۴ عامل ذهنی که شما را به یک تریدر حرفه‌ای تبدیل می‌کند! + عوامل روانی موثر در ترید

۴ عامل ذهنی که شما را به یک تریدر حرفه‌ای تبدیل می‌کند!   عوامل روانی موثر در ترید

در ترید هیچ چیز به اندازه ذهن و روان شما تحت فشار و تنش نیست. در واقع بخش زیادی از سوددهی و بازدهی شما، در گرو تسلط بر اعصاب و حفظ آرامش در طی انجام معاملات است. بسیاری از تریدرهای حرفه‌ای، به عوامل روانی موثر در ترید، به عنوان برگ برنده خود، اشاره کرده‌اند. پس شما هرچه روان و ذهنتان را درست‌تر به کار گیرید، شانش موفقیت بیشتری در بازارهای فارکس و کریپتو دارید.

در این نوشتار دست شما را می‌گیریم و چندین تمرینی را که انجام آن‌ها شما را به یک تریدر حرفه‌ای تبدیل می‌کند، بررسی می‌کنیم. البته که کارآزموده شدن در این راه نیازمند تلاش و صبر بسیاری است! اما تسلیم نشوید و با قدرت ادامه دهید!

با ما همراه باشید تا ۴ عاملی ذهنی را که شما را به یک تریدر حرفه‌ای تبدیل می‌کند، و عوامل روانی موثر در ترید را بررسی کرده و راه‌های کسب آن‌ها را بی‌آموزیم!

عوامل روانی موثر در ترید را بشناسید!

احساسات شما، بیش از آنچه فکر می‌کنید بر تصمیمات تجاریتان تاثیر می‌گذارد. اما نباید به این موضوع به چشم بدبینانه‌ای بنگرید؛ باید نیمه پر لیوان را در نظر داشته باشید و از احساساتتان در جهت کسب سود بیشتر کمک بگیرید! کتاب‌ها و وبلاگ‌های مربوط به موضوع روانشناسی موفقیت اغلب در مورد نیاز به “حذف احساسات از تصمیمات”، برای به دست آوردن نتایج معاملاتی پرسودتر، صحبت می‌کنند.اما حقیقت چیست؟ آیا واقعا می‌توانید قوه احساسات را از تصمیم‌گیری‌های تجاری خود حذف کنید؟

عوامل روانی تاثیرگذار در ترید

هانس رودیگر پیستر (Hans-Rüdiger Pfister) و گیزلا بوم (Gisela Böhm)، استادان دانشگاه برگن، استدلال می‌کنند که احساسات نیروهای خارج از انسان نیستند که فرایند غیرعاطفی تصمیم‌گیری را مختل کنند. در واقع، آن‌ها بر این باورند که تصمیم‌گیری بدون دخالت عاطفی بهینه نبوده و حتی ممکن است غیرممکن باشد، زیرا احساسات در چهار جنبه کلیدی در تصمیم‌گیری‌ها به ما کمک می‌کنند:

۱. توجه به اولویت‌ها و ترجیحات در ترید

ما برای گرفتن هر تصمیمی، نیاز به اطلاعات بسیاری برای اولویت‌بندی خواسته‌ها و اهدافمان داریم. وضعیت عاطفی و احساسات یک تریدر، درمورد پیامدهای احتمالی یک تصمیم، می‌تواند به شکل‌گیری اولویت‌های او کمک کند. به عنوان مثال، معامله‌گری که بین خرید بیت‌کوین و خرید دلار آمریکا یکی را انتخاب می‌کند، لذت کسب سود بیشتر را در برابر FOMO (از دست دادن فرصت) تجربه می‌کند. البته در انتخاب اولویت‌ها، تجربه و مهارت تریدر بسیار راه‌گشا است.

ممکن است در ابتدای راه، معامله‌گران مرتکب اشتباهات فاحشی در معاملات خود شوند، اما به کارگیری این تکنیک در بلند مدت به ارتقا سطح ترید شما کمک شایگانی می‌کند. برای مثال ممکن است معامله‌گری که به بستن معامله خود فکر می‌کند، سود احتمالی خود را در مقابل عدم علاقه‌اش به از دست دادن بخشی از سودی که تاکنون بدست آورده است، در صورت معکوس شدن عملکرد قیمت، می‌سنجد.

پس در این تکنیک عواقب ترید و میزان سود شما از معاملات مطرح نیست! آنچه در شروع کار اهمیت دارد این است که تمام داده‌ها و پیشبینی‌های خود را مرتب کرده و با توجه به آن‌ها اولویت‌های خود را شماره‌گذاری کنید. توجه به اولویت‌ها و ترجیحات، یکی از عوامل روانی موثر در ترید است!

۲. سرعت شما در انجام معاملات بسیار مهم است!

از غارنشینانی که برای شکار غذای خود می‌دوند تا مصرف‌کنندگانی که در کلیک کردن روی دکمه «افزودن به سبد خرید» تعلل نمی‌کنند، سرعت همیشه یکی از مهم‌ترین مولفه‌ها در کنش‌های انسانی بوده است. ما برای از دست نرفتن فرصت‌ها، باید سرعت واکنش خود را به بیشترین حد ممکن برسانیم. به عبارتی دیگر، ما در تمام مراحل زندگی مانند شکارچی‌هایی هستیم که باید به سرعت فرصت‌ها را به چنگ آوریم!

۴ عامل ذهنی که شما را به یک تریدر حرفه ای تبدیل می کند!

این موضوع در بازار ارزهای دیجیتال و فارکس که نوسانات شدید و گاهی غیرقابل پیشبینی دارند، پررنگ‌تر است. برای مثال تصور کنید که شما اخبار موثقی درمورد صعود یکی از ارزهای دیجیتال و بلافاصله ریزش شدید قیمت آن دارید. در این شرایط سرعت عملکرد شما بسیار مهم است. هر لحظه که دیرتر وارد معامله شوید، چندین دلار از دست داده‌اید و هر لحظه که دیرتر معامله خود را ببندید ممکن است متحمل ضررهای قابل توجهی شوید!

پس به سرعت انجام واکنش‌ها در معاملات خود اهمیت دهید!

۳. دقت در کشف نسبت‌ها و ارتباطات

همه معامله‌گران عواملی را دنبال و بررسى می‌کنند، که فکر می‌کنند با آن عوامل موفق خواهند بود. حال آنکه کدام عوامل واقعا موفقیت را به ارمغان مى‌آورد، عموما توسط احساسات تعیین و هدایت می‌شود.

برای مثال، معامله‌گری که از برنده شدن در یک معامله SMA خوشحال مى‌شود، احتمالا بر روی SMAها تمرکز می‌کند تا استراتژی دیگری را امتحان کند و سود خود را تدوام ببخشد.

به همین ترتیب، پشیمانی در معامله‌گری که ضرر‌هاى متوالى تجربه کرده است، او را وادار می‌کند تا در معاملات بعدی خود به زمان و تعدد ضررها توجه بیشتری داشته باشد.

چه معامله‌گر عوامل صحیح یا غیر صحیح را برای تمرکز روی آن انتخاب کرده باشد یا نه؛ غلبه احساسات است که او را بر عوامل خاص متمرکز مى‌کند و در نتیجه به  تصمیم‌گیری‌هاى او کمک می‌‌کند.

۴. تعهد و استمرار در ترید

یکی دیگر از عوامل روانی موثر در ترید، تعهد و استمرار در انجام معاملات است. شما نمی‌توانید یک شبه تبدیل به تریدری حرفه‌ای شوید! همانطور که می‌دانید تجربه و آزمون و خطای شما نقش بسیار پررنگی در موفقیت شما در بازار فارکس دارد.

برای مثال اطمینان از یک استراتژی معاملاتی به وسیله تجربه، به معامله‌گر کمک می‌کند تا ضررهای خود را کاهش دهد و سودهای بیشتری از بازار فارکس کسب کند. شما برای امتحان کردن استراتژی‌های مختلف و یافتن بهترین آن‌ها نیاز به تجربه دارید؛ و البته که تجربه هم جز با استمرار در کار حاصل نمی‌شود!

فاکتورهای ذهنی مهم در معامله‌گری

در روز چندین ساعت را برای انجام معاملات و بررسی بازارهای مالی مشخص کرده و به برنامه خود پایبند باشید. مطمئن باشید که انجام این کار از شما یک تریدر حرفه‌ای می‌سازد!

آنچه در نوشتار “عوامل روانی موثر در ترید” خواندیم!

ما سعی کردیم تا ۴ مولفه ذهنی مهم برای ارتقا عملکرد شما در بازار فارکس را بررسی کنیم. توجه داشته باشید که این ۴ عامل در کنار یکدیگر و به موازات هم به شما در مسیر رسیدن به اهدافتان کمک خواهند کرد. افسار احساسات و ذهن خود را در دست داشته و به اصول معاملاتی خود پایبند باشید. در ابتدای ممکن است راه به‌کارگیری و عمل به این ۴ عامل دشوار باشد؛ اما صبور باشید! مطالعه زندگی تریدرهای بزرگ به ما نشان می‌دهد که استمرار و تلاش در این راه هیچ‌گاه بیهوده نخواهد بود.

امیدواریم که از مطالعه نوشتار “۴ عامل ذهنی که شما را به یک تریدر حرفه ای تبدیل می کند! + عوامل روانی موثر در ترید” نهایت لذت را برده باشید. اگر نکته و یا تجربه‌ای در مورد این موضوع دارید، با ما به اشتراک بگذارید!

۴ عوامل روانی موثر در ترید کدام‌اند؟

۱. توجه به اولویت‌ها و ترجیحات
۲. سرعت در انجام معاملات
۳. دقت در کشف نسبت‌ها و ارتباطات
۴. تعهد و استمرار در ترید

احساسات در ترید چه نقشی دارند؟

هانس رودیگر پیستر (Hans-Rüdiger Pfister) و گیزلا بوم (Gisela Böhm)، استادان دانشگاه برگن، استدلال می‌کنند که احساسات نیروهای خارج از انسان نیستند که فرایند غیرعاطفی تصمیم‌گیری را مختل کنند. در واقع، آن‌ها بر این باورند که تصمیم‌گیری بدون دخالت عاطفی بهینه نبوده و حتی ممکن است غیرممکن باشد، زیرا احساسات در جنبه‌های کلیدی در تصمیم‌گیری‌ها به ما کمک می‌کنند، پس ما باید در ترید از احساسات خود در جهت کسب سود استفاده کنیم.

تعهد و استمرار در ترید چگونه به ما کمک می‌کند؟

شما برای حرفه‌ای شدن در هر کاری نیازمند تجربه بسیاری در آن هستید. استمرار در ترید نسبت مستقیمی با کسب تجربه در آن دارد. به عبارتی شما از طریق استمرار در انجام معاملات و بررسی بازارهای مالی، به تجربه کافی برای انجام معاملات بزرگ می‌رسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *