کوین گکو چیست؟ آموزش سایت تحلیل ارز دیجیتال CoinGecko

کوین گکو چیست؟ آموزش سایت تحلیل ارز دیجیتال CoinGecko

در این بخش از سری مقالات معرفی و آموزش سایت‌های تحلیل ارز دیجیتال به بررسی سایت کوین گکو می‌پردازیم. این سایت که از سال ۲۰۱۴ در جمع‌آوری و انتشار داده‌های ارز دیجیتال شروع به فعالیت کرده، یکی از وب‌سایت‌های شناخته شده برای تحلیل ارز دیجیتال است. این وبسایت با هدف دموکراتیک کردن دسترسی به داده‌های ارز دیجیتال و توانمندسازی کاربران تاسیس شد. در این مطلب قصد داریم بخش‌های مختلف کوین گکو را معرفی کرده و آموزش استفاده از این سایت را با شما به اشتراک بگذاریم. اگر شما هم به دنبال ابزارهای کاربردی برای شناسایی ارزهای دیجیتال معتبر و صرافی های ارز دیجیتال قابل اعتماد هستید، پیشنهاد می‌کنم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

آموزش کار با سایت کوین گکو

وبسایت کوین گکو که نزدیک به ۸ سال سابقه جمع‌آوری داده‌های ارز دیجیتال در جهان را دارد بیش از ۱۰۰۰۰ دارایی مختلف را در بیش از ۸۰۰ صرافی در سراسر جهان ردیابی می‌کند و گزارش‌های مختلفی را به کاربران خود ارائه می‌کند. خبرگزاری‌های شناخته‌شده‌ای مانند فوربس، وال استریت ژورنال، The Block، CNBC و بسیاری از کسب و کارهای دیگر در این حوزه به کوین گکو اعتماد دارند و از داده‌های آن استفاده می‌کنند. قبل از اینکه به معرفی بخش‌های مختلف سایت کوین گکو بپردازیم، بهتر است با برخی از اصطلاحات و متریک‌های استفاده شده در این سایت آشنا شوید.

معرفی قیمت کوین، مارکت کپ، والیوم و تراست اسکور در کوین گکو

این متریک به قیمت هر کوین در کوین گکو بر اساس میانگین وزنی قیمت جهانی یک دارایی که به صورت لحظه‌ای در صرافی‌ها به صورت فعال معامله می‌شود و توسط کوین گکو ردیابی می‌شود، اشاره دارد.

مارکت کپ یکی از معیارهای مهم در ارزیابی اندازه نسبی یک دارایی ارز دیجیتال است. در واقع مارکت کپ یا ارزش بازار با ضرب قیمت یک کوین در تعداد عرضه در گردش محاسبه می‌شود.

والیوم یا حجم به میزان حجم کل معاملات یک دارایی رمزنگاری شده در تمام صرافی‌های ارز دیجیتال گفته می‌شود که توسط سایت کوین گکو ردیابی می‌شوند.

تراست اسکور برای اندازه‌گیری نقدینگی در جفت‌های معاملاتی و صرافی‌های ارز دیجیتال استفاده می‌شود. همچنین برای اندازه‌گیری نقدینگی کلی، مقیاس عملیات و پوشش API ایجاد شده است.

دلیل استفاده کوین گکو از نمودارهای داده‌ای مختلف

تیم کوین گکو تلاش می‌کند داده‌های خام را جمع‌آوری کرده و در سری‌های زمانی مختلف آن‌ها را ذخیره کند و آنها را به شکل نمودار در دسترس کاربران قرار دهد تا یک دید کلی نسبت به میزان رشد یا سقوط یک داده دیجیتال داشته باشند.

دلیل خاکستری بودن رنگ برخی ردیف‌های مربوط به صرافی‌ها در کوین گکو

کوین گکو یک فرمول داخلی برای تشخیص داده‌های پرت و نادرست دارد. ممکن است به دلیل از کار افتادن API قیمت در یک صرافی باگ‌هایی به وجود بیاید که باعث ایجاد داده‌های قدیمی یا نادرست شود. در چنین شرایطی کوین گکو ردیف مربوط به آن صرافی را مانند شکل زیر به رنگ خاکستری نمایش می‌دهد.

آموزش سایت کوین گکو

به طور کلی الگوریتم کوین گکو از در نظر گرفتن اطلاعات قدیمی خودداری می‌کند تا مطمئن شود که از اطلاعات به روز استفاده می‌کند.

دلیل درج علامت سوال به جای مارکت کپ برخی پروژه ها

کوین گکو برای محاسبه ارزش بازار، عرضه در گردش یک دارایی رمزنگاری شده را در نظر می‌گیرد و برای به دست آوردن چنین اطلاعاتی به طور معمول با تیم‌های پروژه یا توسعه‌دهندگان کوین‌ها از نزدیک همکاری می‌کند. علامت سوال در مقابل برخی از کوین‌ها به این معنی است که اطلاعات کافی در مورد میزان عرضه در گردش آن کوین وجود ندارد یا به دلایلی کوین گکو درباره صحت اطلاعات شک دارد. کوین گکو به طور مرتب میزان ارزش بازار پروژه‌ها را به‌روز‌رسانی می‌کند و در تلاش است تا این متریک را در طول زمان بهبود دهد.

نحوه محاسبه عرضه در گردش توسط کوین گکو

کوین گکو برای محاسبه عرضه در گردش، اطلاعات خود را به طور مستقیم از APIهای قیمت ارائه شده توسط تیم پروژه مربوطه دریافت می‌کند. کوین گکو دارایی‌های قفل شده هر ارز دیجیتال را از عرضه در گردش کم می‌کند.

به روزرسانی اطلاعات در کوین گکو

ربات‌های کوین گکو داده‌های خود را بر اساس یک زمان‌بندی متغیر به‌روزرسانی می‌کند. این وبسایت داده‌های خود را هر زمان که ممکن باشد بر اساس محدودیت‌های نرخ اعمال شده توسط ارائه‌دهندگان داده برنامه ریزی و به‌روزرسانی می‌کند. بر اساس این زمانبندی:

  • قیمت، حجم معاملات و ارزش بازار هر ۱ تا ۱۰ دقیقه به‌روز می‌شود.
  • عرضه در گردش هر 5 دقیقه به‌روز می‌شود.
  • داده‌های توسعه‌دهنده‌ها، اجتماعی و الکسا یک بار در روز به‌روز می‌شود.
  • اطلاعات بلاک چین (سختی استخراج، کل بلاک‌ها، تراکنش‌ها در ثانیه و غیره) هر ۱ ساعت به‌روز می‌شود.

تراست اسکور در کوین گکو

کوین گکو با هدف مقابله با صرافی‌هایی که حجم معاملات جعلی گزارش می‌کنند، تراست اسکور را در ماه می ۲۰۱۹ راه‌اندازی کرد تا شاخص مناسبی درباره شاخص نقدینگی یک صرافی ارائه کند.

اگر بخواهید نحوه استفاده از تراست اسکور را در کوین گکو بدانید، کافی است بدانید این امتیاز نشان‌دهنده میزان نقدشوندگی یک جفت معاملاتی در هر صرافی است. به این معنا که چقدر احتمال دارد که شما بتوانید یک دارایی را به قیمت فهرست شده در یک صرافی بخرید یا بفروشید.

تراست اسکور با رنگ‌های سبز، زرد و قرمز نشان داده شده است تا بتوانید به راحتی جفت‌های معاملاتی با میزان نقدشوندگی را تشخیص دهید.

شاید برایتان جالب باشد بدانید که کوین گکو در صرافی‌های اسپات، امتیاز تراست اسکور را به صورت جداگانه بر اساس متریک‌های نقدینگی، مقیاس عملیات و پوشش API محاسبه می‌کند و در مقیاس ۱ تا ۱۰ در صفحه هر صرافی به شما نمایش می‌دهد. می‌توانید تراست اسکور هر صرافی را در صفحات پروفایل آن‌ها مشاهده کنید.

معرفی بخش‌های مختلف در کوین گکو

وقتی وارد سایت کوین گکو می‌شویم مانند تصویر زیر با بخش‌های مختلفی مانند رمزارزها، صرافی‌های ارز دیجیتال، NFTها، آموزش صرافی‌ها و محصولات مواجه می‌شویم.

در ادامه قصد داریم هر کدام از این بخش‌ها را باهم مرور کنیم و کاربرد آن‌ها را در تحلیل ارزهای دیجیتال یا صرافی‌های مختلف باهم بررسی کنیم.

همانطور که در بخش بالای تصویر زیر مشاهده می‌کنید، این وب‌سایت بیش از ۱۰ هزار ارز دیجیتال را لیست کرده و داده‌های خود را از ۸۲۱ صرافی مختلف جمع‌آوری می‌کند. دامیننس بیت کوین و اتریوم نیز در ابتدای این صفحه به نمایش گذاشته شده است که در زمان نگارش این مقاله دامیننس بیت کوین ۴۶.۲ درصد است.

کوین گکو

۱. رمزارزها یا Cryptocurrencies

در تب Cryptocurrencies یکی از جذاب‌ترین بخش‌ها امکان ایجاد پرتفولیو است. در تب Coins می‌توانید لیست ارزهای دیجیتال را بر اساس رنک آن‌ها مشاهده کنید. همچنین در این بخش قیمت هر ارز دیجیتال، تغییرات قیمت یک ساعته، 24ساعته و هفتگی قابل مشاهده است. علاوه بر این می‌توانید مارکت کپ پروژه و همین‌طور یک نمودار تغییرات قیمت را در انتهای آن مشاهده کنید. این اطلاعات را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید.

کوین گکو

صفحه Cryptocurrencies در کوین گکو تب دیگری به نام New Coins دارد که بر اساس اطلاعات مختلف مانند قیمت و تغییرات قیمت در بازه‌های زمانی مختلف و همین‌طور مارکت کپ قابل مشاهده هستند. شما می‌توانید با کلیک روی هر متریک، لیست کوین‌ها را بر اساس متریک موردنظرتان مشاهده کنید. به‌عنوان مثال با کلیک روی Last Added می‌توانید ترتیب کوین‌ها را بر اساس آخرین کوین‌هایی که اضافه شده‌اند مشاهده کنید. همچنین در این بخش می‌توانید بلاکچینی که هرکدام از کوین‌های جدید روی آن ایجاد شده را مشاهده کنید.

کوین گکو

تب بعدی در بخش Cryptocurrencies مربوط به Gainers&Losers است که بیشترین افزایش قیمت و بیشترین کاهش قیمت را در ارزهای دیجیتال در ۲۴ ساعت گذشته نمایش می‌دهد.

برخی افراد در بازار ارزهای دیجیتال از روش‌هایی برای کسب سود از این بخش از بازار می‌کنند که می‌توانید با کسب اطلاعات بیشتر شما نیز به کسب درآمد از آن بپردازید.

آموزش سایت کوین گکو

تب بعدی مربوط به Categories است که دسته‌بندی‌های مختلف ارزهای دیجیتال را به شما نمایش می‌دهد. در این بخش می‌توانید دسته‌بندی‌هایی مانند پلتفرم‌های قرارداد هوشمند، لایه یک‌ها، میم کوین‌ها و موارد دیگر را مشاهده کنید. همچنین می‌توانید بیشترین بازدهی مربوط به هر دسته را مشاهده کنید. در این بخش نیز مانند صفحات دیگر می‌توانید میزان بازدهی هر دسته‌بندی را در تایم فریم‌های مختلف (بازه های زمانی متفاوت) مشاهده کنید. همچنین بازدهی کوین‌های موجود در هر دسته‌بندی به صورت نمودار به شما نمایش داده می‌شود.

ثبت نام سایت کوین گکو

تب بعدی با نام Chains، مربوط به انواع بلاکچین‌ها است. اگر قصد دارید با انواع بلاکچین‌ها و اطلاعات مربوط به آن‌ها آشنا شوید، این بخش مناسب شماست. همان‌طور که مشاهده می‌کنید در قسمت بالای صفحه یک دکمه وجود دارد که می‌توانید آن را فعال کنید تا بلاکچین‌هایی با بیشترین میزان TVL را به شما نمایش دهد. (TVL به میزان دارایی قفل شده روی یک شبکه بلاکچین گفته می‌شود و هرچه بیشتر باشد نشان‌دهنده این است که کاربران بیشتری به آن بلاکچین اعتماد دارند و سرمایه خود را روی آن قفل کرده‌اند.)

در تصویر زیر ما دکمه TVL را روشن کردیم. همان‌طور که مشاهده می‌کنید بیشترین میزان TVL مربوط به بلاکچین اتریوم و بعد از آن مربوط به بایننس اسمارت چین و آربیتروم است.

همچنین مشاهده می‌کنید که به طور کلی بیش از ۳۰ میلیارد دلار در این بلاکچین‌ها قفل شده و والیوم ۲۴ ساعته آن‌ها حدود ۱ میلیارد دلار بوده است.

یکی از داده‌های مهم دیگر در این بخش میزان دامیننس هر کدام از بلاکچین‌ها است که قبل از نمودار و در ردیف سوم از سمت راست قابل مشاهده است. دامیننس نشان‌دهنده سهم بازار هر بلاکچین در بین تمام بلاکچین‌ها است که در زمان نگارش این مطلب بیشترین میزان مربوط به بلاکچین اتریوم با دامیننس ۷۵ درصد است.

آموزش سایت کوین گکو

تب‌های دیگر مربوط به بخش Cryptocurrencies شامل اکوسیستم پالیگان، هوش مصنوعی و توکن‌های حاکمیتی بریج (Bridge Governance Tokens) است.

۲. صرافی‌ها (Exchanges)

قسمت صرافی‌ها شامل ۳ بخش اصلی صرافی‌های ارز دیجیتال، صرافی‌های غیرمتمرکز و مشتقات (Drivatives) است که در ادامه قصد داریم به بررسی هرکدام از این موارد بپردازیم.

صرافی‌های ارز دیجیتال

در این تب که شامل صرافی‌های ارز دیجیتال است اطلاعات هر روز به روزرسانی می‌شود. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید در ابتدای صفحه، توضیحاتی داده شده که نشان می‌دهد در زمانی که شما این داده‌ها را مشاهده می‌کنید، چند صرافی بررسی شده و اطلاعات کاربردی دیگری مربوط به صرافی‌ها به شما نمایش داده می‌شود.

مهم‌ترین بخش در این قسمت مربوط به تراست اسکور است که در اولین ستون مقابل هر صرافی نمایش داده می‌شود. ستون Reserves Data نشان می‌دهد که دسترسی به داده‌های صرافی امکان‌پذیر است یا خیر. همچنین والیوم 24 ساعته نرمالایز شده و والیوم هفتگی قابل مشاهده است. در ستون بعدی میزان ویزیت ماهانه از هر صرافی به شما نمایش داده می‌شود.

در بخش بالای نام صرافی ها به‌طور پیش‌فرض صرافی‌های موجود در تمام کشورها (All Countries) به شما نمایش داده می‌شود. می‌توانید این بخش را روی کشور موردنظر خود تنظیم کنید، البته توجه داشته باشید که ایران در این دسته‌بندی قرار ندارد.

برای مشاهده صرافی های ایرانی قابل اعتماد می‌توانید وارد صفحه راهنمای انتخاب صرافی در ایران بروکر شوید.

آموزش سایت کوین گکو

در سمت راست و بالای این صفحه ۳ گزینه دیگر به نام‌های Overview، Cybersecurity و Social قابل مشاهده است که به‌طور پیش‌فرض روی Overview قرار دارد.

اگر روی Cybersecurity کلیک کنید با تصویر زیر روبه‌رو می‌شوید. این بخش میزان امنیت هر صرافی را به شما نمایش می‌دهد. یک ستون سایبرسکیوریتی اسکور را به شما نمایش می‌دهد که بهترین حالت آن مربوط به صرافی‌هایی است که ۳ ستاره سبز و AAA دریافت کرده‌اند.

کوین گکو

بخش مربوط به سوشال نیز اطلاعاتی مانند کشور، تعداد فالوورهای توییتر و رتبه الکسا هرکدام از صرافی های متمرکز را نمایش می‌دهد که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید. البته باید توجه داشته باشید که الکسا حدود یک سال است که غیرفعال شده و این اطلاعات مربوط به آخرین به‌روزرسانی الکسا است.

صرافی های غیرمتمرکز

همان‌طور که از نام آن پیداست این بخش اطلاعات مربوط به صرافی های غیرمتمرکز را به کاربران ارائه می‌کند. در زمان نگارش این مطلب، کوین گکو 508 صرافی غیرمتمرکز را بررسی کرده و اطلاعات مربوط به آن‌ها را منتشر کرده است. در این بخش حجم معاملات ۲۴ ساعته تمام صرافی های غیرمتمرکز، دامیننس دیفای بر اساس حجم، میزان ویزیت ماهانه از دکس ها و تعداد کوین‌های دکس‌ها نمایش داده شده است.

در ستون‌هایی که در تصویر زیر هم قابل مشاهده است، حجم معاملات در هر صرافی غیرمتمرکز، تعداد کوین‌ها، تعداد جفت ارزها، تعداد ویزیت‌ها، بیشترین جفت‌ارزهای معامله شده در هر صرافی و سهم بازار هر صرافی قابل مشاهده است.

کوین گکو

Derivatives

این بخش صرافی‌هایی را به شما نمایش می‌دهد که امکان معاملات پرپچوال و فیوچرز را برای کاربران فراهم می‌کند. در ستون اول بخش Sattlement که در برخی صرافی‌ها با Cash مشخص شده نشان می‌دهد که صرافی موردنظر امکان تسویه حساب با استفاده از پول نقد دارد یا خیر. در برخی از صرافی‌ها هم امکان تسویه حساب با پول نقد فیزیکی وجود دارد.

کوین گکو

ستون Open interest میزان پوزیشن‌های معاملاتی باز را نمایش می‌دهد. همچنین حجم معاملات ۲۴ساعته قابل مشاهده است. تعداد Perpetuals و Futures به شما نمایش می‌دهد که هر صرافی چه تعداد قرارداد پرپچوال و فیوچرز برای انتخاب و باز کردن پوزیشن دارد. نمودارهایی که در دو ستون آخر هستند نیز وضعیت کاهش یا افزایش پوزیشن‌های مشتقات و همینطور میزان حجم معاملات در این صرافی ها را نمایش می‌دهد.

۳. توکن های غیرمثلی یا NFTها

تب مربوط به NFTها شامل دو بخش است: مورد اول دسته‌بندی NFTها را نمایش می‌دهد و بخش NFT Related Coins کوین‌های مرتبط با توکن های غیرمثلی را نمایش می‌دهد که با کلیک روی این تب می‌توانید اطلاعات مرتبط با توکن‌های غیرمثلی را مشاهده کنید.

همچنین تب‌های Learn Crypto و Products بخش‌های مرتبط با آموزش ارزهای دیجیتال و محصولاتی است که کوین گکو ارائه می‌کند و با کلیک روی هرکدام می‌توانید اطلاعات مناسبی کسب کنید.

سخن پایانی – کوین گکو

در این مطلب سایت کوین گکو را به طور کامل باهم بررسی کردیم. این سایت نیز یکی از بهترین سایت‌های تحلیل ارز دیجیتال است. همانطور که مشاهده کردید بیشترین دلیلی که کاربران به این سایت مراجعه می‌کنند به دلیل دسته‌بندی‌های مناسب و همینطور ارزیابی صرافی های ارز دیجیتال است که با ارائه تراست اسکور میزان اعتبار یک صرافی را نمایش می‌دهد. متاسفانه این وبسایت از صرافی های ایرانی پشتیبانی نمی‌کند، اما جای نگرانی نیست، ما در ایران بروکر به بررسی و ارزیابی صرافی های ایرانی و خارجی مناسب برای کاربران ایرانی پرداخته‌ایم.

برای مشاهده صرافی های مناسب برای کاربران ایرانی وارد صفحه راهنمای انتخاب صرافی در ایران بروکر شوید.

برای مشاهده بررسی سالانه صرافی های ایرانی وارد صفحه گزارش سالانه صرافی های ایرانی در ایران بروکر شوید.

سوالات متداول کوین گکو

کوین گکو چه اطلاعاتی درباره ارزهای دیجیتال ارائه می‌کند؟

سایت کوین گکو اطلاعات وسیعی در رابطه با انواع ارزهای دیجیتال، توکن های غیرمثلی، صرافی های متمرکز و غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال و میزان اعتبار آنها ارائه می‌کند.

چطور در کوین گکو حساب کاربری ایجاد کنیم؟

برای باز کردن حساب کاربری کافی است وارد این وبسایت شوید و با کلیک روی گزینه sign up و تایید ایمیل خود، یک حساب کاربری ایجاد کنید.

نحوه ساخت پرتفولیو در کوین گکو به چه شکل است؟

پس از ایجاد حساب کاربری به راحتی می‌توانید در این وبسایت پرتفولیوی اختصاصی خود را ایجاد کنید. برای این کار پس از ایجاد حساب کاربری در قسمت بالا سمت راست صفحه روی Portfolio کلیک کنید و سپس روی My Portfolio کلیک کنید و ارزهای دیجیتال موردنظرتان را به پرتفوی خود اضافه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *