معامله همتا به همتای رمزارز چیست؟ مفهوم P2P در ارز دیجیتال

معامله همتا به همتای رمزارز چیست؟ مفهوم P2P در ارز دیجیتال

معامله همتا به همتا (P2P)  نوعی روش مبادله رمزارز است که به معامله‌گران اجازه می‌دهد مستقیما با یکدیگر معامله کنند بی‌آنکه برای انجام تراکنش‌ها نیاز به شخص ثالث متمرکز داشته باشند.

پلتفرم‌های معاملاتی همتا به همتا برخلاف صرافی‌های سنتی بیت کوین، که اکثرا  قوانین سرسختانه‌‌ای دارند و کاربران را ملزم می‌کنند برای استفاده از پلتفرم‌شان فرایند احراز هویت و تایید را بگذرانند، به لحاظ شرایط و قوانین بسیار سهل‌الوصول‌تر هستند.

در معاملات همتا به همتا، شما می‌توانید پیشنهاد خرید یا فروش مورد نظر خود را انتخاب کنید و به جای اینکه معامله‌تان را با ,واسطه انجام دهید، مستقیما با طرف مقابل معامله کنید. این روند دست‌تان را باز می‌گذارد که در انتخاب بهترین قیمت و روش پرداخت، آزادی عمل بیشتری داشته باشید و همچنین هزینه‌های کمتری متقبل شوید. از طرفی با این روش بهتر می‌توانید از حریم خصوصی خود محافظت کنید زیرا مستقیما با طرف مقابل معامله می‌کنید.

عوامل فوق باعث می‌شوند که به چشم کاربران معامله همتا به همتای رمرز ارز روشی بسیار ساده و سر راست بیاید.

معامله همتا به همتای رمزارز چگونه کار می‌کند؟

پلتفرم‌های معاملاتی همتا به همتا با وصل کردن خریداران و فروشندگان به یکدیگر امکان معامله را تسهیل می‌کنند. این پلتفرم‌ها معمولا کارمزد اندکی برای معاملات انجام شده می‌گیرند و همچنین کاربر را ملزم می‌کنند که دارایی خود را در کیف پول دیجیتالی مجزایی که تحت نظارت پلتفرم است، ذخیره کنند.

از آنجا که صرافی‌های همتا به همتا میان خریداران و فروشندگان رمزارز ارتباط برقرار می‌کنند، گاهی اوقات با بازارهایی مانند  Craigslist یا Facebook Marketplace مقایسه می‌شوند. همچنین خریدران و فروشندگان می‌توانند به تبلغیات رمزارز نگاهی بیندازند یا تبلیغات خودشان را بسازند.

اغلب صرافی‌های همتا به همتا برای محافظت از کسانی که تراکنش دارند از سیستم امتیازدهی یا بازخورد استفاده می‌کنند تا همه افرادی که در آن پلتفرم فعالیت دارند از پوشش لایه محافظتی برخوردار شوند. به عنوان مثال، اگر در رسانه‌های اجتماعی با فردی آشنا می‌شوید که علاقه به خرید بیت کوین دارد و شما می‌خواهید بفروشید، نمی‌توانید این کار را در رسانه‌های اجتماعی انجام دهید زیرا آنجا امن نیست.

اعتمادسازی در پلتفرم‌هایی مثل فیس‌بوک مارکت‌پلیس یا توییتر بسیار دشوار است، زیرا آنها پلتفرم‌های همتا به همتا نیستند. نمی‌توان خاطرجمع بود که خریدار پس از دریافت بیت کوین، هزینه آن را پرداخت خواهد کرد.

اما در پلتفرم‌های همتا به همتا این امکان را دارید که قبل از انجام معامله با کسی، اعتبار و امتیازش را بررسی کنید.

انواع شبکه‌های همتا به همتا

برای درک بهتر نحوه عملکرد شبکه‌های همتا به همتا، اجازه دهید نگاهی گذرا به انواع شبکه‌های همتا به همتا بیندازیم. غیر از پلتفرم‌های معاملاتی  همتا به همتای رمزارز، انواع مختلفی از شبکه‌های همتا به همتا وجود دارد که هر کدام ویژگی‌ها و مزایای منحصربه‌فرد خود را دارند:

اشتراک گذاری فایل

شبکه‌های اشتراک‌گذاری فایل از محبوب‌ترین شبکه‌های همتا به همتا هستند. این پلتفرم‌ها به کاربران اجازه می‌دهند فایل‌هایی مانند فیلم، موسیقی و کتاب را به اشتراک بگذارند. وب سایت‌های تورنت از نمونه‌های معروفی هستند که در آن کارابران می‌توانند به یکدیگر متصل شوند و فایل‌ها را مستقیما بین رایانه‌های خود به اشتراک بگذارند. اگرچه این شبکه‌ها غالبا برای دانلود غیرقانونی فایل‌هایی استفاده می‌شوند که کپی رایت دارند اما چندین مورد کاربری قانونی نیز دارند.

شبکه همتا به همتا یوتورنت

شبکه‌های تلفنی همتا به همتا یا Voip 

شبکه‌های تلفنی همتا به همتا به کاربران این امکان را می‌دهند که بدون نیاز به سرور مرکزی یا شرکت مخابرات با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و تماس تلفتی داشته باشند. VoIP ( انتقال صدا بر بستر اینترنت) نوعی دیگر از شبکه تلفنی همتا به همتا است که امکان برقرار تماس را برای کاربران فراهم می‌کند، این شبکه همچنین دارای ویژگی‌هایی مثل ویدیو کنفرانس و پیام فوری دارد.

شبگه همتا به همتا ارتباط تلفنی

رسانه‌های انلاین

بسیاری از سرویس‌های پخش انلاین برای اینکه خدمات‌شان انجام شود بر فناوری همتا به همتا متکی هستند، مثلا یوتیوب برای اینکه محتوایش را به کاربر انتقال دهد از پخش انلاین همتا به همتا استفاده می‌کند.

مزایا و معایب معامله همتا به همتای رمزارز

استفاده از پلتفرم‌های معاملاتی رمزارز همتا به همتا مزایای زیادی دارد از جمله:

روش‌های پرداخت متنوع

از آنجایی که پلتفرم‌های معاملاتی همتا به همتای رمزارز به آسانی خریداران و فروشندگان را به یکدیگر وصل می‌کنند، آنها قادرند طیف گسترده‌ای روش‌های پرداخت مختلف را ارائه دهند. آنها  هم شامل روش‌های پرداخت سنتی مانند کارت‌های اعتباری، پی پال  هستند و هم می‌توانند دارایی‌های دیجیتال مثل بیت کوین،  اتریوم و لایت کوین را پوشش دهند

امنیت تراکنش

پلتفرم‌های معاملاتی همتا به همتا برای اینکه از معاملات محافظت کنند اغلب از ویژگی های امنیتی مانند رمزنگاری و احراز هویت دو مرحله ای استفاده می کنند. در نتیجه، کاربران هنگام انجام معاملات در این شبکه ها نسبت به وجوه خود آرامش خاطر دارند.

معاملات در بازار جهانی

پلتفرم‌های همتا به همتا شما را در یک بازارجهانی قرار می‌دهند که در آن می‌توانید با هرکاربری در سرتاسر جهان خرید و فروش داشته باشید.

ماهیت جهانی معاملات همتا به همتای رمزارز به کاربران این امکان را می‌دهد که با هرکسی بدون در نظر گرفتن موقعیت جغرافیایی‌اش معامله کنند. این امر امکانات زیادی پیش پای شما می‌گذارد، زیرا اجازه می‌دهد با هر ارز یا دارایی که دوست دارید، معامله کنید.

کاهش محدودیت ها

از آنجایی که پلتفرم‌های معاملاتی همتا به همتای رمزارز فاقد مرجعی مرکزی هستند، دولت‌ها نمی‌توانند با قوانین سختگیرانه جلوی معاملات رمزارز با این پلتفرم‌ها را بگیرند. حتی محدودیتی که برخی کشورها نسبت به حجم معاملات بصورت قانونی وضع کردند نیز از میان برداشته می‌شود.

جامعه کاربران و پشتیبانی مشتری

بسیاری از پلتفرم‌های معاملاتی همتا به همتای رمزارز دارای  جامعه بزرگی از کاربران هستند که راجع به رمزارزها، اخبار و مسائل جاری این صنعت بحث و گفتگو می‌کنند. این امر باعث می‌شود که شما رهنمودهای ارزشمندی درباره نحوه عملکرد کوین‌های مختلف دریافت کنید و تصمیات عاقلانه‌ای برای سرمایه گذاری بگیرید.

امکان سفارشی سازی تبلیغات

اکثر پلتفرم‌های همتا به همتا دارای بازارهایی هستند که کاربران می‌توانند در آنجا پیشنهادات‌ خرید یا فروش‌شان را تبلیغ کنند. علاوه بر این ، بسیاری از این شبکه‌ها به شما این امکان را می‌دهند که پیشنهاد خود را با ویژگی‌های مختلف مانند تخفیف و شرایط پرداخت، سفارشی سازی کنید. این گزینه‌های سفارشی سازی در صرافی‌های متمرکز وجود ندارند از این رو هنگام معامله رمزارز در پلتفرم‌های همتا به همتا انعطاف پذیری بیشتری دارید

کاهش کارمزد یا کمیسیون معامله

از آنجایی که پلتفرم‌های همتا به همتا خریداران و فروشندگان را مستقیم به هم وصل می‌کند، آنها هیچ کارمزد یا کمیسیونی دریافت نمی‌کنند. این امر به شما این آزادی را می‌دهد که بدون نگرانی از تحمیل هزینه‌های اضافی، ارزهای مختلف را خرید و فروش کنید.

سرعت تراکنش عالی

سرعت تراکنش پلتفرم‌های معاملاتی همتا به همتای رمزارز به روش پرداخت مورد استفاده بستگی دارد. به عنوان مثال، تراکنش های انجام شده با کارت های اعتباری معمولاً بلافاصله پردازش می شوند. در مقابل، آنهایی که از طریق حواله بانکی انجام می شوند ممکن است چند روز طول بکشد. با این حال، روی‌ هم رفته سرعت تراکنش در این پلتفرم بسیار سریعتر از صرافی های متمرکز است.

انعطاف پذیری سفارش‌های معاملاتی

پلتفرم های معاملاتی همتا به همتا به شما این امکان را می دهند که سفارش‌های خرید و فروش خود را تنظیم کنید و به شما کنترل بیشتری بر معاملات خود می دهد. شما می توانید قیمتی را که مایل به خرید یا فروش آن هستید و همچنین مقدار ارزی که می خواهید معامله کنید را تعیین کنید. این انعطاف‌پذیری در صرافی‌های متمرکز وجود ندارد، جایی که دفتر سفارش توسط خود صرافی مدیریت می‌شود

معایب معامله همتا به همتای رمز ارز

مثل تمام شبکه‌های دیگر، پلتفرم‌های معاملانی همتا به همتای رمزارز نیز ریسک‌های بالقوه‌ای دارد. خطراتی از این دست :

نقدینگی کم

پلتفرم های معاملاتی همتا به همتای کریپتو معمولا نقدینگی کمتری نسبت به صرافی های متمرکز دارند. یعنی اینکه ممکن است گاهی کسی وجود نداشته باشد که متناسب با سفارش خرید یا فروش شما، سفارش داده باشد. در نتیجه، ممکن است مجبور شوید برای یافتن خریدار یا فروشنده بیشتر منتظر بمانید، که به نوبه خود می تواند بر قیمت ارزی که می خواهید بخرید یا بفروشید تأثیر بگذارد.

خطر کلاهبرداری

از آنجایی که پلتفرم های معاملاتی همتا به همتای رمزارز فاقد مرجع مرکزی هستند خطر کلاهبرداری بیشتر است. به عنوان مثال، کاربران ممکن است پروفایل های جعلی ایجاد کنند یا اطلاعات نادرست را پست کنند تا از سایر معامله گران سوء استفاده کنند. مهم است که از این خطرات آگاه باشید و اقداماتی را برای محافظت از خود انجام دهید، فقط با کاربران قابل اعتماد معامله کنید و قبل از انجام هر معامله، فروشندگان احتمالی را بررسی کنید.

سرعت معاملات آهسته

استفاده از پلتفرم های معاملاتی همتا به همتای رمزارز مانند هر پلتفرم معاملاتی، با خطرات خاصی همراه است. یکی از معایب اصلی این است که سرعت معاملات می تواند در آن بسیار کند باشد، مثلا شاید یکی از طرفین، تراکنش را در میانه راه به تعویق بیندازد. این امر می‌تواند منجر به تاخیر و ناامیدی در هنگام خرید یا فروش ارز دیجیتال شود و اگر قیمت ارز در این مدت تغییر کند، احتمالا روی سود شما تأثیر بگذارد.

چگونه یک صرافی همتا به همتای ارز دیجیتال راه اندازی کنیم

برای راه اندازی صرافی همتا به همتای ارز دیجیتال ، ابتدا باید پلتفرمی را پیدا کنید که متناسب با نیاز شما باشد. چندین پلتفرم مختلف معاملاتی همتا به همتای ارز دیجیتال وجود دارند، بنابراین قبل از تصمیم گیری در مورد یکی، مقایسه ویژگی ها و هزینه های هر کدام بسیار مهم است.

هنگامی که پلتفرم مطلوب خود را پیدا کردید، می توانید یک حساب کاربری ایجاد کنید و ارزی را که می خواهید معامله کنید واریز کنید. پس از راه‌اندازی حسابتان، می‌توانید پیشنهاداتی برای خرید یا فروش ارزهای دیجیتال ارسال کنید. همچنین می توانید پیشنهادات سایر کاربران را مرور کنید و مستقیماً با آنها معامله کنید.

پلتفرم‌های معاملاتی همتا به همتا رمزارز فاقد مرجع قدرت مرکزی هستند.  بنابراین مهم است که اقداماتی را برای محافظت از خود در برابر کلاهبرداری و سایر خطرات احتمالی انجام دهید. این اقدامات ممکن است شامل انجام بررسی‌های کامل بر روی فروشندگان احتمالی، استفاده از رمزهای عبور قوی و احراز هویت دو عاملی، و استفاده از یک اتصال امن هنگام معامله آنلاین ارزها باشد.

ویژگی‌های مهم پلتفرم همتا به همتا

امکانات مهمی که در پلتفرم‌های معاملاتی همتا به همتا باید به دنبال آنها باشید عبارتند از :

رابط کار پسند: برای اینکه زود و آسان رمزارزهای مورد نظر خود را پیدا کنید و همچنین مدیریت معامله‌تان به دنبال پلتفرمی باشید که یک رابط کاربر پسند داشته باشد.

امنیت قوی:  صرافی شما باید دارای ویژگی‌های امنیتی قوی باشد، مانند احراز هویت چند عاملی و رمزنگاری کوین‌هایتان، تا امنیت داده و سرمایه‌تان را حفظ کند.

خوش نامی: برای اطمینان از اینکه با یک پلتفرم قانونی و قابل اعتماد کار می‌کنید، مهم است که به طور جدی در مورد صرافی ای که قصد استفاده از آن را دارید تحقیق کنید. این کار شامل مطالعه نظرات کاربران و بررسی هشدارها است.

ارزهای پشتیبانی شده : هنگام انتخاب یک صرافی  همتا به همتا، اطمینان حاصل کنید که از رمزارز مورد علاقه شما برای خرید یا فروش پشتیبانی می کند.

روش‌های پرداخت : این پلتفرم باید روش‌های پرداخت مختلفی را برای انتخاب ارائه دهد، مانند انتقال بانکی، کارت اعتباری یا پی پال.
کارمزدها: حتماً کارمزدهای دریافت شده توسط پلتفرم را بررسی کنید، زیرا بسته به صرافی می‌تواند متفاوت باشد. همچنین ممکن است هنگام استفاده از روش‌های خاصی برای تأمین مالی حساب خود، توسط ارائه‌دهنده پرداخت‌تان، هزینه‌هایی از شما دریافت شود.
پشتیبانی مشتری: خیلی مهم است که در صورت وقوع مشکل در پلتفرم امکان برقراری ارتباط با پشتیبانی را داشته باشید، پس حتما قبل از انتخاب پلتفرم این امکان را بررسی کنید.

آیا معاملات همتا به همتا می تواند سودآورتر از معاملات سنتی باشد؟

بسیاری از مردم بر این باورند که معاملات همتا به همتای رمزارز  می تواند سودآورتر از صرافی های سنتی باشد، زیرا هیچ مرجع متمرکزی برای دیکته کردن قیمت ها وجود ندارد. در نتیجه، بازارهای همتا به همتا اکثرا نرخ ارز بهتری و کارمزد کمتری دارند و باعث می‌شوند که هنگام معامله ارزهای دیجیتال، سود خود را به حداکثر برسانید.

علاوه بر این، پلتفرم‌های همتا به همتا به دلیل تعداد زیاد معامله‌گران ، نقدشوندگی بالاتری نسبت به صرافی‌های سنتی دارند. این بدان معناست که پیدا کردن خریدار یا فروشنده برای ارز مورد نظرتان در هر زمان آسان تر است. با این حال، مهم است که قبل از انتخاب یک پلتفرم ، تحقیقات خود را انجام دهید و همواره هنگام انجام معاملات آنلاین احتیاط کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *