۳ دلیل اصلی اضطراب و استرس در معاملات و نحوه برخورد با آنها

۳ دلیل اصلی اضطراب و استرس در معاملات و نحوه برخورد با آنها

اگر معاملات در دنیای مالی به‌خصوص بازار فارکس را تازه شروع کرده‌اید یا حتی سال‌ها تجربه‌ در این عرصه دارید، احتمالا با این واقعیت آشنا هستید که معامله نقش مهمی را در زندگی‌ ما دارد. با این وجود انجام معاملات در دنیای مالی دغدغه‌ها و اضطراب‌های زیادی را نیز به‌دنبال خود دارد. این مقاله از ایران بروکر، به بررسی ۳ دلیل اصلی اضطراب و استرس در معاملات می‌پردازد؛ همچنین بیان می‌کند که چگونه می‌توانید با این اضطراب و استرس در معاملات روبرو شوید و آنها را کاهش دهید.

چرا انجام معامله باعث اضطراب می‌شود؟

معاملات در بازار فارکس و ارزهای دیجیتال دارای ریسک‌های بسیار زیادی است و فرق زیادی با معاملات در بازار سنتی دارد. در چنین بازارهایی شما به‌راحتی با یک کلیک کردن می‌توانید میلیون‌ها دلار را وارد یک معامله کنید و در عرض چند ثانیه، پول شما چندین برابر شود و یا برعکس، به کلی پولتان از بین برود.

اضطراب و استرس در معاملات

به همین دلیل زمانی‌که یک معامله‌گر وارد معامله می‌شود، استرس کل وجودش را فرا می‌گیرد. حتی اگر معامله وارد سود شود، معامله‌گر هیجان‌زده می‌شود و خود هیجان نیز به اندازه استرس برای معامله‌گر مضر است؛ بنابراین باید به فکر راه‌حل‌هایی باشیم تا بتوانیم استرس و هیجان یا به عبارت دیگر احساسات خود را در انجام معاملات به صفر برسانیم. در ادامه با ما همراه باشید تا ۳ دلیل اصلی اضطراب و استرس در معاملات و نحوه برخورد با آنها را بررسی کنیم.

انتظارات غیر واقعی باعث اضطراب و استرس در معاملات می‌شود.

بیشتر اوقات، روبرو شدن با تصاویر رویایی، انتظارات غیر واقعی را در ذهن معامله‌گران تازه‌کار ایجاد می‌کند. معامله‌گر تازه‌کار همیشه تصور می‌کند که افراد حرفه‌ای و معامله‌گران بزرگ در یک پنت‌هاوس لوکس زندگی می‌کنند، یک اتومبیل اسپورت دارند و پول زیادی را برای تفریحات آنچنانی خرج می‌کنند. اما واقعیت این است که آن فرد برای رسیدن به این درجه از موفقیت، صبر و تلاش‌های بی‌پایانی داشته است.

در حقیقت، برای بسیاری از معامله‌گران، مسیر رسیدن به موفقیت، سال‌ها یا حتی دهه‌ها طول می‌کشد. معاملات در بازارهای مالی، مانند هر مسیر دیگری، نیازمند تعهد و استقامت است. تا زمانی‌که آماده به انجام تلاش‌های پی‌درپی و پیروی از استراتژی‌های درست نباشید، به‌عنوان یک معامله‌گر بزرگ شناخته نمی‌شوید. با وجود این نکته، این مسیر ناامیدکننده نیست ، اما آمارها حقیقتی را نشان می‌دهند که تنها ۱۰٪ از معامله‌گران به موفقیت خواهند رسید.

اضطراب و استرس در معاملات

چگونه از به‌وجود آمدن انتظارات غیر واقعی جلوگیری کنیم:

  • باید توجه داشت که معیار موفقیت نسبی است. هر معامله‌گری ممکن است به اندازه‌ای که از عملکرد خود راضی باشد نیز موفق باشد، حتی اگر انتظارات یا پیشرفت روزانه‌ای نداشته باشد.
  • برای رسیدن به موفقیت، اهداف معقول و واقعی را تعیین کنید.
  • به‌جای مقایسه خود با دیگران، تمرکز خود را بر ایجاد یک برنامه و استراتژی معاملاتی منطقی قرار دهید که به ویژگی‌ها و محدودیت‌های شما تناسب دهد.

همچنین به یاد داشته باشید که انتظارات غیر واقعی می‌توانند شما را به سمت ناامیدی‌های بزرگ بکشانند.

عدم کنترل خود و شروع اضطراب و استرس در معاملات

آیا می‌توانید کسانی که در لحظه‌هایی که بازار دارای نوسانات بسیار زیاد است و معامله‌گر وسوسه می‌شود بدون دلیل وارد معامله شود را سرزنش کنید؟

اکثر معامله‌گرانی که در مسیر معامله‌گری با شکست مواجه می‌شوند، در واقع در مقابل وسوسه‌های خود تسلیم شده‌اند. در اکثر مواقع، معامله‌گران دارای توانایی‌های خاص برای انجام تحقیقات، تست‌های مکرر و ایجاد استراتژی‌های معتبر هستند. لازمه‌ی این اقدامات، پایبندی به برنامه‌ای است که اگر رعایت نشود، امکان دارد به مشکلاتی منجر شود.

با این وجود، این نوع فراز و نشیب‌های عاطفی می‌تواند به زیان‌دهی در معاملات منجر شود. سرزنش مداوم خودتان در برابر «FOMO» یا «ترس از دست دادن» می‌تواند به یک دوره عدم برنامه‌ریزی، افت‌های مکرر و ناامیدی منجر شود.

برای پیشگیری از این وضعیت، برخی از روانشناسان معاملاتی پیشنهاد می‌دهند که فقط یک معامله خوب روزانه انجام دهید. این اقدام شما را وادار می‌کند تا تمامی تنظیمات ممکن را دقیقا بررسی کنید و فقط بهترین معامله را انتخاب کنید. همچنین، شما را تشویق می‌کند تا کنترل بیشتری بر خود و استراتژی‌هایتان داشته باشید، از تاثیر وسوسه‌ها و عوامل عاطفی کم کنید و به تصمیمات خود وفادار بمانید.

عدم اعتماد به نفس

از دلایل اضطراب و استرس در معاملات، باید به نکات مهمی که برای معامله‌گران حیاتی است، پرداخت. یکی از این نکات، اعتماد به نفس است. عدم اعتماد به نفس می‌تواند منجر به اضطراب و استرس در معاملات شود.

ممکن است شما در ابتدای راهتان از یک مشاوره و توصیه‌های استاد معامله‌گری کمک بگیرید یا عضو گروه‌های چت معاملاتی (کانال‌های سیگنال‌دهی) شوید؛ اما از یک جایی به بعد باید از خود بپرسید که آیا الان قدرت تصمیم‌گیری دارید یا خیر؟

معامله‌گران موفق کسانی هستند که به توانایی درک بازارها و انجام معاملات اعتماد دارند. زمانی‌که شما هیچ دسترسی به یک کانال سیگنال‌دهی نداشته باشید، چگونه وارد یک معامله جدید خواهید شد؟ بنابراین شما باید توانایی‌ها، علم و دانش خود را افزایش دهید تا نیاز به مشاوره یا دنبال کردن افراد دیگر نداشته باشید.

درست است که همکاری با یک فرد معامله‌گر می‌تواند مفید باشد، اما در طول زمان باید مهارت‌ها و درک بازارها را خودتان به‌صورت مستقل افزایش دهید.

در نهایت، مهم‌ترین نکته این است که به اندازه کافی خودآگاه باشید تا علل اضطراب خود را شناسایی کنید و اقدامات لازم برای مقابله با آن را یاد بگیرید. از نظر روان‌شناسی، تشخیص اینکه “آیا اضطراب ناشی از احساسات در معاملات است یا از مشکلات سلامت روانی عمیق‌تر است” امری بسیار حیاتی است. در صورت نیاز، به متخصصان و مشاوران این حوزه مراجعه کنید.

اضطراب و استرس در معاملات

در این راستا، فراموش نکنید که مراقبت از سلامت روان خود نیز بسیار مهم است. گاهی اوقات، یک استراحت کوتاه و نفس‌های عمیق می‌تواند به شما کمک کند تا از استرس و فشار معاملات در امان بمانید و انرژی و انگیزه‌ی لازم برای ادامه‌ی مسیر معاملاتی خود را به دست آورید.

آنچه در نوشته «۳ دلیل اصلی اضطراب و استرس در معاملات و نحوه برخورد با آنها» خواندیم:

دنیای معامله‌گری دنیای پیچیده‌ای است؛ حتی اگر سال‌ها تکنیک‌های معامله‌گری، انواع تحلیل تکنیکال و فاندمنتال را یاد گرفته باشید، ولی از لحاظ روحی روانی آمادگی کامل را نداشته باشید با شکست‌های بزرگی مواجه خواهید شد. استرس زیاد باعث می‌شود شما آموخته‌های خود را فراموش کنید و تمام استراتژی‌هایی که برای خود تعیین کرده‌اید را نادیده بگیرد.

بارها برایمان این اتفاق رخ داده است که با خود می‌گوییم “اگر به استراتژی پایبند بودم الان کلی سود کرده بودم”؛ بنابراین کافی است این سه دلیل را همیشه به خاطر بسپارید و راه‌های برخورد با آنها را همیشه با خود مررو کنید تا از ضرر در معاملات به دور بمانید.

سوالات متداول «۳ دلیل اصلی اضطراب و استرس در معاملات و نحوه برخورد با آنها»

چرا انجام معامله در بازارهای مالی باعث اضطراب می‌شود؟

زیرا در چنین بازارهایی شما به‌راحتی با یک کلیک کردن می‌توانید میلیون‌ها دلار را وارد یک معامله کنید و در عرض چند ثانیه، پول شما چندین برابر شود و یا برعکس، به کلی پولتان از بین برود.

نقش انتظارات غیر واقعی در اضطراب و استرس در معاملات به چه صورت است؟

هنگامی‌که یک معامله‌گر زندگی خود را با دیگران مقایسه می‌کند و یا حتی تصورات غلطی از دنیای معامله‌گری دارد، باعث می‌شود سردردگم شود. باید این حقیقت را بدانید که قرار نیست یک شبه در بازار مالی به ثروت عظیم برسید و موفقیت در معاملات مانند موفقیت در هر چیزی یک شبه به دست نمی‌آید.

برای جلوگیری از اضطراب و استرس در معاملات چگونه اعتماد به نفس خود را بالا ببریم؟

معامله‌گر در مرحله اول باید انتظارات واقعی از بازار داشته باشد. در مرحله دوم باید بتواند احساسات خود را کنترل کند؛ سپس با بالابردن آگاهی و دانش خود در زمینه معامله‌گری و حتی شناخت وجودی خود، می‌تواند به اعتماد به نفس کامل دست پیدا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *