وضعیت ارزهای دیجیتال در فنلاند | آشنایی با قوانین کریپتو در فنلاند!

وضعیت ارزهای دیجیتال در فنلاند | آشنایی با قوانین کریپتو در فنلاند!

در دهه گذشته، ارزهای دیجیتال به عنوان یک پدیده نوین مالی و اقتصادی جهانی، به سرعت توجه افراد بسیاری در کشورهای مختلف را به خود جلب کرده است. این اختراع شگرف که از تکنولوژی بلاک‌چین بهره می‌برد، تغییرات عمده‌ و کارسازی در صنایع مختلف به وجود آورده و دنیای مالی را وارد عصر نوینی کرده است. از جمله کشورهایی که به شدت در راه توسعه و تنظیم ارزهای دیجیتال قدم‌های بلندی برداشته‌اند، کشور فنلاند است. دولت فنلاند به عنوان یکی از پیشگامان استفاده از ارزهای دیجیتال، طیفی از تحولات بزرگ را در سیستم اداره وضعیت اقتصادی خود، ایجاد کرده است تا بتواند نهایت بهره‌برداری را از این اختراع خارق‌العاده بکند!

البته این کشور روزهای روشن و تاریک بسیاری را از سر گذرانده تا به ثبات اقتصادی برسد. از این رو ما در این نوشتار برآنیم تا چرخی در تاریخ ارزهای دیجیتال در فنلاند بزنیم و به بسیاری از سوالات درمورد شرایط کریپتو در این کشور پاسخ دهیم. پس بجنبید تا از قطار تاریخچه ارزهای دیجیتال در فنلاند جا نمانید!

تاریخچه ارزهای دیجیتال در فنلاند

همانطور که گفته شد، امروزه پذیرش و استفاده از کریپتو در همه کشورهای دنیا در حال افزایش است. هم خرده‌فروشی‌ها و هم موسسات و شرکت‌های مطرح روی خوشی به تکنولوژی بلاک‌چین نشان داده‌اند و در بسیاری از فعالیت‌های خود از ارزهای دیجیتال، جهت تسهیل و تسریع سرعت کارها، کمک می‌گیرند. در این بخش می‌خواهیم نحوه ورود ارزهای دیجیتال به سیستم اقتصادی قوی فنلاند را بررسی کنیم؛ پس همراه ما باشید!

فنلاند، با سابقه طولانی اختراعات نوین در حوزه آموزش و تحقیقات، از زمان ظهور ارزهای دیجیتال در دهه ۲۰۱۰، به عنوان یکی از کشورهای پیشرو در این عرصه معرفی می‌شود. ارزهای دیجیتال در این سرزمین به سرعت جایگاه حقیقی خود را در حوزه اقتصاد پیدا کردند؛ و این رشد پرشتاب سبب شد تا امروزه از منظر مالی و اقتصادی، نام کشور فنلاند هم‌ردیف با کشورهایی مانند آمریکا و چین بشود.

همانند سایر کشورها، اولین ارز دیجیتال وارد شده در کشور فنلاند، بیت‌کوین بود. پس به عبارتی در سال ۲۰۱۰ بود که بستر رشد ارزهای دیجیتال در فنلاند ایجاد شد. چندین ماه پس از ظهور بیت‌کوین، شهروندان بسیاری در فنلاند علاقه‌مند به بازار کریپتو شده و سرمایه‌گذاری‌های عظیمی در آن کردند. همین امر موجب رشد سریع بازار ارزهای دیجیتال در فنلاند شد!

وضعیت ارزهای دیجیتال در فنلاند | آشنایی با قوانین کریپتو در فنلاند!

در همین حین دولت فنلاند تکنولوژی بلاک‌چین و کریپتو را تحت حمایت مستقیم خود قرار داد و دولتمردان فنلاند تلاش‌های بسیاری، جهت توسعه و گسترش این تکنولوژی و وارد کردن آن به صنایع مختلف، کردند. سازمان نظارت مالی فنلاند (FSA) مسئول نظارت مستقیم بر ارزهای دیجیتال و فعالیت‌های مرتبط با آن در کشور است. این سازمان برای جلوگیری از کاربردهای مخرب و تبهکاری در زمینه ارزهای دیجیتال، قوانین و مقررات سفت و سختی را در این زمینه تعیین کرده است. برای مثال صرافی‌های ارزهای دیجیتال موظف به شناسایی و احراز هویت مشتریان خود هستند. این اقدام به منظور پیشگیری از روش‌های پول‌شویی و تبهکاری مالی است.

علاوه بر آن افراد و شرکت‌هایی که در معاملات ارزهای دیجیتال شرکت می‌کنند، ممکن است موظف به پرداخت مالیات باشند. قوانین مالیاتی در ارتباط با ارزهای دیجیتال در فنلاند در حال تغییر و بهبود هستند و ما در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت!

در کل، فنلاند به عنوان یکی از کشورهای پیشرو در تنظیم و توسعه ارزهای دیجیتال و تکنولوژی بلاک‌چین شناخته می‌شود و تاکنون قوانین و مقررات سختی را برای اطمینان از امنیت و شفافیت در این حوزه اعمال کرده است!

آیا ارزهای دیجیتال در فنلاند قانونی هستند؟

بله، استفاده از ارزهای دیجیتال در فنلاند کاملا قانونی است. البته به شرطی که افراد قوانین تنظیم شده توسط دولت این کشور را زیر پا نگذارند. بر اساس این قوانین، دارایی‌هایی به عنوان دارایی‌های دیجیتال تعریف می‌شوند که:

  • هیچ بانک مرکزی یا هیچ مرکز عمومی دیگری آن را صادر و پشتیبانی نکند.
  • به عنوان واحد پول قانونی تلقی نشود، به این معنا که از نظر قانونی با پول فیات (پول رسمی) یکسان نباشد، اما استفاده از آن به عنوان وسیله‌ای برای مبادله مجاز است.
  • ممکن است از طریق بلاک‌چین به صورت الکترونیکی مبادله شود.

این قوانین بر تمامی ارزهای دیجیتال حاکم است و تفاوتی بین انواع مختلف دارایی‌های دیجیتال مانند بیت‌کوین و اتریوم، استیبل کوین‌ها و یا ارزهای دیجیتال نوظهور قائل نیست. البته چون قوانین یادشده هیچ توضیحی درمورد شرایط پرداخت به وسیله ارزهای دیجیتال نمی‌دهد، ممکن است برخی از ارزهای دیجیتال موفق به حفظ آن سه شرط نباشند. در این موارد تجزیه و تحلیل آن ارز دیجیتال برعهده سازمان‌های نظارتی است.

وضعیت ارزهای دیجیتال در فنلاند | آشنایی با قوانین کریپتو در فنلاند!

این قوانین به یکی از نکات منفی در سیستم مالی فنلاند تبدیل شده است. زیرا بسیاری از سرمایه‌گذاران درمورد اینکه آیا دارایی دیجیتال آن‌ها در این دسته قرار می‌گیرد و یا نه، سردرگم هستند!

مالیات ارزهای دیجیتال در فنلاند چگونه محاسبه می‌شود؟

در سیستم مالیاتی کشور فنلاند، سود حاصل از تراکنش ارزهای دیجیتال، به شکل‌های مختلف و بر اساس نوع ارز محاسبه می‌شود. در این بخش نگاهی به انواع مالیات در کشور فنلاند می‌اندازیم…!

مالیات بر سود سرمایه‌گذاری

سود حاصل از معاملات شما با استفاده از رمزارزها که در هنگام فروش دارایی‌های دیجیتال شما در اختیار سازمان مالیات فنلاند قرار می‌گیرد، به عنوان درآمد سرمایه‌‌گذاری شناخته شده و بنابراین تحت مالیات سود سرمایه‌گذاری مشمول مالیات می‌شود.

هر باری که از فروش ارز دیجیتال خود سودی دریافت کنید، بخشی از آن به عنوان مالیات از حساب شما کثر می شود. البته در فنلاند، حجم مالیاتی که برای هر فروش محاسبه می‌شود، به حجم دارایی و سرمایه شما بستگی دارد. به طور کلی، سودهای سرمایه‌‌گذاری با نرخ مالیات ۳۰٪ برای مبالغ تا ۳۰،۰۰۰ دلار و ۳۴٪ برای مبالغ بیشتر مشمول مالیات سود سرمایه‌گذاری می‌شوند. بنابراین میزان مالیاتی که باید از کل سودهای فروش رمزارزهای خود بپردازید، از ۳۰٪ تا ۳۴٪ می‌تواند متغیر باشد.

مالیات بر درآمد

علاوه بر مالیات سود سرمایه‌‌گذاری، هر درآمدی که از طریق ارزهای دیجیتال دریافت می‌کنید هم مشمول مالیات می‌شود. این درآمدها شامل درآمدی است که از طریق پرداخت به وسیله ارزهای دیجیتال و یا استخراج ارز به دست می‌آورید.

مانند بیشتر کشورهای شمالی، فنلاند یک سیستم مالیاتی پیشرو دارد. هر چه مجموع درآمد مالیاتیان بالاتر باشد، نرخ مالیات درآمدی شما نیز بیشتر خواهد شد. به عبارت دیگر، افراد ثروتمندتر درصد بیشتری از درآمد کل خود را به عنوان مالیات، نسبت به افراد کم درآمدتر، پرداخت می‌کنند.

نرخ درصد ممالیات در درآمد هم متغیر است. برای مثال مبالغ زیر ۱۹،۰۰۰ دلار شامل هیچ‌گونه مالیاتی نمی‌شود. اما اگر درآمد شما از این آستانه فراتر رود، ۶٪ تا ۳۱.۲۵٪ از آن به عنوان مالیات بر درآمد کثر می‌شود.

پروژهای کریپتو در فنلاند

در کشورهایی با سیستم‌های اقتصادی پایدار مانند فنلاند، ارزهای دیجیتال دارای موارد مصرف مفید و گوناگونی هستند. عدم نیاز به واسطه‌گری در هنگام انجام معاملات و تراکنش‌ها، هزینه‌ها را کاهش می‌دهد و امکان انتقال پول را سریع‌تر از سیستم‌های بانکی می‌کند. علاوه بر این امکانات، شهروندان فنلاند می‌توانند از فعالیت‌هایی مانند استخراج ارزهای دیجیتال هم کسب درآمد کنند!

وضعیت ارزهای دیجیتال در فنلاند | آشنایی با قوانین کریپتو در فنلاند!

پروژه Kleoverse

تایید و نظارت دولت فنلاند بر ارزهای دیجیتال، این کشور را به مکانی جذاب برای انجام پروژه‌های کریپتو در آینده می‌کند. به عنوان مثال، یک استارتاپ جدید و جالب به نام “Kleoverse” به عنوان یک شبکه بلاک‌چین بر سر زبان‌ها افتاده است که بسیاری از نیازهای کارآفرینان را به سرعت پاسخ می‌دهد. به جای وابستگی به رزومه‌های قدیمی برای استخدام نیروی متخصص، Kleoverse از سیستم اثبات استعداد مبتنی بر NFT استفاده می‌کند که به کارآفرینان این امکان را می‌دهد تا نیروی‌های مورد نظرشان، بر اساس مهارت‌هایشان ارزیابی شوند.

پروژه AAVE

احتمالا شما وقتی بیت‌کوین را با ارز دیجیتال آوه (AAVE) مبادله کرده‌اید، وب‌سایت رسمی این پروژه را هم دیده‌اید. در آنجا نظر شما به لوگویی به شکل یک شبح جلب می‌شود. حقیقت این است که این پروژه اصالتا در فنلاند نیست، اما نام آن الهام گرفته از زبان فنلاندی است – “aave” به معنای شبح است!

سخن آخر

همانطور که گفته شد تاریخچه ارزهای دیجیتال در فنلاند، داستانی بسیار مهیج و جذاب دارد. البته که همین حین که شما در حال مطالعه نوشتار “وضعیت ارزهای دیجیتال در فنلاند” بوده‌اید، اتفاقات بسیاری در زمینه ارزهای دیجیتال در این کشور رقم خورده است! طبق گفته‌های گذشته، سرعت رشد و گسترس ارزهای دیجیتال در فنلاند باورنکردنی‌ست! پس دور از ذهن نیست که به زودی با تحولات عظیمی در حوزه کریپتو در کشور فنلاند مواجه شویم…!

امیدواریم که سفر خاطره‌انگیزمان در تاریخچه ارزهای دیجیتال در فنلاند، برایتان لذت‌بخش و مفید واقع شده باشد. اگر تجربه و یا اطلاعاتی درمورد وضعیت و قوانین کریپتو در فنلاند دارید، با ما درمیان بگذارید!

اولین ارز دیجیتالی که در کشور فنلاند وارد شد چه بود؟

بیت‌کوین در سال ۲۰۱۰، به عنوال اولین ارز دیجیتال در فنلاند ظهور پیدا کرد. همچنین بیت‌کوین مورد استقبال گرم شهروندان فنلاند قرار گرفت و رشد چشمگیری در این کشور داشت.

آیا استفاده و خرید و فروش به وسیله ارزهای دیجیتال در فنلاند قانونی است؟

بله، استفاده و خرید و فروش به وسیله ارزهای دیجیتال در کشور فنلاند قانونی است. اما درنظر داشته باشید که دولت این کشور قوانین سفت و سختی برای جلوگیری از کاربردهای مخرب و تبهکاری در زمینه ارزهای دیجیتال تنظیم کرده است که باید آن‌ها را رعایت کنید.

آیا ارزهای دیجیتال در فنلاند مشمول مالیات می‌شوند؟

بله، تمامی ارزهای دیجیتال با توجه به قیمت و ارزششان مشمول مالیات می‌شوند. البته که نرخ مالیاتی آن‌ها با توجه به میزان ارزش و سرمایه مالکشان متغیر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *