سکوی تامین مالی جمعی چیست؟ | آشنایی با Crowdfunding

سکوی تامین مالی جمعی چیست؟ | آشنایی با Crowdfunding

آیا تا به حال ایده اولیه یک کسب و کار نوین و کارآمد را در ذهنتانن پرورانده‌اید؟ مطمئنا برای بسیاری از ما این اتفاق افتاده است! اما سد بزرگ در مقابل عملی شدن این ایده‌های ناب چیست؟ قطعا می‌توان گفت میزان سرمایه برای شروع و توسعه کسب و کار! با توجه به وضعیت فعلی کشور ما، شروع یک فعالیت جدید حتی در بهترین حالت نیز لرزه بر تن می‌اندازد.

شروع هر فعالیتی، متناسب با تعداد نیروهای مورد نیاز، نیازمند سرمایه است. این سرمایه می‌تواند از راه سکوی مالی جمعی تامین. شود! در این نوشتار قصد داریم تا شما را با مفهوم سکوی تامین مالی آشنا کرده و مزایا و معایب آن را نیز بررسی کنیم! پس با ما همراه باشید چون شاید بعد از مطالعه این نوشتار رویای کسب و کار شما به حقیقت تبدیل شود!

سکوی تامین مالی جمعی یا Crowdfunding، یک مفهوم نوآورانه است که به منظور جمع آوری سرمایه و تامین منابع مالی برای پروژه‌ها و کسب و کارهای نوپا و نوآورانه استفاده می‌شود. این سکوها به شرکت‌ها و کارآفرینان این امکان را می‌دهند تا با استفاده از اعضای جامعه و سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به پروژه‌های آن‌ها، منابع مالی لازم برای کسب و کار خود را جمع‌آوری کنند.

آشنایی با بروکر یا سکوی تامین مالی جمعی!

مفهوم تامین ما‌لی جمعی، ترجمه فارسی کلمه Crowdfunding است و البته ممکن است در برخی منابع به سرمایه‌گذاری جمعی نیز برگردانده شده باشد. به بیانی ساده این مفهوم به معنای به تامین وجوه نقدی مورد نیاز یک کسب و کار و یا موسسه برای شروع و یا توسعه فعالیت، یک پروژه و طرح نوین گفتـه می‌شود.

همانطور که از نام آن پیداست کراد فاندینگ (Crowdfunding) از ترکیب دو واژ‌ه Crowd به معنی جمع و جمعیت و همچنین Funding به معنی تامین مالی تشکیل شد‌ه است. این نکته خود بیانگر آن است که سرمایه مورد نیاز متقاضیان این روش تامین مالی، از تعداد بسیار زیادی از سرمایه‌گذاران جمع‌آوری می‌شود و در ازای آن سرمایه‌گذاران نیز سود نقدی، سهام یا هر نوع پاداش دیگری دریافت می‌کنند.

کراد فاندینگ چیست؟

یکی از ویژگی‌های جذاب سکوی تامین مالی جمعی این است که به کارآفرینان و شرکت‌های نوآورانه اجازه می‌دهد تا به راحتی و با هزینه کمتر، سرمایه‌گذاران جدیدی برای کسب و کار خود جذب کنند. این سکوها عموما به صورت آنلاین فعالیت می‌کنند و به کاربران این امکان را می‌دهند تا با استفاده از اینترنت به سرمایه‌گذاران و یا شرکت‌هایی که به ایده آن‌حا علاقه‌مند هستند، ارتباط برقرار کنند.

علاوه بر جذابیت این سکوها برای سرمایه‌گذاران، سکوی تامین مالی جمعی برای کارآفرینان و شرکت‌ها نیز فواید زیادی دارد. این سکوها به کارآفرینان این توانایی را می‌دهد تا به راحتی بازار هدف خود را شناسایی کرده و با استفاده از نیروی همکاران و سرمایه‌گذاران جمعی، به توسعه و رشد سریع‌تر پروژه‌های خود بپردازند. همچنین، سکوی تامین مالی جمعی به کارآفرینان این امکان را می‌دهد تا از نظرات و نقدهای اعضای گروه سرمایه‌گذاران بهره‌برداری کرده و از ایده‌ها و پیشنهادات آن‌ها استفاده کنند.

با توجه به اینکه سکوی تامین مالی جمعی بر پایه اصول شفافیت، امانت و ارتباط مستقیم بین سرمایه‌گذاران و کارآفرینان استوار است، اعتماد سرمایه‌گذاران به پروژه‌ها و شرکت‌ها افزایش می‌یابد. در نتیجه این اعتماد به نوبه خود می‌تواند منجر به جذب سرمایه‌گذاران بیشتر و بهبود شرایط مالی شرکت‌ها شود. از سمتی دیگر نیز سکوی تامین مالی جمعی به کارآفرینان و شرکت‌ها امکان ارتباط مستقیم با مشتریان خود را می‌دهد که در نهایت موجب بهبود و تسریع کار آن‌‌ها می‌شود.

البته فراموش نکنید که این بازی در سر برد است! درست است که سرمایه‌گذاران ثروت عظیم خود را در اختیار کسب و کارها قرار می‌دهند اما هدف اصلی آنان از این امر کسب سود و اندوختن ثروت بیشتر است! به عبارتی دیگر سکوی تامین مالی جمعی به سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهد تا به صورت غیرمستقیم در سود پروژه‌ها به عنوان همکاران مالی درآمدزا سهیم باشند. در نتیجه این امر به سرمایه‌گذاران این توانایی را می‌دهد تا در عین حال که بهره‌وری و سودآوری خود را افزایش ‌می‌دهند، به رشد و توسعه پروژه‌های نوپا نیز کمک کنند.

یکی از نکات مهم درمورد سکوی تامین مالی، ارتباط و تاثیر آن در جامعه و اقتصاد کلی کشور است. به دلیل اینکه امکان سرمایه‌گذاری افراد عادی هم در این سکوها وجود داد، جامعه نیز تحت تاثیر فعالیت‌های مالی و اقتصاد سرمایه‌گذاری‌ها قرار می‌گیرد. همچنین کارآفرینی و حمایت از کسب و کارها موجب رونق اقتصادی و در نتیجه شکوفایی جامعه و جلوگیری از مهاجرت‌ها می‌شود.

آشنایی با انواع سکوهای تامین مالی جمعی

یکی از ویژگی‌های جذاب سکوی تامین مالی جمعی، این است که افراد مختلف با هر سطح درآمدی می‌توانند در این سکوها سرمایه‌گذاری کنند. این ویژگی به افراد معمولی این امکان را می‌دهد تا به عنوان سرمایه‌گذاران جمعی در پروژه‌ها و شرکت‌های نوپا شرکت کنند و از سودآوری این پروژه‌ها بهره‌مند شوند. در نتیجه شرکت در این سرمایه‌گذاری‌ها برای افرادی که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نوآورانه هستند، فرصتی مناسب است تا به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم در این پروژه‌ها سرمایه‌گذاری کرده و به ثروت بیشتری دست یابند!

به طور کلی، بروکر تامین مالی جمعی ایجاد رابطه‌ای مستقیم و موثر بین سرمایه‌گذاران و کارآفرینان را فراهم می‌کند. این رابطه می‌تواند به بهبود شرایط مالی شرکت‌ها، افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران و ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری جدید منجر شود. همچنین، سکوی تامین مالی جمعی به جامعه به طور کلی فواید اقتصادی و اجتماعی متعددی می‌رساند، از جمله ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی.

تاریخچه سکوی تامین مالی

در زمان‌های قدیم، تجارت و تبادلات اقتصادی به صورت محدود و محلی انجام می‌شد. افراد به صورت شخصی و خانوادگی نیازهای مالی خود را تامین می‌کردند و به تجارت و سرمایه‌گذاری می‌پرداختند. در این دوران، سکوهای تامین مالی جمعی وجود نداشته و سرمایه‌گذاری‌ها عموما به شکل فردی صورت می‌گرفت.

در قرون وسطی، با توسعه تجارت و صنعت، نیاز به تامین مالی بیشتر شد. در این دوران، نخستین مفهوم صندوق‌های تامین مالی جمعی شکل گرفت. سرانجام صندوق‌های تامین مالی جمعی در اروپا و آمریکا تاسیس شدند از آن‌ها به عنوان یک راه برای جمع‌آوری سرمایه برای تجارت و صنعت‌های گسترده استفاده می‌شدند. این صندوق‌ها از طریق فروش سهام به عموم مردم، سرمایه جمع‌آوری می‌کردند و به شرکت‌ها و کسب و کارها فرصتی برای توسعه می‌دادند.

در قرن نوزدهم، با پیدایش بورس‌های اوراق بهادار و انتشار اوراق بهادار، سکوهای تامین مالی جمعی به فرم مدرنی تبدیل شد. با ظهور بورس‌های اوراق بهادار، امکان خرید و فروش سهام به راحتی و بازاریابی بهتر فراهم شد. همچنین، پیدایش صندوق‌های سرمایه‌گذاری عمومی و ونچر کاپیتال نیز در این دوران رخ داد.

اما شاید بتوان گفت تامین ما‌لی جمعی برای کسب و کارها، به شکل امروزه آن، اولین بار در سال ۲۰۰۶ و توسط یک کارآفرین مشهور به نام مایکل سالیوان (Michael Sullivan) مطرح شد که از این روش برای تامین مالی شرکت خود استفاده کرد. پس از استقبالی که از این روش تامین سرمایه، به خصوص پس از سال ۲۰۰۸ و در زمان رکود بزرگ اتفاق افتاد، به تدریج در میان عموم مردم و سرمایه‌گذاران دنیا نیز پذیرفته شد.

Crowdfunding چیست؟

همچنین این روش در کشور ما نیز مورد توجه بسیاری قرار گرفته است و در سال ۱۳۷۹ دستورالعمل تامین مالی جمعی به تصویب شورای عالی بورس و اوراق بهادار رسید. همچنین بعد از آن و در سال ۱۳۹۸ نیز دستورالعمل اجرایی نحوه انتقال گواهی شراکت در تامین ما‌لی جمعی با پیشنهاد شرکت فرابورس ایران به تصویب هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار رسید.

انواع سیستم‌های تامین مالی جمعی

سیستم‌های تامین مالی جمعی انواع مختلفی دارد که نیاز تمام کسب و کارها و همچنین سرمایه‌گذاری‌ها را پوشش می‌دهد. آگاهی به چگونگی و تفاوت میان انواع سیستم‌های تامین مالی جمعی، به انتخاب بهترین آن‌ها برحسب نیازتان کمک خواهد کرد. پس با ما همراه باشید تا چندین سیستم رایج تامین مالی جمعی را مرور کنیم!

تامین مالی مبتنی بر اهدا

در این دسته طرح‌هایی که جنبه خیریه و بشردوستانه دارند، قرار می‌گیرند. به دلیل ماهیت خیرخواهانه این سیستم بازپرداخت مالی معینی به مشارکت‌کنندگان وجود ندارد.

تامین مالی مبتنی بر پاداش

در این دسته مشارکت‌کنندگان در طرح‌ها، معمالا پاداش یا خدماتی مشابه با طرح مورد نظر دریافت می‌کنند. به عنوان مثال اهدای آلبوم موسیقی با امضای هنرمند برای مشارکت‌کنندگان در طرح تامین مالی تهیه آلبوم و سرمایه‌گذاری در آن.

تامین مالی مبتنی بر سهام

در این روش به ازای مشارکت افراد، درصدی از سهام پروژه کسب و کار یا طرح به سرمایه گذاران تعلق می‌گیرد. به عبارتی دیگر، در این سیسیم سرمایه‌گذار در پروژه با شما شریک می‌شود! لازم به ذکر است که در برخی از مواقع حق رای در مجمع عمومی یا دریافت سود سهام و … نیز پاداش سرمایه‌گذار می‌شود. سرمایه‌گذاری در اینگونه روش‌های تامین مالی به مراتب ریسک بیشتری دارد. البته در بیشتر مواقع احتمال بازدهی باورنکردنی‌ای نیز وجود دارد اما گاهی هم ممکن است کسب و کار سود چندانی نکند!

تامین مالی مبتنی بر قرض (وام)

در این روش، مبالغ به عنوان قرض از مشارکت‌کنندگان دریافت می‌شود و در طرح مورد نظر سرمایه‌گذاری می‌شود. سپس اصل مبالغ به همراه بهره آن (در برخی مواقع ممکن است بدون بهره باشد) به سرمایه‌گذاران پرداخت می‌شود.

تامین مالی از طریق سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر

در این نوع تامین مالی جمعی، سرمایه‌گذاران حقوقی مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر، بر روی پروژه‌ها و کسب و کارها سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی می‌کنند. این صندوق‌ها اغلب به دنبال پروژه‌های نوآورانه و بازدهی بالا هستند. در نتیجه میزاد سوددهی در این نوع از سیستم‌های تامین مالی جمعی، بسیار مهم است.

و اما موضوع حائز اهمیت این است که در حال حاضر بیشتر طرح‌های تامین مالی جمعی موجود بر روی سکوها تقریبا از نوع چهارم و مبتنی بر مشارکت هستند. این امر به این معنی است که سرمایه‌گذاران در سود و زیان طرح‌ها نیز شریک هستند. بنابراین ریسک زیان‌دهی طرح نیز وجود دارد اما با تضامینی که عاملان از متقاضی دریافت می‌کنند، در برخی طرح‌ها، ریسک موجود به حداقل‌ترین حالت ممکن می‌رسد.

سکوی تامین مالی جمعی چیست؟ | آشنایی با Crowdfunding

همچنین سرمایه‌گذاران می‌توانند شرایط طرح‌ها و میزان سود هر کدام را مشاهده نمایند و از میان طرح‌های تامین مالی جمعی انتخاب نمایند. پس حتما قبل از سرمایه‌گذاری و یا استفاده از هرکدام از سیستم‌های تامین مالی جمعی، حتما شرایط آن‌ را بررسی کرده و درمورد آن تحقیق کنید!

بررسی مزایا و معایب کراد فاندینگ

همانطور که گفته شد، سکوی تامین مالی جمعی یک روش نوین برای جمع‌آوری سرمایه برای پروژه‌ها و کسب و کارهای نوپا و نوآورانه است. این سکوها از طریق اتصال سرمایه‌گذاران جمعی با کارآفرینان و شرکت‌ها، منابع مالی لازم را تأمین می‌کنند. در ادامه، به بررسی مزیت‌های سکوی تامین مالی جمعی می‌پردازیم:

مزیت‌های سکوی مالی تامین جمعی چیست؟

  • دسترسی به منابع مالی: سکوی تامین مالی جمعی، به کارآفرینان و شرکت‌ها این امکان را می‌دهد تا به راحتی و با هزینه کمتر به منابع مالی عظیمی دسترسی پیدا کنند. این سکوها از طریق جمع‌آوری سرمایه از سرمایه‌گذاران جمعی، می‌توانند تامین مالی مورد نیاز را به کسب و کارها ارائه دهند.
  • تنوع در منابع مالی: سکوی تامین مالی جمعی به کارآفرینان و شرکت‌ها توانایی بهره‌برداری از منابع مالی متنوعی را می‌دهد. این سکوها می‌توانند سرمایه‌گذارانی با سطوح درآمدی متفاوت را جذب نموده و برای کسب و کارها منابع مالی متنوعی فراهم کنند.
  • استفاده از تجربیات و نظرات سرمایه‌گذاران: شما با استفاده از سکوی تامین مالی جمعی، می‌توانید با سرمایه‌گذاران قهار و باتجربه‌ای ارتباط گرفته و از تجربیات و نظرات آن‌ها، جهت رشد کسب و کارتان، استفاده کنید!
  • افزایش اشتغال: سکوی تامین مالی جمعی می‌تواند به ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و افزایش اشتغال در جامعه کمک کند. با تامین منابع مالی لازم، کسب و کارهای نوپا و نوآورانه می‌توانند به رشد و توسعه خود بپردازند و در نتیجه شغل‌های جدید ایجاد شود.
  • تعامل و همکاری بین اعضای جامعه: سکوی تامین مالی جمعی، با ایجاد ارتباطات مستقیم بین سرمایه‌گذاران و کارآفرین، می‌تواند به تعامل و همکاری بیشتر بین اعضای جامعه کمک کند. همین امر سبب تاثیر مستقیم آن بر روی اوضاع اجتماعی کشور است.

معایب کراد فاندینگ چیست؟

لازم است بدانید که در هر فرآیند تامین مالی، در مقابل مزایا معایبی نیز وجود دارد. در ادامه به بررسی معایب سکوی تامین مالی جمعی اشاره می‌کنیم:

  • شفافیت: یکی از معایب اصلی سکوی تامین مالی جمعی، میزان شفافیت قرارداد‌های آن است. سکوها باید اطلاعات کامل و دقیقی در مورد پروژه‌ها و شرکت‌هایی که قصد جمع‌آوری سرمایه برای آنها را دارند، ارائه کنند. این اطلاعات باید شامل جزئیات مالی، استراتژی‌ها، ریسک‌ها و اهداف مربوط به پروژه باشد که عموما نادیده گرفه می‌شود.
  • احتمال آسیب به کسب و کار شما: یکی از معایب مهم کراد فاندینگ این است که گاهی ممکن است به علت عدم رسیدن به سوددهی مورد نظر، سرمایه‌گذاران ثروت خود را از شما گرفته و به کسب و کارتان آسیبی جدی بزنند!

صندوق‌های تامین مالی جمعی

در کشور ما، سکوهای تامین مالی جمعی طرفداران بسیاری دارد. از این رو شرکت‌های متعددی به وجود آمده‌اند سرمایه‌هایی هنگفت در اختیار صاحبان ایده‌ها نوین قرار دهند. با ما همراه باشید تا با معروف‌ترین آن‌ها آشنا شویم!

تامین مالی جمعی کارن

کارن، بستر جذب سرمایه را برای استارت‌آپ‌ها فراهم آورده و فرصت‌‌های سرمایه‌گذاری بسیاری را برای سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به نوآوری فراهم می‌کند. این صندوق خدمات مختلفی را برای متقاضیان خود در نظر گرفته است. برای مثال آن‌ها در جهت حمایت از استارتاپ‌های نوپا، خدمات مشاوره مالی، فنی و حقوقی انجام می‌دهند.

در شرکت تامین مالی جمعی کارن، جهت همکاری هرچه بهتر، سرمایه‌گذاران در فرآیند ثبت‌نام، حوزه‌ها و مباحث موردعلاقه خود را اعلام کرده، بعد از آن تیم کارن با روش‌های به‌روز و نوین به بررسی مسائل مالی، حقوقی، ارزش‌گذاری و ارزیابی استارت‌آپ‌ها می‌پردازد و نتایج تحلیل‌ها و ارزیابی‌ها را در اختیار سرمایه‌گذاران می‌گذارد.

تامین مالی جمعی ققنوس

تأمین مالی ققنوس که به‌عنوان اولین سکوی تامین مالی جمعی مبتنی بر فناوری بلاک چین، در ایران شناخته می‌شود، با ایجاد شبکه‌ای گسترده از مشتریان، یکی از بزرگ‌ترین سکوهای تامین مالی کشور به ‌حساب می‌آید. فناوری بلاک‌چین در سال‌های اخیر توانسته است توجه بسیاری از سازمان‌ها و بانک‌ها را به خود جلب کند.

سکوی تامین مالی جمعی چیست؟ | آشنایی با Crowdfunding

به همین دلیل سکوی تامین مالی ققنوس پس از انجام تحقیقات دقیق و بررسی چگونگی فعالیت نمونه‌های خارجی، سکوهای تامین مالی جمعی در بازار سرمایه ایران را طراحی کرد. این شرکت با ایجاد شفافیت در قردادهای خود تاکنون توانسته است از بسیاری از کسب و کارها حمایت کرده و موجب رشد و توسعه روزافزون آن‌ها شود. فرایند با ایجاد پاسخگویی، شفافیت و ترغیب سرمایه‌گذاران برای مشارکت، خاطرآسوده‌ای و خیال راحتی را برای متقاضی تأمین مالی فراهم می‌کند.

فناوری‌های نوین همیشه مرکز توجه شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران بوده است. بلاک چین نیز ازجمله فناوری‌هایی است که طی سال‌های اخیر توجه بسیاری از بانک‌ها و سازمان‌های بزرگ را به خود جلب کرده و راهی نوین جهت برقراری امنیت هرچه بیشتر و خدمت‌رسانی بهتر، به‌صورت غیرمتمرکز را برای کاربران خود فراهم کرده است.

تامین مالی جمعی فاینتک

فاینتک به‌عنوان یکی از نهادهای مالی دارای مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار انواع خدمات مالی مانند تامین مالی، مدیریت دارایی و سرمایه‌گذاری و … را به مشتریان خود ارائه می‌دهد.

لازم به ذکر است که سهامداران این مجموعه که از شناخته‌شده‌ترین صندوق‌های حوزه تجاری‌سازی فناوری در کشور هستند. این شرکت با هدف ارائه خدمات تخصصی مالی به شرکت‌های دانش‌بنیان و نو‌پا، علاوه بر خدمات معمول، برای اولین بار در کشور اقدام به تاسیس یک‌نهاد مالی تخصصی کرده است تا این کسب و کارها بتوانند از ظرفیت‌های بازار سرمایه برای رفع نیازهای خود استفاده کرده و علاوه بر آن فعالان و متخصصان در این بازار نیز بتوانند از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دانش‌بنیان بهره‌مند‌ شوند تا ثروت بیشتری کسب کنند!

سخن آخر

دسترسی و افزایش سرمایه کلید رشد هر شرکتی است. برای شرکت‌های بزرگ‌تر و با سابقه‌تر جمع‌آوری پول از سرمایه‌گذاران یا گرفتن بدهی اضافی از وام دهندگانشان آسان است. با این حال، برخی از مشاغل ممکن است با موانعی روبرو شوند که ممکن است رشد آن‌ها را متوقف سازد. این امر در مورد شرکت‌های کوچک‌تر و استارت‌آپ‌ها نوپا صدق می‌کند!

سکوی تامین مالی جمعی این فرصت را برای کارآفرینان ایجاد کرده است تا ایده خود را عملی کرده و زندگی خود را متحول کنند! همچنین در مقابل نیز سرمایه گذاران فرصتی برای کسب ثروت بیشتر پیدا می‌کنند! امیدواریم که از نوشتار “سکوی تامین مالی جمعی چیست؟ | آشنایی با Crowdfunding” نهایت لذت را برده باشید؛ اگر تجربه و یا اطلاعاتی درمورد استفاده از این سیستم تامین مالی دارید، با ما به اشتراک بگذارید!

سکوی تامین مالی جمعی یا Crowdfunding چیست؟

سکوی تامین مالی جمعی یک سیستم است که امکان جمع‌آوری سرمایه برای پروژه‌ها و کسب و کارهای نوپا و نوآورانه را فراهم می‌کند. این سکوها از طریق اتصال سرمایه‌گذاران جمعی با کارآفرینان و شرکت‌ها، منابع مالی لازم را برای شروع و توسعه فعالیت کسب و کارها تامین می‌کنند. البته توجه داشته باشید که تامین مالی جمعی تنها به حوزه فعالیت‌های اقتصادی محدود نمی‌شود و فعالیت‌های بشردوستانه و خیرخواهانه نیز از این طریق می‌توانند تامین مالی شوند. در نتیجه می‌توان گفت علاوه بر کسب و کارهای کوچک و متوسط (SME)، استارتاپ‌ها، طرح‌ها دانش بنیان، طرح‌های حوزه زیست فناوری، نانو، فناوری مالی و بسیاری از مشاغل دیگر نیز می‌توانند از طریق پلتفرم‌ تامین مالی جمعی، دارای مجوز از سازمان بورس (سکوها) تامین مالی شوند.

چه افرادی می‌توانند در سکوی تامین مالی جمعی سرمایه‌گذاری کنند؟

هر کس با هر سطح درآمدی می‌تواند در سکوی تامین مالی جمعی سرمایه‌گذاری کند. از افراد معمولی تا سرمایه‌گذاران حرفه‌ای، همه می‌توانند در این سکوها سرمایه‌گذاری کنند و از سودآوری پروژه‌ها بهره‌مند شوند. البته بسته به میزان اختصاص سرمایه به طرح‌های مختلف، بازدهی آن‌ها نیز متغیر است.

چه مزیت‌هایی برای کارآفرینان و شرکت‌ها در سکوی تامین مالی جمعی وجود دارد؟

سکوی تامین مالی جمعی به کارآفرینان و شرکت‌ها این امکان را می‌دهد تا به راحتی و با هزینه کمتر به منابع مالی عظیمی دسترسی پیدا کنند. همچنین، با ارتباط مستقیم با سرمایه‌گذاران، می‌توانند از نظرات و تجربیات آن‌ها بهره‌‌مند شوند و نظرات کمک‌کننده آن‌ها را در پروژه‌های خود پیاده سازند. در نتیجه در سکوی تامین مالی، شما علاوه بر دسترسی به سرمایه‌های عظیم، می‌توانیز از تجارب ارزشمند سرمایه‌گذاران نیز استفاده کنید تا مسیر کسب و کارتان به قلی موفقیت ختم شود!

آیا سکوی تامین مالی جمعی برای جامعه به طور کلی نیز فوایدی دارد؟

بله، سکوی تامین مالی جمعی به طور کلی برای جامعه دارای فواید اقتصادی و اجتماعی بسیاری است. ایجاد اشتغال، توسعه اقتصادی، افزایش رقابت و نوآوری، ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری جدید و توسعه صنایع مختلف از جمله این فواید است. همچنین، این سکوها می‌توانند به تعامل و همکاری بیشتر بین اعضای جامعه و ایجاد ارتباطات مثبت و قوی‌تر میان آن‌ها کمک کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *