میم سیزن یا فصل میم کوین‌ها به چه معناست؟ نحوه شناسایی میم کوین ها در ۲۰۲۴

میم سیزن یا فصل میم کوین‌ها به چه معناست؟ نحوه شناسایی میم کوین ها در ۲۰۲۴

در سال ۲۰۱۳، دو برنامه‌نویس جوان دست به یک تصمیم شیطنت‌آمیز زده و یک «ارز اینترنتی سرگرم‌کننده و صمیمی» را ایجاد کردند. هدف آن‌ها، اثبات اغراق‌آمیز بودن کاربرد ارزهای دیجیتال و تمسخر هیاهوی فزاینده‌ای بود که در آن زمان درباره صنعت کریپتو شکل گرفته بود. آن دو نمی‌دانستند که محصول کارشان یعنی «دوج کوین»، به سردمدار دسته جدیدی از ارزهای دیجیتال با عنوان میم‌کوین تبدیل خواهد شد و در ادامه پدیده جدیدی به نام «میم سیزن» را ایجاد خواهد کرد.

در این مقاله از ایران بروکر قصد داریم به اصطلاح میم سیزن یا فصل میم کوین‌ها بپردازیم. سپس، میم‌کوین‌های محبوب سال ۲۰۲۳ را مرور کرده و دو روش برای تشخیص میم‌کوین های دارای پتانسیل رشد را به شما معرفی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

طبق اطلاعات سایت کوین‌مارکت‌کپ (Coinmarketcap) بیش از ۱۵۰ میم‌کوین به صورت فعال در بازار ارزهای دیجیتال خرید و فروش می‌شوند. البته تعداد رمزارزهایی که در دسته میم‌کوین قرار می‌گیرند از ۴۰۰ ارز هم فراتر می‌رود.

با اینکه اکثر این میم‌کوین‌ها مدت‌ها است که ارزش خود را از دست داده و به دست فراموشی سپرده شده‌اند، سرمایه بازار (مارکت کپ) جمعی میم‌کوین‌ها در بازار کریپتو به رقمی حدود ۱۷ میلیارد دلار می‌رسد. در ادامه مفهوم میم کوین با جزئیات بیشتری توضیح داده شده و خواهید خواند که چرا مردم میم کوین می‌خرند.

میم کوین چیست؟

اصطلاح میم کوین به ارزهای دیجیتالی اطلاق می‌شود که تنها توسط یک جامعه آنلاین از دنبال‌کنندگان و تریدرها پشتیبانی می‌شوند و ارزش خود را به جای کاربرد و خدمات، بر پایه هایپ و تبلیغات به دست می‌آورند.

بسیاری از میم‌کوین‌های نوپا با الهام گرفتن از میم‌های معروفی چون چاد (Chad)، په‌په (PEPE)، دوج (DOGE) و مانند آن روی کار می‌آیند. میم‌کوین‌ها ذاتا ارزشی ندارند و خرید آن‌ها جزء سرمایه‌گذاری‌های پرخطر به شمار می‌رود. البته این ارزهای سرگرم‌کننده گاها سود قابل‌توجهی را برای کاربران به همراه داشته و برخی را از فرش به عرش رسانده‌اند.

میم کوین‌ها (برخلاف اتریوم و سایر ارزهای دیجیتال کاربردی) در درجه اول، به عنوان یک ابزار معاملاتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در نتیجه، تعیین قیمت آن‌ها فقط با ارزشی که از سوی کامیونیتی به آن‌ها نسبت داده شده، انجام می‌گیرد.

همانطور که گفته شد، میم‌کوین‌ها یک سرمایه‌گذاری پرخطر به شمار می‌روند پس چرا مردم آن‌ها را خریداری می‌کنند؟

چرا مردم میم کوین می‌خرند؟

برخی از کاربران صرفا با هدف سرگرمی در میم‌کوین‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند. از طرف دیگر، برخی هم با انگیزه کسب سود دست به این کار می‌زنند. در گذشته برخی از میم کوین‌ها، رشد قیمت عظیمی را تجربه کردند و داستان میلیونر شدن افراد زیادی از این راه به گوش رسیده است.

البته، افراد زیادی هم بودند که با خرید میم‌کوین سرمایه زیادی را از دست داده‌اند و میم‌کوین‌های زیادی هم روی کار آمدند که هیچ رشدی را تجربه نکردند یا صرفا یک کلاهبرداری برای به سرقت بردن دارایی کاربران بوده‌اند.

میم سیزن یا فصل میم کوین‌ها چیست؟

اصطلاح «سیزن» یا «فصل» در صنعت ارزهای دیجیتال، به دوره‌ای اشاره دارد که در آن، نوع خاصی از ارزهای دیجیتال یا یک روند خاص در آن نمود بیشتری پیدا می‌کند.برای مثال، «آلت کوین سیزن» یا «فصل آلت کوین‌ها» به دوره‌ای گفته می‌شود که طی آن، آلت‌کوین‌ها در مقایسه با بیت کوین عملکرد بهتری در بازار داشته باشند.

نمونه دیگری از این مفهوم را می‌توان در اصطلاحاتی چون «بول سیزن» و «بِر سیزن» مشاهده کرد. بول سیزن یا «فصل گاوها» که در فارسی با عنوان «بازار گاوی» هم شناخته می‌شود به دوره‌ای اشاره دارد که طی آن خریداران در بازار ارزهای دیجیتال فعال‌تر بوده، قیمت‌ها در حال افزایش هستند و احساس کاربران نسبت به بازار خوش‌بینانه است. از طرف دیگر، بِر سیزن، «فصل خرس‌ها» یا «بازار خرسی» به زمانی گفته می‌شود که فروشندگان عملکرد قوی‌تری در بازار دارند، قیمت‌ها در حال ریزش و رکود هستند و احساس کاربران کریپتو نسبت به بازار بدبینانه است.

میم سیزن چیست
میم سیزن به چه معناست؟ روش های پیدا کردن میم کوین های مستعد در زمان مناسب

در طول فصل میم کوین، این ارزهای دیجیتال می‌توانند به دستاوردهای خارق‌العاده‌ای برسند چرا که کامیونیتی مربوط به آن‌ها با تبلیغات و ایجاد هیاهو درباره ارز مورد نظر، توجه سایر کاربران را به سمت آن جلب می‌کنند. دوج کوین یکی از نمونه‌های بارز این امر است که در سال ۲۰۲۱ با افزایش شدید قیمت رو به رو شد. هیجان حاصل از رشد دوج کوین باعث توجه کاربران به میم‌کوین‌ها شده و کمی بعد ارزهایی مثل شیبا اینو (SHIB) رشد قابل توجهی را تجربه کردند.

میم کوین های برتر سال ۲۰۲۳

در ادامه به معرفی میم‌کوین‌هایی خواهیم پرداخت که رشد قیمت آن‌ها در سال ۲۰۲۳ زبان‌زد کاربران بوده است:

په په

در هفدهم آوریل ۲۰۲۳ په په یک توکن ناشناخته با قیمتی حدود ۰.۰۰۰۰۰۰۰۲۷۶۴ دلار بود. اما در پنجم می همان سال ارزش آن در حد انفجار بالا رفت و اوج قیمت خود را در نزدیکی محدوده ۰.۰۰۰۰۰۴۳۵۴ دلاری لمس کرد. این یعنی په په چیزی حدود ۱۶٫۰۰۰ درصد رشد را تجربه کرده است. در حال حاضر، ارز پپه در صرافی‌های معتبری چون بایننس (Binance) و اوککس (OKX) معامله می‌شود.

ووجک

در مرحله بعد، نظر شما را به یکی دیگر از اعضای قابل‌توجه دنیای میم‌کوین جلب می‌کنیم: توکن ووجک (WOJAK). ووجک در ابتدا در اعماق بازار با مشکلات بسیار مواجه بود و قیمت آن به سختی به ۰.۰۰۰۰۴۸۸ دلار می‌رسید. در پنجم می ۲۰۲۳، این میم‌کوین سقف‌های جدیدی را درنوردید و با رشد ۲٫۲۰۰ درصدی به اوج خیره‌کننده ۰.۰۰۱۰۸۴ دلاری رسید.

چاد

چاد کوین (Chad Coin) هم میم کوین دیگری است که ابتدا در قیمتی معادل ۰.۰۰۰۰۰۱۵۷ دلار معامله می‌شد و چند هفته بعد با رشد ۱٫۶۰۰ درصدی به قیمت ۰.۰۰۰۰۲۵۲۳ دلاری رسید.

لیدیز

در یازدهم می ۲۰۲۳، میم‌کوین می‌لیدی (Milady) با نماد (LADYS) که با یک کلکسیون آواتار انیمه ان‌اف‌تی ارتباط داشت در طی ۲۴ ساعت ۵٫۲۵۰ درصد رشد را تجربه کرد. گفته می‌شود علت این پامپ، یکی از توییت‌های ایلان ماسک بوده که در آن یک ان‌اف‌تی می‌لیدی به چشم می‌خورده است.

توسعه‌دهندگان اظهار کردند که ارز LADYS هیچ ارتباطی با سازنده کلکسیون Milady یا Milady Maker ندارد. پس از این اطلاعیه، با وجود بی‌ارزش بودن این میم کوین و جنبه سرگرمی صرف آن، سرمایه‌گذاران همچنان نگاه خوبی به آن داشتند، به طوری که مارکت کپ رقیق شده آن از ۱۴۰ میلیون دلار فراتر رفته و حجم معاملات آن تا ۲۳۰ میلیون دلار پیش رفت.

په په، ووجک، چاد و لیدیز تنها چند نمونه از میم‌کوین‌هایی است که توجه زیادی را به خود جلب کرده‌اند و دیگر هیچ تضمینی وجود ندارد که با همین سرعت به رشد خود ادامه دهند. اگر شما هم می‌خواهید در میم سیزن آینده، میم کوین‌های دارای پتانسیل رشد را شناسایی کنید همچنان به خواندن این مقاله ادامه دهید.

چالش‌های پیدا کردن میم‌کوین‌های برتر در سال ۲۰۲۴

با افزایش قیمت اخیر برخی از میم‌کوین‌ها، به نظر می‌رسد در حال نزدیک شدن به فصل میم کوین‌ها هستیم. با وجود این، چالش اصلی کاربران با میم‌کوین‌ها در این است که بتوانند پیش از رالی صعودی قیمت، آن‌ها را شکار کنند، چرا که در بازار متغیر رمزارز، میم‌کوین‌ها خیلی زود منسوخ می‌شوند.

در این بخش تلاش کردیم راهکارهایی را برای شکار زودهنگام میم‌کوین‌ها به شما ارائه دهیم تا با استفاده از آن شانس خود را در سود بردن از این ارزهای دیجیتال افزایش دهید.

کاربران ارزهای دیجیتال در میم سیزن، حین انتخاب میم کوین با سه چالش مهم روبه‌رو هستند:

  • ترس از دست دادن (FOMO)
  • محدودیت زمانی
  • کلاهبرداری‌های رمزارزی

در ادامه، این چالش‌ها را با جزئیات بیشتری مورد بررسی قرار می‌دهیم:

ترس از دست دادن

بازار ارزهای دیجیتال نوسان‌های زیادی را تجربه می‌کند و رمزارزها می‌توانند طی چند ساعت یا چند روز شاهد جهش‌های قیمتی زیادی باشند. این امر در عین دلهره‌آور بودن، فرصت خوبی را برای کسب سود مهیا کرده و به همین دلیل هم گاه میم کوین‌ها و آلت‌کوین‌ها به راحتی می‌توانند پامپ‌های ۱۰۰ برابری یا حتی ۱۰۰۰ برابری داشته باشند.

یکی از دلایل به وجود آمدن این پتانسیل برای دستیابی به سود خارق‌العاده، تریدرهایی هستند که با ترس از دست دادن یا به اصطلاح FOMO درگیر می‌شوند. ترس از دست دادن این فرصت‌ها، باعث می‌شود کاربران در حین معامله رفتار احساسی از خود نشان دهند. در نتیجه، آن‌ها براساس هایپ و تبلیغات در زمانی که معمولا خیلی دیر شده، یک رمزارز را خریداری می‌کنند. این افراد رمزارز مورد نظرشان را در سقف می‌خرند و کمی بعد شاهد سقوط قیمت و از دست رفتن دارایی‌شان خواهند بود.

محدودیت زمانی

دنیای کریپتو هرگز از حرکت باز نمی‌ایستد و تعطیلی ندارد. در واقع، کار روی این بازار، بدون داشتن ابزار و سیستم مناسب برای تحلیل ارزهای دیجیتال همچون یک کار تمام وقت زمانبر است. با نوسانات بازار، فرصت‌های معاملاتی در یک چشم به هم زدن ظاهر و محو می‌شوند. بنابراین، اگر تریدرها از صفحه نمایشگر سیستمشان دور باشند این فرصت‌ها را از دست خواهند داد. محدودیت زمانی یکی از عوامل مهمی است که باعث می‌شود همه کاربران نتوانند به تریدرهای موفقی در حوزه رمزارز تبدیل شوند.

کلاهبرداری‌های رمزارزی

صنعت رمزارز، یک بازار نسبتا جدید است و هر عرصه جدیدی می‌تواند نظر سودجویانی که به دنبال سوء‌استفاده از نقاط آسیب‌پذیر هستند را به خود جلب کند. خاصیت غیرمتمرکز و مجازی این فضا نیز دست به دست هم داده تا شاهد رخ دادن کلاهبرداری‌هایی چون راگ‌پول (Rug Pull)، اگزیت اسکم (Exit Scam) و مانند آن در این حوزه باشیم.

نحوه شناسایی میم کوین های مستعد رشد در ۲۰۲۴

باید ببینیم که بهترین راه برای معامله‌گران ارزهای دیجیتال در مقابله با فومو، محدودیت زمانی و کلاهبرداری‌های رمزارزی چیست تا بتوانیم با در نظر گرفتن این موارد، بهترین مسیر را در پیش گرفته و بهترین گزینه‌ها را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنیم. در ادامه دو روش پیشنهادی برای پیدا کردن میم کوین‌های مستعد رشد قیمت را به شما معرفی خواهیم کرد:

میم سیزن چیست و چطور میم کوین های مستعد رشد را پیدا کنیم؟
میم سیزن به چه معناست؟ روش های پیدا کردن میم کوین های مستعد در زمان مناسب

روش اول: استفاده از ابزارهای مختلف به پیشنهاد مایلز دویچر

مایلز دویچر (Miles Deutscher) یکی از بلاگرهای محبوب توییتر در حوزه رمزارز، ابزارهای لازم برای پیدا کردن جایگزین‌هایی برای ارز پپه را به اشتراک گذاشت. به پیشنهاد او کاربران جویای میم کوین‌های برتر در آینده باید:

  • از DexTools برای ردیابی میم‌کوین‌های در حال ظهور استفاده کنند.
  • از LunarCrush برای نظارت بر کامیونیتی‌های فعال پروژه‌های میم‌کوین استفاده کنند.
  • از طریق TokenSniffer، آدرس‌های قرارداد مورد تایید را دنبال کنند تا با کلاهبرداران مواجه نشوند.
  • با استفاده از BubbleMaps هولدرهای پروژه مورد نظرشان را بررسی کنند.
  • از طریق DeBank مراقب اسمارت مانی باشند.

به گفته دویچر این ابزارها می‌توانند در پیدا کردن و بررسی میم‌کوین‌های دارای پتانسیل رشد بالا کمک‌کننده باشند اما این یک توصیه مالی نیست و ما هیچ مسئولیتی در قبال خرید و سرمایه‌گذاری شما در میم‌کوین‌ها و متعاقبا از دست دادن پولتان نخواهیم داشت. پس پیش از هر اقدامی ابتدا تحقیقات شخصی خود را انجام داده و در صورت تمایل از سرمایه‌ای در این راه استفاده کنید که از دست دادن آن آسیبی به زندگی شما وارد نمی‌کند.

روش دوم: استفاده از قابلیت‌های وب‌سایت موارلیس مانی

وب‌سایت مورالیس مانی‌ (Moralis Money) یکی از شاخص‌های معاملاتی آن‌چِین است که به طور اختصاصی برای مقابله با ترس از دست دادن، محدودیت زمانی و کلاهبرداری‌های رمزارزی طراحی شده است. ما پیش از این هم در مقاله‌ای با عنوان «پیدا کردن ارزهای دیجیتال مستعد رشد» این وب‌سایت را معرفی کرده‌ایم.

مورالیس مانی از طریق ارائه داده‌های لحظه‌ای، بی‌طرفانه، غیرقابل دستکاری و آن-چِین، آلفای واقعی بازار را به شما معرفی می‌کند. کاربران به کمک این ابزار به راحتی می‌توانند آخرین فعالیت‌های بازار را رصد کرده و میم‌کوین‌های جدید را پیش از هر کس دیگری پیدا کنند.

این وب‌سایت سه مشخصه اصلی دارد که طوری طراحی شدند تا در برابر مشکلات سه‌گانه نامبرده به کاربران کمک کنند:

  • توکن اکسپلورر (Token Explorer): بخش توکن اسکپلورر وبسایت مورالیس، فیلترهایی را برای سفارشی کردن لیست ارزهای دیجیتال ارائه می‌دهد. با انتخاب فیلتر مربوط به Category و سپس انتخاب گزینه Meme می‌توانید در فیلترهای بعدی لیست میم کوین‌های نمایش داده شده را شخصی‌سازی کنید. به این ترتیب، با پیدا کردن کوین‌های جدیدی که هنوز به خوبی در بازار شناخته نشده‌اند، دیگر درگیر فومو و خرید ارز در سقف قیمت نخواهید شد.
  • توکن آلرت (Token Alerts): بخش توکن اَلِرتس وب‌سایت به شما این امکان را می‌دهد تا براساس فیلترهای سفارشی خود هشدارهایی را تنظیم کنید تا در شرایط مورد نظر اطلاعات جدید به ایمیل یا تلگرام شما ارسال شود. به این ترتیب، با چک کردن مداوم ایمیل یا تلگرام خود، هیچ فرصتی را از دست نخواهید داد و حتی بدون جستجوی فعالانه در وبسایت و فقط با تنظیم فیلترها می‌توانید میم کوین‌های جدید را شناسایی کنید. برای این کار کافی است ابتدا فیلترهای مورد نظر خود را اعمال کرده و سپس گزینه Save Strategy را انتخاب کنید.
  • توکن شیلد (Token Shield): بخش توکن شیلد یک ارزیابی امنیتی روی هر کوین انجام می‌دهد تا به راحتی بتوانید توکن‌های کلاهبرداری را از فرصت‌های واقعی سرمایه‌گذاری تشخیص دهید. به این منظور، از بخش اضافه کردن فیلتر، گزینه Security Score را انتخاب کرده و سپس مشخص کنید که درجه اطمینان از «میم کوین های مد نظر شما برای نمایش داده شدن در لیست» از چه عددی بیشتر یا کمتر باشد.

سخن آخر: آیا در میم کوین ها سرمایه گذاری کنیم؟

جاناتان زپتینی (Jonathan Zeppettini)، رئیس عملیات‌های بین‌المللی شرکت دکرد (Decred) در مصاحبه با مجله فوربز ادوایزر (Forbes Advisor) بیانیه قابل‌توجهی درباره همتایان فراموش‌شده دوج کوین در سال‌های ۲۰۱۳-۲۰۱۴ ارائه کرد. به گفته او این میم‌کوین‌ها دیگر معامله نمی‌شوند، ضررهای قابل‌توجهی را برای کاربران بر جای گذاشتند و درس عبرتی هستند که باید به دیده هشدار به آن نگریست.

اکثر میم‌کوین‌ها بلافاصله پس از انتشار یک میم کوین قابل توجه که نظر کامیونیتی را به خود جلب کرده شکل می‌گیرند تا در زیر سایه آن ذره‌ای از توجه کاربران میم کوین اصلی را به سمت خود جلب کنند. هدف اصلی این ارزها، سود بردن از FOMO (ترس از دست دادن) است.

در نتیجه، میم‌کوین‌ها اغلب با واژه «شت کوین» توصیف می‌شوند، یعنی رمزارزهایی که با هدف تقلب و کلاهبرداری روی کار می‌آیند. همین مسئله کاربران ارزهای دیجیتال را در مورد سرمایه‌گذاری روی میم کوین‌ها با تردید مواجه می‌کند.

در عین حال، میم کوین‌هایی هم بوده‌اند که توانسته‌اند اکوسیستم گسترده و کامیونیتی پرشوری برای خود ایجاد کنند و فرصت‌های سرمایه‌گذاری بالقوه‌ای را به کاربران کریپتو ارائه دهند. باید توجه داشت که میم کوین‌ها، با احساسات عمومی و گرایش‌های فرهنگی در هم تنیده شده‌اند و همین موضوع از نظر تبلیغاتی به شدت روی ارزش آن‌ها تاثیر می‌گذارد. با این حال باید به خاطر داشت که این تاثیر همیشه مثبت نیست. برای مثال، توییت ایلان ماسک مبنی بر اینکه فقط از روی کنجکاوی روی دوج کوین سرمایه‌گذاری کرده، باعث دلسردی سرمایه‌گذاران و سقوط فوری قیمت این ارز شد.

در مقابل، وقتی مارک زاکربرگ عکس دو بز را به عنوان حیوان خانگی‌اش پست کرده و در کنار آن نوشت: بزهای من« مکس و بیت کوین»، قیمت میم کوین آکوا گوت (Aqua Goat) سیصد درصد رشد را تجربه کرد.

نحوه پیدا کردن میم کوین های مستعد برای میم سیزن بعدی
میم سیزن به چه معناست؟ روش های پیدا کردن میم کوین های مستعد در زمان مناسب

اگر سرمایه‌گذاری بتواند احساسات عمومی را از نزدیک زیر نظر داشته و به صورت فعال در شکل‌گیری ادراکات مثبت درباره توکن مورد نظر خود مشارکت داشته باشد، قادر خواهد بود در حوزه میم‌کوین‌ها، سرمایه‌گذاری‌های ارزشمندی داشته باشد. با نگاه به حجم معاملات روزانه میم کوین‌ها که بیش از یک و نیم میلیارد دلار را شامل می‌شود، نمی‌توان این دسته از ارزهای دیجیتال را نادیده گرفت. البته نباید فراموش کنید که میم کوین‌ها ارزش بلندمدتی ندارند و سرمایه گذاری بلندمدت در آن‌ها ریسک از دست رفتن سرمایه را افزایش می‌دهد.

سایر منابع: moralismoney

سوالات متداول درباره میم سیزن (فصل میم کوین ها)

میم سیزن یا فصل میم کوین‌ها چیست؟

میم سیزن یا فصل میم کوین به دوره‌ای گفته می‌شود که طی آن ارزهای دیجیتال «دسته میم کوین» در شبکه‌های اجتماعی حضوری قدرتمند داشته و فعالیت و محبوبیت آن‌ها در بین کاربران رو به افزایش می‌گذارد. در این دوره شاهد رشد خارق‌العاده برخی از میم‌کوین‌ها هستیم.

میم کوین چیست؟

میم کوین‌ها نوعی ارز دیجیتال هستند که با الهام گرفتن از میم‌ها (تصاویر یا گیف‌های طنز) رایج در شبکه‌های اجتماعی روی کار می‌آیند. اکثر این ارزهای سرگرم‌کننده ارزش ذاتی ندارند و ارزش‌شان به تبلیغات و فعالیت کامیونیتی طرفدار آن‌ها وابسته است.

چگونه میم کوین های مستعد را پیش از رشد قیمت و به موقع شناسایی کنیم؟

برای شناسایی میم کوین‌های مستعد رشد در زمان مناسب دو راهکار را به شما پیشنهاد می‌کنیم: ۱) استفاده از نظریه مایلز دویچر و ۲) استفاده از وب‌سایت مورالیس مانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *