پول هوشمند چیست؟ آموزش ترید با اسمارت مانی در بازارهای مالی

پول هوشمند چیست؟ آموزش ترید با اسمارت مانی در بازارهای مالی

هنگامی که سرمایه‌گذاران با تجربه شروع به تصمیم‌گیری در معاملات مهم خود می‌کنند و از منابع مالی‌ بزرگ برای سرمایه‌گذاری استفاده می‌کنند از استراتژی‌های هوشمندانه پولی بهره می‌برند. این افراد حرفه‌ای به‌طور عمده در بانک‌ها و شرکت‌های نهادی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری بزرگ، بروکرها و سایر موسسات مالی بزرگ اشتغال دارند. با این حال، مفاهیم مرتبط با پول هوشمند هم در زمینه سرمایه‌گذاری در فارکس و هم در حوزه ارزهای دیجیتال به‌کار می‌رود.

همان‌طور که در گذشته استراتژی‌های استاندارد معاملاتی مورد استفاده قرار می‌گرفتند، تشخیص و استفاده از Smart money نیز، یکی از ابزارهای ارزشمند برای همه افراد در حوزه معاملات فارکس و ارزهای دیجیتال است. با ما در این مقاله از ایران بروکر همراه باشید تا مفهوم پول هوشمند در فارکس و ارز دیجیتال را بیاموزیم و نحوه استفاده از آن را یاد بگیریم.

پول هوشمند چیست؟

برای درک مفهوم Smart money در ابتدا اجازه دهید با مثالی از یک چرخه مالی شروع کنیم؛ برای پیشروی در جهت تکامل و رشد یک کسب و کار، حتی اگر ایده شما در مرحله تاسیس باشد یا به مرحله‌ای بین‌المللی رسیده باشد، دسترسی به منابع مالی ضروری هستند.

درصورتی‌که بنیان‌گذاران توانایی تامین منابع مالی مورد نیاز برای تکامل و توسعه یک شرکت را نداشته باشند، گزینه‌های مختلفی از جمله: درخواست وام، حمایت مالی از طریق فرصت‌های سرمایه‌گذاری و حتی جذب سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر وجود دارد. دقیقا اینجاست که مفهوم «پول هوشمند» وارد میدان می‌شود.

فرض کنید شخص ایلان ماسک در حال تاسیس یک شرکت است و به‌زودی قصد دارد سهام این شرکت را به بازار بورس عرضه کند. ایلان ماسک از سرمایه‌گذاران دعوت می‌کند که برای تاسیس شرکت به او کمک کنند و به دلیل رزومه قوی‌ که دارد، پول بسیار زیادی را جذب می‌کند. این پول در ابتدا برای معامله‌گران مبتدی قابل مشاهده نیست و به‌نوعی به پول هوشمند معروف است؛ زیرا فقط بزرگان بازار یا به اصطلاح (در حوزه ارزهای دیجیتال) نهنگ‌های بازار آن را به بازار تزریق می‌کنند.

پول هوشمند چیست

Smart money (اسمارت مانی) یا پول هوشمند پولی است که در دست بزرگان یا نهنگ‌های بازار قرار دارد و با تزریق این پول به یک دارایی، مانند: سهام یک شرکت خاص و یک ارز دیجیتال باعث به‌وجود آمدن یک روند جدید صعودی می‌شوند و برعکس! اگر آن را از بازار خارج کنند باعث به‌وجود آمدن یک روند نزولی خواهند شد.

دارندگان پول هوشمند، می‌توانند شما را به افرادی تاثیرگذار در حرفه‌ خود تبدیل کنند که فرصت‌های درآمدزایی بسیار زیادی را برای شما ایجاد می‌کنند. همچنین، شما با دنبال کردن و پیگیری آن‌ها در نحوه انجام معاملات خود، می‌توانید به درآمد قابل توجهی دست یابید. در ادامه با ما همراه باشید تا مفهوم پول هوشمند در فارکس و ارز دیجیتال را بررسی کنیم.

استفاده پول هوشمند در بازار فارکس

در واقعیت، پول هوشمند در معاملات فارکس به تاثیرگذاری بازیگران بزرگ و نهادهای مالی معروف در بازار می‌پردازد که دسترسی به منابع و اطلاعات خاص و توانایی تحلیل بازار را دارند. این اطلاعات می‌توانند شامل: داده‌های اقتصادی، گزارش‌های شرکتی و اخبار عمومی باشند و از آنها برای تصمیم‌گیری استفاده شود؛ به‌طور مثال، اگر احساسات بازار نسبت به یک ارز خاص منفی باشد، ممکن است بازیگران بزرگ و نهادهای مالی، موقعیت «شورت یا فروش» برای آن ارز در نظر بگیرند.

یکی دیگر از استفاده‌های Smart money، تحلیل تکنیکال است که بر اساس داده‌های تاریخی قیمت و حجم معاملات صورت می‌گیرد. معامله‌گران پول هوشمند از این تحلیل برای شناسایی الگوها و ترندها در بازار و برای تصمیم‌گیری در معاملات خود استفاده می‌کنند.

پول هوشمند در بازار فارکس

باید توجه داشت که پیروی از Smart money همیشه تضمینی برای موفقیت نیست؛ ممکن است معامله‌گران پول هوشمند برای فریب سایر معامله‌گران از آن استفاده کنند. به همین دلیل مهم است که معامله‌گران کوچکتر به اقدامات این نهادها به تنهایی اعتماد نکنند و بادقت و احتیاط به معاملات خود بپردازند. معامله موفق نیازمند ترکیبی از تحلیل، استراتژی و مدیریت ریسک است.

شناسایی پول هوشمند در فارکس به چه صورت است؟

برگردیم به مثال بالا. شرکت تاسیسی ایلان ماسک را تصور کنید که در ابتدا مقدار زیادی Smart money جذب کرد و حرکات قیمتی آن در یک موج صعودی آغاز شد. چنین موج صعودی را می‌توان از طریق موج شماری الیوت پیش‌بینی کرد. در حالی که اکثر معامله‌گران بر این باور هستند که موج صعودی اول فقط مختص به بزرگان بازار است و معامله‌گران خرد می‌توانند از موج‌های صعودی بعدی استفاده کنند.

همچنین برای پیش‌بینی پول هوشمند در این بازار می‌توانید از سایت‌های خبری نظیر ایران بروکر و فارکس فکتوری استفاده کنید. به این صورت که خبرها و تحلیل‌ها را در این سایت‌ها پیگیری خواهید کرد و متوجه می‌شوید که پول از اوراق قرضه در حال خروج است و به بازار‌های ریسکی نظیر سهام وارد می‌شود. در چنین مواقعی باید انتظار داشت که بازار سهام مانند نزدک، یک حرکت صعودی را شروع کند.

مفهوم پول هوشمند در ارز دیجیتال

پول هوشمند در ارزهای دیجیتال نیز توسط معامله‌گران نهادی و شرکت‌های بزرگ هدایت می‌شود، با این تفاوت که به آن‌ها نهنگ‌های بازار گفته می‌شود. البته این نکته مهم را نیز باید مدنظر داشت، به دلیل این‌که این حوزه یک بازار نوپا است، بازیگران جدیدی نیز در این بازار در حال فعالیت هستند که رفتار آن‌ها نسبت به بازیگران فارکس به شدت مدرن‌تر است.

اسمارت مانی (پول هوشمند) در بازار ارزهای دیجیتال اکثرا متعلق به کیف پول‌های بزرگ است؛ زمانی‌که یک کیف پول، شروع به جابجای مقدار زیادی بیت کوین، اتریوم یا تتر می‌کند، معامله‌گران سریع هوشیار می‌شوند که این پول برای چه هدفی جابجا شده است؟ به‌عنوان مثال، زمانی‌که مقدار بسیار زیادی تتر یا سایر استیبل کوین‌ها وارد صرافی‌ها می‌شود به این معناست که احتمالا در آینده با یک موج صعودی روبرو خواهیم شد؛ زیرا نهنگ‌ها تصمیم گرفته‌اند استیبل کوین‌های خود را به بیت کوین یا سایر دارایی‌های دیجیتالی تبدیل کنند.

پول هوشمند در ارز دیجیتال

بازیگران و دارندگان پول هوشمند در ارزهای دیجیتال، اغلب صرافی‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری مانند مایکرو استراتژی هستند؛ البته بسیاری دیگر از نهنگ‌ها نیز به‌صورت فردی سعی در ایجاد نوسانات را در بازار دارند.

شناسایی پول هوشمند در ارزهای دیجیتال به چه صورت است؟

به دلیل این‌که دنیای ارزهای دیجیتال در بستر بلاکچین فعالیت می‌کند، هرگونه نقل و انتقال پولی که در این حوزه صورت بگیرد برای کاربران قابل مشاهده است. سایت‌های تحلیلی بسیار زیادی از جمله: نانسن، آرخام، گلسنود، کریپتوکوانت و غیره وجود دارد که می‌توان با استفاده از آن‌ها خرید و فروش در ارزهای دیجیتال را ردیابی کرد. کافی است که تحلیل آنچین را در این حوزه یاد بگیرید تا هرگونه حرکت Smart money را بتوانید ردیابی و مشاهده کنید.

شناسایی مفاهیم مختلف پول هوشمند

شناسایی پول هوشمند در حوزه‌ معاملات یک وظیفه حیاتی است که نیاز به توجه و آگاهی دارد. برای انجام این کار، ابتدا باید با تعریف دقیق Smart money و اصولی که آن را مشخص می‌کند، آشنا شویم. در ادامه، می‌توانیم از تحلیل‌گران حرفه‌ای و ابزارهای مشخصی استفاده کنیم تا مفهوم پول هوشمند را به بهترین شکل شناسایی کنیم.

در این قسمت به برخی از مهم‌ترین عوامل و شاخص‌ها که به ما کمک می‌کنند تا Smart money را تشخیص دهیم، اشاره خواهیم کرد:

شاخص‌ها در فارکس و کریپتو

برخی از سرمایه‌گذاران از شاخص‌های پیش‌بینی قیمت بهره‌می‌برند تا اطلاعات تاریخی قیمت‌ها را بررسی کنند. این شاخص‌ها، میانگین‌های قیمت در بازه‌های زمانی مشخصی هستند و تحلیل‌گران می‌توانند آن‌ها را برای پیش‌بینی روند پول هوشمند استفاده کنند. هرچند که شاخص‌ها ممکن است خطاهایی داشته باشند، اما به‌طور کلی، این ابزارها به سرمایه‌گذاران کمک می‌کنند تا بهترین تصمیمات را بگیرند.

حجم معاملات

حجم معاملات نشان‌دهنده تعداد واحدهای معامله‌شده در یک دارایی مالی در یک بازه زمانی مشخص است. برای سهام و کریپتو، حجم با تعداد سهام یا توکن‌های معامله‌شده اندازه‌گیری می‌شود. زمانی‌که حجم معاملات به شکل غیرمعمولی افزایش یابد، ممکن است نشانه‌ای از تغییر در روند Smart money باشد. این امر (به‌خصوص اگر دلایل افزایش معلوم نباشد) به‌عنوان یک نشانه مهم در تحلیل پول هوشمند مطرح می‌شود.

روش‌ها و داده‌های دیگر

برخی از معامله‌گران از آمارها و داده‌هایی نظیر داده‌های آنچین استفاده و با استفاده از این داده‌ها، نقل و انتقال حتی در حجم‌های بسیار بزرگ را مشاهده می‌کنند. البته نباید هر انتقالی را مبنی بر پول هوشمند تفسیر کرد، همان‌طور که قبلا اشاره کردیم بعضی از بزرگان بازار سعی در فریب ذهنیت معامله‌گران خرد دارند.

پول هوشمند

به‌طور کلی، ترکیبی از شاخص‌ها، حجم معاملات و روش‌های تحلیلی می‌تواند به ما در شناسایی و پیش‌بینی روند پول هوشمند کمک کند. برای این‌که به تحلیل هوشمندانه‌تری دست پیدا کنیم، باید بادقت به این شاخص‌ها توجه کرده و از تجربه و دانش تحلیلی بهره‌ ببریم.

مزایا و معایب سرمایه‌گذاری با پول هوشمند

وقتی برخی از معامله‌گران تصمیم به سرمایه‌گذاری با استفاده از Smart money می‌گیرند و از نمودارها و شاخص‌ها به‌عنوان راهنما استفاده می‌کنند، باید به دقت مزایا و معایب این رویکرد را بررسی کنند. سرمایه‌گذاری با پول هوشمند، به‌ویژه در کوتاه‌مدت، ممکن است انتخابی بدون ریسک به‌نظر برسد. در حالی که این موضوع همیشه بهترین انتخاب نیست و با توجه به نظرات متخصصان مزایای و معایب خاصی دارد.

مزایای استفاده از پول هوشمند

  • کاهش ریسک: اگر اطمینان حاصل پیدا کنید که می‌توانید روند پول هوشمند را با موفقیت تشخیص دهید، به‌ویژه در اوایل شروع آن، می‌توانید با این دانش از ریسک سرمایه‌گذاری کم کنید. با این حال، باید به یاد داشته باشید که در سرمایه‌گذاری، اجتناب کامل از ریسک تقریبا غیرممکن است. فقط با کسب تجربه در زمینه معاملات می‌توانید ریسک‌ها را به بهترین شکل مدیریت کنید.
  • سود ثابت: استفاده از استراتژی اسمارت مانی می‌تواند نشان‌دهنده یک سیستم قابل اعتماد باشد، حتی اگر نتایج سریع و زیادی را به وجود نیاورد. این نکته زمانی مفید است که شما دقیقا نمی‌دانید کدام مسیر را انتخاب کنید. اما فقط معامله‌گران حرفه‌ای در تجزیه و تحلیل داده‌های بازار، می‌توانند به این استراتژی اعتماد کنند. پیروی از اسمارت مانی به بسیاری از سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد که سودهای ثابتی کسب کنند و در زمان‌های بحرانی در بازار، آرامش داشته باشد.

معایب پول هوشمند

  • کاهش نقدینگی: محدود کردن مقدار زیادی از سرمایه برای پیگیری روندهای پول هوشمند می‌تواند منجر به کاهش فرصت‌های خوب معامله‌گران شود. با این امر ممکن است به نتیجه مناسبی نرسید و با درگیر شدن در حرکت‌های کم سود، فرصت‌های سودآور دیگر را از دست بدهید.
  • ذهنیت دست جمعی: برخی از معامله‌گران تقریبا فقط با دنبال کردن حرکات پول هوشمند و پیش‌بینی آن‌ها فعالیت می‌کنند. این امر ممکن است منجر به ایجاد انحراف در داده‌های بازار شود، به‌خصوص زمانی‌که منابع مختلف به اشتباه، حرکات را به‌عنوان پول هوشمند شناسایی می‌کنند. همچنین، حتی زمانی‌که حرکات به‌درستی شناسایی شوند، ممکن است باعث ایجاد حباب‌های قیمتی شود. این پیش‌آمد منجر به اضطراب و نوسانات ناخواسته در بازار می‌شود (به آن ترکیدن حباب می‌گویند).

مفاهیم کلیدی در استراتژی ترید اسمارت مانی

استراتژی ترید اسمارت مانی به‌عنوان یک روش معاملاتی جامع با اصطلاحات و مفاهیم منحصربه‌فرد خود، به‌جای این‌که تنها یک نظریه باشد، مفهومی کاملا کاربردی را به معامله‌گران ارائه می‌دهد. در این بخش از مقاله همراه ما باشید تا مفاهیم اساسی در استراتژی ترید اسمارت مانی را باهم بررسی کنیم.

اوردر بلاک

اوردربلاک‌ها به شرایطی اشاره دارند که بانک‌های مرکزی، دولت‌ها و مؤسسات مالی بزرگ، مقدار زیادی از دارایی را از طریق چندین سفارش بزرگ، جمع‌آوری یا توزیع می‌کنند. این اقدام با هدف خرید دارایی بدون ایجاد نوسانات ناخواسته در بازار انجام می‌شود.

در نمودار، اوردربلاک به شکل یک محدوده‌ای مشخص می‌شود (همان‌گونه که در نمودار زیر آمده است). با این حال، برای شناسایی دقیق اوردربلاک در بازار، می‌توانید از اندیکاتورهای مختلف در تریدینگ ویو استفاده کنید.

استراتژی ترید اسمارت مانی

بریکر بلاک (Breaker Blocks)

این بلاک‌ها، بلاک‌های سفارشی هستند که در یک روند معین، سطوح حمایتی یا مقاومتی را بی‌اعتبار می‌کنند. به‌عبارتی ساده‌تر، این بلاک‌ها نشانگر سطوحی از قیمت هستند که در آن، بازارسازها به‌صورت عمدی از سطوح حمایت یا مقاومت عبور می‌کنند تا حد ضرر معامله‌گران خرد را فعال کنند.

بریکر بلاک‌ها به‌صورت سطوحی ظاهر می‌شوند که در آن، قیمت از یک سطح مشخص به بالا یا پایین می‌شکند. بر اساس استراتژی اسمارت مانی، بیشتر حرکت‌های هوشمند در این سطوح رخ می‌دهند.

استراتژی ترید اسمارت مانی

Fair Value Gaps (FVG)

شکاف‌های ارزش عادلانه که به آن FVG نیز گفته می‌شود، یک مفهوم بسیار مهم است و زمانی رخ می‌دهد که بازار به سرعت از یک سطح قیمت به سطح دیگر حرکت می‌کند و اغلب منجر به ایجاد شکاف‌هایی در نمودارهای قیمت می‌شود. معامله‌گران سبک اسمارت مانی  به این شکاف‌ها توجه ویژه‌ای دارند؛ زیرا می‌تواند نمایانگر تغییرات چشم‌گیری در احساسات بازار باشند. در واقع FVG به این نکته اشاره دارد که قیمت یک دارایی با ارزش واقعی آن فاصله دارد.

استراتژی ترید اسمارت مانی

چگونه با استراتژی ترید اسمارت مانی معامله کنیم؟

روش‌های متعددی برای انجام معامله با استراتژی ترید اسمارت مانی وجود دارد. برخی از معامله‌گران به‌دنبال روش‌های پیچیده و سخت هستند اما در این بخش از مقاله ایران بروکر راحت‌ترین روش را برای معامله با این استراتژی به شما آموزش خواهیم داد:

شناسایی روند

در آغاز هر معامله با استراتژی ترید اسمارت مانی، شناسایی روند، حائز اهمیت است. در معامله با استراتژی پول هوشمند، تشخیص روند بر پایه درک دقیقی از ساختار بازار متکی است. اگر این تجزیه و تحلیل به‌درستی انجام شود، بسیاری از معاملات شما سودده خواهد بود.

زمانی که ساختار بازار به سمت نزول تمایل دارد، در یک روند نزولی قرار خواهیم گرفت و مجموعه‌ای از سقف و کف‌ها را تشکیل می‌دهد و برعکس؛ یک دنباله ازسقف‎‌های بالاتر و کف‌های پایین‌تر، نشانگر یک روند صعودی است.

استراتژی ترید اسمارت مانی

شناسایی اوردر بلاک های معتبر

پس از شناسایی روند، ما به‌دنبال اوردر بلاک معتبر هستیم. در این مرحله، باید فکر کنیم چه زمانی بازار آماده است دستورات خود (ورود نقدینگی یا فعال کردن استاپ لاس‌‌ها) را اجرا کند و اینجاست که شناسایی بهترین اوردر بلاک بسیار حیاتی است.

عمدتاً اوردربلاک معتبر، اوردری است که دارای یکی از دو ویژگی‌های زیر باشد: کاراکتر یا ساختار بازار. همچنین، این اوردر بلاک باید دارای نقدینگی بالاتر یا پایین‌تر از معمول باشد یا در شکاف ارزش منصفانه‌ای (FVG) قرار گیرد.

استراتژی ترید اسمارت مانی

در نمودار بالا ما به کمک اندیکاتور order block در تریدینگ ویو، نواحی مهم را مشخص کرده‌ایم. در این نواحی قیمت می‌تواند واکنش‌های خوبی را از خود نشان دهد و نقاط ورود مناسبی برای انجام معامله هستند.

تعیین نقاط ورود و خروج

در مرحله بعد، باید مناطقی را که بازیگران بزرگ وارد بازار می‌شوند، شناسایی کنید. پس از شناسایی یک منطقه، عرضه یا تقاضا، تعیین نقاط ورود و خروج به سادگی انجام می‌پذیرد. به‌عنوان مثال، ما نقطه ورود را مستقیماً بالای اودر بلاک صعودی قرار می‌دهیم، در حالی که استاپ لاس خود را مستقیم زیر ناحیه تعیین شده قرار می‌دهیم، و تارگت معامله را روی بالاترین ساختار قرار می‌دهیم.

استراتژی ترید اسمارت مانی

آنچه در نوشته «بررسی مفاهیم مختلف پول هوشمند در بازارهای مالی»

در انتهای مقاله ما متوجه شدیم که پول هوشمند چیست و به چه اندازه می‌تواند برای معامله‌گران و سرمایه‌گذاران در بازار فارکس و ارزهای دیجیتال مهم باشد. تعریف‌های گوناگونی برای پول هوشمند وجود دارد که مهم‌ترین آن این است که پول هوشمند در واقع می‌تواند بازار را تکان دهد. به این معنا که این نوع پول در اختیار بزرگان بازار است و با ورود آن‌ها به بازار، روندهای مختلفی شکل خواهد گرفت. از این رو معامله‌گران خرد باید این نوع پول را شناسایی کنند و برای معامله‌گری یا سرمایه‌گذاری از آن بهره‌مند شوند.

سوالات متداول «بررسی مفاهیم مختلف پول هوشمند در بازارهای مالی»

پول هوشمند چیست؟

پول هوشمند پولی است که در دست بزرگان یا نهنگ‌های بازار قرار دارد و با تزریق این پول به یک دارایی، مانند: سهام یک شرکت خاص و یک ارز دیجیتال باعث به‌وجود آمدن یک روند جدید صعودی می‌شوند و برعکس! اگر آن را از بازار خارج کنند باعث به‌وجود آمدن یک روند نزولی خواهند شد.

چرا باید به بررسی پول هوشمند بپردازیم؟

دارندگان پول هوشمند، می‌توانند شما را به افرادی تاثیرگذار در حرفه‌ خود تبدیل کنند که فرصت‌های درآمدزایی بسیار زیادی را برای شما ایجاد می‌کنند. همچنین، شما با دنبال کردن و پیگیری آن‌ها در نحوه انجام معاملات خود، می‌توانید به درآمد قابل توجهی دست یابید.

مفهوم پول هوشمند در بازار فارکس چیست؟

پول هوشمند در معاملات فارکس به تاثیرگذاری بازیگران بزرگ و نهادهای مالی معروف در بازار می‌پردازد که دسترسی به منابع و اطلاعات خاص و توانایی تحلیل بازار را دارند.

مفهوم پول هوشمند در ارزهای دیجیتال چیست؟

پول هوشمند در بازار ارزهای دیجیتال اکثرا متعلق به کیف پول‌های بزرگ است؛ زمانی‌که یک کیف پول، شروع به جابجای مقدار زیادی بیت کوین، اتریوم یا تتر می‌کند، به این معنا است که به‌زودی نوسانات زیادی در بازار ایجاد خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *