مارتین لوترهای بیت کوین: چطور جادوگران اوردینالز ماکسیمالیست‌ها را به چالش کشیدند

مارتین لوترهای بیت کوین: چطور جادوگران اوردینالز ماکسیمالیست‌ها را به چالش کشیدند

این محتوا که به بررسی “شباهت بیت کوین با ادیان بزرگ جهان” می‌پردازد، به طور کامل ترجمه‌ای از وب‌سایت بیت کوین مگزین است که برای اولین بار توسط تیم محتوای ایران بروکر ترجمه شده و در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

هواداران اوردینالز با تمسخر کسانی که «ماکسیمالیست‌های بیت کوین» خوانده می‌شوند پرسش‌هایی را درباره تعهد به فرهنگ بیت کوین و موارد کاربری‌اش پیش کشیدند.

بعید می‌دانم که خالق ناشناس و مرموز بیت کوین (ساتوشی ناکاماتو) وقتی برای اولین بار کد بیت کوین را برای عموم منتشر کرد، واقعا می‌دانست که روزی بیت کوین چه شباهت‌هایی با ادیان بزرگ جهان پیدا خواهد کرد.

«بلاک پیدایش» (genesis block) در سوم ژانویه سال 2009 روی یکی از کامپیتوتر‌های ناکاماتو استخراج شد، روزی که هرساله به‌عنوان یکی از چند روز مهم بیت کوین جشن گرفته می‌شود تا میراث اولین رمزارز و بلاک چین جهان گرامی نگاه داشته شود. بعضی‌ها، سوم ژانویه را «روز اثبات کلیدها» نام نهادند تا اهمیت این موضوع را نشان دهد که افراد به‌جای اینکه به صرافی رمزارز یا دیگر اشخاص ثالث اعتماد کنند، کلیدهای خصوصی خود را نزد خود نگه دارند. از دیگر روزهای مهم بیت کوین می‌توان به روز بزرگداشت اولین تراکنش بیت کوین (روز پیتزا بیت کوین)، روز حاکمیت اجماع جامعه و مشخص شدن نتیجه «جنگ‌های اندازه بلاک» (روز استقلال بیت کوین) و روزی که ناکاماتو وایت پیپر مفهومی بیت کوین را منتشر کرد ( روز وایت پیپر بیت کوین)، اشاره کرد.

یکی شدن روز وایت پیپر بیت کوین و اعلامیه مارتین لوتر

تصادفا، این اخری مصادف بود با سالگرد همان روزی که مارتین لوتر اعلامیه 95 ماده‌اش را به درب کلیسای وینتربرگ در آلمان آویخت، و در نهایت بسیاری از گرانمایه‌ترین سنت‌های کلیسا را که در 1500 ساله گذشته آنچنان تغییری نکرده بودند، زیرپا گذاشت.

شاید عجیب به نظر برسد اما اگر عده‌ای که خود را جادوگر می‌نامند به راه خود ادامه دهند، «دین» بیت کوین به زودی روز مقدس دیگری را به رسمیت می‌شناسد تا حداقل از نظر آن‌ها روز مهم دیگری در تاریخ بیت کوین ثبت شود. من در فضای بیت کوین شنیدم که اودی ورتیمر و اریک وال، دو طرفدار اوردینالز‌ بیت کوین که خودشان را « جادوگران اصلی» نامیده‌اند، می‌گویند که 24 ژانویه را باید به‌عنوان «روز JPEG» بیت کوین معرفی کنیم، به یاد روزی که یک کاربر در فروم گفتگوی بیت کوین که با نام «سابونیر» شناخته می‌شد، در سال 2010 (تقریبا پنج ماه قبل از آن خرید بدنام پیتزا) تلاش کرد که با حمایت فنی ناکاماتو یک JPEG را بفروشد.

مارتین لوترهای بیت کوین: چطور جادوگران اوردینالز ماکسیمالیست‌ها را به چالش کشیدند

شاید طولی نکشد که ورتیمر و وال همراه با کیسی رودامور ــ سازنده اوردینالز ــ و شخصی با نام مستعار دومو که استاندارد توکن BRC-20 را ایجاد کرد، مارتین لوتر جامعه بیت کوین بشوند. این چهار «بدعت گذار» توانستند شبکه بیت کوین را به محیطی بدل کنند که در آن تراکنش‌های توکن‌های غیرقابل معاوضه (NFTs) صورت بپذیرد و باعث فوران خشم برخی از بیت کوین‌داران سرسخت (که اغلب به اختصار «ماکسیمالیست» یا «ماکسیست» نامیده می‌شوند) در توییتر شودند.

دین بیت کوین

مطمئنا اولین نفری نیستم که مشتاقان پرشور و حرارات بیت کوین را با اوانجلیست‌های مذهبی مقایسه می‌کنم. مایکل لویس، نویسنده کتاب‌های چون «پوکر دروغگو»، «مانی‌بال» و «رکود بزرگ» در رویداد بیت کوین 2023 از این مقایسه استفاده کرد. لویس با شرح روند مصاحبه‌هایش‌ با مشتاقان بیت کوین که برای کتاب در دست نگارشش راجع به بنیانگذار بدنام اف تی ایکس، سام بنکمن، انجام داده است، گفت:

«احساس من این است که شما ممکن است حرف اشتباهی بزنید. وقتی من کتاب « نقطه کور» را می‌نوشتم، شخصیت‌های اصلی من مسیحیان اوانجلیس بودند، اما آن‌ها به من سو ظن داشتند چون احساس می‌کردند که به ساختار اعتقادی آن‌ها باورمند نیستم، … در خصوص بیت کوین، مسئله این نیست که من در این فضا هستم یا خیر، صادقانه بگویم مسئله این بود که من خیلی راجع به آن اطلاعی نداشتم. من حدودا با دویست نفر مصاحبه کردم و تعدادی از آن‌ها می‌گفتند « راجع به بیت کوین چه می‌خواهی بگویی؟ … بیت کوین جذاب است، مثل یک چیز دینی است.»

عبارت «یک چیز مذهبی» همیشه باعث رنجش‌ام می‌شد، به این دلیل: ماکسیمالیست‌ها که باهم دین عجیب و غریب بیت کوین خود را ایجاد کردند، خودشان را حافظان بیت کوین معرفی می‌کنند و همواره می‌کوشند دیگر مشتاقان بیت کوین را از صافی آزمایش خود عبور دهند، بدون هیچ دلیل خاص منطقی غیر از اینکه مقبولیت خودشان را بالا ببرند به‌عنوان کسانی که در مقایسه با نسل بعدی قوی‌تر و تندورتر هستند.

مارتین لوترهای بیت کوین: چطور جادوگران اوردینالز ماکسیمالیست‌ها را به چالش کشیدند

در توییتر، آن‌ها را از روی آواتارهای «چشم لیزری»شان می‌توانید تشخیص بدهید که در آن‌ها به‌صورت دیجیتالی چشم‌های خود را با چشم‌هایی فلورسنتی قرمز جایگزین کردند تا آشکارا و از روی غرور خود را بخشی از این دین نشان دهند. ماکسیست‌ها در توییتر اقلیتی پرسروصدا و گوش خراش هستند که بیش از هرچیز از توهین و تمسخر افرادی لذت می‌برند که به گمان‌شان آن‌ها به نگاه توطئه گرایانه‌شان نسبت به موضوعاتی اعم از واکسیناسیون، کرم ضدافتاب ساخته شده از روغن هسته، قوانین مخالف با نگهداری اسلحه، شاخص‌های ESG باور ندارند. همانطور که می‌بینید، در دنیای وارونه چشم لیزری‌ها، سمی بودن فضلیت است. برای آن‌ها سمی بودن تاحدی راهی برای فتح قلب‌ها و ذهن‌ها است.

با نگاهی منصفانه باید گفت که ماکسیس‌ها گروهی همگن نیستند، اما در این عقیده همدل هستند که بیت کوین راه حل بسیاری از مشکلات جهان است و تمایل دارند که پیرو نظریات سیاسی لیبرتارین‌ها و اقتصاددانان اتریشی باشند و از نهادهایی که آن‌ها را فاسد و ناامید کننده می‌خوانند مثل سازمان بهداشت جهانی و مجمع جهانی اقتصاد، بیزار هستند. تا اینجا با آن‌ها موافقم. من بر اساس باورهای مشترکی که با بیت کوین‌داران دارم به مسیر آن‌ها گرایش دارم. من نیز پیرو برخی اصول اقتصادی اتریشی‌ها هستم، تا حدودی گرایش‌های لیبرتارینی دارم و به طور روز افزونی نسبت به رسانه‌های جریان اصلی بدبین هستم. و از همه مهمتر، معتقدم که بیت کوین این توانایی را دارد که باثبات‌ترین پولی باشد که تاکنون خلق شده است.

اما، چیزی که من از آن بیزارم این است که ماکسیس‌ها نسبت‌ به هرآنچه بتوانید تصور کنید لفاظی‌هایی توطئه گرایانه دارند حتی موضوعاتی که ماهیت غیرپولی دارند و بسیاری از چیزهایی که ربطی به بیت کوین ندارد. می‌دانم که استدلال آن‌ها این است که تمام این چیزهای بی‌ربط به نحوی به سیستم فیاتی مرتبط هستند که می‌خواهند آن را واژگون سازند تا زمینه برای جهانی که بیت کوین در آن فرمانرواست آماده شود. (همان‌طور که سیف الدین آموس چشم لیزری مقدس در کتاب «استاندارد بیت کوین» توضیح داده است.)

به هرحال، من استدلال خواهم کرد که این‌ها مسائلی هستند که مردم عادی چیزی از آن‌ها نمی‌دانند یا به آن‌ها اهمیت چندانی نمی‌دهند و توجه به آن‌ها به این هدف که پذیرش بیت کوین اشاعه یابد به طور آزار دهنده‌ای خلاف انتطارمان نتیجه می‌دهد. اگر این جهان بخواهد به استاندارد بیت کوین مذکور بدل شود، گستردگی پذیرش بیت کوین باید بزرگتر از آنچه امروز نیاز است باشد.

آزمایش‌های سفت و سخت در بدترین حالت انحرافی عظیم و در بهترین حالت باعث سردرگمی همه ما به جز افراد افراطی‌ می‌شود.

یک لایه پایه متحجر

همانندی میان بیت کوین‌داران و دین فراتر از عقاید جزمی ماکسیس‌ها می‌رود. مثلا کد لایه پایه بیت کوین از جنبه‌های مختلفی شبیه به کتاب مقدس است. با اینکه سالهاست برای تغییر آن پیشنهادات گوناگونی می‌شود، تنها تعداد معدودی از پیشنهادات مهم مورد توجه قرار گرفتند. واقعا احتمال تغییرات در ده فرمان موسی (ع) اندکی کمتر از تغییر کد نرم افزاری است که شبکه بیت کوین را اجرا می‌کند. البته این ویژگی به نظر بسیاری از بیت کوین‌داران ضعف قلمداد نمی‌شود.

فرآیندی که توسعه‌دهندگان اصلی بیت کوین برای تغییر کد از آن تبعیت می‌کنند از نظر طراحی دست و پاگیر است. هرکسی که تغییری را پیشنهاد می‌دهد، باید یک طرح بهبود بیت کوین (BIP)  بنویسد، با این هدف که اجماع جامعه بیت کوین را برای اعمال تغییرات بدست آورد. از نظر ماکسیس‌ها ماهیت لاتغیر لایه پایه بیت کوین شاهدی بر تمرکززدایی آن است. امری که آن را از بلاک‌چین‌های متمرکزتر مانند اتریوم متمایز می‌کند که در برابر تغییرات مقاومت کمتری به خرج می دهد. تغییرات در عملکرد «لایه 1» بیت کوین همیشه پرمناقشه بوده است؛ با این حال، به‌روزرسانی‌هایی مانند   Taproot و  SegWit که برای امنیت و کارامدی هرچه بیشتر پروتکل بیت کوین طراحی شده‌اند به سهولت توسط جامعه بیت کوین پذیرفته شد و  Taproot  در نوامبر 2021 فعال شد.

مارتین لوترهای بیت کوین: چطور جادوگران اوردینالز ماکسیمالیست‌ها را به چالش کشیدند

در داستان به‌روزرسانی طنزی نهفته است. اگر آن‌هایی که حاکمیت شبکه بیت کوین را تعیین می‌کردند، در آن زمان می‌دانستند که این به‌روزرسانی‌ها باعث می‌شود رودامور، اردینالز و اینسکریپشن‌ها را بسازد، بعید به نظر می‌رسد که به سادگی تن به چنین تغییراتی می‌دادند. بنیادگرایان کلیسای بیت کوین در بازی خود شکست خوردند و بسیاری از آن‌ها (از جمله گرگ فاوس، پادکست‌ساز و نویسنده بیت کوین مگزین همراه با 130000 هزار فالورش) از آن زمان تا به حال سر ستیز در پیش گرفتند.

اکثر ماینرهای بیت کوین عاشق اردینالز و توکن  BRC-20 شدند زیرا آن‌ها منجر به افزایش کارمزد تراکنش شدند. درحالیک‌ه بسیاری از ماکسیس‌ها سرسختانه با آن‌ها مخالفت می‌کنند چون به نظر این افراد ان‌اف‌تی‌ها انحرافی از کاربرد اصلی بیت کوین است که این کاربرد اصلی عبارت از روش بسیار بهبودیافته انتقال، دریافت و ذخیره ارزش است. چشم لیزری‌ها می‌گویند این شبکه طراحی شده است تا پلتفرمی برای توافق و معامله پولی باشد نه برای اینکه از هنر دیجیتال یا دارایی‌های جهان واقعی توکن‌سازی کند. بنابراین، روز JPEG را همچنین می‌توان «روز کلاهبردای»  نام نهاد.

جنگ بر سر روح بیت کوین

در حالی‌که داستان اینسکریپشن‌ها و اردینالز هنوز ادامه دارد، واقعیت این است که مقبولیت «مجموعه‌های هنری» JPEG و دیگر کاربردهای معمول یاداور جنگ فرهنگی داخلی دیگری است که از سال 2015 تا 2017 بر سر اندازه بلاک بیت کوین درگرفت. فقط در اینجا بجای اینکه «بلاکرهای کوچک» در برابر «بلاکرهای بزرگ» صف آرایی کنند، ماکسیمالیست‌ها در برابر سازندگان و مشتاقان ان‌اف‌تی قرار گرفتند.

مارتین لوترهای بیت کوین: چطور جادوگران اوردینالز ماکسیمالیست‌ها را به چالش کشیدند

در نهایت این تنش در کنفرانس بیت کوین 2023 به اوج خود رسید، طی  یک مناظره  روی صحنه که کاملا زمانبندی شده بود و گردانندگان کنفرانس نام آن را « مناظره بزرگ اردینالز» گذاشته بودند. ورتمیر و وال لباس جادوگرها را پوشیده بودند (و وقتی وارد صحنه شدند رقص فلوز کردند) و خبرگی‌شان را به‌عنوان هنرمندان هایپ حین بحث با مت کارلو راجع به بلاک و اسپیرال و شخصی با نام شینوبی که صورت خود را با عینک افتابی و دستمالی روی صورت و دماغ  و همچنین کلاهی منقش به عبارت UASF ( که نشان می‌داد او بلاکری کوچک است) پوشانده بود، نشان دادند. شبیه مسابقات کشتی کج (WWE) شده بود، انگار که دان کینگ وارد یک قسمت بیگ‌بنگ‌تئوری شده و شلدون کوپر و هاوارد ولویتز را راضی کرده است وارد رینگ شوند.

من از جایگاه تماشاگران این مناظره را می‌دیدم و از تماشای اینکه چطور این جادوگران بدعت‌گذار، چشم لیزری‌ها را به سخره گرفته  بودند حیرت می‌کردم. کسانی که از فضایل سمی بودن به ضرر چیزی تعریف و تمجید می‌کردند که من حین بحث آن‌ها راجع به اوردینالز و نزاع خنده‌دارشان بر سر روح بیت کوین به آن علاقه‌مند شدم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *