مدیریت ریسک در معامله

مدیریت ریسک در معامله

به دنیای معامله خوش آمدید، به دنیایی که در آن فرصت‌هایی برای سود سرمایه‌گذاری های‌تان وجود دارند اما همزمان در معرض ریسک‌های دلهره‌آوری نیز قرار دارید.
ما در این مقاله با عنوان “مدیریت ریسک در معامله” به شما کمک خواهیم کرد تا ریسک در معاملات‌تان را مدیریت کنید. فرقی نمی‌کند که یک معامله‌گر بسیار باتجربه یا یک تازه کار باشید، در هرصورت برای محافظت از پولی که به سختی به دست می‌آورید باید مدیریت ریسک را درک کنید و آن را بطور مؤثر به کار ببرید.

ما مفاهیم پیچیده و دشوار را به زبانی ساده و دوستانه برای شما توضیح می‌دهیم بطوریکه بتوانید تصمیم‌های آگاهانه بگیرید و از خودتان در برابر موانع غیرقابل پیش‌بینی محافظت کرده و به مسیر معامله در بازار‌ها ادامه دهید. ما در این مقاله با شما دربارۀ راز‌های مربوط به ریسک صحبت خواهیم کرد و استراتژی‌های کاربردی را با شما در میان خواهیم گذاشت و هنر برقراری توازن بین سود‌های بالقوه و ریسکی که همیشه وجود دارد را شرح خواهیم داد.

مدیریت ریسک در معامله چیست؟

مدیریت ریسک در معامله از پول شما محافظت می‌کند. مدیریت ریسک این اطمینان را به شما می‌دهد که وقتی قصد دارید سودتان را افزایش دهید، ضرر بیشتری نکنید. فرقی نمی‌کند که یک معامله‌گر بسیار با تجربه یا یک تازه کار باشید، در هر صورت انجام مدیریت ریسک برای‌تان الزامی است. مدیریت ریسک شامل قواعدی برای جلوگیری از زیاده روی و افزایش ضرر می‌شود.

مدیریت ریسک در معامله

برخی روش‌ها برای مدیریت ریسک عبارتند از:

  • سفارش‌های توقف ضرر: این سفارش‌ها مانند خروج اضطراری عمل می‌کنند. شما با استفاده از این سفارش‌ها، به کارگزارتان می‌گویید که “اگر قیمت به سطح خاصی رسید، معامله‌تان بسته شود”. به این ترتیب جلوی ضرر بیشتر گرفته می‌شود.
  • نسبت ریسک به ریوارد: این نسبت مانند یک الاکلنگ که در حالت تراز است عمل می‌کند. شما با استفاده از این نسبت تعیین می‌کنید که برای کسب سود حاضرید چقدر ضرر کنید. مثلاً، اگر حاضر باشید ۵۰ دلار ضرر کنید، معنایش این است که می‌خواهید ۱۰۰ یا ۱۵۰ دلار سود کنید.
  • متنوع‌سازی: متنوع‌سازی به زبان ساده یعنی اینکه همۀ تخم مرغ های‌تان را در یک سبد نگذارید. روی چیز‌های مختلف سرمایه‌گذاری کنید که اگر یک جا ضرر کردید، سودتان در جای دیگر بتواند ضررتان را جبران کند.
  • اهرم: اهرم (لوریج) مانند استروئید‌های بدن‌سازی عمل می‌کند. اهرم به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید با پولی بیشتر از پول واقعی‌تان معامله کنید. اما خطرش اینجاست که هرچه مقدار سودتان بیشتر شود از طرف دیگر مقدار ضررتان نیز بیشتر می‌شود.

تصور کنید که یورو را در برابر دلار آمریکا معامله می‌کنید. فکر می‌کنید که یورو تقویت خواهد شد. با پولی که قرض می‌کنید (با استفاده از اهرم) مبلغ ۱۰۰۰۰۰ یورو می‌خرید.

برای محافظت از سرمایه‌تان، یک قاعده را در نظر می‌گیرید که بر اساس آن”اگر قیمت تا سطح معینی پایین رفت، یوروهای‌تان را بفروشید.” به این ترتیب از افزایش سرسام‌آور زیان جلوگیری می‌کنید.

همچنین این را هم در نظر می‌گیرید که “برای ۱۰۰ دلار سود، ۵۰ دلار ریسک کنید”. این همان قاعده نسبت ریسک به ریوارد است. به این ترتیب، اگر فکر می‌کنید که می‌توانید ۲۰۰ دلار سود کنید، می‌توانید بر همان اساس ریسک‌تان را تعیین کنید.

شما با استفاده از این قواعد می‌توانید در بدترین شرایط نیز از سرمایه‌تان مراقبت کنید. مانند این است که با داشتن یک برنامۀ بازی می‌توانید بدون زیان‌های هنگفت به بازی ادامه دهید. این همان مدیریت ریسک است!

مدیریت ریسک چگونه کار می‌کند؟

مدیریت ریسک در معامله در یک جمله یعنی حواس‌تان به پول‌تان باشد. فرقی نمی‌کند که یک معامله‌گر بسیار با تجربه یا یک نوآموز باشید، در هر صورت باید بدانید که مدیریت ریسک در بازار چگونه بازی را عوض می‌کند.

در ادامه برخی از استراتژی‌های متداول برای مدیریت ریسک بیان می‌شوند:

  • ثبت توقف ضرر: توقف ضرر در معامله مانند ترمز در اتوموبیل عمل می‌کند. با ثبت توقف ضرر می‌توانید مطمئن شوید که اگر قیمت بازار بر خلاف انتظار شما حرکت کرد، معاملۀ شما با میزان ضرری که خودتان از قبل تعیین می‌کنید بسته شود. به این ترتیب می‌توانید از ضرر‌های بیشتر جلوگیری کنید.
  • استفاده از حد ضرر متحرک: حد ضرر متحرک مانند سایه یک معامله را دنبال می‌کند. بطوریکه اگر قیمت صعودی شود، آن هم صعودی می‌شود و سود را دنبال می‌کند.
  • متنوع‌سازی سبد: به بیان ساده اینکه همۀ تخم مرغ های‌تان را در یک سبد نگذارید. بجای اینکه همۀ پول‌تان را روی یک دارائی سرمایه‌گذاری کنید و اگر آنجا ضرر کردید به همۀ پول‌تان زیان برسد، در دارائی‌های مختلف سرمایه‌گذاری کنید که اگر یک جا ضرر کردید، سودتان در جای دیگر آن ضرر را جبران کند.
  • احتیاط در استفاده از اهرم: اهرم (لوریج) مانند یک ذره بین عمل می‌کند. همه چیز را بزرگ می‌کند، هم سود را و هم زیان را. اهرم ابزار قدرتمندی است اما همزمان فریبنده هم هست لذا باید محتاطانه از آن استفاده کنید.
مدیریت ریسک در معامله

اکنون همۀ این استراتژی‌ها را با ذکر یک مثال توضیح می‌دهیم:

فرض را بر این می‌گیریم که می‌خواهید جفت ارز EUR/USD را معامله کنید و ۱۰۰۰۰ دلار در موجودی حساب معاملاتی‌تان پول دارید و می‌خواهید از قاعدۀ ۱% ریسک تبعیت کنید. یعنی اینکه در هر معامله بیشتر از ۱۰۰ دلار ریسک نخواهید کرد.

اینطور محاسبه می‌کنیم: اگر توقف ضرر را ۱۰۰ پیپ پایین‌تر از قیمت جاری بازار قرار دهید، معنایش این است که به نسبت موجودی حساب‌تان که ۱۰۰، ۰۰۰ دلار است دارید ۱۰۰ دلار ریسک می‌کنید.

برای خرید EUR/USD در قیمت جاری بازار باید ۱۰۰ واحد بخرید (زیرا ۱۰۰ دلار تقسیم بر ۱۰۰ پیپ برابر است با ۱۰۰).

اگر معاملۀ شما ضرر کنید و قیمت به توقف ضرر برسد و توقف ضرر نیز معامله را بطور خودکار ببندد در آن صورت ۱۰۰ دلار از دست خواهید داد. اما اگر معاملۀ شما سود کند، بسته به اینکه تا کجا پیش برود می‌توانید ۱۰۰۰ دلار هم سود کنید.

همیشه یادتان باشد که قاعدۀ ۱% ریسک، دوست خردمند شما است. زیرا همیشه به شما می‌گوید که هرگز بیشتر از ۱% از موجودی حسابت را در هر معامله ریسک نکن. یعنی اگر ۱۰۰۰۰ دلار داری، حداکثر ریسک باید ۱۰۰ دلار باشد.

در ادامه نکاتی دربارۀ محافظت شما در برابر ریسک بیان می‌شوند:

یک ژورنال معامله داشته باشید: مانند این است که بعد از هر بازی یک دفترچه یادداشت داشته باشید. یک ژورنال معامله به شما کمک می‌کند که از معاملات‌تان یاد بگیرید و بهتر از قبل ریسک را مدیریت کنید.

استراحت کنید: همانطوریکه بعد از انجام هر کار طولانی استراحت می‌کنید، لازم است در هنگام انجام معاملات نیز به خودتان استراحت دهید. به این ترتیب فکرتان باز می‌شود و می‌تواند بهتر تصمیم‌گیری کنید.

از کمک‌های تخصصی استفاده کنید: اگر مدیریت ریسک را مانند یک بازی معمایی در نظر بگیریم، در آن صورت مربی یا مشاور معامله نیز مانند یک استاد بازی است که می‌تواند شما را راهنمایی کند.
مدیریت ریسک مانند استفاده از کلاه کاسکت در هنگام موتور سواری است. در مسیر معاملاتی‌تان، مدیریت ریسک به شما ایمنی و اطمینان می‌دهد. از این نکات و استراتژی‌های معاملاتی‌فارکس استفاده کنید تا پول‌تان امن باشد و شانس موفقیت‌تان افزایش پیدا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *