قرارداد اختیار خرید یا کال آپشن (Call Option) به چه معناست؟ | چگونه از خرید و فروش این قراردادها سود ببریم؟

قرارداد اختیار خرید یا کال آپشن (Call Option) به چه معناست؟ | چگونه از خرید و فروش این قراردادها سود ببریم؟

اختیار خرید یا کال آپشن (Call Option) به یک قرارداد مالی گفته می‌شود که به خریدار این اختیار را می‌دهد که سهام، اوراق قرضه، کالا و یا دارایی دیگری (که به آن دارایی مبنا یا پایه گفته می‌شود) را با قیمت توافقی و مشخص‌شده (Strike Price) در یک بازه زمانی تعیین‌شده خریداری کند. اگر تا زمان فرا رسیدن تاریخ انقضای معامله (Expiration Date)، قیمت دارایی مبنا افزایش یابد، خریدار از این معامله سود می‌برد.

در مقابل اختیار خرید، اختیار فروش قرار دارد که به دارنده این امکان را می‌دهد که دارایی مبنا یا پایه را با قیمتی از پیش‌تعیین‌شده در تاریخ تعیین‌شده و یا حتی قبل از آن به فروش برساند.

در این مقاله سعی داریم به‌طور کامل به بررسی قرارداد اختیار خرید، انواع قراردادهای اختیار خرید، کاربرد آن‌ها و نحوه محاسبه سود و زیان آن بپردازیم. پس تا پایان این مقاله از ایران بروکر همراه ما باشید.

قرارداد اختیار خرید چیست؟

اختیار خرید یا کال آپشن، این حق را به خریدار می‌دهد که ۱۰۰ سهم از سهام یک شرکت را با قیمتی مشخص، تا تاریخ معینی که به آن تاریخ انقضا گفته می‌شود خریداری کند.

به‌عنوان مثال بیایید تصور کنیم که شما به‌عنوان خریدار، قرارداد اختیار خرید را خریداری کرده‌اید که به شما این امکان را می‌دهد که ۱۰۰ واحد از سهام اپل را، هرکدام به قیمت ۱۰۰ دلار خریداری کنید. مدت‌زمان این قرارداد نیز تا ۳ ماه است.

با افزایش ارزش سهام اپل، ارزش قرارداد اختیار خرید و یا کال آپشن نیز بالا می‌رود و برعکس اگر قیمت سهام اپل افت کند، ارزش قرارداد نیز کاهش می‌یابد.

خریدار می‌تواند قرارداد خود را تا تاریخ انقضا نگه‌دارد و در آن زمان ۱۰۰ واحد از سهام اپل را با قیمت تعیین‌شده بخرد و یا می‌تواند این قرارداد را قبل از اتمام تاریخ اعتبار آن، در هر قیمتی در بازار بفروشد.

برای خرید این قرارداد، کارمزدی با عنوان هزینه اختیار معامله یا پرمیم (Premium) وجود دارد که باید توسط خریدار پرداخت شود. درواقع این کارمزد، بهایی است که در ازای خرید این قرارداد، به فروشنده پرداخت می‌شود. اگر در تاریخ انقضای قرارداد، ارزش دارایی مبنا کمتر از قیمت تعیین‌شده در قرارداد باشد، خریدار به میزانی که برای خرید این قرارداد هزینه کرده‌ است، ضرر می‌کند که این حداکثر ضرر برای خریدار به‌شمار می‌رود.

اگر در زمان انقضای قرارداد، قیمت دارایی مبنا بیشتر شده باشد، تفاوت قیمت بازار و هزینه پرداختی برای خرید قراداد، سودی است که خریدار دریافت می‌کند.

در مثال خرید سهام اپل، قیمت فعلی سهام اپل در تاریخ تعیین‌شده را ۱۱۰ دلار در نظر بگیرید.

اکنون اجازه دهید سود حاصل از این قرارداد را دقیق‌تر محاسبه کنیم:

  • قیمت سهام اپل در تاریخ انقضا: ۱۱۰ دلار
  • قیمت تعیین‌شده در قرارداد: ۱۰۰ دلار
  • هزینه حق بیمه به‌ازای هر سهم: ۲ دلار
  • تعداد سهام در قرارداد: ۱۰۰ سهم

همان‌طور که می‌بینید تفاوت قیمت فعلی بازار نسبت به قیمت اپل در زمان تعیین‌شده در قرار داد ۱۰ دلار است.

از طرفی هزینه پرداختی به‌ازای هر سهم ۲ دلار تعیین شده بود که باید آن را از تفاوت قیمت به‌دست‌آمده کم کنیم تا سود واقعی به ازای هر سهم محاسبه شود. (۸=۲-۱۰)

از آن‌جایی که در این قرارداد، تعیین شده بود که خریدار می‌تواند ۱۰۰ سهم از دارایی مبنا را خریداری کند، باید سود به‌دست‌آمده برای هر سهم را ضرب در تعداد سهام کنیم تا سود کلی این معامله به‌دست‌آید. بنابراین:

سود کل = سود به ازای هر سهم × تعداد سهام تعیین‌شده

۸۰۰= ۸×۱۰۰

درنتیجه، اگر خریدار یک قرارداد کال آپشن را خریداری کرده باشد، سود حاصل از آن ۸۰۰ دلار خواهد بود.

این بار سناریویی را در نظر بگیرید که در آن قیمت سهام اپل در تاریخ انقضای قرارداد، زیر قیمت تعیین‌شده باشد. در این مورد بیایید ببینیم چه اتفاقی می‌افتد:

  • قیمت سهام اپل در تاریخ انقضا: زیر ۱۰۰ دلار
  • قیمت تعیین‌شده در قرارداد: ۱۰۰ دلار
  • هزینه حق بیمه به‌ازای هر سهم: ۲ دلار
  • تعداد سهام در قرارداد: ۱۰۰ سهم
محاسبه سود در قرارداد اختیار خرید

اگر در تاریخ انقضا، قیمت سهام اپل در بازار کمتر از ۱۰۰ دلار باشد، دیگر برای خریدار منطقی نیست که از اختیار خرید خود استفاده کند. اما چرا؟

زیرا اگر قیمت بازار کمتر از ۱۰۰ دلار باشد و بااین‌وجود، خریدار از اختیار خرید خود استفاده کند و سهام اپل را با قیمت بالاتر از قیمت بازار (یعنی ۱۰۰ دلار) بخرد، ضرر می‌کند.

انواع قرارداد اختیار خرید

دو روش اصلی در قراردادهای کال آپشن یا اختیار خرید وجود دارد:

خرید اختیار خرید

این قرارداد شامل یک اختیار خرید است که در آن خریدار قراردادی مبتنی بر خرید یک سهام، کالا و غیره را با قیمت و زمان از پیش‌تعیین‌شده می‌نویسد اما هیچگونه تعهدی نسبت به خرید آن ندارد.

مزیت این نوع معامله این است که قرارداد نوشته‌شده، فرد را قادر می‌سازد از قبل برای خرید سهام یا اقلام دیگر با قیمت ارزان‌تر برنامه‌ریزی کرده و برای آن یک برنامه استراتژیک داشته باشند.

برای مثال، فرض کنید منتظر یک رویداد مهم مانند اعلام نتایج درآمد یک شرکت هستید. در این زمان تصمیم می‌گیرید که یک قرارداد اختیار خرید را بخرید.

در ازای این قرارداد، اساسا شما حق خرید سهام این شرکت در آینده را دریافت می‌کنید که قیمت هر سهام از قبل تعیین‌شده است. اگر معتقدید بعد از اعلام خبر از سوی شرکت، قیمت سهام آن افزایش می‌یابد، پس این نوع معامله می‌تواند برای شما مفید باشد.

نکته این است که با با خرید قرارداد اختیار خرید، پتانسیل درآمدی بسیار بالایی را کسب می‌کنید. یعنی اگر قیمت سهام رشد بسیاری را تجربه کرد، شما می‌توانید با استفاده از اختیار خرید خود، سهام‌ها را با قیمت بسیار پایین‌تری خرید کنید و آن را در بازار با قیمت بالاتری بفروشید که از این طریق می‌توانید سود بسیاری را به‌دست آورید. پس (بسته به قرارداد شما) می‌توان گفت که تقریبا محدودیتی در حاشیه سود شما وجود ندارد.

اما درمقابل، برای ضررهای شما محدودیت وجود دارد که این قابلیت، به‌عنوان یک سپر امنیتی برای معامله شما در نظر گرفته می‌شود. درواقع بیشترین چیزی که ممکن است شما از دست بدهید، مقدار پولی است که در ابتدا برای خرید این قرارداد پرداخته‌اید.

یعنی حتی اگر هیچ‌چیز طبق تحلیل شما پیش نرود و درآمد شرکت ناامید‌کننده باشد و باعث کاهش قیمت سهام شود، ضرر احتمالی شما محدود است. به‌هرحال شما بیشتر از حق بیمه‌ای که برای خرید این معامله پرداخت کرده‌اید، ضرر نخواهید کرد.

بنابراین خرید یک قرارداد اختیار خرید، از این جهت می‌تواند سودمند باشد که حاشیه سود شما از یک معامله موفق می‌تواند نامحدود باشد اما در مقابل، ضررهای احتمالی شما، تنها به هزینه‌ قرارداد که پرداخت کرده‌اید محدود می‌شود و با این روش می توانید ریسک‌های خود را به‌خوبی مدیریت کنید.

فروش اختیار خرید

همان‌طور که از نام آن پیداست، قرارداد اختیار فروش گزینه مقابل قرارداد اختیار خرید است.

در قرارداد اختیار فروش، شما نقش یک فروشنده را برعهده می‌گیرید. درواقع متعهد می‌شوید که مثلا سهام خود را با قیمت تعیین‌شده از قبل در آینده به فروش برسانید.

درواقع دو استراتژی اصلی برای فروش قراردادهای اختیار خرید وجود دارد:

اختیار خرید پوشش‌داده‌شده (Covered Call): در این مورد، فروشنده قرارداد اختیار فروش، مالک سهام یک شرکت است. اساسا فروشندگان از این گزینه برای کسب درآمد استفاده می‌کنند.

به‌عنوان مثال فرض کنید شما مالک سهام یک شرکت هستید و انتظار رشد چندانی برای سهام خود در آینده را ندارید. در این حالت می‌توانید یک قرارداد اختیار فروش را به فرد دیگری بفروشید که به او این حق را می‌دهد که درصورت افزایش قیمت سهام، با قیمت مشخص‌شده سهام شما را خریداری کند. در ازای فروش این قرارداد شما هزینه‌ای را از این شخص دریافت می‌کنید. در صورتی که قیمت سهام بیشتر از حد انتظار شما افزایش یابد، این هزینه یا کارمزد که قبلا دریافت کرده‌اید، به‌عنوان یک سپر در برابر ضررهای بیشتر شما عمل می‌کند.

اختیار خرید غیرپوششی (Uncovered Call): این قرارداد برای زمانی است که فروشنده قرارداد اختیار فروش، مالک سهام یا کالای مرتبط با این قرارداد نیست. درواقع، در این حالت فردی سطح بالاتری از ریسک را می‌پذیرد. اگر قیمت سهام به میزان قابل‌توجهی افزایش یابد، فرد برای اینکه به تعهد خود در قبال قرارداد عمل کند، مجبور می‌شود سهام را با قیمت بالاتر، از بازار خرید کند که این کار می‌تواند منجر به خسارات زیادی شود.

نحوه محاسبه سود قرارداد اختیار خرید

بازده اختیار خرید (Call option payoff) به سود یا ضرر ناشی از یک اختیار خرید اشاره دارد که خریدار یا فروشنده از یک معامله به‌دست می‌آورد.

برای محاسبه بازدهی قراردادهای اختیار خرید، سه متغیر کلیدی وجود دارد:

  • قیمت مشخص‌شده (Strike price)
  • تاریخ انقضا (Expiration date)
  • هزینه خرید قرارداد (Premium)

با استفاده از این متغیرها می‌توان سود یا ضرر حاصل از قراردادهای اختیار معامله را محاسبه کرد. به این نکته توجه داشته باشید که محاسبه بازدهی برای خریداران و یا فروشندگان اختیار معامله متفاوت است. در ادامه به نحوه محاسبه هر یک به‌صورت جداگانه می‌پردازیم:

نحوه محاسبه سود برای خریداران قرارداد اختیار خرید

فرض کنید یک قرارداد خرید از شرکت X با هزینه ۲ دلار (هزینه خرید قرارداد) خریداری کرده‌اید. قیمت مشخص‌شده در قرارداد اختیار خرید ۵۰ دلار است و تاریخ انقضای آن ۳۰ شهریور است. اگر قیمت سهام این شرکت تا تاریخ انقضای قرارداد به ۵۲ دلار برسد، باتوجه به مجموع هزینه‌ای که برای خرید معامله پرداخت کرده‌اید (۲ دلار) با قیمت تعیین‌شده (۵۰ دلار)، معامله شما تقریبا سر‌به‌سر است و شما متحمل ضرر نشده‌اید.

اگر قیمت سهام به بیش از ۵۲ دلار برسد، معامله شما وارد سود می‌شود. در این حالت، هرچقدر قیمت سهام بالاتر برود، بازدهی معامله شما همچنان در حال رشد خواهد بود و همچنین سود شما نامحدود است.

اما گر قیمت سهام شرکت X تا تاریخ ۳۰ شهریور به کمتر از ۵۰ دلار برسد چه اتفاقی می‌افتد؟

از آن‌جایی که قرارداد اختیار معامله، تعهد و اجباری برای شما ایجاد نمی‌کند، می‌توانید از اختیار خود استفاده نکنید. یعنی می‌توانید سهام این شرکت را نخرید.

در این حالت، ضرر شما تنها به پرداخت هزینه برای خرید این قرارداد یعنی همان ۲ دلار محدود خواهد شد و دیگر موظف به خرید سهام با قیمتی بالاتر از ارزش بازار نیستید.

بنابر توضیحات گفته‌شده، از طریق فرمول زیر می‌توانیم بازدهی یک اختیار خرید را محاسبه کنیم:

بازدهی معامله = قیمت لحظه‌ای سهام – قیمت تعیین‌شده

سود معامله = بازدهی معامله – هزینه پرداخت‌شده برای خرید اختیار معامله

فرض می‌کنیم قیمت سهام تا تاریخ ۳۰ شهریور به ۵۵ دلار برسد. بازدهی معامله از خرید قرارداد اختیار خرید به شرح زیر است:

۵ = ۵۰ – ۵۵

با کم کردن هزینه پرداختی برای خرید این قرارداد، سود خالص شما که در این معامله ۳ دلار است به‌دست می‌آید.

نحوه محاسبه سود برای فروش قرارداد اختیار خرید

محاسبه سود و زیان برای فروشندگان یک قرارداد اختیار خرید تفاوت چندانی با خریداران آن ندارد. بااین‌وجود، چند تفاوت کلیدی در ریسک‌هایی که با آن مواجه هستید و نتایجی که به آن‌ها امیدوار هستید وجود دارد.

فرض کنید قرارداد اختیار معامله شرکت X را با قیمت ۵۰ دلار و تاریخ انقضای ۳۰ شهریور به‌فروش می‌رسانید. تنها زمانی شما از این معامله سود خواهید برد که قیمت سهام این شرکت کاهش یابد.

سود شما به‌عنوان فروشنده، در دریافت هزینه‌ای است که خریدار برای خرید قرارداد به شما می‌پردازد. اگر تا زمان فرا رسیدن تاریخ انقضای قرارداد، قیمت سهام زیر قیمت تعیین‌شده باقی بماند، احتمالا خریدار از این اختیار استفاده نمی‌کند و شما هزینه‌ای را که در ازای فروش این قرارداد دریافت کرده‌اید، به‌عنوان سود خود نگه می‌دارید.

نحوه محاسبه سود برای فروش قرارداد اختیار خرید

بسته به اینکه فروش اختیار خرید شما پوششی یا غیرپوششی باشد، ضررهای احتمالی شما نیز می‌تواند محدود یا نامحدود باشد. این بدان معناست که اگر مالک سهام اصلی شرکت باشد و قرارداد اختیار خرید خود را بفروشید، ضرر شما محدود به ضرر احتمالی در ارزش سهام منهای هزینه پرداختی برای قرارداد است که از خریدار دریافت کرده‌اید. اما اگر قرارداد اختیار خرید بدون غیرپوششی باشد، ضررهای شما نامحدود خواهد بود زیرا در صورت اجرای قرارداد، برای انجام تعهدات خود در مقابل خریدار، مجبور می‌شوید سهام را با قیمت بالاتر از بازار خریداری کنید.

فرمول کلی محاسبه بازدهی فروش یک اختیار خرید همانند خرید یک اختیار خرید است:

بازدهی معامله = قیمت لحظه‌ای سهام – قیمت تعیین‌شده

سود معامله = بازدهی معامله + هزینه دریافتی برای فروش قرارداد اختیار خرید

اگر قیمت سهام شرکت X در تاریخ انقضا به ۴۷ دلار رسیده باشد، درآمد شما به‌عنوان فروشنده به‌صورت زیر محاسبه می‌شود:

۳- = ۵۰ – ۴۷

(بازدهی معامله شما برابر با عدد منفی ۳ دلار است. منفی بودن این عدد نشان‌دهنده ضرر شما درمعامله است)

با اضافه‌کردن بازدهی معامله (۳-) به هزینه دریافتی از خریدار (۲ دلار)، سود حاصل از این معامله (که ۱- دلار است) به‌دست‌ می‌آید.

در هنگام فروش قراردادهای اختیار خرید، مهم است که جنبه‌های مختلف این کار را بررسی کنید. قبل از ورود به معامله، مطمئن شوید که از قرارداد اختیار خرید درک کافی دارید و متوجه سود و زیان‌های احتمالی آن هستید زیرا نداشتن اطلاعات کافی در این زمینه ممکن است ریسک شما در معاملات را بالا ببرد.

کاربردهای استفاده از قرارداد اختیار خرید

معمولا این قراردادها، به‌منظور رسیدن به سه هدف اصلی مورد استفاده قرار می‌گیرند:

  • درآمدزایی با اختیار خرید تحت‌پوشش
  • سفته‌بازی
  • مدیریت مالیات

درآمدزایی

برخی از سرمایه‌گذاران از قرارداد اختیار خرید (با استفاده از استراتژی Covered Call) برای درآمدزایی استفاده می‌کنند.

در این تکنیک، فردی که مالک یک سهام است، با نوشتن یک قرارداد اختیار خرید و فروش آن به فرد دیگر، به او حق امتیاز خرید سهام خود را در یک تاریخ معین و با قیمت مشخص‌شده می‌دهد.

فروشنده در ازای فروش این قرارداد اختیار خرید، هزینه یا کارمزدی را دریافت می‌کند و همچنین دیدگاه او نسبت به آینده این است که این قرارداد اختیار بدون اجرا شدن از سوی خریدار منقضی می‌شود. اگر پیش‌بینی او درست باشد، درواقع این استراتژی به او سود می‌رساند اما اگر این قرارداد اجرا شود و همزمان قیمت سهام بسیار افزایش یابد، می‌تواند پتانسیل سود را محدود کند.

درواقع سود قرارداد اختیار معامله از این واقعیت ناشی می‌شود که اگر قیمت سهام بالاتر از قیمت تعیین‌شده رود، خریدار از اختیار خرید خود برای خرید سهام با قیمت پایین‌تر استفاده می‌کند. درنتیجه، فروشنده از حرکت قیمت سهام سودی نخواهد برد بلکه بیشترین سودی که فروشنده می‌تواند به دست آورد، هزینه دریافتی از خریدار برای فروش این قرارداد است.

سفته بازی

قراردادهای اختیار خرید به خریداران این فرصت را می‌دهد که با پرداخت قیمت نسبتا کمی، امکان خرید یا فروش تعداد زیادی سهام را داشته باشند. زمانی که این قراردادها مورد استفاده قرار بگیرند، درصورت افزایش ارزش سهام، می‌توانند سود چشمگیری را برای فرد به همراه داشته باشند. بااین‌وجود، درصورتی که این معامله اجرا نشده و منقضی شود، امکان از دست دادن کامل حق بیمه یا کارمزد پرداختی برای خریدار وجود دارد زیرا زمانی که قیمت سهام از قیمت تعیین‌شده بالاتر نرود، به احتمال قوی خریدار از اختیار خرید خود استفاده نمی‌کند.

مزیت خرید قرارداد اختیار خرید این است که ریسک‌های احتمالی همیشه محدود هستند و تنها به هزینه پرداختی برای خرید این قرارداد ختم می‌شوند.

از طرفی ممکن است سرمایه‌گذاران قراردادهای اختیار خرید مختلف را به‌طور همزمان بخرند و بفروشند که این‌کار باعث به‌وجود‌آمدن یک اسپرد در قراردادهای اختیار خرید می‌شود.

این استراتژی می‌تواند هم سود و هم زیان احتمالی یک معامله را محدود کند اما در برخی از موارد نسبت به قراردادهای اختیار خرید مقرون‌به‌صرفه‌تر هستند زیرا کارمزد دریافتی از فروش یک قرارداد، کارمزد پرداخت‌شده برای دیگری را جبران می‌کند.

مدیریت مالیات

گاهی‌اوقات سرمایه‌گذاران از قراردادهای اختیار خرید به‌عنوان ابزاری برای تنظیم سبد سرمایه‌گذاری خود بدون نیاز به خرید و فروش مستقیم سهام یا اوراق بهادار واقعی استفاده می‌کنند.

برای مثال تصور کنید درحال‌حاضر یک سرمایه‌گذار ۱۰۰ واحد از سهامی به نام XYZ را در اختیار دارد و با سود محقق‌نشده‌ای در سرمایه‌گذاری خود مواجه است. به‌منظور جلوگیری از ایجاد یک رویداد مشمول مالیات و پیامدهای مالی مرتبط، سرمایه‌گذار می‌تواند بدون فروش واقعی هیچ‌یک از سهام‌های خود، از قرارداد اختیار خرید برای کاهش تاثیر تغییرات در ارزش سهام بر سرمایه‌گذاری کلی خود استفاده کند.

مدیریت مالیات با قرارداد اختیار خرید

در وضعیت توصیف‌شده، هدف سرمایه‌گذار حفظ سرمایه‌گذاری خود و مدیریت بدهی مالیاتی خود است. درواقع این استراتژی مانند یک لایه محافظتی در برابر پیامدهای مالیاتی ناشی از فروش سهام عمل می‌کند.

این رویکرد سرمایه‌گذاران را قادر می‌سازد تا در سبد سهام خود تغییراتی را ایجاد کند و درعین‌حال، عواقب مالیاتی فوری را که ممکن است ناشی از فروش سهام باشد را کاهش دهد.

یکی از جنبه‌های قابل‌توجه این رویکرد این است که در این نوع استراتژی، تنها هزینه‌ای که سهامدار برای مشارکت در این نوع معامله می‌پردازد، هزینه قرارداد اختیار خرید است.

یک مثال از قرارداد اختیار خرید

فرض کنید درحال‌حاضر سهام مایکروسافت با قیمت ۱۰۸ دلار به‌ازای هر واحد معامله می‌شود. شما صاحب ۱۰۰ سهم از سهام این شرکت هستید و می‌خواهید درآمدی بالاتر از سود سهام داشته باشید. از طرفی تحلیل شما نسبت به قیمت این سهام در ماه آینده این است که قیمت این سهم نهایتا به ۱۱۵ دلار خواهد رسید و رشد بیشتری نخواهد داشت.

در این زمان نگاهی به قراردادهای اختیار خرید در ماه بعد می‌اندازید و می‌بینید که در هر قرارداد، یک معامله اختیار خرید با قیمت ۱۱۵ دلار و ۳۷ سنت وجود دارد.

بنابراین شما یکی از این قراردادها را می‌فروشید و در ازای فروش آن ۳۷ دلار حق بیمه (۳۷ سنت در هر سهم) دریافت می‌کنید.

اگر قیمت سهام به بالای ۱۱۵ دلار برسد، خریدار از اختیار خرید خود استفاده می‌کند و شما موظف هستید ۱۰۰ واحد سهام را با قیمت ۱۱۵ دلار به ازای هر سهم به او تحویل دهید. البته شما هنوز هم سود ۷ دلاری به ازای هر سهم را دراختیار دارید اما به‌هرحال اگر قیمت بالاتر از ۱۱۵ برسد، شما سود حاصل از آن را از دست خواهید داد. اگر قیمت سهام از ۱۱۵ دلار بالاتر نرود، شما ۳۷ دلار هزینه قرارداد اختیار خرید و همچنین سهام خود را نگه می‌دارید.

خلاصه مطلب ـ قرارداد اختیار خرید یا کال آپشن چیست؟

اختیار خرید قراردادهای مالی هستند که به خریدار حق خرید سهام، اوراق قرضه، کالا و یا هر دارایی دیگری را با قیمت ازپیش‌تعیین‌شده در یک بازه زمانی معینی را می‌دهد. توجه به این نکته ضروری است که خریدار این قرارداد در قبال اجرای آن تعهدی ندارد بلکه با خرید این قرارداد تنها اختیار استفاده از آن را دریافت می‌کند.

قراردادهای اختیار خرید می‌توانند به‌عنوان ابزاری برای معاملات باشند که برای خریدار اهرم ایجاد می‌کند.

زمانی که ارزش دارایی پایه افزایش یابد، خریدار قرارداد اختیار خرید سود می‌کند و در مقابل، فروشنده اختیار خرید می‌تواند با دریافت حق بیمه از طریق فروش قراردادهای اختیار معامله درآمد کسب کند.

قرارداد اختیار خرید چگونه کار می‌کند؟

اختیار خرید نوعی قرارداد مشتقه است که به دارنده آن این حق را می‌دهد که برای خرید تعداد مشخصی از سهام، با قیمت تعیین‌شده از قبل، تا تاریخ معینی اقدام کند. البته دارنده تعهدی نسبت به اجرای این قرارداد ندارد. اگر قیمت بازار سهام از قیمت تعیین‌شده بالاتر رود، دارنده می‌تواند از اختیار خود استفاده کند، با قیمت پایین از فروشنده سهام را دریافت کرده و باهدف درآمدزایی آن را در بازار با قیمت بالاتری بفروشد. اگر قیمت بازار در طول این دوره از قیمت تعیین‌شده بالاتر نرود، به احتمال زیاد این قراردادها بدون‌استفاده باقی می‌مانند.

چرا و چه زمانی قرارداد اختیار خرید بخریم؟

زمانی که سرمایه‌گذاران دیدگاه خوش‌بینانه‌ای درمورد عملکرد آتی یک سهم دارند، از قراردادهای اختیار خرید استفاده می‌کنند. قراردادهای اختیار خرید به‌دلیل اهرمی که ارائه می‌دهند، روش جذابی برای سفته‌‌بازی درمورد پتانسیل حرکت قیمت سهام‌ها هستند.
گذشته از این، هر قرارداد اختیار خرید فرصت خرید ۱۰۰ سهم از یک شرکت را برای خریدار فراهم می‌کند. سرمایه‌گذاری که مطمئن است سهام این شرکت در آینده افزایش می‌یابد، خرید سهام به‌طور غیرمستقیم از طریق قرارداد اختیار خرید می‌تواند راهی جذاب برای افزایش قدرت خرید آن‌ها باشد.

خرید قرارداد اختیار خرید، یک استراتژی صعودی است یا نزولی؟

خرید یک اختیار خرید به‌عنوان یک استراتژی صعودی در نظر گرفته می‌شود. این بدان معناست که خریدار تنها در صورتی سود می‌برد که قیمت سهام پایه افزایش یابد. برعکس فروش قرارداد اختیار خرید یک استراتژی نزولی است و تنها درصورت کاهش قیمت سهام، فروشنده سود می‌برد. توجه به این نکته مهم است که سود برای خریدار اختیار خرید نامحدود است اما سود فروشنده اختیار خرید محدود به حق بیمه‌ای است که هنگام فروش قراردادها دریافت می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *