاتی سودآور نیاز است؟

نظم و تمرکز

راز موفقیت در استفاده از پراپ فرم ها

افراد در دنیای پرشتاب معاملات مالی به سادگی تحت تاثیر نوسانات بازار و تکانش‌های احساسی قرار می‌گیرند. اینجاست که یک برنامه معاملاتی سودآور وارد میدان می‌شود. حفظ نظم و تمرکز برای معامله‌گران اعتباری صرفا یک توصیه نیست بلکه ضرورت است. یک برنامه معاملاتی مناسب، در تلاطم‌های بازارهای مالی در حکم لنگرگاه است، یاری‌تان می‌کند تا به استراتژی‌های از پیش تعیین‌شده خود پایبند بمانید و از اقدامات هیجانی دور باشید. همچنین چارچوبی ایجاد می‌کند که باعث همسویی شما با اهداف معاملاتی‌تان می‌شود و مطمئن‌تان می‌کند که هر معامله شما جزئی از یک رویکرد حساب شده است، نه تیری در تاریکی.

مدیریت ریسک

ریسک جزء ذاتی معامله است، اما میزان ریسک برای معامله‌گران اعتباری در پراپ تریدینگ بسیار بالاتر است. چون شما فقط سرمایه خود را به خطر نمی‌اندازید بلکه در قبال سرمایه‌ای که شرکت به شما تخصیص داده هم مسئول هستید. سنگ بنای هر برنامه معاملاتی سودآور مدیریت ریسک مفید است. این امر میزان تحمل ریسک‌ شما را مشخص می‌کند و دستورالعمل‌هایی برای حجم پوزیشن، اردرهای حدضرر و سایر تاکتیک‌های کاهش ریسک تدوین می‌کند. معامله‌گران اعتباری با رعایت این دستور العمل‌ها می‌توانند استفاده‌ای بهینه از سرمایه‌شان بکنند و در عین حال ضررهای احتمالی را به حداقل برسانند و در نهایت به موفقیت در پراپ تریدینگ دست پیدا کنند.

شاخص‌های عملکرد

یک برنامه معاملاتی صرفا نقش یک راهنما ندارد، بلکه همچنین ابزاری برای ارزیابی عملکرد نیز است. چنین برنامه‌ای شامل متر و معیارهای مهم برای عملکرد است که به مدد آنها می‌توانید اثرگذاری استراتژی‌های معاملاتی‌تان را ارزیابی کنید. این کارکرد برای معامله‌گرانی که با سرمایه دیگران یا شرکت‌های پراپ معامله می‌کنند بسیار مهم است زیرا می‌توانند با آن مدام پیشرفت کنند و همواره نسبت به عملکردشان پاسخگو باشند. با مرور و بررسی منظم این شاخص‌ها قادر خواهید بود نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کنید، استراتژی‌تان را بر اساس داده‌ها تعدیل کنید و به شرکتی که از آن سرمایه دریافت کردید نشان دهید که سرمایه‌شان تحت مدیریت کارآمد شماست.

ساختن قطعات یک برنامه معاملاتی سود آور

آمادگی ذهنی

پیش از اینکه غرق در بازارهای مالی شوید، باید آمادگی ذهنی داشته باشید. معامله همان‌قدر که یک فعالیتی مالی است، یک کوشش روانشناختی است. این فشار روانی برای معامله‌گران اعتباری با توجه به اینکه با سرمایه شخص ثالث معامله می‌کنند، حتی شدیدتر است. وضعیت ذهنی مطلوب به شما کمک می‌کند تا تصمیمات منطقی بگیرید، به برنامه معاملاتی‌تان پایبند بمانید و با ذهنی روشن نوسانات بازار را پشت سر بگذارید. این امر بستری است که معاملات موفق روی آن بنا می‌شوند.

تحمل ریسک

چطور در معاملات با پراپ موفق شویم؟

یک جنبه مهم برنامه معاملاتی سودآور، آگاهی به میزان ریسک‌پذیری است. تحمل ریسک یعنی مقدار ریسکی که شما در یک معامله قبول می‌کنید و اندازه آن به شکل درصدی از سرمایه معاملاتی شما بیان می‌شود. این مسئله برای سرمایه‌گذارن اعتباری اهمیتی ویژه دارد زیرا نه‌تنها پول خود بلکه سرمایه‌ای که به شما سپرده شده است را نیز به خطر می‌اندازید. برنامه معاملاتی شما به وضوح باید سطوح ریسک پذیری‌تان را مشخص کند تا مطمئن‌تان کند که سرمایه خود یا سرمایه‌ای که در اختیارتان قرار داده شده را بیش از حد به خطر نمی‌اندازید.

نقاط ورود و خروج

شناسایی نقاط ورود و خروج از یک معامله برای موفقیت در معاملات امری اساسی است. برنامه معاملاتی شما باید با اتکا به تحلیل تکنیکال یا بنیادی دارای معیارهای مشخصی برای نقاط ورود و خروج باشد. این استراتژی‌ها باید چندین بار آزمایش شده باشند و برایتان محرز شود که  با پارامترهای ریسک موسسه‌ای که سرمایه در اختیارتان قرار داده هسمو هستند. تعیین دقیق نقاط ورود و خروج به شما کمک می‌کند که روی فرصت‌های بازار سرمایه گذاری کنید و ضررهای احتمالی را به حداقل برسانید.

تعیین اهداف

تعیین اهداف واقع‌بینانه سنگ‌بنای یک برنامه معاملاتی سودآور است. این اهداف می‌توانند کوتاه‌مدت یا بلندمدت باشند و غالبا به صورت نسبت ریسک به پاداش ( risk/reward ratio) بیان می‌شوند. برای معامله‌گران اعتباری این اهداف نه‌تنها باید واقع‌بینانه باشد بلکه باید با توقعات موسسه‌ای که سرمایه در اختیارشان قرار داده، همسویی داشته باشد. بازبینی و تنظیم منظم این اهداف بر اساس معیارهای عملکرد، دلتان را قرص می‌کند که در مسیر خود ثابت قدمید و با تغییرات بازار سازگار خواهید ماند.

تحقیقات بازار برای معامله‌گران اعتباری

روندهای بازار جهانی

درک روندهای بازار جهانی در دنیای به هم پیوسته بازارهای جهانی نه تنها سودمند است بلکه امری ضروری و اساسی است. برای معامله‌گران اعتباری، این لایه اهمیت وافری به خود می‌گیرد. رویدادهای جهانی می‌توانند اثر موجی داشته باشند و بر طبقات دارایی و حجم معاملات در سرتاسر جهان اثربگذارند. وفق یافتن با چنین روندهایی به شما این اجازه را می‌دهد که جریان‌های بازار را پیش بینی کنید، استراتژی‌های معاملاتی‌تان را تنظیم کنید و تصمیمات آگاهانه‌ای بگیرید که هم با برنامه معاملاتی‌تان و هم با توقعات موسسه‌ای که سرمایه در اختیارتان قرار داده، هماهنگ باشند. کوتاه سخن اینکه پیگیری مو‌به‌مو رویدادهای جهانی باعث می‌شود که به جای از دست دادن فرصت‌ها، معاملاتی سودآور داشته باشید.

شاخص‌های اقتصادی

رازهایی که شرکت های پراپ به معامله گران نمی گویند.

شاخص‌های اقتصادی، قطب‌نمایی هستند که معامله‌گران با آن در بازارهای مالی سیر می‌کنند. این شاخص‌ها برای معامله‌گران اعتباری بسیاری حیاتی است چون آنها غالبا پارامترهای ریسک و استراتژی‌های سرمایه‌گذاری موسسه‌هایی که سرمایه در اختیارشان قرار داده را دیکته می‌کنند. شاخص‌هایی مثل نرخ رشد تولید ناخالص داخلی (GDP)، نرخ اشتغال، نرخ تورم و نرخ بهره برای رصد بازارهای مالی بسیار مهم هستند. این معیارها آگاهی ارزشمندی راجع به سلامت اقتصادی یک کشور یا منطقه ارائه می‌دهد و بر قیمت دارایی‌ها و فرصت‌های معاملاتی تاثیر می‌گذارند. معامله‌گران اعتباری با گرفتن نبض این شاخص‌ها می‌توانند تصمیماتی بگیرند که متکی بر داده باشد، کاربست سرمایه خود را بهینه کنند و مدیریت ریسک بهتری داشته باشند.

ثبت سوابق و تحلیل عملکرد

اهمیت ثبت سوابق

ضرب‌المثل «دانش، قدرت است» در دنیای معاملاتی معنی واقعی کلمه را به خود می‌گیرد. برای معامله‌گران اعتباری، ثبت دقیق سوابق صرفا عملی خوب نیست بلکه ضرورت است. سوابق دقیق و مفصل اهداف متعددی را براورده می‌کند: آنها صورت‌حسابی تاریخی از معاملات شما ارائه می‌دهند، به شما کمک می‌کنند الگوها و روندها را شناسایی کنید و آگاهی ارزشمندی برای تصمیمات معاملاتی آینده ارائه می‌دهند. علاوه بر این، آنها برای پاسخگویی هم به خودتان و هم به موسسه‌ای که شما را تامین مالی کرده است ضروری هستند. اساسا، ثبت سوابق ستون فقرات تجزیه و تحلیل عملکرد و پیشرفت مستمر است.

چه چیزهایی باید ثبت شوند

وقتی بحث از ثبت سوابق به میان می‌آید باید بگویم که هرچه پرجزییات‌تر باشد بهتر است. در ادامه برخی از اطلاعات کلیدی که شایسته ثبت هستند را آورده‌ام:

  • تاریخ و زمان معامله: زمانی که معامله را انجام دادید.
  • طبقه دارایی و ابزار: آنچه معامله کردید.
  • نقاط ورود و خروج: قیمتی که با آن وارد معامله شدید و قیمتی که از آن خارج شدید.
  • اندازه پوزیشن: مقدار دارایی که معامله کردید.
  • نسبت ریسک به ریوارد: ضرر و سود بالقوه از معامله.
  • دستاورد معامله: اینکه آیا معامله سود آور بود یا خیر؟
  • شرایط بازار: ثبت هر رویداد یا روند قابل توجه بازار در زمان معامله.
  • یادداشت‌ها: مشاهدات و منطق پشت معاملات.
  • شناسایی روند: مشاهده الگوها یا روندهای تکرار شونده در رفتار معاملاتی شما.

نحوه تجزیه و تحلیل عملکرد

وقتی مجموعه قابل‌توجهی از سوابق معاملاتی را گردآوری کردید، مرحله بعدی تجزیه و تحلیل عملکرد است. این امر برای معامله‌گران اعتباری موارد زیر را دربر می‌گیرد:

  • ارزیابی ریسک: ارزیابی کارامدی روش‌های مدیریت ریسک شما
  • تجزیه و تحلیل سودآوری: محاسبه معیارهای مهم مانند وین‌ریت (نرخ موفقیت) میانگین سود/زیان و برگشت سرمایه
  • بررسی و تعدیل: تعدیلات مبتنی بر داده خود را بر اساس تجزیه و تحلیل در برنامه معاملاتی‌تان پیاده کنید

چطور در دام پراپ فرم ها نیفتیم؟

معامله بیش از حد

معاملات بیش از حد یکی از دام‌ها در معاملات مالی به خصوص در پراپ تریدینگ است. تمایل به انجام معاملات مکرر، که غالبا بخاطر یک سری شکست یا برد به آن متمایل می‌شوید، بسیار مضر است. معامله‌گران اعتباری با معاملات بیش از حد نه‌تنها سرمایه خود را به خطر می‌اندازند بلکه سرمایه‌ای که شرکت‌ آن را در اختیارشان قرار داده را نیز به خطر می‌اندازند. یک برنامه معاملاتی با ساختاری مناسب در برابر این اتفاق مانند یک محافظ عمل می‌کند. یک برنامه معاملاتی با تدوین دستورالعمل‌های روشن در مورد نقاط ورود و خروج، تحمل ریسک و اندازه پوزیشن به شما کمک می‌کند که منظم باشید و تن به معاملات بیش از حد ندهید.

تصمیمات احساسی

معامله بر اساس احساسات خطر دیگری است که معامله‌گران، بویژه آنهایی که سرمایه در اختیارشان قرار می‌گیرد، باید از آن اجتناب کنند. احساسات چه در زمانی‌که سرخوش از یک برد هستید یا وقتی یک شکست ناامیدتان کرده، می‌تواند قوه تعقل را از کار بیندازد و باعث تصمیات هیجانی شود. برنامه معاملاتی لنگرگاه احساسات شما است. مجموعه‌ای از قوانین و معیارهای از پیش تعیین شده که اقدامات معاملاتی شما را هدایت می‌کند و خاطر جمع‌تان می‌کند که تصمیم‌تان حساب شده است، نه اینکه متاثر از احساسات زودگذر باشد. با پایبندی به برنامه معاملاتی خود، می‌توانید فراز و نشیب‌های احساسی در معاملات را به دست بگیرید و تصمیات عاقلانه‌تری بگیرید.

۱۰ نکته و ریسک مهم که پراپ فرم‌ها به شما نمی‌گویند

  • استراتژی های معاملاتی محدود: شرکت های پراپ قوانین معاملاتی سخت‌گیرانه‌ای دارند که ممکن است استراتژی‌های معاملاتی در دسترس معامله‌گران را محدود کند.
  • خطر شکست در مرحله ارزیابی: عدم رعایت قوانین شرکت ممکن است منجر به شکست ارزیابی یا از دست دادن بودجه اولیه شما شود که مستلزم پرداخت مجدد هزینه‌های ارزیابی است.
  • حد سقف رشد حساب: در حالی که برخی از شرکت‌ها اندازه حساب مقیاس‌پذیری را ارائه می‌کنند، بر خلاف رشد تئوری نامحدود زمانی که به تنهایی معامله می‌کنید، باز هم سقف سختی برای رشد حساب وجود دارد.
  • تکرار استراتژی: استراتژی‌های تجاری سودآور ممکن است توسط شرکت پشتیبان کپی شود، به این معنی که معامله‌گران ممکن است در شرکت‌های پراپ مجبور شوند استراتژی‌های خود را با دیگران به اشتراک بگذارند.
  • ریسک بازار: هم شرکت‌های پراپ و هم معامله‌گران شرکت‌های پراپ فرم در معرض ریسک بازار هستند. منظور از ریسک بازار، حرکت نامطلوب قیمت است که منجر به زیان مالی می شود.
  • ریسک نقدینگی: شرکت‌های پراپ حساب‌های نسبتاً بزرگی را به معامله‌گران ارائه می‌دهند. این حساب‌ها، همراه با اهرمی که کارگزاران ارائه می‌دهند، امکان گرفتن پوزیشن‌های معاملاتی بزرگ را فراهم می‌کند. گاهی ممکن است به دلیل کمبود نقدینگی مشکلاتی به وجود بیاید.
  • ریسک طرف مقابل: معامله‌گران با این خطر روبه‌رو هستند که شرکت پراپ سودهای تحقق یافته را با آنها تقسیم نکند. برای جلوگیری از این خطر، معامله‌گران باید همیشه با شرکت‌های بسیار نظارت‌شده کار کنند.
  • ریسک تامین مالی: شرکت‌های پراپ ممکن است بخش قابل‌توجهی از سرمایه خود را از وام‌ها تامین کنند. در صورت کسب امتیاز اعتباری پایین، در تامین مالی با مشکل مواجه خواهند شد، زیرا هیچ کس حاضر به وام دادن به آنها نخواهد بود.
  • ریسک نظارتی: درست مانند هر مؤسسه یا کسب و کاری فعال در بازارهای مالی، شرکت‌های پراپ نیز مشمول قوانین و مقررات سختگیرانه هستند. از این رو همواره در معرض تهدید دستگاه‌های حاکمیتی به‌ویژه در صورت عدم رعایت مقررات هستند.
  • ریسک شماره ۱۰ را شما در کامنت‌ها بنویسید.

نتیجه گیری – موفقیت در پراپ تریدینگ

در دنیای پویای معاملات مالی، یک برنامه معاملاتی چیزی لوکس و زینتی نیست، بلکه ضرورت است. این امر علی‌الخصوص برای معامله‌گران اعتباری که مسئولیت مدیریت سرمایه دیگران را نیز به عهده دارند، جدی‌تر است. از آمادگی ذهنی و تحمل ریسک گرفته تا استراتژی‌های ورود و خروج، یک برنامه معاملاتی استادانه چراغ راه موفقیت‌تان است. به یاری آن می‌توانید تمرکز خود را حفظ کنید، ریسک‌ها را بطور موثر مدیریت کنید و عملکرد خود را با ثبت دقیق سوابق ارزیابی کنید. با پایبندی به برنامه معاملاتی خود، مشکلات همه‌گیری مثل معامله بیش از حد و تصمیمات احساسی را می‌توانید کنترل کنید.

اگر معامله‌گر اعتباری هستید یا می‌خواهید باشید، اکنون وقت آن است که برنامه معاملاتی جامعی تدوین کنید. مطالبی که گفتیم همان نقشه راهی است که برای سوداوری مستمر و موفقیت بلند مدت در بازارهای مالی به آن نیاز دارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *