چگونه ارزهای دیجیتال گم می‌شوند؟ بدترین راه ها برای گم کردن بیت کوین

چگونه ارزهای دیجیتال گم می‌شوند؟ بدترین راه ها برای گم کردن بیت کوین

گم کردن بیت کوین یکی از آن اشتباهاتی است که برای ما بسیار گران تمام می‌شود. طی سال‌های گذشته شاهد به فنا رفتن بیت کوین‌های زیادی بر اثر اشتباهات پیش پا افتاده یا سهل‌انگاری بوده‌ایم. شاید کمی آرام شوید اگر بدانید که حتی نگارنده این مطلب هم از این مصیبت در امان نبوده است. در این مقاله به بررسی بدترین کارهایی که باعث از دست رفتن و گم کردن بیت کوین می‌شوند و روش‌های جلوگیری از آن، خواهیم پرداخت.

تخمین زده می‌شود که طی سال‌های گذشته به لطف وجود افراد سر به هوا، بدشانس و رخداد شرایط مختلف، حدود ۳.۷ میلیون بیت کوین، گم شده‌اند. این تعداد حدود ۲۰ درصد از کل بیت کوین‌هایی که تا به امروز استخراج شده‌اند را تشکیل می‌دهد. خبر بد این‌که، بیت کوین‌های گم شده در حال افزایش هستند. در ادامه خواهیم دید چه اقداماتی انجام دهیم تا ما جزو بدشانس‌های بعدی نباشیم.

۱. گم شدن لپ تاپ

یکی از رایج‌ترین دلیل‌های از دست رفتن بیت کوین، گم و نابود شدن لپ‌تاپ یا موبایلی است که کیف پول شما روی آن قرار دارد. دوستی را می‌شناختم که یکی از اولین علاقه‌مندان به بیت کوین بود، مدت‌ها برای خرید آن تحقیق می‌کرد و در نهایت تصمیم گرفت یک لپ‌تاپ جدید مختص خرید و فروش بیت کوین تهیه کند. روزی که بالاخره کیف پول خود را ایجاد کرده و اولین بیت کوین‌های خود را خرید، روی تراس آپارتمان خود در طبقه دهم نشسته بود. بقیه ماجرا را حدس بزنید. لپ‌تاپ تصمیم گرفت یک سقوط آزاد به سمت خیابان را تجربه کند. دوست ما هم‌زمان لپ‌تاپ جدید و تمام بیت کوین‌های خود را از دست داد.

ذخیره بیت کوین در لپ تاپ

یک راه حل ساده وجود داشت که می‌توانست لااقل جلوی از دست رفتن بیت کوین را بگیرد و آن هم یادداشت کردن عبارت امنیتی و کلید خصوصی کیف پول روی کاغذ و نگه‌داری از آن در جای امن بود. اگر از کیف پول آنلاین و موبایلی استفاده می‌کنید یک نسخه پشتیبان از آن تهیه کنید تا تمام دار و ندار شما فقط روی یک دستگاه نباشد.

۲. استفاده از رمز عبور قابل حدس

فردی تصمیم گرفت از یک عبارت امنیتی ساده و غیر قابل فراموشی برای ایجاد کیف پول بیت کوین خود استفاده کند. بنابراین یک جمله از یک کتاب را انتخاب کرد و آن را به عنوان رمز خود قرار داد. اما ایده بسیار احمقانه‌ای بود. چون نه تنها این جمله را از یک کتاب معمولی و شناخته‌شده برداشت، بلکه آن را در فروم‌های بیت کوین هم مطرح کرد. کمی نگذشت که افرادی به عنوان دوست به او نزدیک شدند و از علاقه‌مندی‌ها و کتاب‌هایی که دوست داشت از او سوال کردند و یک روز صبح وقتی بیدار شد دیگر هیچ بیت کوینی در کیف پول او باقی نمانده بود.

شاید به نظر شما رخ دادن این اتفاق خیلی نادر باشد اما بهای سنگینی به همراه خواهد داشت. دلیل این که بیشتر کیف پول‌ها از عبارات تصادفی استفاده می‌کنند، همین است. هرگز از توالی کلماتی که می‌توان به راحتی آن‌ها را حدس زد یا پیدا کرد، استفاده نکنید. عبارت امنیتی خود را محرمانه نگه دارید و از مطرح کردن ایده خود برای انتخاب این عبارت به صورت آنلاین یا در گفتگوهای عمومی، اجتناب کنید.

۳. از بین رفتن هارد درایو

جیمز از همان اولین روزهای معرفی بیت کوین، شروع به استخراج این ارز کرد. در آن زمان شما می‌توانستید با کامپیوتر گیمینگ قدیمی خود و یک کارت گرافیک از داخل منزل هم بیت کوین استخراج کنید. او کامپیوتر خود را بررسی کرد و مطمئن شد که همه چیز روبه‌راه است. بنابراین با خیال راحت از سیستم خود به عنوان ماینر استفاده کرد و توانست مقداری بیت کوین به دست آورد و همه آن‌ها را روی یک هارد اکسترنال ذخیره کرد. شاید بتوانید بقیه ماجرا را حدس بزنید. هارد اکسترنال خراب شد و علی‌رغم تلاش‌های جیمز و امتحان کردن تمام روش‌های شناخته‌شده برای برگرداندن اطلاعات، بیت کوین‌های او برای همیشه از دست رفت.

به دلیل قدیمی بودن هارد درایوی که جیمز استفاده می‌کرد، داده‌ها کاملا از دست رفت. میزان خرابی این نوع درایوها در مقایسه با SSD واقعا قابل توجه است. بنابراین اگر قصد ذخیره کردن دارایی دیجیتال خود بر روی هارد را دارید، حتما از یک SSD باکیفیت و در کنار آن، از یک کیف پول سخت افزاری استفاده کنید.

۴. پیشنهادات خیرخواهانه

قربانی بعدی ما یکی از افرادی است که به تازگی کمی بیت کوین خریده و به دنیای ارزهای دیجیتال پیوسته بود. او مدام اینفلوئنسرهای حوزه رمزارز را دنبال می‌کرد تا از اخبار عقب نماند. یکی از همان روزها با یک پیشنهاد هیجان‌انگیز و وسوسه‌کننده روبه‌رو شد که توسط یک اکانت فیک توییتری که خود را به جای یک ایفلوئنسر معروف حوزه کریپتو جا زده بود، مطرح شد.

او ادعا کرده بود که هر مقدار بیت کوین به آدرس او ارسال شود، پس از مدت مشخصی دو برابر آن را پس خواهد داد. این کاربر هم با این خیال خام که حتما این سلبریتی ثروتمند برای رضای خدا به آنها کمک می‌کند تا دارایی خود را دو برابر کنند، تمام بیت کوین‌های خود را به آن آدرس ارسال کرد. ارسال بیت کوین همانا و از دست رفتن تمام دارایی همان!

کلاهبرداری اینترنتی

کام این فرد چنان از این کلاهبرداری تلخ شد که برای همیشه از دنیای ارزهای دیجیتال خداحافظی کرد. این ماجرا خیلی‌ها را مردد می‌کند که بیت کوین نخرند و از ارزهای دیجیتال دور بمانند. اما این جمله معروف همیشه مصداق دارد که: «هر چیزی که زیادی خوب به نظر برسد، باید به واقعی بودن آن شک کرد». فقط باید باهوش باشید و وارد این تله‌های وسوسه‌کننده نشوید.

مراقب بیت کوین های خود باشید

مواردی که در بالا گفته شد چندتا از ساده‌ترین و رایج‌ترین کارها برای از دست رفتن بیت کوین بود. گرچه آدم‌ها بسیار خلاق هستند و حتما راه‌های بیشتری را برای گم کردن بیت کوین‌های خود پیدا خواهند کرد.

اما برای شما که می‌خواهید از این بلا در امان بمانید فقط کافی است طمع نکنید، در دام کلاهبرداری‌ها نیافتید، به دنبال آربیتراژ گرفتن در صرافی‌های ناشناس نباشید و کلید خصوصی خود را از کلمات تصادفی انتخاب کرده و آن را در جای امنی یادداشت کنید.

همیشه به یاد داشته باشید که سرمایه‌گذاری در بیت کوین یک پروژه بلندمدت است و تنها زمانی سود چشمگیری برای شما به ارمغان خواهد آورد که صبور باشید و امنیت آنها را حفظ کنید.

چه کارهایی باعث گم شدن بیت کوین می‌شود؟

لو رفتن کلید خصوصی کیف پول، ارسال بیت کوین به آدرس اشتباه، کلاهبرداری‌های اینترنتی و فیشینگ، هک یا گم شدن کامپیوتر و گوشی

آیا امکان برگرداندن بیت کوین‌های گمشده وجود دارد؟

شرکت‌هایی هستند که می‌توانند به برگرداندن بیت کوین‌ها کمک کنند اما به ندرت موفق هستند و خدمات آنها بسیار گران است.

چگونه از گم شدن بیت کوین جلوگیری کنیم؟

یادداشت کردن کلید خصوصی در جای امن، ذخیره کردن بیت کوین‌ها در کیف پول سخت‌افزاری، وسوسه نشدن در برابر پیشنهادات مالی افراد ناشناس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *