۴ عادت تاثیرگذار در شکست یا موفقیت شروع معاملات | قبل از ورود به معامله به چه نکاتی دقت کنیم؟

۴ عادت تاثیرگذار در شکست یا موفقیت شروع معاملات | قبل از ورود به معامله به چه نکاتی دقت کنیم؟

تصور کنید به‌عنوان یک تریدر، برای ورود به یک موقعیت معاملاتی، ایده فوق‌العاد‌ه‌ای دارید. این ایده ممکن است یک استراتژی و ستاپ معاملاتی باشد که از یک استاد حرفه‌ای فرا گرفته باشید و یا حتی می‌تواند یک سیگنال باشد که از یک کانال سیگنال برتر دریافت کرده‌اید. حتی ممکن است نتیجه ساعت‌ها تحلیل و تجزیه سخت‌گیرانه خودتان باشد.

زمانی که بخواهید ایده خود را به مرحله اجرا برسانید فرا می‌رسد و به‌نظر می‌رسد که همه‌چیز با ایده شما هماهنگی داشته و آن را تایید می‌کند. پس شما به بهترین شکل ممکن بر اساس استراتژی خود به معامله ورود می‌کنید اما در معامله ضرر می‌کنید! در دنیای ترید،ضرر کردن در معامله‌ای که درصد موفقیت آن بسیار بالا به‌نظر می‌رسید بسیار ناامید کننده است! اگر در سناریوی مشابه قرار گرفته باشید احتمالا با رسیدن به این مرحله به‌دنبال دلیل شکست خود در معامله می‌گردید.

۴ عادت تاثیرگذار در شکست یا موفقیت ستاپ معاملاتی که در ادامه به آن اشاره کرده‌ایم را مطالعه کرده و بررسی کنید که آیا آن‌ها را از قلم انداخته‌اید یا خیر؟ آن‌گاه می‌توانید دلیل عدم موفقیت خود را بهتر درک کنید.

البته به یاد داشته باشید که ضرر کردن در بازارهای مالی طبیعی است و حتی باتجربه‌ترین معامله‌گران نیز ضرر را در معاملات خود تجربه می‌کنند. نکته کلیدی این است که از اشتباهات خود درس بگیرید، استراتژی خود را مشخص کرده و در عادات معاملاتی خود، نظم و انضباط را حفظ کنید. بهبود مستمر استراتژی معاملاتی شما و تعهد به آموزش دیدن، برای موفقیت بلندمدت در بازارهای مالی نیز بسیار مهم است.

قبل از ورود به معامله آماده شوید

آمادگی قبل از ورود به ترید، درست مانند آماده شدن برای یک مسابقه یا ماموریت پرخطر است. پس باید قبل از اینکه وارد میدان نبرد شوید، مقدمات لازم را فراهم کنید.

قبل از ورود به معامله و برای شروع می‌‌توانید سوال‌های زیر را از خود بپرسید:

  • چرا معتقدم که ایده معاملاتی من امروز منطقی به‌نظر می‌رسد؟
  • چه چیزی می‌تواند بر موفقیت و یا شکست معامله من تاثیر‌گذار باشد؟
  • بهترین سناریو و بدترین سناریو برای این موقعیت معاملاتی چیست؟
  • عملکرد قبلی قیمت در این نواحی چگونه بوده است؟
  • آیا سطوح حمایت و مقاومت را مشخص کرده‌ام؟
  • آیا فهرستی از اطلاعات و اخباری که قرار است منتشر شود و ممکن است بر تقاضای دارایی تاثیر بگذارد تهیه کرده‌ام؟

درواقع بدون انجام مقدمات لازم، رسیدن به سود می‌تواند برای شما بسیار چالش‌برانگیز و سخت باشد. برای مثال فرض کنید در یک جنگل انبوه در حال پیاده‌روی طولانی هستید و شنیده‌اید که یک گنج پنهان در انتهای این مسیر وجود دارد. قطعا اگر بدون تجهیزات مناسب مانند نقشه به راه افتاده باشید، رسیدن به مقصد برای شما بسیار دشوار و گاه غیرممکن خواهد بود!

هرگز بیش از حد تحمل خود، ریسک نکنید

این اصل ممکن است برای معامله‌گران در ابتدا بسیار بدیهی به‌نظر برسد اما به‌طرز شگفت‌آوری زمانی که معامله‌گران با یک فرصت معاملاتی فریبنده روبرو می‌شوند، به‌راحتی آن را فراموش می‌کنند. این موضوع مانند این است که به کسی یادآوری کنید که هنگام قمار در کازینو، بیشتر از آن‌چه که می تواند از دست بدهد را خرج نکند!

گاهی اوقات معامله‌گران تحت‌تاثیر خبرها از سوی افراد قرار می‌گیرند و با ترس از دست دادن یا همان فومو روبرو می‌شوند. آن‌ها ممکن است یک توصیه مالی از یک تریدر یا کارشناس مالی بشنوند و یا ببینید که ارزش یک دارایی در حال افزایش است. در این زمان دچار هیجان می‌شوند و در تصمیمات خود جوانب احتیاط را رعایت نمی‌کنند.

درواقع این قانون به این دلیل وجود دارد تا از سرمایه معامله‌گران در برابر ریسک‌های بیشتر محافظت کند. بنابراین اگر بیشتر از آن‌چه که تحمل دارید را ریسک می‌کنید، به‌جای اینکه معاملات خود را با نظم و انضباط و قوانین انجام دهید، ذهن شما بیش از حد بر سود یا زیان معامله متمرکز خواهد شد.‌

همان‌طور که می‌دانید موفقیت یک معامله بسته به اجرای موثر یک استراتژی در معاملات است اما زمانی که دائما نگران از دست دادن مبلغ زیادی از سرمایه خود هستید، احساسات شما می‌توانند قضاوت درست شما را مختل کنند که این موضوع می‌تواند منجر به تصمیمات هیجانی، خارج شدن از چهارچوب استراتژی و برنامه معاملاتی شود و ایده معاملاتی خوب شما را تبدیل به یک معامله یا سرمایه‌گذاری پرخطر و پرریسک کند که به حساب معاملاتی شما آسیب می‌رساند.

در اصل، این قانون به عنوان یک یادآور برای حفظ نظم و کنترل احساسات در معاملات عمل کرده و معامله‌گران را تشویق می‌کند تا محدودیت‌های ریسک را در ابتدا برای خود مشخص کنند و به آن‌ها پایبند باشند. با انجام این کار، شانس بیشتری دارید تا تصمیمات آگاهانه و منطقی‌تری برای معاملات خود بگیرید که برای موفقیت معاملات شما در بلندمدت ضروری است.

به معاملات قبلی خود فکر نکنید

با وجود اینکه یادگیری از تجربیات معاملاتی گذشته امری ضروری است اما تمرکز بر معاملات قبلی در حین معامله می‌تواند نتیجه عکس داشته باشد. اگر دائما به معاملات گذشته خود فکر می‌کنید می‌تواند بر تصمیم‌گیری درست شما در زمان حال برای معاملات فعلی تاثیرگذار باشد.

فرض کنید جفت ارز USD/JPY در یک روند صعودی قرار گرفته است و شما می‌خواهید وارد یک معامله لانگ یا خرید شوید اما به یاد می‌آورید که آخرین معامله شما بر روی این جفت ارز یک معامله ضررده بوده است که این مسئله ممکن است ذهن شما را تحت‌تاثیر قرار دهد.

از آن‌جایی که هنوز به آخرین معامله خود فکر می‌کنید، تردید دارید که بخواهید معامله دیگری بر روی این جفت ارز باز کنید حتی اگر برنامه معاملاتی شما به‌وضوح به شما نشان دهد که زمان ورود به معامله لانگ فرا رسیده است. در این زمان برای اینکه بخواهید انتقام معامله ضررده قبلی خود را بگیرید، به حجم معامله خود اضافه می‌کنید و سپس وارد معامله می‌شوید. اگر در این حالت معامله شما سودده نباشد، بخاطر این تصمیم و اقدام متحمل ضرر بیشتری می‌شوید.

پس باید سعی کنید که خود را از بار احساسات منفی معاملات ناموفق گذشته رها کنید و با ذهنیتی روشن و عینی، به هر معامله جدید ورود کنید. این موضوع در تصمیم‌گیری منطقی برای ورود به معاملات و به حداکثر رساندن شانس موفقیت شما در بازارهای مالی بسیار حائز اهمیت است.

معامله گری را مانند یک شغل مستقل در نظر بگیرید

تصور کنید که یک فرصت معاملاتی فوق‌العاده دارید که معتقدید سود بسیار خوبی را به‌همراه خواهد داشت. این فرصت آن‌قدر جذاب است که ممکن است باعث شود کنترل احساسات خود را از دست بدهید و اقدامات هیجانی انجام دهید.

مهم است که به یاد داشته باشید که هر معامله‌ای که باز می‌کنید، مانند یک قطعه کوچک از کسب‌وکار و تجارت شما است. درست مانند یک صاحب کسب‌وکار که با دقت برای اقدامات خود برنامه‌ریزی می‌کند و سعی بر مدیریت آن دارد، شما نیز باید همین رفتار را با معاملات خود داشته باشید.

مهم نیست که چقدر این فرصت معاملاتی امیدوارکننده باشد، به‌هرحال این فرصت معاملاتی باید تحت تجزیه و تحلیل دقیق، قبل از ورود به معامله قرار گیرد و قوانین مدیریت سرمایه در آن پیاده‌سازی شود. این بدان معناست که باید مقدار معقولی از سرمایه خود را به هر معامله اختصاص دهید و تمام پول خود را در آن سرمایه‌گذاری نکنید.

همان‌طور که یک کسب‌وکار موفق، سوابق فعالیت‌های خود را ثبت می‌کند، شما نیز باید سوابق معاملات و دلایل انجام آن‌ها را در ژورنال معاملاتی خود ثبت کنید. این امر به شما کمک می‌کند تا از موفقیت‌ها و اشتباهات خود درس بگیرید.

فراموش نکنید که اولین و مهم‌ترین قانون برای یک معامله‌گر “حفاظت از سرمایه” و “از دست ندادن پول” است. پس مطمئن شوید که استراتژی‌هایی را برای محدود کردن ضررها و مدیریت عاقلانه پول خود تنظیم می‌کنید تا از سرمایه خود محافظت کنید. با این کار، شانس بیشتری برای باقی ماندن در بازار دارید و همچنین این فرصت را دارید تا به ایده‌های معاملاتی بیشتر و بهتری دست پیدا کنید.

خلاصه مطلب ـ ۴ عادت تاثیرگذار در شکست یا موفقیت ستاپ معاملاتی

بسیار مهم است که قبل از ورود به معامله، آمادگی کامل داشته باشید. این امر مانند آماده شدن برای یک مسابقه و یا حتی انجام یک ماموریت پرخطر است. در این مقاله به معرفی ۴ عادت تاثیرگذار در شکست یا موفقیت ستاپ معاملاتی پرداختیم. این عادت‌ها عبارتند از:

  • قبل از ورود به معامله از منطقی بودن تحلیل خود مطمئن شوید، سناریوهای ممکن، تاثیر عوامل مختلف بر معامله از جمله اخبار و همچنین حرکت قیمت در گذشته را مورد بررسی قرار دهید.
  • هرگز بیش از تحمل خود ریسک نکنید. این موضوع می‌تواند باعث شود تا فرصت‌های خوب معاملاتی را با ریسک بالا از دست بدهید و درگیر احساسات در تصمیم‌‌گیری‌های خود شوید.
  • فراموش نکنید که تمرکز بر نتیجه معاملات قبلی می‌تواند تصمیم‌های شما را در معاملات فعلی تحت‌تاثیر قرار دهد. پس به معاملات قبلی فکر نکنید تا از احساسات دور بمانید.
  • این شغل را مانند یک تجارت و کسب‌وکار مستقل در نظر بگیرید و سعی کنید تمام معاملات خود را با دقت مدیریت کنید تا سرمایه خود را حفظ کنید. از طرفی سعی کنید تا سوابق معاملات خود را در ژورنال معاملاتی خود ثبت کنید تا از رفتارهای معاملاتی خود در گذشته درس بگیرید.

بیشترین میزان ریسک در معاملات چقدر باید باشد؟

به‌طور کلی میزان ریسکی که در یک معامله باید بپذیرید، بستگی به متغیرهای متعددی دارد و باید با توجه به وضعیت شخصی شما، سبک معامله، سرمایه موجود و اهداف سرمایه‌گذاری‌تان تعیین شود اما در قوانین مدیریت ریسک معمولا توصیه می‌شود که بیش از ۲ درصد از سرمایه خود را ریسک نکنید.

چرا باید سوابق معاملاتی خود را در ژورنال معاملاتی ثبت کنیم؟

این کار به شما کمک می‌کند تا از شکست‌ها و موفقیت‌های خود در معاملات درس بگیرید و معاملات خود در آینده را بهبود ببخشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *