مدیریت ریسک در فارکس | در هر ترید چقدر می‌توانید ریسک کنید؟

مدیریت ریسک در فارکس | در هر ترید چقدر می‌توانید ریسک کنید؟

یکی از رایج‌ترین بحث‌ها در فروم‌های مرتبط با بازارهای مالی این است که تریدر در هر ترید چقدر می‌تواند ریسک کند.

مبتدیان و تریدرهای محافظه‌کار معیارشان 1 تا 2 درصد است در حالی که افراد جسورتر گاهی ریسک تا 5 درصد را هم توصیه می‌کنند.

چیزی که مهم است این است که بدانید حدمجاز ریسک را با نگاهی تک‌بعدی نمی‌توان متوجه شد. مطمئنا قواعدی اساسی وجود دارد که باید رعایت شود اما در درازمدت بهتر است ترجیح شخصی خودتان را در نظر بگیرید.

میزان ریسک شما به چه بستگی دارد؟

میزان ریسک اساسا مبتنی است بر این که تا چه حد می‌توانید احتمال از دست دادن سرمایه‌تان را به ازای به دست آوردن سود بالقوه بپذیرید.
کسانی که درآمد ثابت یا تجربه زیاد در بازارهای مالی دارند معمولا جسورترند اما کسانی که منابع مالی کمتری دارند یا در ترید کم‌تجربه‌تر هستند معمولا مسیر کم‌خطرتری را برای سودآوری انتخاب می‌کنند.

اما متاسفانه این قاعده همیشه در مورد تریدرهای فارکس صدق نمی‌کند.

امید به سوددهی سریع و آسان خیلی از افراد تازه‌وارد را فریب می‌دهد و از آنجا که تجربه کمی در ترید دارند بیش از توان مدیریت‌شان ریسک می‌کنند.
مشکلی که در به خطر انداختن بیش از حد سرمایه، وجود دارد این است که احتمال از دست دادن سرمایه مانع تصمیم‌گیری درست می‌شود. و در نهایت منجر به این خواهد شد که بر اساس مانده حسابتان تصمیم‌گیری کنید نه بر اساس آموزش صحیح.
پس چه طور باید متوجه شوید که در هر ترید تا چه میزان می‌توانید جسور باشید؟ در بررسی پنج عامل را باید در نظر بگیرید:

1. سبک زندگی

آیا منبع درآمد ثابتی دارید؟ اگر هر ماه حقوقیدریافت می‌کنیدو چندان نگران ضررهایتان نیستید، می‌توانید بر افزایش مهارت‌های تجاری خود تمرکز کنید و رفتار جسورانه‌تری داشته باشید. اما اگر انتظار دارید سودی که از تجارت مالی به دست می‌آورید، تنها منبع درآمدتان باشد و بتوانید قرض‌ها و سایر تعهدات مالی‌تان را از طریق آن پرداخت کنید، باید بدانید که تصمیم‌های شما تا حد زیادی تحت تاثیر ترس یا طمع خواهد بود و باید به موقعیت‌های کوچک‌تر محدود بمانید.

2. سرمایه معاملاتی

سرمایه شما چقدر است؟ هرچقدر حساب تجاری شما بزرگتر باشد، در موقعیت‌های بزرگتر هر ترید احتمال از دست رفتن سرمایه‌تان کمتر است.
در نتیجه تریدرهایی که سرمایه کمی دارند نباید؟

3. بازه زمانی (تایم فریم)

برنامه‌تان این است که تا چه مدت معامله خود را باز نگه دارید؟ اندازه پوزیشن معمولا برای معاملات بلندمدت کوچک‌تر است چون باید نوسان بیشتری را تحمل کند. اگر اهل معاملات روزانه یا نوسانی هستید احتمالا می‌توانید میانگین اندازه پوزیشن‌تان را کمی بالا نگه دارید.

4.  تجربه

اگر به اندازه کافی معامله انجام داده‌اید، به تصمیم‌ها و شم تجاری‌تان اطمینان بیشتری خواهید داشت.
در واقع، بالا رفتن اندازه پوزیشن احتمالا گام بعدی رشد بازی معاملاتی شما خواهد بود. اما اگر تازه‌وارد هستید و هنوز بر مبنای احساسات تصمیم می‌گیرید اندازه پوزیشن کوچک‌تر احتمالا انتخاب بهتری برای شما باشد.

حتی اگر ماه‌ها یا سال‌ها تجربه معاملاتی داشته باشید، همیشه روزهایی هست که احساس می‌کنید با بازار هماهنگ نیستید.
مثلا ممکن است وسط یک ضرر متوالی یا در یک برنامه یک‌نواخت معاملاتی گیر کرده باشید و ترجیح می‌دهید تا زمانی که شانس به شما رو نکرده خیلی سخت نگیرید.

در چنین مواردی از کاهش میزان ریسک هر معامله خود خجالت نکشید. به همین روش پیش بروید و به جای اینکه به این فکر کنید که چه طور برنامه معاملاتی‌تان را به خوبی اجرا کنید، نگران باقی‌مانده سرمایه‌تان باشید.

از اینجا به بعد چون مسیر معاملاتی‌تان را بازگردانده‌اید کم کم می‌توانید میانگین اندازه پوزیشن‌تان را بالا ببرید.

تعادل خوشایندی ایجاد کنید که تغییرات قابل توجهی در حساب شما ایجاد کند و این امکان را برای شما فراهم کند که بتوانید همزمان بر بهبود مهارت معاملاتی خود نیز تمرکز کنید و در نهایت مسیر خود را برای سودآوری ثابت پیدا کنید.

توجه داشته باشید که هیچ فرمول واحدی برای ریسک‌پذیری وجود ندارد. می‌توانید کتاب‌ها و بلاگ‌های متعددی بخوانید و از دیگر تریدرها در انجمن‌ها سؤال کنید اما در نهایت میزان ریسک در هر معامله به تحمل ریسک‌پذیری خودتان بستگی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *